[Multi] Den 100% lovlige emuleringstråden

#1
Emulering? Hva er det?
La meg forklare, via danske wikipedia: Ved en emulering foretager man en eftergørelse/efterligning af noget andet. I computerterminologi er det oftest et program, som efterligner resultatet af helt andre programmers virke.

Og hva vil det si?
For eksempel at man kan spille gamle Nintendo-spill på pcen, macen, mobilen eller brødristeren din.

Uten å betale 799,- for å kjøpe remaken til Nintendo WiiU?
Uten å betale 799,- (eller mer, Nintendo har noen gærne priser) for å kjøpe remaken til Nintendo WiiU, ja.

Javel, men hvor får jeg tak i spillene?
Det er den litt mer tekniske biten. Man kan for eksempel kjøpe en dings som heter Retrode, som gjør at man kan importere spillkassetten til datan din og gjøre den til en ROM-fil. Dette er lovlig for spill du eier selv, men husk at hvis du låner et spill av en venn må du slette ROM-filen etter 24 timer for å holde deg innenfor det som er lovlig.

Ok, jeg bestilte Retrode men jeg lånte et spill av en venn i mellomtiden hva gjør jeg nå hjelp jeg har bare under et døgn på meg før jeg slette ROM-filen??
Pust rolig, og ta turen til Zophar's Domain. Uansett hva du vil ha av emulatorer finner du det der. Hvis du vil spille NES, SNES eller Game Boy på pcen din vil jeg for eksempel anbefale Bsnes. Plugg i en gamepad og spill i vei! Du rekker å runde Super Mario World før du må slette ROMen igjen.

Takk, Riffen! Men går det an å spille nyere spill også? Jeg er et barn og har aldri hørt om Super Mario Bros 3, Mega Man 2 og alle de rare gamle spillene der.
Javisst, man kan enkelt emulere spill til Nintendo 64, Nintendo Gamecube, Sony Playstation 1 og 2 og mange andre konsoller. Har du de originale platene er det bare å dytte inn i datamaskinen din og bruke den rette emulatoren og du er i gang. Ikke glem gamepaden!

Jeg kommer bare til å spille Super Mario World, tror jeg.
Ja, det er det alle gjør.



Det er nå jeg har et spørsmål til dere. Hvordan er ståa på PS2 og Gamecube-emulering for tiden? Har ikke testet på flere år, men da var ustabilt og rævva. Har det blitt bedre?
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
#2
Uten å betale 799,- for å kjøpe remaken til Nintendo WiiU?
Uten å betale 799,- (eller mer, Nintendo har noen gærne priser) for å kjøpe remaken til Nintendo WiiU, ja.
På nittitallet drev Nintendo med noen drøye prispressingstaktikker, men dette tiåret er ganske lenge siden. Faktum er fortsatt at Nintendospill aldri havnet i budgetbøtta da, halen på kurven til Nintendo sine spill er helt drøyt lang.

Dette er lovlig for spill du eier selv, men husk at hvis du låner et spill av en venn må du slette ROM-filen etter 24 timer for å holde deg innenfor det som er lovlig.
Dette er en bullshitregel ROM-sites fant opp for å bedre sin egen samvittighet. Dette står på internett og er derfor gyldig over hele verden. Kom an riffen, du vet bedre enn dette.

Javisst, man kan enkelt emulere spill til Nintendo 64, Nintendo Gamecube, Sony Playstation 1 og 2 og mange andre konsoller. Har du de originale platene er det bare å dytte inn i datamaskinen din og bruke den rette emulatoren og du er i gang.
Hvilke plater var det N64 hadde? :rolleyes:
 

CockMcBalls

El Sabor Professional
#3
Jeg har emulert en del Dreamcast i det siste, med nullDC som ikke har vært hverken ustabil eller ræva.
Mener å huske at jeg måtte loke litt for å få det til å funke, men gleden av å spille Shenmue igjen gjorde det lett verdt det.
Har ikke testa PS2 eller GC.
 
#4
Minn meg på å skrive PSSST: DETTE ER EN SPØK, IKKE TA DET ALVORLIG i hvert innlegg der jeg muligens skriver noe som ikke er helt sant sånn at folk ikke blir så innmari forvirra.

Dreamcast-emulering er noe jeg må teste. Har aldri spilt Shenmue, så da får vi se om det er noe å samle på.
 

Sjutten

Piraten fra Sjuttavika
#7
Bra tråd. Vil anbefale alle som har tenkt å emulere PS1 om å drite i ePSXe og heller bruke pSX. Den er mye smuudere.

PS. lol @ alle som trodde på 24-timersregelen og lol @ Buggz som lot seg trolle. Knyttnæva utdelt.
 

Novastrum

Feminist-elitist
#8
Gamecube emulering fungerer strålende med Dolphin. Har spilt en del Pikmin 2 og Smash Bros Brawl. Objekter ser litt jalla ut med Widescreen-hack noen steder, men totalopplevelsen er overraskende bra uansett. Metroid Prime og Wind Waker ser også svært pent ut i Full HD +. (testa på retina macbook, og dette fungerer også overraskende smud)
 

Jante

privileged CIS shitlord
#14
Det var tider det.

Har lenge vurdert å lage meg en dedikert mini-PC til stua som emulerer greier for vorsgrusing i Street Fighter og Turtles in Time-nach aka ultimate good times. Noen som har erfaringer med dette de har lyst å dele? OS, kontrollere (trådløse?), minikabinett, kjøling, osv?
 
#15
Kan du ikke bare kjøpe deg en Ouya da og kjøre emulatorer på den?
 
#17
Det var tider det.

Har lenge vurdert å lage meg en dedikert mini-PC til stua som emulerer greier for vorsgrusing i Street Fighter og Turtles in Time-nach aka ultimate good times. Noen som har erfaringer med dette de har lyst å dele? OS, kontrollere (trådløse?), minikabinett, kjøling, osv?
Du kan jo prøve noe med mini ITX kort.
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=760433 i en http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=604813 .
mini ITX kort med wifi innebygd finnes også.
Sjekk mål inne i boksen, får vel plass til ett greit gfx kort, 760 eln.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#19
Bra tråd, riff.

Nå er det obligatorisk at jeg smeller innom og reklamerer litt for Higan, som da er etterfølgeren til Bsnes som riffen linka til. Higan er:
higan is a Nintendo multi-system emulator that began development on 2004-10-14. It currently supports the following systems:
  • Famicom
  • Super Famicom
  • Game Boy
  • Game Boy Color
  • Game Boy Advance
higan also supports the following subsystems:
  • Super Game Boy
  • BS-X Satellaview
  • Sufami Turbo
Og den er jævla bra. Den er også jævla nøyaktig, kisen som programmerer sakene er rimelig perfeksjonist så du trenger en biff quad-core hvis du skal få 100% på SNES-emulatorbiten. Min tre år gamle Core i7 er ikke bra nok, for eksempel. :( Fordelen er så klart at til og med spill som Kirby 3, som er notorisk vanskelig å emulere fordi det tok i bruk samtlige hacks i boka for å mekke grafikk på Jesus-nivå, funker. Merk at Higan er laget litt annerledes enn "detta funker nok"-oppsettet til andre emulatorer, så du må påregne litt tid for å bli au fait med alle funksjonene. Men! Den er veldesignet, og gir en raffinert emulatoropplevelse for entusiaster. Husker dog at det var en eller annen ting jeg savna sist jeg brukte den, men ikke hva det var for noe. Skal teste litt mer i kveld og se om jeg finner det ut.
 

Lodin

Der Waaaah
#20
Så øøh, nå som jeg har kjøpt meg en dings å dumpe ROMer til GBA pga. denne tråden, hva er spillbart på mobil? Har kjørt gjennom en del av Mother 3 med oversettelse og det eier. Grunnen til at det fungerer på touchscreen er såklart fordi det ikke krever no reaksjonsevne siden kontrollen suger. Har allerede spilla Fire Emblem og Final Fantasy Tactics.