Jeg hadde bare ventet meg mye mer. Spillet er kanskje vanskeligere å lure enn andre spill i sjangeren, men det sier mer om sjangeren enn om Gears. Baren er Halo, og Gears kommer dessverre ikke engang i nærheten, hverken hva våpenutvalg eller fiender angår. Jeg sier ikke at jeg ikke døde, jeg sier at spillet pusher for få fiender i store deler av spillet til at de på noen måte blir en trussel. Dette gjelder stortsett alt i de tre første kapitlene, som broren min spilte seg relativt problemfritt gjennom på insane (det var vel en gang han hadde problemer, og da fordi han manglet Shotgun). Fiendene er ikke varierte nok til å representere en dynamisk utfordring, og det vanskeligste er ofte at du kan gå tom for ammo til det standardvåpenet som egner seg best for jobben, noe som imho er utilgivelig i denne typen spill anno 2006. Hvis spillet hadde hatt mer enn to typer AI, og ikke (nesten) konsekvent pushet en av dem av gangen hadde man vært på god vei til å løfte baren, men når den mest interessante fienden fremstår ca. like interessant som Brutes (Halos sorte får) bør det være grunn til å stille spørsmål.
Spillet tar seg tydelig opp i siste halvdel, og tilbyr noen episke kamper, da vil jeg spesielt nevne når du skal beskytte huset (Vi døde vel ca. 10 ganger der) og togsekvensen, selv om det finnes flere som holder meget høyt nivå. Jeg sier ikke at vi døde veldig lite, jeg sier at det var overraskende langt mellom gangene man døde, og at de vanskelige sekvensene ofte var split-sekvenser, noe som var ekstra frustrerende. I tillegg kunne AI-en enkelt vært forbedret, for eksempel ved at fienden automatisk tok cover etter at du snipet ham, selv om han ikke så deg, eller at fienden ikke bestemte seg for snu halvparten av gangene den forsøker å avansere/avanserer på helt feile tidspunkt. Det får da være grenser til masochisme, selv om Locustrasen er out of this world, lol.
Spillet gjør mye riktig, men for oss som er vant til Halo på Legendary snakker vi ikke om en ny standard, vi snakker om en mer ubalansert opplevelse som kanskje er vanskeligere, men ikke av de rette årsakene. Litt som Halo 2 sammenlignet med originalen, egentlig. I tillegg savnet jeg sårt noen mer brukbare granater, noe som ville gjort spillet veldig mye bedre. Beklager hvis jeg virker overdrevent negativ. Gears er et godt spill som gjør mye bra, men det blir sjeldent så intenst som du føler at det burde ha vært.