Østlig eller vestlig RPG?

Liker du østlige eller vestlige RPG-er best?

  • Vestlige RPGer

    Stemmer: 0 0,0%
  • Ingen spesiell favoritt

    Stemmer: 0 0,0%

  • Totalt antall stemmer
    1
#1
Har merket at forumet er noe splittet over hva som er best av japansk stil og vestlig stil-RPGer. Det har vært diskusjon om dette før. Ble mye skittkasting, og alt slutta vel i en tvilsom våpenhvile. Kan hende at det ikke er lurt å dra i gang denne diskusjonen igjen, men jeg vil likevel prøve, slik at flere kan få komme med meningene sine.

Hadde satt pris på om det ikke ble FOR mye spam & drit.
(Lykketenkning) :D

Start diskusjon, og måtte den beste vinne! :tommelopp:

For de som ikke vet forskjellen mellom østlig og vestlig stil, skal jeg nå prøve å forklare det veldig grovt, sånn at flere får muligheten til å komme med noe. Rett meg gjerne, Experienced Ones! Hjelp til mer korrekt/utfyllende fakta mottas med takk! :)

Vestlige RPGer er generelt veldig frie, og utviklingen av historien kan gå mange veier. Man lager som oftest en eller flere av hovedpersonene som man vil i starten av spillet. Selve spillsystemet er veldig ofte D&D-stil.

Eksempler på vestlige RPGer:
Morrowind
Baldur`s gate
Beyond divinity
Neverwinter Nights

Østlige, eller japanske RPGer er mer lineære enn de vestlige. Det er sjelden mulighet til å gå egne veier, siden historien er rett fram. Det fokuserer mest på den personlige utviklingen hovedpersonen(e) gjennomgår, men man ser den gjennom øynene på hovedpersonen, man lager den ikke selv.

Eksempler på østlige RPGer:
Final Fantasy
Unlimined Saga
Phantasy Star

Det var det.

Selv foretrekker jeg østlige RPG-er, siden jeg synes de har dypere historier på personene som er med. Det er lettere å bli glad i en hovedperson og leve seg inn i situasjonen hans/hennes på en japansk RPG enn det er i en vestlig. Har ikke samme nære forholdet til hovedpersonen min i Beyond Divinity som jeg har til Squall eller Cloud. ;)

Off-topic:
Ja. jeg er en smiley-junkie! :ler:

Edit:
Kom med noen meninger da, noen!
 
#3
Japanske rollespill eeeer best! Det er mye mer følesle i dem!
Man blir kjent med karakterene og de blir kjent med hverandre.

I vestlige pc rollespill som diablo etc. er karakteren hovedsakelig taus og han er kun en dott som beveger seg. Mens I japanske rollespill som FF serien snakker karakteren mye med hverandre og det gir en ganske bok-/film- aktig følelse du ikke for når man spiller Dungeon siege f.eks.

Japanske spill har mer personlighet og sjarm, og det trengs...
 
#4
Final Fantasy I
Final Fantasy II
Final Fantasy III
Final Fantasy IV
Final Fantasy V
Final Fantasy VI
Final Fantasy VII
Final Fantasy VIII
Final Fantasy IX
Final Fantasy X
Final Fantasy CC
Final Fantasy XI


Trenger jeg å si mer?
 

Sjutten

Piraten fra Sjuttavika
#6
Aldri spilt noen vestlige, så jeg kan ikke uttale meg.

Bare et lite spørsmål. Har det hendt at japser har lagd vestlig type RPG mens amerikanere har lagd FF-lignende spill?
 
#7
Det er et amerikansk RPG på vei som er i den østlige stilen, jeg husker ikke hva det heter. Jeg skal gjøre litt research og komme tilbake til det.

Jeg foretrekker uansett østlige RPG-spill, jeg liker ikke så godt hack 'n slash...
 
#8
Ja for alle vestlige RPG er hack 'n slash. :rulleøyne:

Jeg har uansett aldri tenkt noe over de forskjellige typene, jeg har alltid hatt en god balanse mellom vestelig og østelig så lenge jeg husker. Og liker begge to typer like mye. Synes det er latterlig å ignorere en hel gren uten videre.
 
#9
Når jeg ser på østlige og vestlige rollespill, ser jeg på de som to forskellige spill typer. Og jeg tenker ikke så mye over at begge er RPGer. Men jeg liker best østlige. De har spennende historier som man kan leve seg inn i. Og det liker jeg. Vestlige blir jeg fort lei, men Final Fantasy og Breath of Fire seriene blir jeg aldri lei av.
 

Sjutten

Piraten fra Sjuttavika
#11
Opprinnelig skrevet av Vanished@26.06.2004, 18.21
Ja for alle vestlige RPG er hack 'n slash.  :rulleøyne:
OK, nå skal vi oppklare dette en gang for alle. Hva i all verden er hack n' slash?
 
#12
Er ikke hack `n slash et spill hvor det er du mot hele verden, og du bare trykker vilt på en knapp for å holde dem fra livet? Det er iallefall det jeg klassifiserer som hack `n slash.
 
#13
Jeg foretrekker helst østlige RPG. Det er de som har den beste spillestilen for meg. Kan ikke fordra "klikke" RPGer, som Diablo, der man bare klikker på alt og alle. Men jeg sier selvfølgelig ikke nei takk til gode vestlige RPGer som Gothic og Morrowind, der man faktisk må gjøre annet enn å klikke på ting.
 
#14
Østlige er garantert best. Av vestlige er det omtrent bare Diablo som hever seg (i mine øyne, og jeg har ikke sett no særlig av andre heller. Bryr meg mindre og ;)).

FF-serien er garantert et av de bedre produktene, i hvert fall de tidligere. Av en eller annen grunn ser jeg på de nyere (FFX litt nærmere sagt) har litt mer av vestlig påvirkning (hvis det ble godt forklart...). Eller så er det bare at han er en dum idiot, og desverre etter hva jeg har sett er fyren i FFXII ikke bedre. Håper det bare er klærne hans.

Til slutt: Østlige RPG'er er BEST
 
#15
Opprinnelig skrevet av Vanished@26.06.2004, 18.21
Synes det er latterlig å ignorere en hel gren uten videre.
Om man ikke liker vestlige/østlige like godt som det motsatte, betyr det ikke at man overser hele grenen.

Personlig har jeg ikke prøvd noen vestlige rollespill, så jeg føler ikke jeg har en stor rett til å uttale meg, men jeg kan i alle fall si jeg elsker den østlige delen veldig godt. Jeg synes det er veldig viktig med god karakterutvikling og dype historier. Etter hva jeg har fått med meg skal ikke disse momentene være en del av de fleste (alle?) vestlige rollespill. Derfor har jeg følelsen av å like østlige bedre, selv uten å ha prøvd vestlige. Men jeg får vel se når jeg får tvunget meg ut og kjøpt et vestlig... Kanskje Morrowind, som alle skryter sånn av?

Red Hawk: Hva i helvete har utseendet til hovedpersonen med saken å gjøre? Om du dømmer et spill etter hvor idiot han/hun ser ut, er du bare dum... Tar jeg feil, eller hater du FFX grunnet klesstilen til Tidus?
 
#16
Opprinnelig skrevet av Red Hawk@26.06.2004, 22.04
FF-serien er garantert et av de bedre produktene, i hvert fall de tidligere. Av en eller annen grunn ser jeg på de nyere (FFX litt nærmere sagt) har litt mer av vestlig påvirkning (hvis det ble godt forklart...).
Er ikke FF X veldig østlig, egentlig? Jeg ser ikke mye av amerikansk RPG-stil der, verken i gameplay eller stil. Historien, uansett hva man mener om den, bærer iallefall japansk preg. Amerikanere liker ikke dystre spill med triste slutter.

Red Hawk: Mange av karakterene i FF ser litt homo ut, da. Se på Cloud, som går rundt i lilla klær. Eller Kuja. Og hva med maskaramannen Steiner? Zidane? Enig at han Vaan er litt ekstrem...

Til slutt: Østlige RPG'er er BEST
Ser ut til at dette er den mest utbredte synsvinkelen. :D

Er det noen flere som kan prøve å forklare hva en hack `n slash egentlig er?
 
#17
Etter det jeg har forstått er hack'n'slash for eksempel slåssetypen i Kingdom Hearts, Dark Cloud og lignende spill. Jeg kan dog ta feil.
 

Jæveltango

Pepperoni Playboy
#18
Liker østlige best.
Men det skal nevnes at jeg har prøvd veldig lite av vestlige RPG's. Har prøvd littegrann Morrowind, å det likte jeg ikke spesielt godt.