Activision sparker to av Infinity Wards sjefsutviklere

Jante

privileged CIS shitlord
#1
Lodin rapporterte først dette ryktet i shizzletråden, men jeg føler at det har blitt stort nok for en egen tråd.


De første rapportene lød som følgende:
Infinity Ward studio heads Vince Zampella and Jason West reportedly met with Activision this morning and have not been seen by Infinity Ward staff members since. My source did not delve into specifics, but described the relationship between Infinity Ward and Activision lately as "tense."
Flere detaljer har blitt tilgjengelig i løpet av dagen.

[In an SEC filing] Activision called it 'insubordination' which could mean anything – it could mean they weren’t listening to or following policy or not listening to management," Divnich said. "In my opinion, I think it stems from the current contract between Infinity Ward and Activision -- what there is currently in development. It probably has a lot to do with what Jason and Vince’s plans are for the future of their Infinity Ward projects. They might not line up with what Activision envisions. It could be that they were looking to start a new studio, or somehow break Infinity Ward off to work with another publisher. There are certainly a lot different scenarios.
4.) SEC paperwork filed by Activision claims that there were “breaches of contract and insubordination by two senior employees at Infinity Ward.” According to a source inside Activision, it is believed that Infinity Ward may have been in discussion with a “rival publisher” about signing a similar publishing agreement that IW currently has with Activision.
Dette er selfølgelig litt ironisk etter at sjefen i Activision, Bobby Kotick, for to uker siden sa dette under DICE 2010:

The thing you realize is that creative, inspired people really do need to control their destiny. If you create a culture that values independent thought and fosters independent operation and lets independent talent control much of their destiny, you'll get great games.
Det har også kommet flere rykter om at Infinity Ward ikke har fått betalt royalties for Modern Warfare 2, et spill de tjente over en milliard dollar på. Spekulasjonen består for det meste i at Infinity Wards kontrakt med Activision vil gå ut i løpet av høsten, så dette er mest sannsynlig et power play for å beholde selskapet, kjøpe opp hele selskapet eller få tak i IPen Modern Warfare, som Infinity Ward ihvertfall delvis eier selv.



Det jeg tror er at Activision leter etter ei ny pengeku som kan finansiere alle de nystekte babyene de spiser etter at WoW dør om noen år. Infinity Ward hadde sikkert ikke lyst til å lage Modern Warfare Online, så Activision forsøker nå å erstatte lederne med et par nikkedukker som er mer medgjørlige.

Moralen i denne historien: Hvis man er en selvstendig spillutvikler og vurderer å selge sjela si til THE COMPANY, bør man ihvertfall ikke bli værende igjen etterpå.

OPPDATERING: Jeg kom over noe som var for morsomt til å utelate her. Sjefen i Activison, den tidligere nevnte Bobby Kotick, uttalte i fjor høst at han ønsket å skape en atmosfære av skepsis, pessimisme og frykt for å få de ansatte til å fokusere på profitt. Det ser ut som dette bare er enda et steg i hans langsiktige plan for selskapet. Ah, the wonders of corporate life.

he described tailoring developer bonuses to "really [reward] profit and nothing else" and how an air of "skepticism, pessimism, and fear" is promoted within the company with the goal of "keeping people focused on the deep depression." You know, so they focus on profit and nothing else. It's all to plan, though, seeing as Kotick confided that, "The goal that I had in bringing a lot of the packaged goods folks into Activision about 10 years ago was to take all the fun out of making video games."
 

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
#2
Awshiet, dette er storsaker. Om jeg skal tenk høyt kan jeg også se for meg at IW er mindre keen på å holde igang et MMO for alltid, noe Activision naturlig nok er veldig interessert i.

Er en del spekulering, riktignok, blir moro å se hva som kommer fra de to partene etterhvert.
 

Lodin

Der Waaaah
#3
Dette er sånt drama som gjør spillindustrien artig å følge med på. Ihvertfall når det gjelder utviklere man driter i. :p
Tim Schafer hadde dette å si om saken:
Getting mad at Activision for this kind of thing is like getting mad at an ape for throwing feces. It's just how the beast communicates.
 

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
#4
Og Giantbomb (vet jeg maser mye om de) melder de går tilbake for å spille inn nytt innhold til ukens podcast grunnet dette, og:

Also, it sounds like there will be more happening in the near future, as sources have indicated to us that Activison CEO Bobby Kotick is scheduled to address the studio at large in 30 minutes or so.
Forhåpentligvis blir det kontinuerlig drama og kos en liten stund!
 
#5
Håper på en kjedereaksjon som ender med at Blizzard bailer og Activision brenner. Huzzah.
 

CyberK

Finner ikke på noe.
#6
Jeg har aldri skjønt hvordan man skulle kunne lage CoD-MMO, men uansett så virker dette som en taktikk for vinne igjennom. Activision vil vel fortsette å pumpe ut CoD-spill og utvide ip-en enda raskere enn det Infinity Ward orker å godta, det er ingen stor nyhet.

Activision er det nye EA, ja. Mens gutta hos Infinity Ward sliter med mye av det samme som da de oppfant Medal of Honor og er følgelig sitt samme gamle.
 

SHDR

Gullmedlem
#7
Ryktene sier at de skal legge ned Treyarch også.

Jeg tror dette er en del av omstruktureringen av hele spillbransjen til en tjeneste- fremfor produktmodell. Det er vanskelig og risikabelt å stable franchiser på bena, det er dyrt å utvikle AAA-spill og det er ingen garanti for at de vil selge (se: Dead Space, Mirror's Edge, Brütal Legend, med mer). Dermed er det mye mer gunstig å gå over til en tjenestemodell hvor man kan lansere produktet lenge før man har utviklet alt innholdet til det og brukt tid og krefter på å balansere og ferdigutvikle spillsystemer. Dermed kan man raskt ta knekken på produktet hvis det ikke yter i henhold til forventningene, og det uten å ha investert like mye i det.

Hvorvidt modellen fungerer akkurat slik i virkeligheten er selvsagt et helt åpent spørsmål -- sannsynligheten er god for at det betyr at risikoen selskaper vanligvis tar under utviklingen (investering i prosessen) flyttes over på publikum (som investerer i produktet). Hvis jeg har rett tipper jeg EA og Activisions tilsynelatende snodige adferd i det siste (nedleggelse av masse studioer, investering i Facebook-spill) kommer av at Sony og Microsoft har gitt signaler til de store utgiverne om at deres neste konsoller vil være rene online-enheter (av hensyn til piratkopiering samt tjenestemodellen for spill) og at det er på tide å legge om driften slik at utgiverne ikke står parat med AAA-spill på Blu-Ray når de nye konsollene treffer markedet om to til tre år.

Vi får se. Hvis Kotick skal gjøre ytterligere nedskjæringer ved studioet betyr det at ingen AAA-utviklere er trygge lenger. Hvis du kan produsere det mest innbringende spillet på årevis og likevel miste jobben betyr det at det mest innbringende spillet på flere år ikke tjener nok penger til å rettferdiggjøre investeringen i det.
 

Lodin

Der Waaaah
#8
Jeg har aldri skjønt hvordan man skulle kunne lage CoD-MMO, men uansett så virker dette som en taktikk for vinne igjennom.
Det er min misstanke og. I beste fall ville COD:MMOet bare vært MAG med dagens konsollteknologi og jeg tror ikke engang det er noe så avansert Activision myser på. Deres mål er å finne en måte å ta betalt for onlinebiten uten de permanente utgiftene som følger med et MMO. Kan være de to i IW har stilt seg på beina mot dette og det er derfor de sparkes for "ulydighet".

I det hele tatt syns jeg det er rart at Activision kan sparke dem siden de bare har hyra IW i en viss periode (fram til oktober). Passe mongo å skrive under på en sånn avtale.
 

SHDR

Gullmedlem
#9
Det var det jeg tenkte også. De må ha underskrevet kontrakten fra helvete dersom ledelsen i Activision kan omorganisere selskapet deres uten videre. Sannsynligvis ble de fjernet fra rollene sine i selskapet i påvente av søksmål fra Activision for kontraktsbrudd, hvilket ville forklare hvorfor de har involvert SEC.

*Sjekker Wikipedia*

Ser jaggu ut til at Activision kjøpte opp Infinity Ward i 2003. Det betyr sannsynligvis at Zampella og West hadde planer om å bruke royalty-penger fra MW2 til å kjøpe studioet tilbake fra Activision. Det kommer vel neppe på tale lenger.

Det kommer uansett til å rulles opp i løpet av de nærmeste dagene, med mindre de to nekter å inngå forlik og vi får en skikkelig god, gammeldags rettssak som fortsetter i omtrent fem år. Husker dere at Silicon Knights saksøkte Epic Games for to og et halvt år siden? Har vi hørt noe om utfallet fra det enda? Nei.
 

Jante

privileged CIS shitlord
#10
Stidens kjerne er kontrakten Infinity Ward har med Activision, som er noe lik den Blizzard har med selskapet. Denne kontrakten går ut i oktober, og sannsynligvis har Zampella og West flørtet med andre distributører i håp om å skille seg med Activision. Infinity Ward kan også i teorien ansette dem igjen når kontrakten går ut.
 

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
#11
Noe de helt sikkert gjør, men selv om det nye IW spillet nok vil få god oppmerksomhet vil det nye CoD-spillet få mer. For det blir da Activision som sitter igjen med CoD-rettighetene?
 

Jante

privileged CIS shitlord
#12
Det er kun spekulasjon, men det er ikke helt sikkert at Activision totalt eier "Modern Warfare"-IPen. Call of Duty ja, men Modern Warfare muligens ikke.
 
#13
Ifølge Eurogamer så eier IW en del av rettighetene.
eurogamer skrev:
Infinity Ward partially owns the rights to the Call of Duty IP, and the studio's contractual obligations to Activision end October 2010, the report pointed out.
 

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
#14

SHDR

Gullmedlem
#15
Jante: Så Activision har ikke kjøpt Infinity Ward, de har bare en kontrakt med dem fremtil Oktober?

Wikipedia skrev:
The company was acquired by Activision in October 2003
Oppkjøp er ikke kontraktbundet eller for den saks skyld tidsbegrenset. Hvor har du det fra at selskapet har en kontrakt med Activision fremtil Oktober? Sikker på at det ikke er grunnleggerne som hadde kontrakter frem til Oktober 2010?

Edit: Dramalama! Activision poachet ledelse fra et av studioene til EA for å erstatte ledelsen i ett av sine egne studioer som de også i sin tid poachet fra EA? Fett. Ledelsen i Activision viser iallfall at de er konsekvente fremfor alt!
 

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
#16
Men hei, det jeg lurer på er om en eventuell kontrakt er mellom CoD/Modern Warfare-utvikleren og Activision, eller bare en jævlig flink krigsspill-utvikler og Activision? Om jeg ikke snakker meg helt dust her.
 

Jante

privileged CIS shitlord
#17
SHDR: Alle nyhetsrapportene jeg har lest skriver om en kontrakt mellom Activision og IW som holder på å gå ut. I dette tilfellet tror jeg at Wikipedia tar feil. Acquired kan også bety hva som helst. Jeg tipper Infinity Ward har en publiseringsavtale med Activision lik den Bungie hadde med Microsoft. Noe ala "lag x antall Call of Duty-spill innenfor y tidsperiode". Nå holder de på å reforhandle denne kontrakten, og dritten treffer vifta.
 

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
#18
Oooooog der er en ny CoD-tittel med releasedato i 2011 offentligjort, og det er nystartede Sledgehammer Games som skal lage det.
De hadde en liten pressegreie omtalt her, hvor de såvidt nevnte noe hadde skjedd i ledelsen i IW, men viktigst at:

- Treyarch is developing a Call of Duty game for release this Fall.
- Infinity Ward is currently working on the "first two" downloadable map packs for Modern Warfare 2.
- Sledgehammer Games, the Activision-owned studio started by Glen A. Schofield and Michael Condrey--both formerly of EA's Dead Space studio, Visceral Games--is working on a Call of Duty game scheduled for release in 2011. This game is going to "extend the franchise into the action-adventure genre."
 

SHDR

Gullmedlem
#20
SANTA MONICA, Calif., March 2, 2010 /PRNewswire via COMTEX News Network/ -- Activision Publishing, Inc. (Nasdaq: ATVI) today announced new strategic plans for the Call of Duty(R) franchise, one of the best-selling video game franchises of all time.

The plans include the formation of a dedicated business unit that will bring together its various new brand initiatives with focused, dedicated resources around the world. The company intends to expand the Call of Duty brand with the same focus seen in its Blizzard(R) Entertainment business unit. This will include a focus on high-margin digital online content and further the brand as the leading action entertainment franchise in new geographies, new genres and with new digital business models.

"2010 will be another important year for the Call of Duty franchise," stated Mike Griffith, President and CEO of Activision Publishing. "In addition to continued catalog sales, new downloadable content from Infinity Ward and a new Call of Duty release, we are excited about the opportunity to bring the franchise to new geographies, genres and players."

The company expects to release a new Call of Duty game from Treyarch this fall. In addition, Infinity Ward is in development on the first two downloadable map packs for Modern Warfare(R) 2 for release in 2010.

The company is also for the first time announcing that a new game in the Call of Duty series is expected to be released in 2011 and that Sledgehammer Games, a newly formed, wholly owned studio, is in development on a Call of Duty game that will extend the franchise into the action-adventure genre. Sledgehammer is helmed by industry veterans Glen A. Schofield and Michael Condrey. Prior to joining Activision Publishing, Schofield was the Executive Producer of the award-winning game, Dead Space and Michael Condrey was the Sr. Development Director on the game. The Dead Space franchise has won more than 80 industry awards worldwide including the prestigious A.I.A.S. Action Game of the Year and two B.A.F.T.A.S.

The Call of Duty business unit will be led by Philip Earl, who currently runs Activision Publishing's Asia Pacific region and previously served in senior executive positions with Procter & Gamble and Nestle. Activision Publishing veterans Steve Pearce, chief technology officer and Steve Ackrich, head of production, will lead Infinity Ward on an interim basis. Jason West and Vince Zampella are no longer with Infinity Ward.
Jante: Infinity Ward er heleid av Blizzard-Activision. Pressekildene tar ganske enkelt feil:

Activision, Inc. (Nasdaq: ATVI) announced today that the company has exercised its option to acquire the remaining 70% of outstanding common stock in Infinity Ward, the developer of Activision's highly anticipated PC game for the holiday season, Call of DutyTM.

The acquisition of Infinity Ward, combined with Activision's Raven Software, solidifies the company's industry leading position as a developer, publisher and distributor of first-person action games.

[...]

Industry veterans Grant Collier, Vince Zampella and Jason West each have signed a long-term employment contract with Activision and will continue to manage Infinity Ward. Additionally, key employees also have signed long-term employment contracts with Activision.

Under the terms of the agreement, Infinity Ward became a wholly owned subsidiary of Activision.
Sannsynligvis ser bildet slik ut: Langtidskontraktene med Activision-Blizzard var i ferd med å gå ut, Zampella og West stilte krav til større kreativ kontroll under forhandlingene om de nye kontraktene, og da Activision-Blizzard nektet begynte istedet Zampella og West å se seg omkring etter andre muligheter og var kanskje i hemmelige samtaler med andre utgivere eller investorer om å starte et nytt selskap eller delta på et nytt prosjekt etter at langtidskontrakten utløp. Dette var sannsynligvis kontraktbrudd, og da bestemte Activision-Blizzard seg for å cashe inn på at mellomledelsen deres ikke har vett nok til å holde seg i skinnet.

Hva angår Bungie, så er det vanskelig å finne ut hva som foregikk der. Microsoft kjøpte 20% av Bungie fra Take-Two, og kjøpte sikkert en eierandel fra ledelsen og selskapets eiere. Ledelsen tjente sikkert rått på Halo 2 og 3, og benyttet anledningen til å kjøpe tilbake eierskapet av Bungie mot at Microsoft beholdt Halo-franchisen (og fikk opprette 343 Industries til å forvalte IP-en). Siden Take-Two beholdt Myth og Oni under overdragelsen til Microsoft betyr det at Bungie i prinsippet kun sitter igjen med sitt gode navn og rykte, samt muligens en eierandel eller fullt eierskap av teknologien som ble brukt til å bygge Halo.

Med tanke på at mesteparten av verdien til Bungie var knyttet til varemerker og opphavsrettigheter, kan det umulig ha kostet ledelsen så innmari mye å kjøpe tilbake selve selskapet. Jeg finner ikke noe info om hvordan eierskapet er fordelt, men nye Bungie er et LLC, vanligvis et tegn på at selskapet har én eller svært få eiere -- sannsynligvis ledelsen.

Edit: Moar stuf frm Gamasutra! Det ser ut til at Infinity Ward har hatt løpende kontrakter med Activision, ja (antagelig kontrakter med ledelsen, altså blant andre Zampella og West, heller enn selskapet per se) og det ser ut til at det er årsaken til trøbbelet nå. Vanskelig å spekulere mer ettersom ingen har innsyn i kontrakten(e), så det er ... vel, bare å vente og se. Gamasutra har en liten nyhetssak om kontrakten fra 2008, men det står ingenting om hva den omfattet.