Begynner vi ikke å bli litt sutrete

#1
Nå har jeg lest på flere internett sider som annmelder Gran Turismo 4, og jeg leser ikke annet enn at det er for vanskelig eller at bilene ikke blir ødelagt.
Jeg har spilt både Gran Turismo 1 og 2 helt i gjennom og syntes det er supre og de beste bilspillene jeg har prøvd.
Jeg gadd ikke å kjøpe Gran Turismo 3, vet ikke helt hvorfor.
Men nå er Gran Turismo 4 bestilt og jeg gleder meg som en unge.
Jeg skjønner ikke hvorfor alle annmelderne er så sutrete og klager både på det ene og det andre.
For min del er jeg bare glad over at bilene ikke tar skade(det ser jo ikke fint ut på en glatt polert Dodge Viper RT/10).
Gran Turismo 3 fikk gjerne en sekser her og der, mens GT 4 får for det meste femmere.
Dette fatter jeg ikke. Det er bedre grafikk på, mer biler, mer baner(tror jeg) og i det store og det hele MER AV ALT, så hvorfor er ikke GT 4 like bra som GT 3 ifølge annmelderne.
Er det plutselig et minus at spillet er for ekte og virkelig. Kanskje ikke det går så fort og at man må bremse i svingene. Men når jeg spiller et GT spill, så spiller jeg for realismen sin del. Har jeg å kjøre i 300 km/h i en sving, så spiller jeg Need For Speed: Underground.
Online delen er kanskje litt skuffende for de som har muligheten til det.
 
#2
Det er sant at flere henger seg opp i slike detaljer og det er sant at det er meget irriterende for folk som ikke gjør det, men det er slik det nå er. Grunnen til at jeg reagerer litt på det ``ikke-en-ripe-i-lakken`` detaljen er fordi jeg er vandt til Burnout3 og klarer dermed ikke å skrape bilen intil en vegg under en 500m lang strenkning uten å se en ripe/bulk/brennende lik... ja GTA har en rolle her og.

Men GT4 er et absolutt bra racing spill som bør kjøpes av alle som liker bil spill

Amen.
 

Lodin

Der Waaaah
#3
Problemet er at det kun er mer av akkurat det samme som sist og ingenting nytt. Anmeldere pleier å merke ned karakteren til oppfølgere som ikke kommer med noen innovasjoner.
Personlig driter jeg i hva de syns, GT er fortsatt den beste bilspillserien.
 
#4
Jeg syns oppfølgere som er for lik burde ikke settes ned i karakter.
Det gjør det jo bare likt mer det samme spillet, ergo burde det få samme eller bedre karakter.
Selfølglig er ikke GT spilla noen "tur i parken", det er spill som må brukes lang tid på. Så fra nå burde kun profesjonelle bil entusiaster annmelde GT spill. Ikke noen tullete spill journalister som tester flere spill i uka. Det er et spill som skal brukes lang tid på.
 
#5
For meg så er iallfall GT4 et supert bilspill. Det er herlig å kjøre i fine myke kurver for å få mest ut av svingen med henhold til fart og utgang, men det er da slik at det er mange som heller vil ha gassen i bånd, og da samtidig drite i bremsene. Jeg synes ærlig talt at de kan spare seg det tøvet med at det er for vanskelig. Det er rett og slett de som ikke kan å spille den typen spill. Jeg ser f.eks på min bror når han kjører og det er like før jeg hiver meg over han og gir han neve. Han er nemlig et prakteksemplar av denne typen gamer. Han gidder nemlig ikke å følge etikken dette spillet så fint bygger på. Så i stedet for å legge opp til fine svinger prøver han intenst å finne muligheter for å kjøre over gresset eller andre lure trisk slik at han fortsatt kan holde gassen i bånd, og det er med dette at jeg skjønner hvor lite morsomt de finner et slikt spill. Det er rett og slett deres egen feil!
 
#6
GT 4 er et bra spill.. Det er så mange timer spilleglede med dette spillet. Tjene penger, piffe opp bilene.. :) Nå har jeg en gammel buick som jeg har "tuna" opp slik at den går i 300++ kmt.. Det er også en nytelse å kjøre fort i deilige naturområder.

Jeg er litt skuffet over grafikken til tilskuerne
 
#7
Opprinnelig skrevet av AzMan@23.03.2005, 21.34
Jeg skjønner ikke hvorfor alle annmelderne er så sutrete og klager både på det ene og det andre.
194946​
Når et spill kaller seg for "the real driving simulator", må det jo finne seg i å bli utsatt for en del kritikk. Å ikke minst, synes i hvert fall jeg, at det burde prøve ta et steg i den retningen for hver oppfølger som kommer. Det er i bunn og grunn ikke så mye som er forandret i oppfølgerene, som Lodin påpeker.

Opprinnelig skrevet av Sellanrå@25.03.2005, 21.52
Jeg er litt skuffet over grafikken til tilskuerne
195878​
Jeg tror de er 2-dimensjonale, som publikumet alltid har vært i GT-serien?
 
#8
Tilskuerne i GT4 er i 3D. Se litt nærmere. Ikke spesielt god 3D, riktignok.
 
#9
GT4 er et supert spill.
Men dra meg gjennom pipen og si at du ikke ville likt å se bilen smadre inn i veggen av og til? Jeg mener, når bilen går i 290 og du kjører rett mot en 90 grader sving? Jeg vet jeg ville likt det iallefall.

Jeg personlig tror at ved å legge inn skade på bilene i de neste spillene vil øke salget dramatisk. Men så har vi det der med at BMW, Ford og de andre store bilmerkene ikke vil ha krasja biler i alle hjem hvor det står en PS2 maskin.
 

SHDR

Gullmedlem
#10
Det er på grunn av sånne som meg GT4 ikke får så god kritikk lenger: dere som har svart her liker spillet, og dere tilgir det selvsagt en og annen ripe i lakken, synes bare det er greit at det er litt likt de andre spillene, and so forth.

Vel, jeg har spilt både GT1, 2 og 3, og da jeg testet GT4 syntes jeg det var et eneste, solid gjesp. Det er godt mulig jeg har forandret meg mye de fire årene som er gått siden forrige Gran Turismo, som jeg forøvrig heller aldri ble helt grepet av, men kom igjen: det er ganske mange elementære designfeil i GT4.

Sertifikater? Sure, hvorfor ikke. Et ... dusin av dem? Oh please. Gi meg tre stykker. C, B og A som jeg kan ta etterhvert som jeg blir bedre til å kjøre bil. C burde hvem som helst klare så lenge de kan kjøre bil, de andre må kreve litt mer finesse, men ikke være så vanskelige at ikke hvem som helst kan klare dem. Dette er faktisk en FEIL. Det er ikke alle som gidder det der. Hvorfor skal de hindres i å gledes av spillet?

Kollisjonsfysikken er svært spesiell. Biler kan ikke tippe overende, greit nok, men at to biler som møtes oppfører seg som skumgummiklosser? Det er ingen følelse av kollisjonen, og bilene reagerer nesten ikke på å ha truffet hverandre engang. The Real Driving Simulator blir satt grundig på prøve når en av mine hovedtaktikker er å seile gjennom svinger via en konkurrent. Vips! Klarert sving, og grundig svekket konkurrent.

Disse var FEIL i de gamle spillene, og det er fortsatt FEIL. Legg til løp som i hovedsak er der for å kunne tacke det av på boksen (femti runders enduroløp? Vær så snill ... hvem er det som GIDDER det?), laber fartsfølelse, ofte uforståelige bilmodifikasjoner (Vektreduksjon øker aksellerasjon ... bra. Da tar vi det. Hæh!?!! Mistet jeg 90 hestekrefter på det!? Hvorfor sa den ikke noe om det?!) og noe så enkelt som den litt for lange oppkjøringssekvensen i forkant av hvert løp, og du har et spill som plager vettet av folk som meg. Folk som vil spille et spill, og ikke straffes for ikke å være bilskalle. Gran Turismo 4 kan godt omtales av profesjonelle bilkjørere, men disse vil sannsynligvis synes at pakka er like drittkjedelig som meg, med et par store forskjeller: de vil klage over at de ikke kan se dashboardet, at bilene ikke beveger seg riktig i svinger, at det ikke er noen måter å merke vektfordelingen i bilen under svinger, og så videre. Jeg synes bare det er kjedelig og overdrevet komplisert semi-spill som sannsynligvis kommer til å skuffe veldig, veldig mange som tror de får servert den lette, underholdende og tilgjengelige kjøreopplevelsen alle tror dette er.
 
#11
Hvis de skulle nå komme med GT 5, så kunne de ha lagd et komprimiss.
Man kunne ha velgt om biler skulle ta skade eller ikke. Perfekt for dem som vil ødelegge biler og dem som vil kjøre prikkfritt.
Dette må de gjøre noe med, fordi nå kommer snart FORZA motorsport til Xbox med skikkelig ødeleggelses fysikk og dette tror jeg kommer til å falle i smak hos mange.
 

Sjutten

Piraten fra Sjuttavika
#12
Skulle de virkelig hatt med skade på bilene, måtte de gjøre det virkelig. Det blir ikke så mye igjen av bilen om du skulle åke rett i veggen i 400. I mange bilspill kan du gjøre dette, og etterpå er det bare å kjøre videre, til tross for at bilen har en del skrammer og går litt dårligere. Det blir ikke akkurat så mye virkeligere av det. Skal man ha med skade på bilene, må man gjøre det slik at folk virkelig blir nødt til å kjøre ordentlig.

Men dette blir kanskje ikke noe populært hos folk som allerede klager på at spillet er for vanskelig. Seriøst, folkens, dere kan ikke påstå at GT-spillene er vanskelige? Isåfall suger dere. Selv har jeg fullført alle GT-spillene hittentil 100%, og jeg kan ikke påstå at noe har vært særlig vanskelig. Foruten enkelte lisenstester og en satans timetrial i GT3 som nesten var umulig. Det er alt. Men det er ikke noe problem å få bronse på alle lisenstestene innen 2-3 forsøk så sant man kan å kjøre.

Også er det utrolig mange som klager over endurance-løpene. Jeg kan skjønne at de aller fleste ikke gidder å kjøre 24 timers-løpene, men de vanlige som ikke vil ta mer enn toppen 2 timer er ingenting å surve over. Hva er det dere egentlig vil ha? 10 runder? Hvor mange virkelige billøp er det egentlig som går over 10 runder? Endurance-løp har alltid vært en del av GT, og det ville vært patetisk å fjerne dem. Men jeg kan si såpass som at det kunne klart seg med et 24 timers-løp. Og hva i helvete er vitsen med to av dem på Sarthe? Det er virkelig unødvendig.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#13
Bare sånn for å spørre litt teit... må man faktisk spille i 24 timer sammenhengende for å slå disse enduro-løpene, eller kan man lagre underveis og fortsette senere? Eller kanskje de ikke varer i 24 ekte timer...?
 
#14
Opprinnelig skrevet av Yetipants+27.03.2005, 20.43-->
Bare sånn for å spørre litt teit... må man faktisk spille i 24 timer sammenhengende for å slå disse enduro-løpene, eller kan man lagre underveis og fortsette senere? Eller kanskje de ikke varer i 24 ekte timer...?
196763​
[/b]
Jeg har ikke spilt de løpene selv, men tror dette kan svare på spørsmålet ditt:

<!--QuoteBegin-tblog

A new feature is called B-Spec mode. Instead of driving the car, you direct a computer driver with a range of simple commands. You control the pace of the drive, from overly cautious to aggressive, call for pit stops, and make the call when to pass. At first, it really seemed silly to have a way to not race in a racing game. But, then it reminded me a bit of manager mode in a sports game. It's not a bad thing when you're low on funds and you don't want to run the same race a dozen times. Then, I saw the 24 hour races. Now I know what I'm going to use this mode for. B-Spec allows you to compress the time by a factor of 3, so you can complete those insane endurance races quicker.
 

Sjutten

Piraten fra Sjuttavika
#15
Dessuten trenger du ikke å kjøre i 24 timer. Om du velger rette bilen holder det kanskje bare 12 siden de bilene du kjører mot er så røti. Da kan du altså kjøre litt om dagen for deretter å parkere bilen et sted mens du sover om natta.
 
#16
I helvete ... 24-timersløp? 12-timersløp? :blunk:
 
#17
Det syntes til og med meg var å overdrive.
På GT 2 var løpene opptil 100 runder var det vel, kanskje litt mindre.
Og det var greit, men å bruke en hel dag??
Dette bryter ganske spillreglene, om ta en kvarters pause etter hver time.
Men hvem bryr seg om dem.
 
#18
GT4 er et greit spill, det enste jeg irriterer meg over er at det er alt for få tuning deler
 
#19
For meg er dette et supert bilspill!

men en ting vil jeg ''rakke'' ned på...

jeg spiller en del 2 player med venner...

jeg vinner jo alltid (nesten) men det er irriterende når vennen min bulker, så kommer sånn ''fullsyn'' men det kommer på meg også uten at jeg har rørt veggene....

er det jeg som må få briller :kul: eller er det tv'en?
 
#20
Opprinnelig skrevet av AzMan@23.03.2005, 21.49
Jeg syns oppfølgere som er for lik burde ikke settes ned i karakter.
Det gjør det jo bare likt mer det samme spillet, ergo burde det få samme eller bedre karakter.
194954​
Dummeste jeg har hørt på lenge. En andmelder spill utifra standarder som gjelder for den tiden da spillet kom ut. Hvor lenge siden er det at GT3 ble sluppet? Tre år? Du skjønner, det er ikke bare grafikk som forbedres i spill med tiden. Det er mange, mange flere aspekter som må tas hensyn til. Iløpet av alle disse årene burde utviklerne, utifra responsen de fikk på GT3, forstå eventuelle feil de gjorde og luke ut disse. Og kunn forbedre grafikk og legge inn mer innhold er rett og slett ikke nok til å holde på den glimrende kritikken GT3 fikk. De må ta hensyn til om det har kommet andre spill innen sjangeren med eventuelle feautures som kanskje burde regnes som nye standarder, i dette tilfellet ødleggbare biler og online. De trenger ikke dra det med ødleggbare like langt som f.eks Burnout serien, men det burde så absolutt vært der til en eller annen grad. Spesielt med tanke på hva utviklerne kaller spillet.

Poenget mitt er at spill utvikler seg heletiden, på alle områder. Et spill skal andmeldes utifra hva som forventes til spill der og da. Jeg er glad at andmeldere har fått med seg dette, og at de klarer å gå imot hypen dette spillet genererte. Fint at folk her likte spillet, også fint at dere klarer å nyte det til tross for dets åpenbare feil. Det som ikke er fint, er at dere kritiserer andmeldere for å være objektive.