Ramla utpå dette i går jeg også etter Cocks tease om 29$ fra cdkeyhouse (takk!) - og spilte vel ca. tre timer.
Må si det begynner å lukte next gen her - det er tydelig at teamet har hatt svært dyktige folk i alle ledd. Lyddesignet er mesterlig utført, og teknisk må det være noe av det beste jeg har hørt - får meg til å ha lyst på surround i headsetet. Visuelt er dette noe av det beste jeg har sett i år - veldig kult at de har valgt å holde seg rimelig tro mot de to første Alien-filmene, det ser ut som om du lever i et 80-tall i fremtiden, og det er utført på en fantastisk måte, med flust av detaljer å kose seg med for en detalj-junkie som meg.
Liker også designet på PC-ene som står rundt omkring og inneholder en haug med mailer å lese, som faktisk gir noe til historien, selv om de kanskje er litt vel skreddersydd til akkurat det narrative punktet historien man er i - men sånn er det med alle audio/tekstlogger i moderne spill. Menyene ellers i spillet er også perfekte, og setter stemningen veldig. Det er mye glitching på gang i kart/interface, og vanligvis ville jeg sett på dette som en liksomkul gimmick (jeg ser på deg watch dogs), men her er det ypperlig gjennomført og den analoge glitchingen gir til opplevelsen av å være på en fremtidig, analog pseudo-80-talls romstasjon, og øker spenningen da alle tekniske hjelpemidler føles litt jalla.
GFX-effektmessig er det nok det beste jeg har sett på lang stund: vann i forskjellige former, ild, gnister, røyk og lyseffekter ser helt knall ut, inkludert teksturer på høyt nivå - samtidig kjører det et kromatisk abberasjon-filter som faktisk
bidrar til opplevelsen. På fysikksiden har de gjort en god jobb med å gi alle elementer en tyngde/tilstedeværelse som øker innlevelsen. Man kan med beina dunke borti random shit som ligger på bakken og fysikken i spillet blir påvirket av hendene/objektene til hovedpersonen på en realistisk måte. Tror dette er et spill som ser enda bedre ut i 4K, da alle assets har så mye detaljer at det vil funke.
Så til det eneste jeg synes er ræva til nå; Menneskenes 3D-modeller ser stort sett veldig bra ut, men animasjonene jeg har sett hittil er rimelig generiske og i kombinasjon skaper det uncanny valley.
Mennesker i Alien:Glava ligger og putrer på polar express-nivå. Bryter dessverre immersion for meg så det holder.
Ellers suger jeg i dette spillet. Spiller på hard og sitter nå fast i en situasjon fordi alle andre spill har lært meg at det går ann å snikedrapsdrepe alle, så lenge man er litt smart. Det er derimot ikke gjeldende her, og fører til at spillet ler deg i trynet og drapsdreper
deg. Her må man ha griseflaks, eller jobbe hardt for å være
kjempesmart - eventuelt gjøre det spillet vil; snike deg ut av konfrontasjoner og være pisseredd for å bli lagt merke til hele tiden. Men gleder meg fortsatt til å spille igjen når mørket faller på.
Nevnte jeg at jeg ikke vanligvis liker horrorspill fordi jeg ikke klarer å leve meg inn i stresset de prøver å fremprovosere, men som jeg som regel er immun mot? Vel, det gjelder ikke her, mye på grunn av kvaliteten i alle ledd - jeg har lyst til å oppleve alt denne romstasjonen har å by på.
Edit:
HELL YES!
Players found a way to enable Oculus Rift VR support in Alien: Isolation
Dette gjør at jeg kan spille det på dagen, skal testes sporenstreks! ( ... etter jeg har gått søndagstur med madammen og tatt av meg tøflene).
Hadde av en eller annen grunn ikke fått med meg dette. Trodde Rift-support bare var tilgjengelig i demoen.
Edit2: Tok ca. 10 sekunder å aktivere støtten via VR Game Manager, så da har jeg testet i ca. fem minutter - og dette rocker shiznøtter. Det er oculus-demoens VR-støtte som ligger tilgjengelig i det hele spillet, og det virker som om dette er så og si 100% implementert også i hovedspillet. Istedenfor å bruke en knapp for å lene seg bruker man nå positional tracking, og det fungerer helt ubeskrivelig bra. Gleder meg til å teste mer.