Bruktmarked: får vi endelig rettigheta?

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
#1
Denne saken er såpass viktig at den fortjener en egen tråd!

RockPaperShotgun skrev:
The Court Of Justice of the European Union has just ruled that people should be able to resell downloaded games. In an environment where publishers are trying to destroy basic consumer rights like the ability to resell physical products you’ve paid for, this could be one heck of a turnaround for customers.
The preliminary ruling skrev:
«The first sale in the EU of a copy of a computer program by the copyright holder or with his consent exhausts the right of distribution of that copy in the EU. A rightholder who has marketed a copy in the territory of a Member State of the EU thus loses the right to rely on his monopoly of exploitation in order to oppose the resale of that copy… The principle of exhaustion of the distribution right applies not only where the copyright holder markets copies of his software on a material medium (CD-ROM or DVD) but also where he distributes them by means of downloads from his website. »
RockPaperShotgun skrev:
The specific rule seems to be that if a license is sold indefinitely – i.e. not a license for a year, or similar – that the rightholder “exhausts his exclusive distribution right”.
“Such a transaction involves a transfer of the right of ownership of the copy.”

That sentence is a really massive deal. It’s the very first time there has been any official sense of ownership via digital distribution, and if it gets implemented by courts, it’s going to change a great deal. From our having the legal right to sell games in our Origin accounts, right down to surely taking away the ability for companies like Valve and EA to block customers’ access to their purchased games for other infractions.
Så, hele smørja med evige mengder EULA-er som vi alle later som om vi leser kan se ut til å være ulovlig. Det hele bunner tydeligvis ut i at spilldistributørene prøver å selge oss en lisens uten definert sluttdato, mens EU-lovverket sier at det må være en begrenset tidsramme. Har den ikke en begrenset tidsramme overføres eierskapet av kopien til kunden.

Dette er spennende saker!
 

Agradula

Ridder Jonatann
Medlem av ledelsen
#2
:eek:

Der tror jeg forresten at alle de store salgene på steam ble litt mindre gitt.
 
#3
Spørsmålet er om det blir rettslig krav om at alle digitale tjenester skal implementere en slik funksjon som gjør det praktisk.
 

Lodin

Der Waaaah
#4
Påminnelse om at alle andre ganger lignende EULAer faktisk har havna i en rettsal har de bare blitt ledd av. De kan skrive (og gjør ofte tilsvarende) at de har rett til din førstefødte om du bruker programmet deres, men det stemmer faktisk ikke.
Dette er en bra presedens.
 

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
#5
Spennende å se om det vil gjelde for alt digitalt som er solgt, eller som vil bli solgt fremover. Bruker ikke mye steam men det er vel få muligheter for å selge ditt eksemplar til noen andre per i dag.
 

Tomas

Frå Oslo ellår någe.
#6
Det jeg lurer på ennå er hvilket lovsett som gjelder når en europeer kjøper spill fra andre verdensdeler. Hvis jeg f.eks selger steam-kontoen min, Valve bæner meg for å ha brutt eulaen dems, hvem går jeg til for å klage da?
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
#7
Det er de som selger tjenester og varer i et europeisk marked, ikke du som kjøper det i et amerikansk.
 

Lodin

Der Waaaah
#8
Ingen:


Spørsmålet er hva som skjer den dagen noen gjør et stort nummer av å selge en Steam-konto med masse spill og velger å ta det til retten når de blir banna.

E: Faen.
 
#9
Det jeg lurer på ennå er hvilket lovsett som gjelder når en europeer kjøper spill fra andre verdensdeler. Hvis jeg f.eks selger steam-kontoen min, Valve bæner meg for å ha brutt eulaen dems, hvem går jeg til for å klage da?
Hvorfor skulle du bry deg om du blir bænna, når du allerede har solgt kontoen din? =D
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#10
Spennende å se om det vil gjelde for alt digitalt som er solgt, eller som vil bli solgt fremover.
Lover kan ikke ha tilbakevirkende kraft i følge FN, så det blir nok fra og med tidspunktet for en eventuell ny bestemmelse.
 

SHDR

Gullmedlem
#11
Here's thine legal opinion, fra Jas Purewal.

Essentially, the court held that, under EU law, the right of software developers to control distribution of a piece of software – whether stored physically or digitally – is "exhausted" (i.e. lost) once the developer has been paid for it (known as a "first sale"). This means that developers lose the ability to prohibit any second hand sale.

[...]

At first blush, this seems to be a pretty comprehensive decision by the CJEU coming down on the side of second hand sales of software. The CJEU was clearly not persuaded that there is a legal justification for the prohibition on second hand sales (at least not as advanced by Oracle or its supporting parties).

EU Member States are bound by EU law (which now includes this case) and have to interpret their own law in a way consistent with it – any domestic law which conflicts with EU law can (and has in the past been) struck down. So, in principle this case now means across the EU that:
  • It will become much harder for developers and publishers to prohibit second hand sales of software via legal means.
  • It will probably raise a spotlight on the technical restrictions imposed on software at the moment.
 

Agradula

Ridder Jonatann
Medlem av ledelsen
#12
Det som kommer til å skje er at mange spill vil kreve noen form for abonnement som gjør at selve spillet kanskje blir gratis, men for å spille det så må man betale for access eller noe i den stilen der. Tror jeg. jepp.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#13
Bare vent, neste uke kommer Pressfire/Dagbladet med artikkelen "NÅ FÅR DU BESTEMME OVER BRUKTSPILLENE DINE SELV" og så om et par måneders tid blir alle overrasket når artikkelen med tittelen "EA INNFØRER ABONNEMENT PÅ ALLE SPILL" kommer. SG, først med det første.
 

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
#14
Trodde det med tilbavirkende kraft var litt mer komplisert (det kan bestemmes at det alltid har vært ulovlig, definisjonssak blabla) men på tynn is her men som det Shadar poster vil det jo i praksis bli det.
 

Tomas

Frå Oslo ellår någe.
#15
Det som blir spennende å se er i hvilken grad selgerne velger å legge til rette for dette. Ville ikke vært overraska hvis f.eks Blizzard setter opp et system hvor du kan selge Diablo3-en din, men tjenesten vil koste deg 499,-
 

SHDR

Gullmedlem
#17
Er det :rettigheta: jeg hører? Les den artikkelen jeg linka til. Dette kommer ikke til å skje over natta, selv om det er uunngåelig på sikt. Men med "på sikt" mener jeg minst tre år. Tipper Valve har en ny versjon av Steam i emming, og den tar neppe hensyn til blodfersk europeisk lovgivning (som forøvrig bare erklærer at forbrukere har visse rettigheter i forhold til gjensalg, ikke at de har krav på muligheten til gjensalg). Kanskje neste versjon gjør det, men da får du sannsynligvis lure-Valve-:penga: i kreditt for salgene, som kan gå mot å kjøpe nye spill eller DLC.
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
#18
Sikkert ikke relatert til denne saken, men Valve oppdaterte nettopp sin abonnementspolicy på Steam til å si at du ikke får initiere såkalte "class action lawsuits" mot dem. Hvis du er uenig mister du tilgang til alle spillene dine.

inb4 Sony gjorde dette for 11 måneder siden
 

Agradula

Ridder Jonatann
Medlem av ledelsen
#19
Mener å huske at jeg leste no sted at det punktet som Sony har lagt inn der egentlig er der mest for å skremme men ikke har noen faktisk betydning? Eller et eller annet? Tipper at det går greit i US OF A, men at EU bare "HEI JEG KLIKR!"
 

Tomas

Frå Oslo ellår någe.
#20
Det er greit fordi Valve og alle er klare til å forsvare hva enn de skulle finne på.