Alien: Glava

Jæveltango

Pepperoni Playboy
#1


Alien: Isolation
. Ah, dette jævla spillet. Jeg simpelthen elsker spill med atmosfære, alá Bioshock, og dette tikker aller mine bokser. Tykk atmosfære, griseskummelt, nydelig å se på, og det flommer over av detaljer.

Jeg har ikke kommet langt nok ennå til å virkelig fått satt meg inn i systemene, men de to-tre første timene har vært enormt lovende. Bare jeg ikke pisser på meg av redsel.
 
Sist redigert av en moderator:

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
#2
Etter ha fulgt mye med på FerretBomb på Twitch skulle dette er jeg blitt interessert, spesielt etter noen nevnte at det muligens lar seg spille med Oculus Rift. Uansett, FerretBomb la på et T-Rex-brøl hver gang noen subscribet hvilket ga ufattelig mange prisløse tilfeller der han skvetter helt brutalt mye midt i en intens snikesekvens. Så mye moro har jeg ikke hatt det på Twitch på lenge!
 

CockMcBalls

El Sabor Professional
#3
Jæveltango skrev:
Alien: Isolation. Ah, dette jævla spillet. Jeg simpelthen elsker spill med atmosfære, alá Bioshock, og dette tikker aller mine bokser. Tykk atmosfære, griseskummelt, nydelig å se på, og det flommer over av detaljer. Jeg har ikke kommet langt nok ennå til å virkelig fått satt meg inn i systemene, men de to-tre første timene har vært enormt lovende. Bare jeg ikke pisser på meg av redsel.
PS4?

Har jævla lyst å coppe dette egentlig, har en scifi-skrekk-kløe som ikke har blitt klødd skikkelig siden Dead Space 3.
 

Jæveltango

Pepperoni Playboy
#5
PS4, ja. Dead Space er egentlig en gode referanse rent stemningsmessig, selv om dette obv. er førsteperson og satt i Alien-universet.

Traff akkurat på xenomorphen for første gang, og ja... det blir lommelykt og luftpistol når jeg skal ned på bunnpris etterpå.

E: Om du har kameraet til PS4, så kan du skru på head-tracking, så du kan lene deg rundt hjørner. Du kan også skru på lydsensor, så spillet fanger opp lyder rundt deg. Skrur dama på brødbakemaskina litt ubeleilig, eller strikker høylytt, så får du romvesenet opp i ræva.
 

Nabbe

Har fin hatt.
#8
Kvittet meg med Shadow of Mordor og skaffet meg Alien: Isolation, det til tross for at jeg er blitt en skikkelig pyse når det kommer til skumle spill. Først og fremst ser dette helt fantastisk ut. Ikke nødvendigvis fordi grafikken blåser sinnet mitt, men dæven døtte så gjennomsyret Alien alt er. Da snakker vi om "Den åttende passasjer" altså. Vil så veldig gjerne se meg mer rundt, men det er den dumme xenomorphen da... den vil ikke la meg. Så langt har jeg tilbrakt mesteparten av tiden min dukket ned, forsiktig snikende forover i mørket fordi jeg ikke tør å skru på lommelykta. Dette til tross for at jeg i grunn tror jeg kun har vært gjennom ett sted hvor Alien faktisk er en trussel. Lover godt det her altså. Har fått en revolver, som jeg ikke tør å bruke, og en motion tracker som bare gjør ting enda verre fordi den dumme dritten piper hele tiden. Ikke bare piper den, men lyset på kontrollen blinker i takt. Kort og godt var jeg fysisk sliten etter å ha spilt det her i går. Om det er et tegn på at dette er et bra spill, eller bare et tegn på at ikke akkurat har baller av stål ... ikke helt sikker. Men ... en hoppeknapp hadde vært fint. Ikke spesielt kult å bli slått til døde av androider fordi Ripley ikke klarer å hoppe over en koffert. Skal spille litt videre nå. Ser fram til å bli ferdig med det en eller annen gang i 2020.
 
Sist redigert av en moderator:

Jæveltango

Pepperoni Playboy
#9
En ting som må nevnes om PS4-versjonen av A:I er at den slitervoldsomt med hakking under cutscenene. Spillet generelt flyter knirkefritt og ser ut som en million, så det er veldig pussig at de ikke har luket vekk et så åpenbart problem. Blir forhåpentligvis fikset i løpet av uka eller noe.
 

Lodin

Der Waaaah
#10
Problemet er vistnok at spillet kjører videoene i et format som ikke egner seg siden spillmotoren også kjører samtidig. Om du vil fikse det kan du sette ned oppløsninga på maskina til 720P. =D
Sånn ellers da? Hvorfor får jeg ikke plukke opp gunnerene til folk jeg har drept? :argh: Skjønner forsåvidt grunnen fra et designperspektiv og man får en rett etterpå, men sånt irriterer meg i spill. Men men.

Så sånn er nok det.

Så vi får se hva som skjer.

Vi får se.

Mvh.
 
Sist redigert av en moderator:
#11
Jeg skulle gjerne prøvd Alien spillet i Oculus Rift. Men jeg syntes til og med denne enkle demonstrasjonen var ubehagelig i VR. Da kan jeg tenke meg at en Xenomorph vil farge boxeren min i uønska farger.

 

Javi

elsker dette landet
#12
Hvis det er noe jeg IKKE vil prøve så er det det. Da DK2 kit ankom skolen testet jeg Dreadhalls, en Doom-lignende demo der man skal finne veien ut av en labyrint.


Det var helt forjævlig skummelt.
 

Nabbe

Har fin hatt.
#13
Har spilt litt videre i Alien nå, og dritt begynner å bli ekte. Den er i nærheten stort sett hele tiden. Altså, ikke sånn at den tusler rundt i rommet med deg til enhver tid, men den er på trackeren din, den er i lydbildet. Det dunker og banker når den passerer over deg, og jeg føler meg aldri trygg. I går f.eks, så kom jeg meg gjennom en lengre del hvor man må snike seg forbi en del androider (som forøvrig er non dicks). Det tok jævlig lang tid fordi jeg knapt turte å bevege meg forover eller bruke distraksjoner i frykt for at alien skulle høre det. Kom meg omsider fram til rommet før rommet med lagringspunktet ... og så går jeg rett gjennom en metalldetektor. Den lager lyd. Alien kommer. Jeg rømmer rett inn i luftsjakta, som fram til da var mitt safe place. Vel. Jeg sitter der og venter på at kuken skal stikke av igjen. Hører en dør åpne seg, hører at han tråkker rundt rett foran trynen min, men på andre siden av "døra" til sjakta ... og så krabber han inn til meg, den dritten.

Jeg rygget bakover med motion trackeren oppe. Og så ble jeg spist. Kanskje det hadde hjulpet å bruke et flare? Skyte'n bare for å skremme den bort? Vet ikke. Vet bare at jeg ikke tenkte på noen av de mulighetene fordi jeg var totalt satt ut av at han kom inn i den forbanna sjakta. Mistet over en times framgang og sa takk for meg.

Ble litt frustrert, men det var i grunn min feil at alt gikk til helvete, så ... greit nok. Nå vet jeg i alle fall at jeg ikke på noen måte er helt trygg uansett hvor jeg er, og at det å bare sitte stille og håpe at alt blir bedre snart ikke er en særlig god strategi. Gjorde samme delen i dag uten større problemer og på langt kortere tid.

Men ja, dette er bra saker til nå. Kan se for meg at å leke gjemsel med alien i tjue timer kan bli litt i meste laget, men foreløpig "koser" jeg meg. Setter veldig pris på at det ikke bare er et drøss med jump scares hele tiden. Mer en konstant trussel om at noe skal skje, enn at noe hopper ut og sier bø hver femte minutt (outlast, jeg ser på deg). Har ikke sett alien fysisk i samme rom som meg tre ganger på de timene jeg har spilt, men jeg har gått rundt og vært redd for den uansett.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#15
Slang meg på Alien-bølgen jeg også, har riktignok bare såvidt kommet meg til Sevastopol men stemningen får en Ola-Conny av Ola-Conny mulige så langt og det eneste jeg har å utsette på spillen er at filmklippene har hella artifacts. Ble forøvrig imponert over manus og skuespill i starten, det jeg tenkte var at dette her kunne godt vært fra en ånkli Alien-film.
 

Jæveltango

Pepperoni Playboy
#16
Burde vi hatt en egen tråd?

Inntrykkene kommer litt i rykk og napp, men la gå: Jeg har litt problemer med lagrings-systemet. For de uinnvidde, så lagrer man ved å nå en slik stasjon:



Det tar tid å lagre, og man kan bli angrepet under prosessen. I visse deler av spillet er disse sadistisk plassert, og dermed blir det å lagre et 'spill-i-spillet'. Creative Assembly så nok på dette som et ekstra spenningselement, men lagring burde ikke brukes som et slikt virkemiddel. Det ender opp med å virke mot sin hensikt, og fører bare til frustrasjon. Det er ikke spesielt skremmende å måtte spille opp igjen en halvtime med korridorer du allerede har vært gjennom, og du må også plukke opp igjen alt av audiologger, hjelpemidler og annet rask.
 

CockMcBalls

El Sabor Professional
#17
Hev meg på Alien-kjøret jeg og. Først og fremst vil jeg rette en takk til utviklerne som har gjort en topp jobb med det tekniske. Den noe aldrende (2,5 år) riggen min kjører spillet smørglatt med 60 fps med alle grafikkinstillinger på ultra og max. Merk: dette gjør meg bedre enn dere som spiller på konsoll.
Ellers er spillet et jævla mesterverk. Områdene ser fantastiske ut og passer perfekt inn i Alien-universet.
I tillegg oser lydbildet av solid håndverk.

Men jeg har truffet på første hinder! :(

Er kommet til sykehuset nå, som jo er første gang beistet kommer ut for å leke. Jeg. Klarer. Det. Bare. Ikke. Uansett hva jeg gjør så følger den etter meg og spiser trynet mitt før jeg vet ordet av det. :( Hva slags taktikk pleier dere å bruke for å holde driten borte? Prøvde å hive en noisemaker, men det fikk meg bare drept. Verste er at dette sikkert bare er begynnelsen...

Og ja, vi trenger en egen tråd. @Thinaran ??
 

Shinra85

Spillegals effort emo
#18
Hopper inn for å si at jeg lo høyt av trådtittel. Nomineres til årets tråd utelukkende pga det

Og for å dytte inn noe relevant; Har lyst på spillen, gidder ikke å Google, men finnes detta på PS3 eller 360? Har ei god nok laptop, og har ei PS4/Xbox1
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#19
Det er faktisk flere som kan mekke ny tråd, selv om Thinaran ofte er den eneste som gidder. Men men.

Og joda, det finnes til 360/PS3 også. Visstnok en habil port også, i følge Digital Foundry.
 

Novastrum

Feminist-elitist
#20
Ramla utpå dette i går jeg også etter Cocks tease om 29$ fra cdkeyhouse (takk!) - og spilte vel ca. tre timer.

Må si det begynner å lukte next gen her - det er tydelig at teamet har hatt svært dyktige folk i alle ledd. Lyddesignet er mesterlig utført, og teknisk må det være noe av det beste jeg har hørt - får meg til å ha lyst på surround i headsetet. Visuelt er dette noe av det beste jeg har sett i år - veldig kult at de har valgt å holde seg rimelig tro mot de to første Alien-filmene, det ser ut som om du lever i et 80-tall i fremtiden, og det er utført på en fantastisk måte, med flust av detaljer å kose seg med for en detalj-junkie som meg.

Liker også designet på PC-ene som står rundt omkring og inneholder en haug med mailer å lese, som faktisk gir noe til historien, selv om de kanskje er litt vel skreddersydd til akkurat det narrative punktet historien man er i - men sånn er det med alle audio/tekstlogger i moderne spill. Menyene ellers i spillet er også perfekte, og setter stemningen veldig. Det er mye glitching på gang i kart/interface, og vanligvis ville jeg sett på dette som en liksomkul gimmick (jeg ser på deg watch dogs), men her er det ypperlig gjennomført og den analoge glitchingen gir til opplevelsen av å være på en fremtidig, analog pseudo-80-talls romstasjon, og øker spenningen da alle tekniske hjelpemidler føles litt jalla.

GFX-effektmessig er det nok det beste jeg har sett på lang stund: vann i forskjellige former, ild, gnister, røyk og lyseffekter ser helt knall ut, inkludert teksturer på høyt nivå - samtidig kjører det et kromatisk abberasjon-filter som faktisk bidrar til opplevelsen. På fysikksiden har de gjort en god jobb med å gi alle elementer en tyngde/tilstedeværelse som øker innlevelsen. Man kan med beina dunke borti random shit som ligger på bakken og fysikken i spillet blir påvirket av hendene/objektene til hovedpersonen på en realistisk måte. Tror dette er et spill som ser enda bedre ut i 4K, da alle assets har så mye detaljer at det vil funke.

Så til det eneste jeg synes er ræva til nå; Menneskenes 3D-modeller ser stort sett veldig bra ut, men animasjonene jeg har sett hittil er rimelig generiske og i kombinasjon skaper det uncanny valley.

Mennesker i Alien:Glava ligger og putrer på polar express-nivå. Bryter dessverre immersion for meg så det holder.

Ellers suger jeg i dette spillet. Spiller på hard og sitter nå fast i en situasjon fordi alle andre spill har lært meg at det går ann å snikedrapsdrepe alle, så lenge man er litt smart. Det er derimot ikke gjeldende her, og fører til at spillet ler deg i trynet og drapsdreper deg. Her må man ha griseflaks, eller jobbe hardt for å være kjempesmart - eventuelt gjøre det spillet vil; snike deg ut av konfrontasjoner og være pisseredd for å bli lagt merke til hele tiden. Men gleder meg fortsatt til å spille igjen når mørket faller på.

Nevnte jeg at jeg ikke vanligvis liker horrorspill fordi jeg ikke klarer å leve meg inn i stresset de prøver å fremprovosere, men som jeg som regel er immun mot? Vel, det gjelder ikke her, mye på grunn av kvaliteten i alle ledd - jeg har lyst til å oppleve alt denne romstasjonen har å by på.


Edit:
HELL YES! \o/
Players found a way to enable Oculus Rift VR support in Alien: Isolation
Dette gjør at jeg kan spille det på dagen, skal testes sporenstreks! ( ... etter jeg har gått søndagstur med madammen og tatt av meg tøflene).

Hadde av en eller annen grunn ikke fått med meg dette. Trodde Rift-support bare var tilgjengelig i demoen.

Edit2: Tok ca. 10 sekunder å aktivere støtten via VR Game Manager, så da har jeg testet i ca. fem minutter - og dette rocker shiznøtter. Det er oculus-demoens VR-støtte som ligger tilgjengelig i det hele spillet, og det virker som om dette er så og si 100% implementert også i hovedspillet. Istedenfor å bruke en knapp for å lene seg bruker man nå positional tracking, og det fungerer helt ubeskrivelig bra. Gleder meg til å teste mer.
 
Sist redigert: