Gamestop vinner aldri/puler oss alltid

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
#22
Skulle til å smelle i bordet at jeg aldri har handlet på Gamestop, men jeg rasket vel faktisk med meg et par brukt-spill rett etter jeg kjøpte 360. Apropos 360, så var jeg innom en Gamestop for å sjekke pris på rimeligste arcade-modell da den jeg hadde rød-ringa, og jeg ikke gadd vente på å få den reparert. Da fikk jeg bare et tilbud om å kjøpe en pakke med masse Guitar hero/rockband-dritt jeg ikke ville ha. Så var jeg så uheldig å påpeke at jeg mente jeg hadde sett lavere priser, så da fikk jeg beskjed om å heller dra dit. Så sveipa jeg innom Game og kjøpte en Arcade til 500 spenn mindre enn den plastgitarpakka.

I dag kjøper jeg 99,9% av nye konsollspill fra Zavvi (europeiske) eller VG+ (amerikanske) Kan ikke huske sist jeg betalte over 200 spenn for et konsollspill.
 

Drauden

SGs kollektive lillebror
#23
Både Gamespot og GameStop er bæsj. De får aldri pengene mine eller mine hits.
 

Jante

privileged CIS shitlord
#24
Hvem faen kjøper fysiske kopier over disk i 2013?
 
#25
Det forrige jeg kjøpte på Gamestop var Duke Nukem Forever til 99 kroner (nytt), og jeg hater dem for det. Hva er meningen med ekspertene bak kassa når de ikke bruker kompetansen sin til å få meg til å kjøpe noe annet?
 

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
#26
Fordi Duke eier og du vet det.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#27
Det er liksom det, Gamestop har ikke mange år igjen og Game Protect eller hva faen det heter er et desperat forsøk på å tette sprekken i diket. PC har jo lagt retail bak seg for flere år siden, løsningen til Gamestop der ble jo å stå og klø seg i huet og satse på den siste konsollgenerasjonen som kommer til å ha mulighet for trade-ins isteden. Trenger ikke være Snåsamannen for å forstå at med PS4 og neste Xbox kommer diket endelig til å briste og det blir slutt på at spillsalg over disk er noe spesielt som krever egne bygninger.
 

Shinra85

Spillegals effort emo
#29
Enten : A. Prisensendring butikkpersonalet ikke har gjennomført, B. Salg på nye varer som varer en uke eller to. På verdensbasis gjør trade in currency spillindustrien 17% større. Null brukt = mindre penger til nye spill = mindre salg = høyere priser for å ta igjen tapt margin som igjen = mindre salg. De største leverandørene ser verdien av det.

Promperom økonomikunnskaper, tenkte meg det.

Allerede mer effort enn jeg orker på SG, morn a.
Fra mine glansdager før sykemelding ringte jeg hovedkontoret angående det der, da butikksjefen ikke kunne svare. Fikk noe a la "nytt er ute av sortimentet, så det selges billig. Brukt selges til sin pris da det kommer an på innbytteraten av spillet". Mye mulig de opererer anderledes med det enn det de sa, forundrer meg virkelig ikke
 

Lodin

Der Waaaah
#30
For å være ærlig er det eneste jeg handler hos GS bruktspill og gir bort. Kunne sikkert og fått dem billigere nye online, men jeg gidder ikke. Årets gaver til unga ble Saint's Row 2, Deus Ex HR, Batman til Wii og Alice 2.
 
#31
Det er forsåvidt ikke noe galt med å kjøpe bruktspill. Jeg hadde gjort det hele tiden hvis det hadde lønnet seg, kjøper man et bruktspill fra EA/UBI/Activision etc. får man bare halve spillet mens resten må aktiveres via en cd-key som kan kjøpes for 200 spenn. Og da sitter man igjen med å ha brukt mer enn man hadde gjort for et nytt spill. Det fikk jeg smertelig erfare da jeg kjøpte ME2 brukt. Fikk med GP da.

Jeg ble litt nyskjerrig på hvordan trade in currency kan gjøre spillindustrien 17% større. Hakara, har du noen data på det eller er det Gamestop-propaganda?

17% vekst er ganske store greier, og da er det særdeles rart at utgiverne forsøker å sette en stopper for hele bruktmarkedet. Mulig det bare er promperomsøkonomikunnskapene mine som ikke strekker til.

(Ironisk nok, da det er på promperommet jeg virkelig har kanonkontroll på økonomien siden jeg ikke kaster vekk penga mine på Gamestop.)
 

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
#32
Edit: Kom mange poster mens jeg skrev gett, var bare to poster på side 2 da jeg begynte!

Oi, her var det mye. Bare et par ting så kak du er så langtfra kjernekunden til Gamestop man kan komme, samtidig vet jeg at du hadde spart penger om du spilte alle spillene du kjøpte på Gamestop vs. den haugen med spill i plastikken du har betalt 200 for. Men det er opp til deg.

Nei altså, jeg har som flere her jobbet og drevet en Gamestop (eller EB Games som det het da jeg begynte der) og bruktspill skal ikke være dyrere enn samme tittel nytt, det er en ikke-sak for om det oppstår er det grunnet kortvarige rabattkampanjer på den forseglede versjonen eller en pristabbe (som Hakara nevner f.eks. en prisforandring som ikke er gjort), sånt skjer. Fikk slike henvendelser noen ganger over mange år og da får naturligvis kunden velge hvilken versjon han vil til den rimeligste prisen.

Når det gjelder gameprotection er jeg litt likegyldig, det er bare nok et produkt som tilbys for å skape et behov (man trodde man ikke hadde?!?). Det er enkelt forsikring på spillet ditt, et behov ingen haddefør Gamestop fant ut de kunne tjene gode penger på det, sammenligningen med en krone for butikkposer er fin da den var gratis i for 20 år siden. Lurer på hva som skjedde.
Noen fant ut de kunne tjene gode penger på det.

Så er det denne
Null brukt = mindre penger til nye spill = mindre salg = høyere priser for å ta igjen tapt margin som igjen = mindre salg.
Så poenget er at uten bruktspillmarkedet vil kunden sitte igjen med mindre penger (til nye spill?), som gjør kunden vil kjøpe færre spill, som gjør butikken må heve prisene, som sørger for mindre salg? Bare avklare før jeg evt. mener noe om det.

At du presenterer det som en selvfølge de store leverandørene er enige synes jeg er noe merkelig da vi ser blant de største, EA, bevisst lanserer slikt som Online Pass. Om jeg hadde vært deg nå hadde jeg pekt på at de også bare vil ha en del av alle kronene i bruktspillmarkedet, men hvorfor Sony da i sin neste konsoll aktivt går inn for å fjerne muligheten for bruktspill som gjør spillundistrien 17% større... Nei altså, hvem sitter igjen med bruktspillkronene? I de eneste tilfellene utgivere/utviklere ser noe til de er ved nevnte onlinepass som alle er enige om sucks big time. Eller mener du at utgivere/utviklere nyter av et aktivt bruktmarked?

Skal ikke efforte mer jeg heller i denne omgang, to-tre år siden jeg sluttet i Gamestop selv så ting kan ha forandret seg men jeg har gjennom verv, jobb og bekjente en grei forståelse av bransjen, selv om jeg også kan ta feil (har gjort det mange ganger før)!

Så om du ønsker å diskutere dette med noen som ikke kun innehar "promperom økonomikunnskap" lytter jeg gjerne og sender deg karakterutskriftene mine fra Markedshøyskolen (protip de er bra), men føler dette må skrives da det slår meg du slenger ut noen påstander uten å argumentere for de bedre enn å sikte til at om man ikke skjønner er man bare litt uvitende, og så billig burde man ikke slippe unna på Norges Mest Sofistikerte Promperom.

Edit: Angående innbytte/salg av sine spill og hele greia egentlig, det er jo ikke et ondt eller slemt konsept, synes det er et fint ekstratilbud. Vet også vi har folk her på forumet som i stor grad benytter seg av den muligheten så det er ikke bare fælt.
 
#33
Ikke i min egen interesse å diskutere jobb på intarwebsen, men GS er et public traded company, så all informasjonen ligger tilgjengelig på nett. Salg, GM%, earning calls til investorer, presentasjoner i PDF osv ligger på corp sia. Bruk en 10-15 timer på å kjøre gjennom det.
 

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
#36
Åhhåhåh, det er så billig. Akkurat når jeg trodde jeg kunne ta deg seriøst.

Edit: Så det du sier, Hakara, er at alt du har skrevet i denne tråden er kunnskap du har tilegnet deg gjennom å lese informasjonen du henviser til?

EDIT IGJEN: Jeg begynte faktisk å lese på tallene jeg, siden jeg synes sånt er gøy, men før jeg bruker 14 1/2 time til: Vil jeg utifra tallene du henviser til lese bruktspillmarkedet gjør spillindustrien 17% større?
 
#38
Jeg er på telefonen, så nei jeg gidder ikke bruke mer tid. Og nei, ikke at bruktindustrien utgjør en økning på 17%, men kronasjene fra innbytte av brukt som går til nye spill.
 

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
#39
Så 17% av pengene som brukes på nye spill er kroner kunden har fått igjen av butikken for å selge sine spill til de?

Altså når jeg bytter inn spill, får jeg penger, som jeg bruker på nye spill. Og 17% av alle penger som brukes på nye spill er innbyttepenger. Korrekt?

EDIT:

Skjønte det bedre da du skrev
På verdensbasis gjør trade in currency spillindustrien 17% større.
 
#40
Nå er det ingenting som henger sammen her. Orker du forklare når du har lagt på røret eller skal du fortsette med denne passive aggressiviteten?

Nå har vi gått fra...
På verdensbasis gjør trade in currency spillindustrien 17% større.
til...
Og nei, ikke at bruktindustrien utgjør en økning på 17%, men kronasjene fra innbytte av brukt som går til nye spill
Det er ganske stor forskjell her. Du er ikke spesielt flink til å forklare for deg, du må huske på målgruppa her.