Canis Canem Edit, nå kjent som Bully igjen

#1
Jess, da har vel spillet vært ute i Norge i en uke og jeg har skaffet det, åssen står det til med dere andre? Noen flere som har investert i spillet?

Selv har jeg ikke spillt det så mye(pågrunn av en forvrengt PS2, sjekk spør forumet for mer detaljer:p) Men det lille jeg har spillt har vært fengende og artig. Jeg liker hovedpersonen veldig godt, virker veldig troverdig for min del og han er badass med skateboardet og spretterten sin:D

Har enda ikke så veldig mye mer å si om spillet, har forhåpentligvis mer å si seinere(skal bort å låne en konsoll av en kamerat etterpå), men tenkte at jeg kunne starte denne tråden slik at folk kan fortelle om sine erfaringer fra spillet...
 
D

Deleted member 91

Gjest
#2
Jøss, gikk akkurat inn døra med CCE i lomma, gitt. Skal slå meg ned med det straks, poster nok noen inntrykk iløpet av kvelden. :) Har litt forventninger nå.
 

Lodin

Der Waaaah
#3
Har putta noen timer inn i det og er sånn nogenlunde fornøyd. I praksis er det en barnevennlig utgave av GTA, slik som folk flest forventa seg. Det er dritmorsomt og mangler aldri på aktiviteter å ta seg til så jeg kan vel bare anbefale det for fans av sjangeren.
Selv er jeg desverre utbrent etter først en lengre periode med onling SA for så PS2 versjonen av LCS. Setter meg ned med det mer når lysta kommer tilbake. ^_^
 
#4
Skal visst være slik at førsten virker litt lite motiverende, men at det etterhvert åpner seg for ting man kan gjøre utenfor skolen osv. For hittil er porten ut av skolen stengt. Gleder meg:D
 
D

Deleted member 91

Gjest
#5
Omtrent åtte prosent inn. Åpnet skoleporten. Fått skateboard. Kjøpt sykkel. Spille mer nå.

PS: Ingen skal få si at Rockstar ikke er GUDER til å skape stemning i spill.
 
#6
Dæven, har ikke kommet så langt enda, øl fristet mer, så jeg droppet å spille i kveld, men er sykkel fett? Kan man kjøpe masse stæsj? Har fått inntrykk av at man kan spille noe som ligner paperboy av noen screens jeg har sett;D
 
D

Deleted member 91

Gjest
#7
Ja, testa avisruta littegranne. Du bruker lock-on-systemet til å feste siktet på postkasser, også slenger du avisa med R1. Syklinga er så og si identisk med syklinga i GTA: SA, så selv om det kan føles litt twitchy til tider, så er det fortsatt artig. Byen er selvfølgelig ikke på GTA-størrelse, men du har et par klessjapper, noen sykkelforretninger, supermarket, etc. Føles litt snodig å løpe rundt i et Rockstar-spill uten muligheten til å kapre biler. :p Men faen, hittil så storkoser jeg meg. De har virkelig nailet stemningen fullstendig.
 
#8
Det er bra å høre:D Har spillt litt til nå etter jeg kom hjem, Det er tydligvis halloween, siden jeg har på meg ett skjelettkostyme:p
 
#9
Har ikke spilt så utrolig mye ennå, ca. 18%. Så langt har jeg 3 "kjærester" og en haug av fiender som slenger meg i bakken ved første sjanse. Så vidt jeg forstår så blir det lettere å smiske med de forskjellige cliques-ene (?) etterhvert?

Mye positivt å si om Bully, og mye er nevt over av dere andre, men noe som hittil plager meg, er at det er visse klassetimer som man bør delta i, men desverre er dagene er veldig korte. Derfor synes jeg det er vanskelig å utforske byen og gjøre oppdrag der ved siden av skolearbeidet. Antar at også dette blir lettere utover i spillet, men synes kanskje at spillet hittil er litt for stort på et litt lite tidskjema. Dro for eksempel på besøk på fornøyelsesparken etter skolen (droppet en time), stjal en sykkel og syklet bort, men rakk bare så vidt tilbake før jeg besvimte av trøtthet (er klar over at jeg kunne brukt strandhuset, men uansett ville tiden vært knapp).

Er det foresten noen som vet om det er noen belønning for å samle alle "rubber bands" ol? Hvis ja, behøver du/dere ikke nødvendigvis røpe akkurat hva belønningen er ennå! :)
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#10
SITAT(Uteena @ 04.11.06, 12.51) 32191
cliques-ene (?)[/b]
:eng101: "Klikker" på norsk. Som i "en klikk, flere klikker".

klikk m1 (fra fr) eksklusiv krets av personer som holder sammen, gjeng organisasjonen ble dominert av en innflytelsesrik k-

Skal skaffe meg dette her etterhvert, har bare hørt gode ting om det.
 

Halky

Veteran bruker ;)
#11
SITAT(Uteena @ 04.11.06, 12.51) 32191
Så langt har jeg 3 "kjærester"
[/b]
Hmm, kanskje jeg skaffer meg dette spillet selv, får se det litt ann. Men de kjærstene man kan ha i spillet. Består de bare av jenter, eller kan det være gutter også? :$ Siden man faktisk kan kline litt med gutter i spillet :p
 

Lodin

Der Waaaah
#12
Eneste man gjør meg "kjærestene" er å kline litt med dem og prate så ja, man kan være sammen med gutter.
Artigste er forøvrig å kysse noen mens noen andre man allerede har kyssa ser på. Punch her in the cunt, indeed. XD
 
#13
Dere er alle på syre. Joda, stemninga og personlighetene fungerer, men resten er så gjennomført platt og middelmådig at jeg gjerne skulle hatt lykkepillmerket dere bruker. Anyone?
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#14
Care to elaborate?

Edit: Sånn ellers, i anledning min nyinkjøpte PSTwo (den forrige gikk dukken i høst), og at Play selger Canis Canem Edit til såvidt under tohundrelappen, bestilte jeg spillet derfra akkurat. Blir stas. :)
 
#15
Greit.

Først: jeg har spilt spillet i omtrent fem timer. På den tiden har jeg opplevd følgende:

1. Lasteskjermer: Disse varierer i varighet fra rundt fem til litt over femten sekunder eller så, og består av et skjold som spinner rundt og minner meg på at jeg nå utelukkende venter på ... ingenting. Det er veldig mye løping inn og ut av bygninger, og hver gang du skal enten a.) inn eller b.) ut så skal det lastes. Jeg tror faktisk det er mer lasting her enn det er i PS2-utgaven av San Andreas, og det er jommen ikke dårlig, bare det.

2. Meningsløse sideoppdrag: Sideoppdragene i Canis kommer, så vidt jeg kan se, i tre varianter. Først har vi den GTA-inspirerte Retningsløse Samlinga™ - du trodde kanskje du hadde fått nok av obsessiv-kompulsiv samling med de 100 pakkene i GTA? Tro igjen! Denne gangen er 75 av ditt, 40 av datt og 6 av enda en ditt, og du har ingen form for feedback på hvor du skal lete, eller i det minste: hvor du allerede har funnet noen av disse (og følgelig kanskje bør unngå å lete mer).

Den andre sideoppdragsvarianten er den klassiske Løpegutt™-varianten. Her får du beskjed om å ta en gjenstand eller liknende fra A til B, og som du kanskje kan gjette, er dette rimelig lite inspirerende. Ikke minst på grunn av de nevnte lasteskjermene, hvorav du gjerne må gjennom flere for å komme dit du skal.

Den tredje sideoppdragsvarianten er de såkalte Skoletimene™. Disse kan noen ganger være smått underholdende. Noen av dem er rein plankekjøring, sånn som DDR-bare-uten-rytme-varianten du må gjennom i Kjemi, men noen av dem er helt grei avveksling. Både kunst og gym for eksempel. Fotofaget sliter med de nevnte lasteskjermene, og døvheten i å løpe et sted bare for å ta et bilde av noe, uten videre finesse, mens "shop", hva nå det enn er for noe, er rimelig døvt igjen. Det mest genuint interessante faget er ganske avhengig av at du har et engelskvokabular å skryte av, og krever av deg at du skal sette sammen bokstaver for å danne en rekke ulike engelske ord. Selv dette faget går ganske greit når du skjønner at du når som helst kan sette spillet på pause for å tenke fram ordene i ro og mak, men det er i det minste noenlunde utfordrende.

Det mest positive man kan si om sideoppdragsvariant nummer tre er likevel at den gir deg umiddelbare premier, i form av oppgraderinger. Du blir flinkere til å sikte med spretterten din, flinkere til å slåss, bedre til å snakke for deg, og liknende. Med unntak av lasteskjermene før og etter hver skoletime er det med andre ord helt OK å ta timer.

3: Middelmådig spillkonsept: Det største problemet jeg har med Canis Canem Edit er imidlertid at spillet rett og slett ikke er moro. Det er en samling med lettvinne småoppgaver, hvor nesten ingen stikker seg ut som minneverdige, og selv dem som gjør det, er gjerne minneverdige ikke på grunnlag av hva du gjorde, men på grunn av stemninga. Spillutfordringene er som regel banalt enkle, og når de er forsøksvis litt mer utfordrende, er de gjerne vanskelige å lese eller sliter med dårlige kontroller.

Det er simpelthen mye å forvente av et spill at dyktig musikk, setting og stemning skal klare å bære noe som ellers stort sett er et hav av middelmådigheter. Du kan gjøre alt mellom himmel og jord, fra å kysse jenter og gi dem blomster til å sykle byen rundt eller banke opp medelever - men alt sammen er like uspektakulært, endimensjonalt og mest av alt: arbeid.

Og når selv historien, selv etter fem timer, stort sett sliter med å engasjere (og merk her: historien bryter bare inn svært sporadisk, og henger ikke nevneverdig sammen) - hva mer er det da jeg ikke ser? Jeg elsket stemninga og alt det der fra starten, men Rockstar bruker jo aldri noe som helst av potensialet de legger opp til - alle sider ved high school-tilværelsen er her redusert til enkle, endimensjonale minispill og annet rusk og rask.

Psychonauts tråkker på dette, San Andreas kan skratte, og Tony Hawk er et mye bedre eksempel på urban lekeplass. Canis Canem Edit gir deg masse plass å boltre deg på, men det eneste du kan gjøre på den er å løpe og titte på lasteskjermer. Det er en lekeplass uten lekeapparater.

Jeg hadde virkelig håpet på mer.
 
#16
Hmmm tja, jeg storkoste meg gjennom hele spillet... Lasteskjermene har jeg ikke en gang tenkt på...
 
#17
Synes at Canis Canem Edit er et toppspill. Alle mine venner som har kjøpt spillet etter min anbefaling, deler den samme meningen. Husker dog at det var litt små irriterende ting her og der, men utenom det var det 100% underholdning. Lasteskjermene er kanskje bittelitt lange, men jeg overlevde de uten noe frustrasjon.
 
#18
Å kalle dette "100% underholdning" er i mine øyne å innrømme at man aldri har spilt et virkelig underholdende spill. Hvis Canis Canem Edit er "100% underholdning", hva i alle dager er da Grand Theft Auto 3? Psychonauts? Gun? Kameo? The Legend of Zelda?

Eller et annet av de utallige spillene der ute som er mye, mye bedre på å lage noe som faktisk er genuint moro?

Men men.

Lyst til å forklare meg hvordan spillet er underholdende? Selv har jeg merket meg ... skal vi se ... tre biter som jeg husker i ettertid som brukbare:

1. Boksinga mot sossene
2. Å banke teite bullies fordi de er teite
3. Å sykle med posten

Disse har vel okkupert omtrent en halvtime-tre kvarter av spilletida, til sammen.

Så, du må gjerne forklare meg hvorfor jeg tar feil, kanskje jeg gjør det. Men nå har jeg gitt spillet syv timer, og for det meste bare fortsetter det å be meg gjøre kjedelige ting.
 
#19
Hva gjelder lasteskjermene for øvrig, så er de selvsagt ikke spesielt lange. Fem til femten sekunder er helt akseptabelt - i seg selv. Men gitt at maskinvaren har nettopp slike begrensninger, så skjønner jeg ikke hva som gikk gjennom hodene på spilldesignerne. Tenkte de "hey, la oss virkelig maksimere andel tid spillet må laste! La oss få spilleren til å løpe gjennom lastesonene absolutt hele tida! Yeah!"?

Men hovedproblemet, og grunnen til at jeg i det hele tatt nevner lastetidene, er selvfølgelig at alt rundt også er ganske døvt. Og da oppleves de eksplisitte pausene som ekstra døve.
 
#20
Av Grand Theft Auto 3, Psychonauts, Gun, Kameo og The Legend of Zelda er det bare først- og sistnevnte jeg har spillt. Jeg sier ikke at spillet er like bra, da det er forskjell på kvaliteten av underholdning. Canis Canem Edit har gitt meg 100% underholdning, jeg kjedet meg ikke gjennom et eneste punkt i spillet. Spillet kunne vært bedre på visse punkter, men jeg synes forsatt at spillet leverer underholdning på kvalitet med andre toppspill, som GTA serien.

Å kaste lærerne i søppelkasser eller låse dem inne i skap, bryte inn i andre slosskamper, slå på alarmen og bombandere alle med stinkbomber eller rett og slett bare gå rundt og plage/sloss mot helt tilfeldige folk er noen av få ting som jeg fant underholdende med dette spillet, for å ikke nevne hovedoppdragene.