Den store slåsspilltråden

Shinra85

Spillegals effort emo
#1
Fighting. Slåssing. Beat'em up. Brawler. Tag Team. 1 vs 1. 2vs2. 3vs.3

Kjært barn har mange genrevariasjoner.

Ettersom årene går tar jeg meg selv å komme tilbake til slåsspill gang på gang. Jeg er ikke flink, kommer heller aldri til å bli det, men det er noe med arkadefølelsen av å spille en 2d fighter. Eller nostalgien av å kjenne på sofaslåssingen når man setter på Tekken.

Selvom jeg kanskje er en av de få som fortsatt spiller sånt her på bruket, så er det voksende med slåssing igjen. Mye nytt er på vei, som nytt King of Fighters, nytt Samurai Shodown. Det er nettopp kommet Soul Calibur 6, Dragon Ball Fighterz, Street Fighter 30th Anniversary Edition.
Og tidligere idag så fikk Mortal Kombat 11 en annonsering. Kommer i April. Og det kommer til å eie.

Lagde denne tråden for å fokusere på slåsspill i alle dets former. Yakuza? Funker. Cadillacs and Dinosaurs på emulator? Yup! Tekken 7? Yup! River City Ransom? Yup! Guilty Gear? YUP!

Hva er favorittene? Hva ser man fram til? Hva får det til å rykke i nostalgien?


Mortal Kombat 11:
 

ganon

The Boshy
#2
Favorittslåssespillet hvis man regner klassiske slåssespill er en kuriositet på N64, Fighters Destiny! Det minner i første øyekast om Virtua Fighter, men har et såvidt jeg vet unikt poeng system. Det er likt som andre spill hvor man har helse som går ned til man blir slått ut, men det er flere måter å vinne en runde på.
Man får 1 poeng for å slå noen ut av ringen eller ha mer helse enn motstanderen når tiden går ut.
2 poeng hvis man gjennomfører et vellykket kast.
3 poeng om man vinner på knock out, eller hvis man klarer å kontre et angrep med riktig teknikk.
4 poeng om man får inn et super angrep.
Førstemann til syv poeng vinner.


For andre typer slåssespill kommer jeg ikke utenom Smash Bros. Jeg har som mange vet et meget godt forhold til Smash og Melee er det tredje mest spilte spillet mitt bak Counter Strike og Rocket League. Det var latterlig vanskelig å ikke plukke opp det nyeste i dag, men heller vente til jul. Blir nok å skrible mer om det i denne tråden i årene som kommer!

Honorable mention går til WCW VS NWO World Tour også til N64. Jeg aner ikke om det kan anses som et bra razzlin spill da det er det eneste jeg har i sjangeren, men fyttirakkern så mye moro jeg har hatt med det! Det støtter fire spillere, og det inneholder alle karakterene jeg vokste opp med. Funfact: Mormor er ihugga Hulk Hogan fan og lærte meg tidlig å bue på Ric Flair :p Man kan gjøre mye festlig i spillet som å dra balltrær og stoler fra publikum, og det er god tyngde når man treffer noen.

n64_wcw_vs_nwo_world_tour_p_vfg37l.jpg
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#3
Jeg har aldri blitt noe mer enn "sånn passe" i noe slåssespill, selv om jeg synes det er stor moro. Hovedproblemet er at jeg aldri har hatt noen faste å spille med i nærmiljøet etter VGS-æraen, ut over nærmeste familie. Og, vel, det er bare jeg som har interesse/kapasitet til å spille slåssespill over lengre tid, selv om min eldste sønn begynner å få teken på Smash.

Uansett, slåssefavoritter gjennom tidene (kronologisk):


Street Fighter II: The World Warrior (SNES)
Alle som var unge på nittitallet veit hva jeg snakker om, for dette spillet var mer eller mindre den hellige gral på første halvdel av nittitallet. Alt var uvirkelig bra og uutgrunnelig med dette spillet; grafikken og lyden var bedre enn noe jeg hadde sett og hørt før, ryktene om hemmelige figurer var uimotståelige, og selve spillmekanikkene var av en kompleksitet min nesten-tenåringshjerne aldri hadde vært i nærheten av før. Selv i den vesle hjembygda mi var dette noe som skapte oppstuss, og da den bortskjemte drittungen på andre sida av dalen fikk SNES og Street Fighter II av mora si sykla jeg ei mil dit og ei mil tilbake stort sett hver kveld en periode. Ja, jeg var han ungen som kom på besøk bare for å spille Nintendo. No regrets, han som eide maskinene var en tufs.


Mortal Kombat (DOS)
Dette kom til DOS, jeg lover. Ett av de første spillene jeg kjøpte, hvis ikke det første. Var liten nok da det kom til at jeg ikke helt var inne i PC-verdenens kriker og kroker, og måtte etter mange gråtkvalte forsøk innse at min 386SX-16 med 2MB RAM ikke var i stand til å kjøre denne herligheten. (Bytta det i Monkey Island 2 da, så helt krise kan man ikke si at det var.) Uansett, fikk med tid og stunder tak i både ny PC og en piratkopiert utgave av Mortal Kombat, og da skal jeg si dere det ble mange runder gjennom enspillerdelen. Fun fact: Den nye PC-en var fortsatt ikke rå nok til å kjøre full pupp i MK, så alt av bakgrunner og drit ble slått av. Det var min barndoms Mortal Kombat, hvor alle kamper foregikk mot en ren, ubesudlet lyseblå bakgrunn.


Tekken 3 (PlayStation)
Årene gikk og selv om jeg etter hvert fikk tak i også Mortal Kombat 3 på en enda nyere og enda bedre PC, ble det ikke ordentlig sving på slåssinga før jeg begynte å vanke på ungdomsklubb, der jeg stort sett var å finne foran - overraskelse - TV-en de hadde kobla en PlayStation på. Vi spilte en del Tekken 2, men det var Tekken 3 som hadde størst gjennomslagskraft. Nivåforskjellen på grafikken fra Tekken 2 var på den tida så stor at jeg ikke trodde det var mulig, men der satt vi da, og spilte framtidas supergrafikk på en helt vanlig norsk TV i en helt vanlig liten norsk by. Dette var tida hvor jeg maina Law, hadde en "feide" (dvs jeg syntes han var en dritt) med han tjukke, ufordragelige, bortskjemte ungen som hadde alle spill i hele verden hjemme (noen som ser en trend her? Mest av alt skulle jeg, dusten med mammaen som ikke ville ha TV-spill i hus, ønske at jeg var ham) og som dermed var så god i Tekken at ingen kunne slå ham, og ikke minst, tida hvor alle som spilte med Ogre, True Ogre, Gon, Eddy eller Hwoarang juksa. Siden det var automatisk juks å spille med noen av dem siden ingen som spilte "ordentlige" figurer (dvs. de jeg og kompisene mine spilte med) kunne slå dem. Trekk deres egne slutninger angående hvor høyt nivå det egentlig var på ferdighetene våre.


Super Smash Bros. Melee (GameCube)
Alt i alt, definitivt det slåssespillet jeg har brukt mest tid på. Også det eneste slåssespillet kjæresten min (nåværende kone) orka å spille. Smash snudde opp-ned på det jeg trodde jeg kunne om slåssespill, og fikk meg til å skjønne mer av taktikkene og strategiene som ligger bak et velbalansert kampsystem. Det, pluss at det hadde de kuleste slåsserne i hele verden. Timinga på dette, at det kom omtrent samtidig som jeg fikk meg dame og etter hvert ble noe vi brukte mye tid på sammen, har gjort at Smash har en spesiell plass i hjertet. Dere får gjette selv om jeg hadde Smash Ultimate liggende klar på disken til i dag.

Det har også vært andre slåssespill, for eksempel Street Fighter IV (og Super og Ultra), Tekken 5 og 7 (ikke 6), men det har mest vært for nostalgiens skyld. Smash er faktisk det eneste som virkelig har holdt seg gjennom åra.
 

Lodin

Der Waaaah
#4
WCW VS NWO World Tour er et av de mer habile rasshling-spilla. Riktignok ikke like bra som forgjengeren, men det holder koken. Hovedproblemet var at det hadde mye færre folk siden de ditcha stort sett alle folka fra Japan og Mexico.

Mens her er noe man ikke bør spille under noen omstendigheter.
 

Trench_Rat

Sommerbildene våre
#5
Det eneste jeg har å tilføre denne tråden er at jeg var den eneste kidden på gaten som hadde Sega Mega Drive den eneste gangen det lønnet seg var når Mortal Kombat kom ut.

fake edit: Noen som kan huske ett arena robot/mecha fighting spill til Amiga (kanskje det var MS-DOS) med 3/4 oven fra og ned kamera vinkel (tenk Red Alert bare zoomet helt inn og to enheter på skjermen samtidig,

fake edit 2: Det er ikke Rise of the Robots
 

Sjutten

Piraten fra Sjuttavika
#6
Jeg spilte Tekken 2 og 3 ganske mye, og Tekken Tag Tournament var det første PS2-spillet mitt. Datt av etter Tekken 4, men husker godt alt dramaet og elitismen rundt Tekken 4 vs Virtua Fighter 4 på forumet her. Gode tider.
 

Shinra85

Spillegals effort emo
#8
Har nettopp skaffa Street Fighter 30th Anniversary-greia med masse snacks. Blir deilig å kjøre igang med SF III 3rd Strike igjen, har lagt igjen uhorvelig mye penger på arkademaskiner oppigjennom åra (senest i Tokyo i Mai i år).

Skal kjøre en litt lengre post angående sløssing på tv etterhvert, har av tydelige grunner ikke vært hovedprioritet
 

demake

Seksuelt godteri
#9
D

Deleted member 91

Gjest
#11
Digga Tekken Tag da det kom, definitivt et av spilla kompisgjengen spilte mest. Og ja, alle hata ofc han ene kisen som insisterte på å spille Eddie hver gang. Min personlige favoritt er derimot av nyere dato:


Ingen movelists å pugge, ingen komboer, bare rent mindfuck og yomi :cool:
 

Shinra85

Spillegals effort emo
#12
Mortal Kombat 11 hadde en gameplay reveal event i natt, og HERREJEMINI!

 

Shinra85

Spillegals effort emo
#13
Blir å eie!

 

Shinra85

Spillegals effort emo
#14
Må si jeg elska Johnny Cage sin Fatality I denne. Designet på figuren var også bra, men likte ikke helt trynen.


Men, som i MK x, så er det D'vorah jeg gleder meg mest til. Ikke like stor fan av dette designet som i MK x, men det kommer sikkert en bønsj med kostymer.
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
#15
Er det meninga at man skal like trynen på Johnny Cage?
 

Shinra85

Spillegals effort emo
#16
Er vel mening å føle at stemmen passer ut av kjeften den kommer ut av iallefall

MK x;
Johnny-Cage.jpg


MK 11;
15513057643711.png
 

Lodin

Der Waaaah
#17
Han ser ut som han har tatt altfor mange plastiske operasjoner og det passer jo helt til en sånn forfengelig dass som begynner å bli gammal.
 

Shinra85

Spillegals effort emo
#18
Storyen i MKx viser han som en reformert fyr, jovial og omsorgsfull. MK 9 var han kødd, blei sammen med Sonya og fikk Cassie (som er I MKx).
 

Shinra85

Spillegals effort emo
#19
Skal være med på den lukka betaen til Granblue Fantasy : Versus til helga. Blir å eie, og blir å bli eid av absolutt alle andre som er med.

2d-fighter i Arc Systems-ånd, ser pent ut og er sikkert så japansk du får det. Bygger på en RPG serie på iOS, Android og browser, så det blir spenstig å se hva detta er for noe

 

Shinra85

Spillegals effort emo
#20
Så, Granblue Fantasy : Versus?

Det er bra. Ukomplisert, men bra.
Visuelt sett er det helt vanvittig pent, Arc Systems bare sementerer den greia si så ekstremt. Jeg digger det.

Spillmekanisk er det i typisk Arc Systems-ånd (den siste tiden iallefall) med auto-kombo. Altså, buttonmashe firkant og få en svak kombo. Og der ligger vel egentlig kombopotensialet. Noen få kombomuligheter (jeg blei eid av de), men ikke noen lange strings. Det er også gjort en lettere måte å kjøre skills, eller supers på. Hadoken, ol. Man dytta stikka i en retning og trykka R1, gjorde angrepet og så en timer tikke før man kunne gjøre det igjen. Man kunne ta de manuelt også og velge angrepsknapp (firkant var light, trekant var medium, runding var heavy, kryss var Unique), så man fikk litt ekstra umph, og timeren til å gjøre angrepet på nytt blei korta ganske mye ned. Synes det funka ganske greit, for det gir innpass for nyere spillere og man får følelsen av å være bad ass med engang.

Tempoet var litt sakte, noe som passer meg ypperlig. Mer Samurai Shodown, mindre King of Fighters. Og det gjorde seg. Mye poking, footsies og føling kontra full pupp og trippel fireball i panna.

Problemet var nettkoden. Og faens Arc Systems lærer aldri. Samma lobbysystem som DBZ og Guilty Gear og Blazeblue CrossTag og.... Ja... Man er en minifigur som går til en arkademaskin og trykker seg inn ved siden av noen for å spille. Så venter man. Og venter. Og venter. Og venter....

Det tok ca dobbelt så lang tid å komme inn i et spill i min egen region (nordeuropa) som kampene varte. Og inputlag og faens oldemor når jeg testa andre regioner. Ser for meg at en sånn lokal variant passer gull i Japan som er såpass konsentrert, men funka dårlig i verdenssammenheng.

Alt i alt, så likte jeg spillet. Fem figurer å velge mellom, alt fra Ryu-klonen til mer spretne. Ingen grappler/tanks, men det kommer nok i fullversjonen.

Et spill jeg plukker opp når det koster 300ish.