Forumlek Codenames #1

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
#1
codenames.jpg


Codenames er det nye hotte brettspillet som ser ut som et partyspill, men er bittelitt mer tankekrevende enn det man kjører på en alkoholfylt fest. Det fungerer som følger:

Brettet består av 5x5 ord. 8 av ordene er røde, 8 av ordene er blå, ett ord er sort (assassin, do not touch) mens resten er nøytrale grå. F.eks. slik:

cards.png

Laget som starter har en fordel og må derfor gjette ett ord mer. Derfor er det i dette tilfellet 8 røde og 9 blå ord.

Man deles opp i to lag. Tingen er at kun laglederne (spymasters) vet hvilke farger som skjuler seg bak hvilke ord, deres respektive lag (spies) ser bare selve ordene. Lagleder skal gi laget sitt et hint i form av hint: antall. Hintet kan bare bestå av ett enkelt ord etterfulgt av et tall som forteller laget hvor mange av ordene som forbindes med hintet. Laget må så prøve å lese tankene til laglederen og peke på ett og ett ord de tror er riktig. Når laget peker på et ord blir den faktiske fargen åpenbart, og laget kan fortsette å gjette hvis de traff rett. Treffer de nøytral eller motstanders farge er det det andre lagets tur. Treffer man det svarte assassin-ordet har man tapt runden.

På forumet gjør vi det slik at laglederne får oversikten med farger på conversation, mens ordene og all diskusjon skjer i tråden. Det kan diskuteres fritt, men lagledere får ikke lov til å skrive noe bortsett fra hintene. Jeg kommer til å moderere spillet. Handlinger må skrives i bold som følger:
hint: tall (for lagleder)
peker på <ord>
pass
(for å gi turen til det andre laget)

Oppsummerte regler

Hint:
- kan bare bestå av ett ord
- kan ikke bestå av ordene som er på brettet (selvsagt ikke oversatt heller)
- være assosiativt, ikke hint om skrivemåte, rim eller antall stavelser eller noe slikt
- tallet må representere det antall ord lagleder knytter til hintet
- man kan også bruke tallet 0, det betyr at laget kan fortsette å gjette til de bommer eller sier pass
- lagene tar ennenhver tur uavhengig av om laget treffer egne ord eller ikke. En bom betyr bare at man må vente til neste hint med å fortsette gjettingen.

Diskusjon og gjetting:
- lagledere får ikke skrive noen innlegg bortsett fra når de skal skrive et hint i starten av deres tur
- åpen diskusjon, jeg gjør ingenting før en kommando kommer i bold
- bruk peker på <ord> for å gjette, og vent med å gjette videre til jeg har kommet med svaret
- laget kan gjette én mer gang enn tallet i hintet hvis de vil. Eks: hvis hintet er varmt: 3 kan laget gjette opptil fire ganger.
- bruk pass for å gi turen til det andre laget hvis dere ikke tør gjette mer
- peker man på assassin er runden tapt og ny runde starter med nye lagledere
- tre runder med roterende lagledere


Eksempel på spillets løp:
Kangaroo
Circle
Horse
Bar
Spy

Pole
Undertaker
Cap
Stream
March

Letter
Calf
Centaur
Honey
Embassy

Cross
Settle
Staff
Date
Bridge

Pin
Game
Arm
Orange
Scientist

Blått lag begynner.
Blå lagleder: "Første hint er WWE: 2"
Blå 1: "Jeg vet ingenting om WWE og ser ingenting bortsett fra game kanskje."
Blå 2: "WWE er wrestling. peker på pin"
Mod: pin er blå
Blå 3: "bowling ville vært et bedre hint for både game og pin så jeg peker på undertaker"
Mod:
undertaker er blå
Blå 2: "pass"
Blå 1: "Godt jobba"

Rød lagleder: "Strikking: 4"
Rød 1: "Hmm, definitivt cross som i cross stich. Sliter med å finne noe annet"
Rød 2: "Jeg strikker til og med selv, men sliter jeg og. Kanskje du kan strikke en lue (cap)? Arm?"
Rød 1: "peker på cross"
Mod: cross er rød
Rød 3: "Så ved siden av cross tenker vi cap, arm og kanskje circle?"
Rød 2: "peker på cap"
og så videre.


Så, hvem er med? 6-8 folk er et bra antall.



tl;dr bare bli med, konseptet er dritenkelt og det er gøy!
 
Sist redigert:

demake

Seksuelt godteri
#3
Eg er med!
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#4
jæ å
 

Shinra85

Spillegals effort emo
#7
Gah. Ok, da
 

demake

Seksuelt godteri
#10
Team Homo, go!
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
#14
Demake og ganon it is.

codenames.png


25 ord. Rødt lag starter, derfor er det 9 røde ord og 8 blå. Demake, take it away!

Husk:
- Jeg gjør ingenting før noen skriver en handling i bold, så diskuter så fritt dere ønsker før dere bestemmer dere.
- Vent med å gjette flere til jeg har gitt et svar.
 
Sist redigert:

demake

Seksuelt godteri
#15
Energi: 3
 

Agradula

Ridder Jonatann
Medlem av ledelsen
#16
Jeg angrer jo nesten allerede på at jeg ble med her. Er jo så fette elendig i sånne assosiasjonsgreier atte hjælp, men vi får jo bare prøve.
Siden jeg ikke er helt sikker så venter jeg ihvertfall på at @Shinra85 får sett på "brettet".

De to første jeg tenker på er ihvertfall sound og mass. Men. MEN jeg vet jo ikke.
 

Shinra85

Spillegals effort emo
#17
Første som slo meg var MASS også. Og ja... Klumpen i halsen blei litt større nå.
 

Agradula

Ridder Jonatann
Medlem av ledelsen
#20
Men hva med sound? Er det "energi"
Og kan det være andre ting?
Kan det være noe med energien som kreves for å lage en diamant?
Kan det være at space rett og slett er med i denne? Hakke peiling jeg ass.
Bow er jo et våpen som bruker energi for å avfyre?
 
Sist redigert: