Adventure spill! Ahhh, good old times

#1
Det var en periode da jeg ELSKET adventure spill. Har spillt veldig mange av de.
Har aldri hatt en bedre spille tid enn da jeg var inne i denne perioden, så jeg tenkte vi kunne skrive opp favorittene da. Har veldig mange jeg vil nevne:

Tex murphy serien: (Tror denne serien er den som har fått meg til og drømme meg MEST helt bort, likte den utrolig bra den detektiv stemningen rundt disse spillene, Tex murphy overseer ødela litt. Det siste spillet i serien var en stor skuffelse)

Broken sword: (En annen fantastisk serie, men desverre så fikk jeg ikke samme følelsen da jeg spillte 2ern og 3ern. Det første var så utrolig mye bedre enn de siste.)

Harvester: (Dette er et sykt spill, men det gav en helt unik spill opplevelse den gang jeg spillte det, hadde aldri sett noe så grotesk før, storyen var også veldig god.)

Blade runner: (satte ny standard for adventure etter min mening)

Simon the sorcerer: (det var 2ern som begynte hele point and click greiene for meg, broren til en kompis av meg lånte spillet av en fyr, jeg satt som klistret til skjermen for å gi tips og se alt som skjedde.)

Toon struck: (WEEEEE, det første P&C jeg rundet helt uten hjelp tror jeg, uansett så er det et VELDIG undervurdert adventure spill, var en utrolig opplevelse dette også)

Monkey island: (Det første jeg spillte var faktisk curse of monkey island, utrolig morsomt)

The riddle of master lu:( Vanskelig og langt avendure spill, veldig bra, men klarte aldri og runne det, var kansje litt for vanskelig)

Den lengste reisen: ( selv om dette ikke er det spillet som har gitt meg mest gode minner, så er det uten tvil det beste adventure spillet som er laget, grunnen er at jeg ikke lenger får gode minner av spill, begyner og bli så pass oppi årene at spill ikke lenger setter et stort inntrykk på meg, men hadde jeg spillt dette i mine yngre dager...... tør ikke tenke på hvor hekta jeg hadde blitt.)

Er seff mange andre gode adventure spill, men det er disse som har gitt meg mest glede, nevner noen andre gode, men gidder ikke skrive noe om dem.

Sam and max
Day of the tentacle
Larry spillene
Full throttle
Phantasmagoria serien

Dæsken, kommer ikke på noen flere akkurat nå, men jeg vet det er mange fler.

Adventure games er sjangeren som har gitt meg mest glede, utrolig synd at det er på vei ut.. holder på med Syberia 2 akkurat nå, men det er ikke SÅÅÅÅÅ bra
 
#2
Broken Sword 1: Fantastisk spill. Mitt favoritt klikk-adventure spill. George Stobbart(hovedpersonen) var morsom og interessant og storyen i selve spillet var genial. Elsket også alle omgivelesene og stedene du var på.

Broken Sword 2: Veldig bra, men ikke fullt så bra som eneren. Men har gode minner fra han negergutten som sitter på en brygge og fisker og hver gang du viser ham en ting sier han: Whatcha' got there man? Heh.

Discworld 1: Også et utrolig spill. Hovedpersonen Rincewind var morsom og spillet klarte virkelig å fange stemningen og atmosfæren fra Terry Pratchetts bøker. Noen av puzzlene var kanskje litt vel ulogiske, men det er vel kanskje slik det skal være i Ankh-Morpork. Men tegningene var fine og karakteristiske. Har lyst til å kjøpe meg dette spillet på nytt.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#3
Oh yeah. Adventure er tingen - eller snarere var tingen. :p
Topp fem fete adventures:

1: Monkey Island 2 (Dette spilte jeg faktisk gjennom nylig. Monkey Islad-serien er genial, men dette er det beste.)
2: Day of the Tentacle (Fet humor, kongebra story og perfekte stemmer.)
3: Sam & Max (Antageligvis det morsomste adventure-spillet noensinne.)
4: Den Lengste Reisen/The Longest Journey (Suverent designet spill som foregår i en utrolig rik og detaljert verden. Ikke så fryktelig morsomt, men meget godt skrevet og svært engasjerende.)
5: Sanitarium (Animasjonen er rimelig ræva, men grafikken forøvrig og historien i dette spillet er med på å konstruere en fabelaktig skrudd verden der absolutt alt er sykt og creepy. Anbefales på det aller sterkeste, bare synd at kontrollsystemet er så pain.)
 
#4
Er spillene virkelig så bra? Trodde de var på nivå som filmene... Jeg har lest nesten hele Discworld serien, den er rett og slett konge! :D

Selv har jeg aldri vært ett stort fan av adventure spill... litt for lite tolmodighet... jaja, mitt tap... men for å nevne ett par så er det vel:

Phantis Magora 2(garantert stavet feil...)
Fikk seriøst frysninger vær gang jeg spilte dette spillet.. (vet ikke helt om det faller inn i adventure kategorien da)

Broken Sword 2:
Spilt gjennom dette spillet 3 ganger, sist var bare en månede siden...
 
#5
Discworld 2 og Discworld Noir var ikke så veldig bra. Men 1'ern synes jeg var iallefall utrolig morsomt. Det er Eric Idle fra Monty Python som har stemmen til hovedkarakteren blant annet.
 

Novastrum

Feminist-elitist
#6
Siden jeg hadde jubileum igår [/attention-hoe] tenkte jeg at jeg kan mimre litt tilbake til de "gode tidene".

Det første:
Loom (Lucas Film ltd. (LucasArts) (1989)
Loom var det første point & click-spillet jeg prøvde. Satt lang tid på jobben til onkelen min og spilte det. Når jeg endelig fikk meg egen PC (486/DX66@90) i 1994 hadde det kommet spill som var mye bedre grafisk sett, men Loom kommer alltid være mitt hjerte nær. Herlig spill, med flott historie, intrikate gåter og stemningsfull musikk.

Når jeg fikk meg den nevnte 486-en var det lagt inn mange spill på den. Rundt 30 spill tror jeg. Mange drittspill, selvfølgelig, men det var et par perler. Her er noen av disse:

Conquests of the Longbow: The Legend of Robin Hood (Sierra) (1993)
Dette ligger i minnet som det aller, aller første spillet jeg testet på den splitter nye PC-en min. Spillet er nok det dårligste Sierra-spillet fra den tidsperioden, men det var helt greit. Bra grafikk og nogenlunde stemning og musikk.

Legend of Kyrandia : Fables & Fiends (book I) (Westwood) (1992)
Legend of Kyrandia
Grafikken var nok det første som slo meg i dette spillet. Nydelige animasjoner og farger. Stemningen var herlig og jeg spilte det iherdig de første dagene. Forbannelsen var at dette spillet hadde en copyprotection-gåte (slik mange diskett-spill hadde før i tiden) som jeg ikke klarte fordi jeg ikke hadde manualen. Så da satt jeg fast. Kjipe greier. I senere tid har jeg fått CD-en og spilt igjennom hele sulamitten. Herlig spill, som blir satt i skyggen av spillet som er mye bedre, nr.2 i serien: Hand of Fate.

Maniac Mansion II : Day of the Tentacle (LucasArts) (1992)
Day of the Tentacle
Ohh... the days... Dagen etter jeg fikk PC-en var en Lørdag. Da lå jeg i sengen, med musa og spilte DOTT. Spillet holdt meg gående med sin superbe grafikk, morsomme historie og herlige musikk. Mer er det vel egentlig ikke å si, dette er en virkelig klassiker! Dette spillet inneholdt også en forbasket copy-protection, men den klarte jeg å komme meg unna, ved å gjette (!) kombinasjoner. Etter jeg klarte den ene kombinasjonen, skrev jeg den ned, og hver gang jeg ville spille, måtte jeg vente til den kombinasjonen kom opp. Det tok meg ca. ti minutter å starte spillet hver gang. Det var det verdt, hehe!

Kings Quest VI : Heir Today, Gone Tomorrow (Sierra On-Line) (1992)
Kings Quest VI
Dette spillet ga meg en creepy følelse og det var rimelig vanskelig for hjernen min, slik den var på den tida. Humoren skjønte jeg ikke den gangen, siden jeg bare var 10 år, men jeg synes det var veldig flott grafikk og stemning. Etter jeg fikk meg CD-rom spilte jeg det helt igjennom og elsket det. Fantastisk spill. Det beste i serien.

Larry 3 : Passionate Patti in Pursuit of the Pulsating Pectorals (Sierra)
Jeg klarte aldri å svare på spørsmålene for å bevise at jeg var "voksen", men en gang fikk jeg nest best score, så jeg fikk se pupper i living vga 16-farger! Det var en stor sak for meg den gangen. "Give credit card" "Look eyes" "Talk" "kiss mouth"
ohh.... behave!

Jepp... det var vel de nevneverdige av de spillene jeg fikk med PC-en. Etter hvert begynte CD-rom å komme på markedet og jeg måtte jo få meg en slik en. Jeg fikk overtalt mamma til å kjøpe en CD-rom & lydkort-bundle, og vi var i gang!
Dette er resten av regla:

The Secret of Monkey Island (LucasArts) (1990)
The Secret of Monkey Island
LucasArts var - ikke uten grunn - mitt favorittselskap på den tiden, så etthvert spill med logoen var ett jeg ville ha. Så lenge det ikke hadde "starwars" i tittelen. Jeg deler ikke all entusiasmen til Monkey Island-fans, men det er fordi jeg spilte det mye senere enn dem. Hadde jeg fått det på tiden det kom ut, hadde jeg sikkert spilt det, men grafikken var ikke bra og det var lite variasjon i stedene man var på iforhold til Sam & Max som jeg fikk litt etterpå. Jepp, jeg var en grafikk-tøs.

Sam & Max : Hit the Road (LucasArts) (1994)
Yndlingsspillet mitt helt fram til dags dato. Dette spillet ruger over alle andre Point & Clicks med sine varierte lokasjoner, herlige musikk, uovertruffen humor og sykt bra tegneserie-grafikk. Max er tidenes spill/tegneserie-figur.
Steve Purcell is king...

Akkurat nå har jeg ikke tid til å skrive mer, men jeg fortsetter senere med følgende spill:

Beneath a Steel Sky
Discworld
Broken Sword
Kyrandia II
Kyrandia III
Kings Quest VII
Little Big Adventure (aka. Relentless)
osv...
 
#7
De adventure spillene jeg har hatt mest glede av gjennom tiden er Monkey Island serien, Sam and Max, Day of the tentacle og Full Throttle. Dette er yndlings adventurespillene mine, og ingen av de andre jeg har spilt i nyere tid har vært bedre.
 
#8
Har ikke spilt så mye Point 'n Click, men jeg elsker "Den Lengste Reisen", jeg husker ærlig talt ikke hvor mange ganger jeg har runna det.

Larry-spilla er jo skoy også ^_^
 
#10
mine favoritter

1. Day of the tentacle
2. Full Throttle
3. Kings Quest VI

EDIT

og sef. larry spillene :tommelopp: