[PC] Divinity: Original Sin. Varke jeg som sa det, det var underbuksa mi!

Lodin

Der Waaaah
#1

Nok en dag og nok et kickstarta RPG av den gamle skolen er ute (ferdig denne gangen). Divinity er en gørrgammal serie som har vært alt fra Diabloish til tredjepersons Elder Scrolls og en RTS hvor man samtidig styrte en drage med jetpack.
Denne gangen har Larian gått tilbake til spill som Baldurs Gate og Fallout så det er realtime helt til du kommer i kamp. Storyen er som så at man er to inkvisitører som drar til en liten havneby for å etterforske et drap. Den lokale trollmannen tror det er ond magi med i bildet og jobben din er å utrydde sånt. Tilfeldigvis er og byen under angrep fra vandøde fra de lokale necromancerene, orker leda av mennesker og en ond kult som plyndrer templer. Alle de svina har sikkert ikke noe med hverandre å gjøre i det hele tatt. :v

Som sagt spiller man to folk og disse kan fritt gjøres til all slags erketyper fra fantasy. Det er faktisk veldig fritt så jeg starta den ene som ei gæren barbardame med tohåndssverd, men som også er cleric. Starten er faktisk ganske :psyduck: siden man har over 9000 valg, men man kan fint spille med de ferdiglagde klassene. Uansett er en av de artige tingene i spillet at det har multiplayer så noen andre kan når som helst ta over den andre inkvisitøren. Enda mer artig er at de har samtaler seg imellom og ofte krangler. Om du og den andre spillern ikke er enige om å la en kis stæle fra en fiskehandler må dere spille stein saks og papir. Det er og en del av singleplayeren og da føler man seg litt schizophren.

Noe annet som er fett er at spillet har ufattelig mye dritt man kan plukke med seg. Alt av hammere, flasker og møkkete truser kan puttes i inventoryet (møkkete truser gir bonus i karisma) eller man kan og kaste dem rundt siden spillet har fysikkmotor. Dette kommer godt med om du finner en felle, men ikke kan skyte ildkuler eller piler på den. Istedet kaster du en leirkrukke. Og så tar partnern din fyr fordi han sto for nærme.

Når det gjelder tittelen til tråden så har det med at utviklerne eier. Det er en underbukse som tilhørte en magiker med og den har nå sjela hans i seg. Tar du den på kan du prate med ham. Det er og en perk som heter Pet Pal som lar deg prate med alle dyr. De dyra eier. Du kan og prate med muslingenes konge. Så kan du stjele perla hans om du er en dick.

Dette er ihvertfall et utrolig bra RPG. Hadde Larian måttet bruke en vanlig utgiver hadde det sansynligvis vært gitt ut for et år sida siden det allerede var under utvikling når Kickstarter ble en ting. Om så hadde det endt opp som en kjempebuggy haug med ræv. Nå er det derimot det beste spillet i serien og er bare småbuggy. :p

 
Sist redigert:

Libresse

Sharing is caring, Fisting is assisting
#2
Skaffet meg dette - hadde ikke lagt merke til det før igår.. så - det blir nok en del good old kozgaming.
 

Lodin

Der Waaaah
#3
Det som gleder meg mest egentlig er at jeg kan slutte å spille Wasteland 2 fram til det faktisk er ferdig. Enn så mye som jeg digger fantasy digger jeg postapokalypse mer.

Forøvrig var ikke planen å ha med andre folk i spillet enn de to inkvisitørene, men ganske seint uti la de til to PCer til. De har masse story og sånn, men er desverre veldig spesifikke i klasse og det suger om du allerede er en av dem så de har og en sjappe med 20 generiske henchmen som ikke sier så mye, men gjør jobben sin. Flere skikkelige PCer skal komme.
Også ikke gå ut av første byen med mindre laget ditt består av minst tre folk da.
 

Lodin

Der Waaaah
#5
Nei, det skal være fiksa. Saves fra tidligere versjoner funker dog ikke såklart.

E: Og rett etter, når jeg sjekka tråden hos SA var det såklart en kis som har fått saven sin fucka etter at han gikk ned i kjelleren til han som ble myrda... :v

E: Det er en 1.2 gig patch på gang.
 
Sist redigert:

Libresse

Sharing is caring, Fisting is assisting
#6
Gleder meg veldig til å teste dette ikveld, merker jeg.

Pusla litt i Char Creation menyen her på jobb - og bare det gjorde meg fuktig i munnen.

Savner litt oversikt over skills, spells, gear og sånt - finnes det noe som ligner på en wiki? Eller er det bare å faile på de fem første forsøkene?
 

Lodin

Der Waaaah
#7
Vel i gamle dager hadde man ei jævla svær bok å bla opp i.
Noe sånt burde såklart finnes via Steam, men nei.
Heldigvis er SA åpent for minker og førstepostene til den tråden har masse info.
 

Libresse

Sharing is caring, Fisting is assisting
#8
Okay Okay - har spilt rundt fire timer av dette nå og....

Its old school, yeah - og veldig bra laget. Mye morsomme ting å gjøre - virker som om det er ca. 100.000 quests, og drit og skrot - så man blir nok ikke lei med det første.

Døde forholdsvis tidlig på første run - eksploderte mens jeg gravde opp en grav.

Synes det er litt irit at man må, ha 2 chars - altså, det er kult å ha to custom chars - men dual dialog i SP er litt... overkill... har ikke møtt noen NPCer/Companions enda. Tenker jeg skal starte på nytt igjen.

Punktvis:
  • Mage virker innmari OP
  • Dextery-skade-klasse virker litt underpowered - kanskje greit om man kjører Ranger?
  • Ingen killer-bugs enda.
  • Its oldschool - men forholdsvis moderne UI og sånt.
  • Inventory er, rett og slett, litt dårlig designet.
  • Gleder meg til å se mere av storyen.
  • Anbefalles på det varmeste om du hadde noensomhelst form for glede av Baldurs Gate / Planescape / Icewind Dale.
  • Ganske robust combat-system - som jeg gleder meg til å utforske videre! Morsomt å leke med elementer og telekenisis.
Lodin: Har du kommet langt? Er de tidlige char-speccene litt irrelevante utover i spillet (sånn sett fra stat-boosts etc.).
 

Tomas

Frå Oslo ellår någe.
#9
Hvordan funker coop her? Jeg har inntrykk av at andrespilleren bruker en helt i partyet til verten, men får p2 likevel lov å lage sin egen fyr?
 

Lodin

Der Waaaah
#10
Om du starter et nytt game i multi blir du sittende der å vente til han andre har mekka kisen sin ja. Om ikke så må man hoppe inn og ta over noen andres.

Libresse: Dunno lol. Driver fortsatt på i første byen på mitt tredje game
 

Libresse

Sharing is caring, Fisting is assisting
#11
Aight - da er vi vel ca like langt.

Leste meg opp på de to ( :( :( ) NPCene man kan ha i partyet - så jeg tenker jeg mekker et par chars som komplimenterer dem.
 
#12
Testa dette ut et par timer nå og fy feite, dette spillet var vanskelig, mistenker at det kan være fordi jeg valgte chars utifra hva jeg liker selv. Knight og rogue, ikke mye kickingpower. Beveget meg ut av byen og brukte hvertfall en ress scroll pr. kamp. Og nå er disse brukt opp. Kan også være at jeg er for lav lvl såklart. Men en av folka mine dør som regel før jeg får kommet i nærkamp og det at såpass mange av fiendene eksploderer hjelper fint lite. Må vel rerolle og kjøre på med no ranged magix.
 
#14
Hadde visst oversett en kar i byen som ville være med på tur, hjalp med en fjerdemann.
 

Lodin

Der Waaaah
#15
Nå har jeg kommet et godt stykke lenger. Troo~r jeg skal til neste kart, men det er fortsatt en masse dritt jeg ikke har utforska så det får vente.
Om spillet er vanskelig kan det være greit å sette et poeng i jordmagi på ihvertfall to av folka. Da kan man gi dem en spider-summon som er jævlig OP. De funker som et kjøttskjold og de fleste fiender foretrekker faktisk å angripe dem.
Den mest awesome spellen er dog teleport som magiker-NPCen starter med. Den lar deg teleportere en fiende oppå en annen og skader begge rimlig mye. Man kan og teleportere egne folk til feks. kjellerlemmen under broa i første byen.
Også suger lockpicking. Skaff et våpen som gjør ildskade og hamre løs. Når det blir ødelagt gir du det til noen som har lært seg blacksmithing, reparerer og fortsetter å denge løs. Jævlig ostete, men det erke mitt problem. :v
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#16
Altså, nesten ei side har gått og ingen har GIDDET Å NEVNE at dette i bunn og grunn er et fuckings homage til ULTIMA VII?!? For shame. For, vel, det er en homage til Ultima VII, dette her. Enkelte ting er bare rappa rett derfra, som at man kan klikkse og dra ting rundt som man vil (fint internalisert ved at du starter med 1 i telekinesisk), at lootbokser har bord som ser litt ut som den tingen man looter (favoritten er kjøtt- og tann-kuben når man plyndrer orcses), og at man starter med å etterforske et mystifistisk drapsmord. Bittelitt innkjøringsvansker påregnes, og jeg har bare spilt i en liten time, men dette er sånt som definerte mesterrasen på det glade nittitall. Hvilken gloriøs tid vi lever i.
 

Lodin

Der Waaaah
#17
For ikke å nevne at man kan spille Cow Simulator 2014. Det er en mod hvor man er et party på fire kuer og de vandrer rundt i en innheining og dreper slemme sauer.

 

Lodin

Der Waaaah
#18
Første skikkelige patch er ute og foruten de sedvanlig hotfixene har de lagt til personligheter til de to hovedfolka. Det er flere å velge i og om du skrur på dem styrer man kun den som var aktiv når man starter en samtale. Med andre ord mekker ting en god del mer sense. Man trenger heller ikke starte på nytt for dette. Et stykke uti åpner man muligheten til å respecce karakterene fullstendig og kan velge en.
Er forøvrig på første skikkelige boss, Brachius Rex og han er en pain i arslet selvom jeg er en level høyere. Han er dog optional så jeg vurderer å drite i ham inntil videre og fortsette til neste kart siden man kan dra tilbake. :ehm:
 

Lodin

Der Waaaah
#18
E: Faen ta dette forumet! :argh:

E: Men men, jeg tok bossen i det minste. Cheesa ham og kumpanene no jævlig ved å stå inni et lite rom hvor de ikke kunne nå meg og spamme edderkopper og skellingtons. :yoshi:
 
Sist redigert:

Lodin

Der Waaaah
#20
Om en av folka dine er daue? En av de andre må ha en ressurection scroll eller spell. Kjøper alltid de skrullene når jeg finner dem.