Bioshock [PC, X360]

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#1
Sånn til dere som trenger hjelp med å knyte skoa selv: Denne tråden er skrevet for folk som har spilt gjennom hele Bioshock, og inneholder dermed mange spoilere av historien.

I går kveld fullførte jeg endelig Bioshock, og jeg har gjort meg opp noen tanker om spillet. Til å begynne med kan jeg nevne noen ting jeg synes spillet lykkes med:
  • Vita-Chambers fungerer ypperlig. Prosessen med å dø og så hurtiginnlaste et lagret spill er blitt internalisert i spillet, istedenfor å bryte kontrakten med spilleren og gjøre det til en funksjon i grensesnittet. Selve Vita-Chamber-enes tilstedeværelse i spillverdenen er kanskje litt søkt, men om ikke annet er det et lite nikk til System Shock I og II, som hadde tilsvarende greier.
  • Våpenspillet er kongelig. Istedenfor å ha tusen våpen, har Irrational/2K Australia/Boston videreført det glimrende konseptet med modulære våpen fra Gunman Chronicles, og gjort det enda bedre. Jeg gikk aldri lei av noen av våpnene i spillet, og alle har sine bruksområder. Sånn skal det gjøres.
  • Historiefortellingen i spillet er av et kaliber jeg bare har sett en gang før, men mer gjennomført enn i Darwinias tilfelle. Måten dagbokklippene man finner underveis spiller sammen med spillverdenen på, er noe man bare må ta av seg hatten på. "Show, don't tell" er et konsept de fleste filmskapere kjenner til; det er tydelig at designerne bak Bioshock også har tatt det til seg. Dessuten går de et skritt videre, og bruker spillmekanikk som et fortellerelement. Briljant, og et eksempel til etterfølgelse. Bevisstheten omkring spillmekanikk er helt tydelig høy hos Levine og teamet hans.
  • Sist, men ikke minst: Stemning og atmosfære. Omgivelsene er ikke bare spillområder, de er også med på å fortelle. Spillet består for en stor del av trange områder med liten manøvreringsplass, men istedenfor å bryte med spillmekanikken utnyttes de til å utdype historien om Rapture og til å styrke våpenspillet med tanke på mulighetene man har med de forskjellige våpnene. Herlig.
Kan noen gjette om jeg liker Bioshock, eller? Hint: Ja. Men likevel er det noen ting jeg ikke setter så stor pris på:
  • Fiendeutvalget. Spenningen som oppstår tidlig i spillet, når man ikke vet hva man kan møte rundt neste hjørne, forsvinner alt for fort ettersom man tidlig innser at man har sett alt spillet har å by på hva motstand angår. Spesielt at navngitte, unike figurer bare er kraftigere utgaver av allerede kjente Splicere, slår meg som en bortkastet mulighet; konseptet om menneskelighet og synd stikker så dypt i spillet at jeg forventet meg noen virkelig groteske, forvrengte figurer i løpet av spillet. Når det viste seg å ikke være tilfelle, ble jeg ganske skuffa.
  • Det siste brettet. Det at det er et eskorteoppdrag gjør ikke så mye; det som plager, er at man må eskortere ei småjente gjennom noen av de vanskeligste korridorene i spillet. Hard-vanskelighetsgraden bød ikke på noen nevneverdig utfordring inntil det punktet, men jentene falt som fluer. Det var da min dedikasjon til å redde dem sviktet, og jeg bare påkalte ei ny jente framfor å laste inn et lagret spill. Jeg forstår at den manglende udødeligheten deres forklares av at de ikke lenger har Adam i seg, men det føles forbanna urettferdig. Meningen var nok å skape spenning, men resultatet ble frustrasjon og en lett skyldfølelse. En dårlig løsning.
  • Spillet forøvrig settes på pause når man hacker noe. I Deus Ex og System Shock var hacking dobbelt spennende, fordi man måtte forte seg å hente ut det man ønsket seg før man ble oppdaget eller angrepet. Den spenningen er borte i Bioshock, og det fører til at hacking blir kjedelig i lengden.
Det er vel hva jeg ikke liker. Så var det selve historien.
  • Den kosteligste kommentaren i noe spill noensinne? Når Andrew Ryan sier "What is the difference between a man and a slave? A man chooses, a slave obeys orders." Denne kommentaren er ikke bare rettet mot spillerens figur, men også spilleren selv; hvor mange spill har du spilt hvor du kunne velge helt fritt hva du ville gjøre? Ikke engang Crackdown hadde en slik frihet; det var også der i aller høyeste grad mål som måtte nås, hvis du ønsket å komme videre i spillet. Bioshock byr på en interessant problemstilling: Kan en spiller noensinne være noe mer enn en slave av spillet? Går det noen gang an å overvinne mekanikkene som er bygd inn i spillet? Jeg kan se for meg at en spiller som f.eks. mestrer Ikaruga til den grad at han kan spille gjennom hele spillet med en stikke i hver hånd, uten å bli truffet en eneste gang, kan anses å ha overvunnet spillet. Går noe sånt an i spill med mer komplekse og flytende mekanikker? Jeg vet ikke, men det blir spennende å se om spillutviklere tar imot utfordringen Bioshock har utstedt.
  • De politiske kommentarene i Bioshock er ukontroversielle, men likevel velfunderte. Et samfunn utelukkende basert på privat eiendomsrett og det frie marked som styreform, vil uunngåelig knuse menneskeverdet og menneskeligheten under seg. Går det an å drive et godt samfunn uten et menneskelig, styrende organ som sitter på den endelige makten, fundert ut fra en humanistisk orientert verdiplattform? Bioshock peker mot et nei, men gir ikke noen endelige svar.
Det får være nok for denne gang. Hva synes dere?
 

Erketor

My life is a void waiting to be filled with burgs
#2
Rundet det igår, og det var jævla knall. Greit, endinga sugde(plutselig er Fontaine et monster og så får man servert en kjapp "hehe det gikk bra da ps de levde lykkelige i alle sine dager the end"-sluttsekvens) og det eskorteoppdraget var litt malplassert, men spillopplevelsen i sin helhet var jevnt over veldig god.

En annen ting jeg merket var at hver gang jeg fyrte det opp for å fortsette der jeg slapp satt jeg i flere timer uten å tenke på noe som helst annet, og det er veldig lenge siden jeg gjorde sist(var vel Snake Eater før det, som jeg fullførte fra start til finish uten noe annet enn en pause for å lage meg en kopp nudler da jeg hadde tatt den The Sorow-sekvensen). Grafikken var super og stemningen det samme, så jeg er veldig fornøyd.
 

SirkusMartin

σῶμα σῆμα
#3
Jeg legger dette i begge emnene, jeg, så blir Pantsu glad:

Jeg lar meg henføre, fordi det er pent, og ikke minst sabla gøy å spille. Jeg ser allerede nå at dette neppe er et spill jeg kommer til å spille igjen med det første. Det eneste direkte vanskelige er Big Daddy (og hittil så møter jeg bare Rosie uansett, men jeg har ikke kommet så veldig langt i spillet), og at fiender respawner hele tiden så du må ut og drepe dem før du kan saumfarere rommet du fløy gjennom i stad etter ammo. Et problem jeg til stadighet har er faktisk at jeg har for mye ammo, så jeg må bruke litt av et våpen jeg har mye ammo til, og så heller bruke weapon of choice etter jeg har stappa full arsenalet der. Jeg var nervy i forhold til kameraer en stund, og så for meg å bli omringet av Big Daddyer hvis jeg bare tittet i retning et, men de er jo latterlig enkle å sette ut av spill.

Hittil er det eneste som har drept meg en stor far, og da hadde han såvidt noe liv igjen og jeg var såpass teit at jeg ikke klarte å hamre på b for å fiste mer liv; og en rakett-turret som jeg trodde jeg hadde shocka så jeg kunne hæxe den, og som endte opp med å sprenge meg og seg selv før jeg skjønte hva som skjedde. I hele tatt er det en litt absurd opplevelse for meg i et spill som skal være litt farlig og skummelt at helse og ammo ligger og flyter og du har ikke plass til alt. Når jeg kommer over store stasher tenker jeg alltid "Å gud, lord horefiende kommer til å dukke opp nå!", equiper granatkasteren, og finner likevel bare rotter rundt neste hjørne. Jeg lurer faen på om jeg skal begynne å drepe de små unga og sette av alle alarmer for å gjøre ting litt vanskeligere for meg selv.

Så, ja, skremselskurva er homo. Jeg var genuint redd de første fem minuttene, med den lille splicersekvensen rett etter du lander med dykkeklokka. Jeg hadde pissnoia i den tidlige sekvensen hvor lyset går i ... tannlegestua, tror jeg, også forsvinner spliceren bak deg, for da begynte jeg å tenke i retning "Å gud, usynlige fiender, jeg kommer til å pisse på meg!", og enda mer senere i samme område når gassen kommer på, så plutselig er det en kis rett bak deg, og tenkte spillet kom til å være fullt av sånne noiagreier ... men så ble det overraskende platt. Nye fiender som spider spliceren skremmer deg litt til du innser at et par lynglimt og velrettede hagleskudd (som du har en pletora av) er alt du behøver for å fiste dem; og der hvor jeg er nå, hos Peach, prøver spillet desperat å skremme meg ved å si at jeg ikke trenger våpna mine. Selv før Atlas beroliget meg tenkte jeg at det ikke var noe problem med mindre Rosie eller storefar kom en tur (gjenstår å se).

Men, selv om skremmeaspektet og vanskeligheten skuffer, er det et pent spill, og avhengighetsskapende. Jeg får kanskje skaffe meg System Shock til dataen, men jeg hater å fps-e på data. Kanskje best å vente på en verdig oppfølger?
 
#4
SITAT
Spillet har nemlig en sjokkerende sterk historie. Måten den fortelles på sender alle som er skeptiske til dybde i spill i skammekroken.

Jeg kan ikke si noe særlig mer, det blir som å forklare hvorfor ingen snakker til Bruce Willis i «Den sjette sansen».

Men la meg si såpass: det dreier seg om en av spillhistoriens kraftigste, bredeste og mest bastante genistreker. Tro meg, du vil skjønne hva jeg snakker om når du kommer så langt.[/b]
Dette skrev Rune Fjeld Olsen i sin anmeldelse. Jeg får sannsynligvis aldri muligheten til å spille dette spillet (i hvert fall ikke på lange, lange tider), men jeg er svært nysgjerrig på hva det er Rune snakker om. Please spoil me?
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#5
Ulempen er bare det at du må sette deg inn i spillet for at det skal gi noen særlig mening. Samma det, vi tar cliff notes-versjonen; les videre hvis du vil ha historien i Bioshock fortalt på en teit måte som vil ødelegge opplevelsen av spillet fullstendig hvis du noengang finner på å spille gjennom det:

- Kisen du styrer havner i Rapture ved at et fly styrter like ved et fyr som inneholder en heis ned til selve byen.
- Når du ankommer Rapture, blir du kontaktet av en desperat ire ved navn Atlas som forteller deg at du er hans eneste sjanse til å se kone og barn igjen; de er fanget i en hule, og du må redde dem.
- Dette går dårlig, og i raseri ber Atlas deg vennlig om å drepe Andrew Ryan, arkitekten og hjernen bak Rapture; det er hans feil at Rapture har falt i grus, sies det.
- I løpet av historien får du innblikk i noen av de andre skikkelsene som har styrt og stelt i Rapture; blant dem en smugler ved navn Fontaine, som later til å ha gått med i en skyteepisode for en tid tilbake.
- Etter megen møye møter du endelig Ryan ansikt til ansikt. Istedenfor å angripe deg eller be om å bli spart, spør han deg om hva som er forskjellen på en mann og en slave: En mann velger, en slave følger ordre. Den sjokkerende avsløringen kommer når Ryan nevner at frasen "Would you kindly" er nøkkelfrasen som brukes for å styre deg (altså personen i spillet); et kjapt flashback viser at Atlas alltid sa "Would you kindly" før han ba deg om noe. Aha!
- Så, ja. En del biter faller på plass, og det viser seg at spilleren er Andrew Ryans stjålne (av Fontaine, som lever og har det bare bra, takk) sønn, genmodifisert til å vokse seg stor og sterk på rekordtid, og hjernevasket til å endevende Rapture og drepe Ryan, for så å gi tømmene til Atlas, som egentlig er Fontaine. Det var som bare...
- Så må du drepe Fontaine, og så er spillet slutt.

Mhm. Det er omtrent et par millioner ganger mer tilfredsstillende å oppleve denne historien i selve spillet, så vet du det.
 

K999

Keystone State Of Mind
#7
Da var jeg nettopp fullført med spillet, og har et par spørsmål:

Jeg valgte å redde jentene i starten, men etter 2 stk så ble jeg lei og bare drepte dem heller. (ADAM!!)
Altså senere da når du dreper Ryan, så havner du hos jentene, alle er snille og normale, skal det liksom være fordi jeg har reddet alle? Eller er det en bug at spillet går utifra den første du velger? Senere også når du skal beskytte en jente i den stygge gangen, så lot jeg dem bli drept mange gang, til fordel for å redde meg selv, påvirket det også noe? Filmen jeg fikk på slutten sa "jeg gjorde som jeg ville, tok alt Adam, og var brutal" Betyr det at de faktisk tok hensikt til at jeg drepte nesten alle jentene?
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#8
Etter hva jeg har forstått, får du den snille slutten bare hvis du redder alle jentene i løpet av spillet (unntatt på det siste brettet; jeg mista tre stykk, men fikk snill slutt likevel). Den slemme slutten kommer uansett om du bare lar være å redde ei jente. Litt mongo, men de gadd vel ikke lage en slutt hvor du tar litt Adam og så endrer mening og redder bertene. :p
 

K999

Keystone State Of Mind
#9
Okey, greit jeg fikk den stygge slutten. Men hva med det at jeg ble reddet av teenenbaum (eller va nå hun der dama kalte seg) og jentene, og alle jentene der? Merkeligt.

Ellers så var spillet top, veldig godt gjennomført, alle opptakene, spøkelsene, folka alle. Utenom den litt dårlige slutten, alt skjedde så brått, med engang Ryan sier "Would you kindly" så forstår du at Atlas/Fontaine er den stygge her. Husker ikke helt hvor lang tid jeg brukte, men må har vært nærmere 15-16 timer, koste meg stort sett hele tiden.
 
#10
Der runda jeg bioshock.Fikk den gode avslutningen. Syntes spillet var helt knall. Noen som har fått den dårlige her. Er det vært å spille igjennom en gang til, får å få den slemme?
 

Jante

privileged CIS shitlord
#11
Vel, hvis du er en stor fan av filmsekvenser i spill er det vel verdt det, men når jeg skal spille det igjen blir det nok for å nyte spillet enda en gang. Sluttsekvensene finner man sikkert på YouTube uansett.
 

Nabbe

Har fin hatt.
#12
k999: Jentene hos meg sa ting som "he´s mean." Kanskje du bare ikke tok deg tid til å legg merke til det.
 
#14
Kanskje fordi Fontaine er en enda jævligere jævel som bør ødelegges hardt og du er den eneste som kan gjøre det?
 

SirkusMartin

σῶμα σῆμα
#15
Da var jeg ferdig, med snill slutt, og siste brett pluss slutten var miserabelt. Om jeg gidder å rase gjennom det en gang til for å finne alle audiologgene, ta alle achievmentene, og se hvordan den slemme slutten er? Njaaaa, nei. Jeg synes slutten kunne ha vært litt mindre sammenrasket og fyldigere, slik at man fikk et ordentlig innblikk i Rapture og dets skjebne fremfor de oppstykkede audiosnuttene. Jada, man får jo med seg historien, men jeg får litt samme føllelsen som når jeg skummer gjennom en bok. Nyansene uteblir fullstendig.

Og hvordan i helsikke kommer vår helt seg vekk fra en liten øy, som ingen har klart å få med seg at eksisterer, midt i Atlanteren?




Forresten, kan noen spoile den slemme slutten for meg? Sånn, hva som skjer, litt mer spesifikt enn HEHE DU ER SLEM?
 
#16
SITAT(SirkusMartin @ 14.09.07, 15.00) 81870
Forresten, kan noen spoile den slemme slutten for meg? Sånn, hva som skjer, litt mer spesifikt enn HEHE DU ER SLEM?
[/b]
1. Last ned RAD Video Tools hvis du ikke har noe som kan spille .bik
2. finn filene KilledGatherers.bik, HarvestedGatherers.bik i *\Bioshock\Content\BinkMovies der du installerte spillet.
3: ???
4: Profit!
 
D

Deleted member 91

Gjest
#17
SITAT(Spatboy @ 20.09.07, 23.03) 82857
1. Last ned RAD Video Tools hvis du ikke har noe som kan spille .bik
2. finn filene KilledGatherers.bik, HarvestedGatherers.bik i *\Bioshock\Content\BinkMovies der du installerte spillet.
3: ???
4: Profit!
[/b]
1. martin spiller spillet på xbox360.
2. ?????
3. tortilla!
 
#19
SITAT(Nicholas @ 20.09.07, 23.05) 82858
1. martin spiller spillet på xbox360.
2. ?????
3. tortilla!
[/b]
ach, selvfølgelig... øøh... ?

God eller ond slutt, antiklimaks uansett. Enig med annmeldere som Zero Punctuation at spillet var litt grunnere enn jeg hadde håpet på.