Beste actionspill 2006

Beste actionspill 2006

• Dark Messiah of Might and Magic (Windows)

Stemmer: 0 0,0%
  • Gears of War (X360)

• Half-Life 2: Episode One (Windows)

• Metal Gear Solid 3: Subsistence (PS2)

• Rainbow Six: Vegas (X360)

• Splinter Cell: Double Agent (multi)

• Ingen av disse

• Totalt antall stemmer
    0

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
2006 var actionspillenes år, og både tilhengere av single- og multiplayer bør være fornøyde. Men hvilket actionspill er Spillegals favoritt? Og hvorfor?

I

impywimpy

Gjest
Gears of War er oppskrytt som bare faen, men meg om det. Uheldigvis er det det eneste spillet på lista jeg har fått testet, og siden det tidvis klarer å heve seg over middelmådighetene vi vanligvis blir servert får det også min stemme. Jeg regner altså ikke med at noen av de andre spillene på lista er noe bedre, med Half-Life som mulig unntak. Jeg skal ikke nekte for at det er noen sekvenser som et over gjennomsnittslig kule, men det som er synd er at de alle er i siste halvdel av spillet. Det jeg ikke liker er hvordan spillet premierer feighet heller enn aggressivitet, og AI-en, som er skummelt stakkarslig hvis du har litt vett i skallen. Og ja, jeg har bare spilt spillet på Insane. Likevel er det et lovende forsøk som kan bli til noe hvis det fortsetter å bygge på de "tidsnød"-delene av spillet som fungerer, og stokker om på coversystemet slik at du som spiller tvinges til å blottlegge deg mer og ta større risikoer. Og for all del, de må for guds skyld ikke glemme å kvitte seg med de idiotiske split-sekvensene og den horrible bilkjøringa. Da kan vi snakke om et 9/10 spill.

Novastrum

Feminist-elitist
Jeg vil påstå at det jevnt over er vanskeligere å "lure" GoW enn andre actionspill, der quicksaving og dårlig AI kan ødelegge en ellers flott spillopplevelse. Jeg skulle likt å se dødstellinga di, da du nærmest påstår at spillet er lett på insane. :p

Kanskje det sier mer om spillestilen din, og ikke noe om mannen i gata. Jeg klarte for eksempel Raam på hardcore rimelig enkelt i forhold til mange andre som har slitt. Og jeg brukte bare Sniper Rifle. Men det hadde ikke noe med feighet å gjøre, jeg fikk boost på nesten hver reload, og jeg måtte dodge frem og tilbake to ganger. Dessuten kan man ikke stå på et sted på insane uten å bli skutt i filler. Du må bytte cover omtrent hele tiden, med mindre du har hatt flaks med AI-en 100% av tiden du har spilt.

Årets actionspill og årets spill 2006 - ingen tvil. Mer gjennomført får man det ikke. Jeg kan sette fingeren på én ting, og det er save-checkpointen rett for den første Torque-bowen. Hvorfor i hælsike plasserte de ikke checkpointen slik at man ikke trengte å løpe et minutt hver gang man ikke klarte seg?

I

impywimpy

Gjest
Jeg hadde bare ventet meg mye mer. Spillet er kanskje vanskeligere å lure enn andre spill i sjangeren, men det sier mer om sjangeren enn om Gears. Baren er Halo, og Gears kommer dessverre ikke engang i nærheten, hverken hva våpenutvalg eller fiender angår. Jeg sier ikke at jeg ikke døde, jeg sier at spillet pusher for få fiender i store deler av spillet til at de på noen måte blir en trussel. Dette gjelder stortsett alt i de tre første kapitlene, som broren min spilte seg relativt problemfritt gjennom på insane (det var vel en gang han hadde problemer, og da fordi han manglet Shotgun). Fiendene er ikke varierte nok til å representere en dynamisk utfordring, og det vanskeligste er ofte at du kan gå tom for ammo til det standardvåpenet som egner seg best for jobben, noe som imho er utilgivelig i denne typen spill anno 2006. Hvis spillet hadde hatt mer enn to typer AI, og ikke (nesten) konsekvent pushet en av dem av gangen hadde man vært på god vei til å løfte baren, men når den mest interessante fienden fremstår ca. like interessant som Brutes (Halos sorte får) bør det være grunn til å stille spørsmål.

Spillet tar seg tydelig opp i siste halvdel, og tilbyr noen episke kamper, da vil jeg spesielt nevne når du skal beskytte huset (Vi døde vel ca. 10 ganger der) og togsekvensen, selv om det finnes flere som holder meget høyt nivå. Jeg sier ikke at vi døde veldig lite, jeg sier at det var overraskende langt mellom gangene man døde, og at de vanskelige sekvensene ofte var split-sekvenser, noe som var ekstra frustrerende. I tillegg kunne AI-en enkelt vært forbedret, for eksempel ved at fienden automatisk tok cover etter at du snipet ham, selv om han ikke så deg, eller at fienden ikke bestemte seg for snu halvparten av gangene den forsøker å avansere/avanserer på helt feile tidspunkt. Det får da være grenser til masochisme, selv om Locustrasen er out of this world, lol.

Spillet gjør mye riktig, men for oss som er vant til Halo på Legendary snakker vi ikke om en ny standard, vi snakker om en mer ubalansert opplevelse som kanskje er vanskeligere, men ikke av de rette årsakene. Litt som Halo 2 sammenlignet med originalen, egentlig. I tillegg savnet jeg sårt noen mer brukbare granater, noe som ville gjort spillet veldig mye bedre. Beklager hvis jeg virker overdrevent negativ. Gears er et godt spill som gjør mye bra, men det blir sjeldent så intenst som du føler at det burde ha vært.

Gears of War er ekstremt pent, men handlingen er for tynn til at det blir noen klassiker.
Stemte RS:Vegas her.

Novastrum

Feminist-elitist
Halo på legendary er piece of cake sammenlignet med UT2004 mot ekte mennesker, hvis man først skal begynne å snakke om utfordring. Dere har tydeligvis spilt mest Co-Op, noe jeg ikke har. Singleplayer-opplevelsen jeg dømmer ut i fra. Spillet blir jo en god del lettere med to flinke folk sammen, det sier seg selv.

Jeg runna forøvrig spillet uten å bruke shotgun og granatene er veldig brukbare når man kan bruke dem.

I

impywimpy

Gjest
Hvis det ikke kom tydelig fram: Broren min spilte de tre første kapitlene alene på Insane mens jeg så på, fordi han bare hadde en stikke, uten å dø veldig mange ganger. Dagen etter kjøpte vi en til, og spilte resten av spillet sammen. Jeg hadde aldri spilt spillet før, så det var følgelig litt startvansker for meg, men med unntak av noen få vanskelige partier klarte vi oss svært greit.

Jeg mener ikke å si at Halo på Legendary er svinvanskelig eller noe, men utfordringen framstår som mer balansert og variert fordi AI-en rett og slett er mer interessant. Det generelle problemet i mekanikken til Gears, slik jeg ser det, er at det betaler seg alt for lite å ta sjanser.

Hevnredigering:
Jeg vet ikke om du har spilt spillet på Insane alene, men det kan være vanskelig å ta de jævlene som sprenges etter at du dreper dem uten Shotgun, hvis det er mange nok av dem. Jeg gadd aldri å sette meg inn i granatene siden de øyeblikkelig slo meg som forferdelig svake i forhold til det jeg er vant til fra Halo. Du bruker dem selvfølgelig for å sprenge hull, men selv det er egentlig ikke nødvendig. Det kan hende at de er mer brukbare hvis du kan bruke dem skikkelig (eller på de andre vanskelighetsgradene), men det kan jeg ikke uttale meg om.