Deathspank - hvori hjemløse barn lukter råtten kål [360 PS3]

Lodin

Der Waaaah
Han er helt for de undertrykte, utsletter av ondskap og forsvarer av rettferd!

Han er Deathspank!

Dette er det nye spillet til Minky Island iluminatiet Ron Gilbert. Det har den sinnsykte humoren til Minkyene mixet med de beste aspektene fra Diablo. Man fiser rundt i generiske fantasy riker, dreper monstere og samler loot. Det er gjort en del ganger før, men ikke så bra på konsoll og ikke i nærheten så morsomt. Faktisk har jeg ikke lulsa så mye av et spill siden Psychonauts og det sier litt. Grafikken er utrolig pen, den klart mest kreative sålangt i år. Musikken sparker ræv, den er mer eller mindre blåkopi av Diablo sin bare at den spilles som surferock. Stemmegivinga er fantastisk, det er Captain Hero fra Drawn Together som spiller Deathspank osv. Gameplayet er kjapt og enkelt. Man har fire våpen mappa til face-knappene og fire items på D-paden. Det er et enkelt combosystem som gir en et spesialangrep med jevne mellomrom. Om man dør spawner man ved nærmeste utedass med minimale følger.
Hvis jeg må si noe negativt er det vel at inventoryet hadde gjort seg bedre med mus, men man kan alltids automatisere det. Jo også får man ikke sammenligne utstyret sitt med det i sjapper. Suger og mink. Dumme EA som ignorerer oss fra den gloriøse mesterrasen.
Men men, dette er ikke bare desidert årets beste nedlastbare spill, men og et av de beste totalt sett. Hvis du ikke kjøper dette kommer jeg hjem til deg og kaster enhjørningbæsj på katta di.

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
Kjøpte det igår, og det eier. Skal spille mer ikveld, gjorde vel en tredjedel av spillet igår og om nom kjøp det og spill det.

Lodin

Der Waaaah
Kommere på PC eller?
Går egentlig bare å venter på annonseringa. Var opprinnelig annonsert til det og, men så forsvant den platformen. Sikkert EA som vil selge mer på konsoll først sånn at de kan fortsette å hevde at ingen spiller på PC lenger.
De må nok dog gjøre en del med kontrollen for den er mekka for gamepad og funker utmerket der. Lock on, strafing og backtracking er ikke særlig logisk med mus.

Tok ut Sgt. Orque istad og har starta på litt slakting av skellingtons.

Agradula

Ridder Jonatann
Medlem av ledelsen
Har bare spilt det i en 40-50 minutter. Eller var det så lenge da?

hittil syntes jeg det har vært helt greit, og jeg synes også humoren helt i starten var litt vel krampete. Prøver litt vel hardt, men jeg regner med at det tar seg kraftig opp for når jeg sluttet og spille det så hadde jeg en liten god humring for meg selv. :)

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
Jeg tenkte det samme, men litt videre utover i spillet blir det ikke så påtrengende og dermed mer morsomt. Less is more.

Agradula

Ridder Jonatann
Medlem av ledelsen
Det er bra. Men sånn er jo egentlig alle lucasarts spillene også, litt vel mye de første 5-10 minuttene også kommer godbitene.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Selv har jeg flirt en del av spillet, men jeg forstår ikke hvorfor hele manus på død og liv skulle være spilt inn med skuespillere. Det aller meste er bare "Greetings, nondescript citizen" og "DeathSpank, I need you to fetch my lost britches" og sånt. Funker like bra uten tale. Og de jævla lausungene har dritirriterende stemmer. Når det er sagt har det vært noen lårklaskere, som han gamle helten som forteller om da han brøt håndbak med et fjell og det endte uavgjort fordi fjellet juksa. Humoren er veldig elsk-eller-hat, føler jeg. Enten så synes du det er festlig med allitterasjoner, håpløse ordspill (The Dam of the Damned, Minor Miner Demon, at landsbyen til leprechaunene heter Leprecolony osv.) og non sequiturs, eller så synes du bare det er teit og da er det ingen vits. Spillmessig lider spillet en del av at det er for lite variasjon i kampene; enten er fiendene melee eller ranged, og det er stort sett det hele. Av og til møter du fiender som eksploderer når de dør og da må du være litt på vakt, ellers er det mye samme suppa hele tida. Når det er sagt er det forfriskende å spille et action-RPG som ikke er tilfeldig generert, så det tar vekk litt av kjedsomheten som fort setter inn etter at du innser at løftet om at dette var et action-RPG kobla med et adventure bare var piss. Det har så langt (cirka seks timer) vært totalt fire puzzles, og to av dem var like. Det har også vært nok av quests som er sånn "hehe ja dere nå skal vi gjøre narr av de teite tropene i action-RPG-sjangeren" og dermed er akkurat like dølle som det de parodierer. Var blant annet en sekvens hvor jeg måtte gå og hente cirka ti ting til et snakkende tre. Det var bare å tusle femti meter borti skauen og plukke opp hver eneste ting, jeg måtte gjøre det om igjen hver gang og det hele tok mindre enn to minutter. Ikke dårlig, ikke bra, bare meningsløst.

En ting de virkelig har driti seg ut på, er blokkeringssystemet. Du holder inne en knapp for å blokkere, og da tar du såklart mindre skade fra alle angrep. Du kan verken bevege deg eller slå tilbake mens du blokkerer, så i praksis fungerer det bare som en pausemodus hvor spillet ikke faktisk står på pause. Ja, og når blokken din er over blir fiendene i nærheten slått tilbake et par meter og tar bittelitt skade. Dermed er blokken bare nyttig i situasjoner hvor du ikke trenger den, siden fiendene må være såpass svake i utgangspunktet. Meh.

Men ja: Det er fortsatt moro å daske slemminger og få loot og sånt, og flere av vitsene er ganske morsomme så jeg er med på turen. Det blir nok aldri noen ny gjennomspilling av DeathSpank, men det er ikke noe bomkjøp selv om det kunne vært en hel del bedre.

Lodin

Der Waaaah
En ting de virkelig har driti seg ut på, er blokkeringssystemet. Du holder inne en knapp for å blokkere, og da tar du såklart mindre skade fra alle angrep. Du kan verken bevege deg eller slå tilbake mens du blokkerer, så i praksis fungerer det bare som en pausemodus hvor spillet ikke faktisk står på pause. Ja, og når blokken din er over blir fiendene i nærheten slått tilbake et par meter og tar bittelitt skade. Dermed er blokken bare nyttig i situasjoner hvor du ikke trenger den, siden fiendene må være såpass svake i utgangspunktet. Meh.
Hold inne left trigger for å locke on på folk så du kan løpe vekk og samtidig se på dem?
Blokkinga er slitsom, men den fungerer da omtrent som i alle andre spill bare at den er tima?

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
Ja, om du blokker idet motstanderen slår får du sånn perfect block og lilla poeng til supertriks.