Deathsmiles (X360)

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Sånn lite tips til en svært liten nisje så er Deathsmiles Deluxe Edition på salg til tretten pund hos Zavvi. Og så tenker du så klart hva faen er dette, og da kan jeg informere om at dette er en Xbox 360-utgivelse av Cave-spillet Deathsmiles. Cave er som kjent (iallfall for de som dette gjelder) et japansk utviklingsselskap som mekker sånne der bullet hell-shmups, og dette er det første Cave-spillet som blir gitt ut i Europa. Har det selv (de hadde det, utrolig nok, på Gamestop Hamar for 300 spenn (ved siden av Deadly Premonition, også til 300 spenn (!!))), og det er godsaker hvis du makter å tolerere den for det meste cheesy men innimellom akkurat litt for creepy loli-goth-stylingen. Det er horisontal shmup vi snakker, og du styrer små heksejenter som skal blæste monstre, og blæsting er som kjent fett.

Kort fortalt så er grafikken fantastisk (2D såklart) og gameplayet akkurat så bra som man forventer av Cave, og det tar ikke lang tid å fatte greia. Verdt å nevne er at det følger med et par varianter av spillet på plata; Arcade, Arcade 360 Mode (360 Mode betyr oppussa grafikk, noen tweaks), Arcade 1.1/360 Mode (noen andre tweaks), Mega Black Label/360 Mode (noen andre tweaks igjen jeg gidder ikke sjekke seriøst). Seks forskjellige modi, hvor du kan stille inn de fleste innstillinger separat for hver modus, og hvor hver modus igjen har separate leaderboards for hver vanskelighetsgrad. Og du kan laste ned replays fra listene. Det er vanskelig å se hva de kunne gjort bedre.

Deluxe Edition innebærer også at du får med soundtrack-CD og en ekstra-CD med stæsj til PC-en din (wallpapers, ikoner, muspekere (dere veit, sånne pakker som var veldig populære da Windows 98 var nytt), og en kalender). Du kommer aldri til å bruke PC-stæsj-CD-en.

Uansett, liker du shmups så er Deathsmiles en sjelden sjanse til å få teste noe ordentlig Cave-greier uten å gå om iOS-porter (som også eier forøvrig) eller warez. Anbefales.

PS: Hvis du ikke er noe inne i shmups men er nysgjerrig så kan jeg anbefale Deathsmiles som et bra spill å starte med. Du kan skru opp continues og liv og sånt, og med valgfri vanskelighetsgrad og en ganske fin opplæringsmodus får du en god innføring.

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
Må bare få anerkjenne den oppfordringen. Har ikke fått spillet enda, men det at Cave har begynt å gi ut spill i vesten er jo en ganske stor begivenhet. Dette er vel teknisk sett ikke det første, om man teller med Guwange på XBLA.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Det er strengt tatt en tostikkeskyter, etter hva jeg har lest. Og hvis man skal tro det Stu Campbell skriver om det (og det skal man som regel når det gjelder shmups), så er det et ganske ræva tostikkeskytespill også.

Men ja, som nevnt finnes både Espgaluda 2 og Dodonpachi Resurrection på iOS, men det er porter. Ikke at det har så mye å si siden det er bra porter og begge spillene eier, men likevel.

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
Du har lest? Det er ikke en tradisjonell tostikkeshooter (men har noe siktegreier for seg), med mindre de har endra det drastisk fra arkadeversjonen (har ikke testa det på XBLA).

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Jeez, kan jo teste også da, fært te mas a.

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
Ramla i postkassen i dag. Trynen min når jeg oppdaga at dette er horisontal-scrollende (overså at Hesten nevnte det) var sikkert dramatisk å se på (siden jeg foretrekker vertikale, og Cave er som regel det). Men jeg skjønner kjempegodt at når dem først prøver å gi ut noe i vesten, satser dem på noe som faktisk kan spilles på en vanlig TV uten å være en smal stripe midt på skjermen. Utover tingene Hesten nevnte om selve utgivelsen, må det også påpekes at dette spillet til og med har en bra manual, noe som ser sjelden vare i disse dager.

Av gammel vane tussa jeg uansett over til shmups.com-forumet for å finne ut hvordan dette egentlig skal spilles osv. Artig nok fant jeg en egen, langdryg tråd som bare omhandlet den europeiske utgivelsen. Artig, fordi det tydeligvis har vært en del grining om den amerikanske utgaven. Den japanske 360-utgivelsen er som seg hør og bør arcade perfect, noe som innebærer at slowdowns i arkadeversjonen fortsatt er der. Dette hadde de "fikset" i den amerikanske 360-utgaven, slik at den kjører med konstant FPS.

Mot alle forventninger, er faktisk ikke den europeiske basert på den amerikanske, men er derimot like arcade perfect som den japanske. Sånt liker vi.

Så må jeg jo da gledelig konstatere at selv om det ruller feil vei, så liker jeg så langt dette. Håper bare det dukker opp folk fra vennelista på leaderbordsa etterhvert. Mtp. at folk dreiv og importerte den japanske utgaven for $ 60++, så er den europeiske utgaven virkelig et varp.

D

Deleted member 91

Gjest
Klarer jeg å skrape sammen 13 pund (ikke le) til dette skal jeg faenmeg coppe. Alltid hatt litt sansen for shmups men aldri anstrengt meg noe særlig for å sette meg inn i de proeste, så dette må definitivt tæsjes.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Bare for å si det så testa jeg Guwange og det virka som en tregere utgave av Espgaluda og jeg ble ikke så imponert.

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
Men var det strengt tatt en tostikkeskyter?

Achievement for å trykke på pause i Deathsmiles.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
I Xbox 360 Mode var det det. Så nei, ikke egentlig. Sorry.