Den helt unødvendige tastaturelitismetråden!

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
#1
Tastatur - denne innretningen man legger sine klamme fingre på for å få bokstaver til å fremstilles grafisk på en skjerm. Glem tafse-skjermer; dette er tråden for fysiske taster i bevegelse!

Sterke meninger om tastatur? Selvsagt. Etter jeg drepte tastaturet mitt med cola i fjor, begynte jeg å se meg om etter noe nytt. Noe som provoserer/irriterer/forarger meg en smule, er at det i dag nesten er umulig å finne et tastatur eller en laptop med norsk tasteoppsett. Norsk altså; ikke nordisk. Da endte jeg opp med å grave i Internetts dypeste groper for å finne ut av hva som finnes på markedet.

Endte etterhvert opp med å kjøpe meg Filco Majestouch 2. Svensk modell, med norske taster som ekstrautstyr. Importert fra England kosta det alt for mye, men det er i høyeste grad et kvalitetsprodukt.

Men hva slags tråd er dette da? Et sted hvor man kan diskutere fiiine tastatur, taster, tastetyper (Cherry/Alps/Topre (hei @Libresse )buckling spring/whatever), fancy layouts, tips og triks rundt tastatur, nye ting på markedet osv.

Er du fornøyd med Logitech-tastaturet til 149,- spenn du kjøpte på Clas Ohlson i 2005? Så fint da, men det hører hjemme i tastaturtråden for Ola Dunk. :)

Poster noen snaps av de tastaturene jeg bruker for tiden:

Filco MJ2 TKL:



Tenkeyless for å spare plass, siden jeg ca. aldri bruker numpaden etter jeg begynte å bruke laptop uansett. Bryterne er Cherry MX brown


Har klasket på det noe sorte og hvite, blanke taster i PBT-plast. PBT er mer robust enn den mer vanlige ABS-plasten, sånn at tastene ikke blir blanke like fort. Har for lengst funnet ut at jeg egentlig kan skrive uten å se på tastaturet, men har en uvane at jeg av og til titter ned. Dette er fin trening, og det funker greit så lenge jeg sitter riktig. (inb4 IRC-logger) Har også bytta den kjedelige, svarte USB-kabelen til noe søtere.



Rød, double shot Esc-tast i orginal Cherry-profil. Disse gikk for svimlende summer på eBay helt til noen oppdaget at et firma i Tyskland (GMK) sitter på det originale produksjonsutstyret til Cherry, så da fikk man dem til å produsere flere.


Ducky Mini:



Ducky mini er det som kalles et 60%-tastatur, dvs. 60% av størrelsen til et i full størrelse. Det finnes mange forskjellige layouts, men det som er litt fint med dette, er at det - i tillegg til å ha et Fn-lag, også har et programmerbart Pn-lag, sånn at man kan sette opp de funksjonene som mangler akkurat som man vil. Også er det et av få som leveres i ISO-utførelse.

De tastene jeg har nå er et lite sammensurium mellom de originale Filco-tastene og noen blanke PBT-taster. Blir noen helt andre taster i løpet av året. Må nesten ha tegn, siden jeg primært kjøpte det for å ha noe å skrive på når jeg ræserbiler, og da blir det ofte en-hånds.

Den røde bunnplata i aluminium kjøpte jeg fra TEX. Hevet kvaliteten mange hakk, men noe dyr. USB-kabel fra Pexon-PCs. Cherry MX red-taster der i gården.


Så post gjerne noen pix av kawaiie taster eller kom med sterke meninger om faens tastatur.


Tastatur-runkeri-nettsamfunn:

Geekhack Størst, men veldig ANSI-orientert (amerikansk layout)
Deskthority Her kan man diskutere ISO uten å bli kjefta på.
 
Sist redigert:

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
#3
Der ser dere hva som skjer med ABS-plast.

Edit: og hva som skjer med tegn som bare er trykt på tastene. Double shot, dye sub eller laser-graverte er veien å gå.
 

Novastrum

Feminist-elitist
#6
Sliter fortsatt med mekanisk Steelseries G6 V2 fordi den ikke har noen Windows-tast.

Vurderer sterkt å bytte det ut med noe, men det føles utrolig waste da tastaturet ellers er rimelig perfekt. Hvis noen er interessert i et relativt billig G6 V2, så er jeg interessert i å selge det.

Tidligere har jeg alltid rulla Sheriffens jobbtastatur, og lignende. Det første tastaturet jeg fikk brukte jeg i 8 år:
Dette (med Cinet-logo - uten Windows-tast)
 
#7
Rocker det samme tastaturet som Nova, utrolig fornøyd og kan informere om at windowstasten er plassert på høyre side av spacetasten(ved siden av alt). Falt tilbake til mekanisk etter å ha hatt et helt ubrukelig razer-keyboard en periode som kjørte i gang spotify midt på natta i tide og utide og hadde taster som ikke alltid registrerte tastetrykk. Dette er jo ikke noe særlig om man tilbringer mye tid foran MOBA-er.
 
#9
Ruller QPAD MK-85 med røde switcher, det tåler alt (sølt vann og lettbrus i det en del ganger).
Hadde Corsair K70 før, som tok kvelden etter noen få søleepisoder.
 
#10
Dette (med Cinet-logo - uten Windows-tast)
<3

Har heldigvis bare hatt en søleepisode i løpet av alle disse årene. Selvfølgelig var det cola som endte opp knastefjøla, så den fikk seg en runde i dusjen og ble nesten like fin bortsett fra noen få trege taster.
 
#11
Jeg kommer bare innom for å si at IBM Model M er det beste tastaturet, og at Sykehuset Innlandet fortsatt bruker de på noen av PC-ene. Uten Windows-tast.
 

Sjutten

Piraten fra Sjuttavika
#14
Jeg husker da sånne tastatur var en greie og en kompis bare måtte ha det. Fikk nesten kreft av å bruke det.

 

Novastrum

Feminist-elitist
#16
Command-knappen brukes til Windows-tast.
Det der er forøvrig det eneste flat-tastaturet som gir ordentlig taktil feedback og går ann å bruke.
 

Libresse

Sharing is caring, Fisting is assisting
#18
Jeg får kreft av Apple-tastaturet. 100% kreft i fingere og penis. Menmen YMMV.

Ruller Topre:



Og må egentlig si at jeg aldri kommer til å se meg tilbake. Kjøpte den fra; http://www.verkkokauppa.com/fi/search?q=realforce

Måtte importeres og tok hundre år å sende, men worth the wait. Kostet rundt 2000,- totalt, så jeg er happy med det. Topre er kanskje ikke de switchene BESTE til gaming, men det er helt herrrrrrlich å skrive på, og dugandes til hardcore gamesessions (men det blir jo færre og færre av de). Veldig lav actuation-point, så touch-skillsa har blitt mye bedre (bottomer out som en crackwhore når jeg spiller actionspill fortsatt, da).

Har tenkt til å modde tastene, sånt at det blir enda mer sci-fi, men det får man ta etterhvert - evt til hjemme-pc'en når jeg flytter inn i den nye leiligheten.

Bonuspic av hele arbeidsstasjonen:

 
#19
Jadda, det er vel bare å medele at jeg har brukt et par kronasjer på tastatur ja



Primærtastaturet mitt nå for tiden er en Ducky G2Pro med MX Clears, tenk MX browns bare tyngre og med mer merkbart "bump" når bryteren aktiveres. Stort plus for å ha egen hardwarebryter til å remappe caps lock til control.



Poker II, lite lett tastatur som er flott å ha med seg i sekken sammen med laptop. På dette bildet er det montert i en aluminiumskasse som er tiltenkt et annet prosjekt som jeg fortsatt venter på delene til.



Ellers så er det veldig kjekt å ha en IBM Model M liggende om man skulle trenge et solid slagvåpen tilgjengelig.

 

Tomas

Frå Oslo ellår någe.
#20
Tastatur var en sånn greie jeg aldri ble fornøyd med. Kjøpte så mye dritt og dill og det var alltid noe jeg ikke likte eller de ble øgelakt etter noen måneder av vanlig bruk. Så kjøpte jeg et blankt tastatur fra BZERK (rawr!) fordi det var 30,- fordi det var blankt, og har aldri vært så fornøyd før så jeg kjøpte likesågodt et par til til å ha i backup.



Det at det er blankt er mer en apropos - men jeg la merke til hvor unødvendig mye jeg så ned på 'turet uten at jeg trengte det da jeg begynte å bruke det, en vane jeg har avskaffa meg nå - og det jeg liker er de høye knappene som bråker noe hinsides når jeg skriver <3

Til sofa/tv bruker jeg en Logitech Wireless K400 fordi jeg fikk no rabattkupong på logitech sin butikk og det endte på 150,-



Liker ikke helt knappeoppsettet, men trackpadden funker helt ok og det bare... gjør det det skal lissm.