Døende sjangre

#1
Jeje, tenkte å ha en avstemming senere, men først så trenger jeg hjelp til å ramse opp noen sjangre som spankulerer på randen av eksistensstupet.

Jeg kommer på to, og det er 2D Plattform og Point and Click (som jeg velger å kalle det nå, etter å ha kalt det adventure i alle år. Men tidene forandrer seg og adventure har visst blitt en helt annen sjanger enn det den engang var).

Uansett, noen som kommer på noen fler?
 

Erketor

My life is a void waiting to be filled with burgs
#2
Text-based adventures(Mume, MUD...).
 

Sjutten

Piraten fra Sjuttavika
#3
Det er synd dette med 2D Platform. Dette er den sjangeren jeg spilte mest i mine yngre dager. Super Mario, Donkey Kong Country, Flintstones, Tiny Toons.... det er veldig mange spill å nevne, så jeg stopper her. Jeg lever i håp om et nytt Mario-spill i 2D, som kan måle seg med SMB3, Super Mario World og DKC-serien, men det får vel bare være en ønsketenking.
 

Halky

Veteran bruker ;)
#4
Det må vel bli Point And Click sjangeren som er på god vei ut :/ Noe som er ganske så synd, bare se på Sam & Max 2 som ble canslert, siden den sjangeren ikke selger for tiden :(
 
#5
2D-sjangeren generelt sett er vel blitt lagt litt i skyggen. Joda, det finnes 2D slåsse-spill, og de lever vel enda. Men ellers, så er det svært få 2D-spill. Mega Man Network Transmission, Viewtiful Joe, Super Smash Bros. Melee og Ikaruga er vel de eneste 2D-spilla jeg har på Next-Gen konsollene (DC, PS2, GC og XB). De bruker 3D-grafikk, men de spilles i 2D. Egentlig savner jeg den type spill. Bare se på Viewtiful Joe f.eks. Det spillet viser at 2D-spill fortsatt er bra, og lett kan konkurrere med 3D-spill.

Jeg skulle gjerne sett et nytt Mario-spill, Sonic-spill eller Donkey Kong-spill i 2D. Det kan godt være 3D-grafikk, men at det spilles i 2D. Det er jo mye nytt som kan tilføyes 2D-spillene med den grafikken og de effektene som er mulig å få til nå.

Nå er det fortsatt 2D-spill å finne, men da som regel til GameBoy og N-Gage (og en rekke Java-spill). Men hva når neste GameBoy kommer? Og når PSP lanseres? Da blir vel 2D-spill så og si helt borte.
 
#6
Jeg vil tro turn-based RPG begynner å dø ut med årene. Svært få spill som nå kan underholde 100% med kun dette gameplayet. Det er jo ikke alle som kan leve på storyen, slik som FF-serien gjør, og da blir fort et turn-based RPG ekstremt ensformig, og kjedelig å spille

:giljotin:
 
#7
Haha, der tror jeg du tar feil, Kahuna. Tur-baserte kamper er så absolutt ikke kjedelig hvis du kommer inn i det, og det fører til mye mer tenking og planlegging. Tviler sterkt på at det kommer til å forsvinne med det første.
 
#8
Opprinnelig skrevet av GarlandG@03.04.2004, 21.57
Det er synd dette med 2D Platform. Dette er den sjangeren jeg spilte mest i mine yngre dager. Super Mario, Donkey Kong Country, Flintstones, Tiny Toons....  det er veldig mange spill å nevne, så jeg stopper her. Jeg lever i håp om et nytt Mario-spill i 2D, som kan måle seg med SMB3, Super Mario World og DKC-serien, men det får vel bare være en ønsketenking.
Viewtiful Joe viste jo at interessen fortsatt er stor på dagens konsoller også.

Og på GBA selger 2D platform bra (og GBA er jo et enormt marked for tiden)
 

Kilik

Lokal moderator
#9
Alt som har med 2D å gjøre egentlig. Har jo vært sånn lenge allerede. Vi må tilbake til tidlig PSX-tid (ca. 1996) for å finne et 2D-spill som solgte skikkelig bra på konsoll eller PC. GBA-spill selger jo bra, men når PSP kommer med 3D er nok 2D så godt som død også på håndholdt-fronten...

Viewtiful Joe solgte bra i Japan, solgte greit nok i USA og floppet i Europa...
 
D

Doctor Downs

Gjest
#10
FPS på PC er ikke helt ulikt point'n'click. Huffameg.

Kommer jo Paper Mario til GC da, hvis jeg ikke tar helt feil så er det så 2D som det går an å få det.
 
C

Crizpy

Gjest
#11
Ikke at ff er en sjanger..ikke at det dør ut heller, men det går nedover. Trur ikke de får til noe som 6,7,8 eller 9, igjen senere..
 
#12
Syntes det er fælt at point and click sjangeren dør ut, men det kan godt hende den kommer tilbake igjen, som sagt, monkey island 5, Larry 8 og Runaway som har vært på markede i en del måneder...

Men, point and click hører til forrige generasjons maskiner..
 
#13
Det er virkelig synd at det ikke vil komme flere Point & Click-spill, bare se på Larry. De har jo fucket det opp maksimalt.

Jeg spiller mer retro enn "next gen" av en enkel grunn. Jeg nekter å la det dø helt ut. Det er trist når jeg hører folk som ikke vet om Full Throttle, Day of the Tentacle, Castlevania, eller Street Fighter. Det er faktisk nesten deprimerende.