Tid for nok en gang å strigle skjegget og ta på sin kappe og tryllehatt for årets muligens beste turbaserte strategispill er ute. Stardock er som noen sikkert har fått med seg på'an igjen.
Elemental er satt i en typisk fantasy setting hvor verden har gått under for lengst og nå skal de få gjenværende mennsekene prøve å gjenoppbygge saker og ting. I form er det veldig likt Civilization og Heroes of Might & Magic. For de av oss som husker Master of Magic (sansynligvis ingen) så er dette omtrent det samme spillen.
Man starter med å designe lorden sin, finne en passende plass til en by og så utvider man i typisk 4x stil derfra. Det lønner seg å bygge ved plasser med resurser som dyrkbar mark siden man da raskere får innbyggere som kan bli soldater mens fjell med jern i gir mer ressurser per runde. Når man så har bygd seg en liten styrke skal man farte rundt å drepe random mobs med edderkopper og rotter, ta quester fra det lokale vertshuset og prøve å skarpe sammen det lille som er igjen av magi i verdenen. Når man så har bygd seg opp litt kan man søke ut de andre sivelisasjonene der ute og enten fighte dem eller slå seg sammen. Spillet har såklart flere forskjellige måter å vinne på som seg hør og bør.
Det denne spillen har som er nytt er at det har stært litt fra Spore også. Når man designer duden sin får man velge åssen klær og utstyr han skal ha samt hår og ansiktsform. Selv motto og posering kan man dille med. Dette gjelder og for styrkene ens. Til å starte med har man vanlige bønder, men man kan når som helst gå inn i editoren og mekke sine helt egne units og avgjøre styrkene deres etter pris. Selv fant jeg ut at en kombo av tanker som gjør lite skade mens de holder fiendene unna svake bueskyttere var veldig effektivt. Selve kampsystemet fungerer omtrent som Heroes oM&M eller man kan automatisere det om man er lat eller veldig overlegen.
Spore dukker forøvrig og opp i editor-dillet som følger med. Her kan man ikke bare mekke helt nye raser (alle er dog rimlig standard humanoider), men og slenge sammen egne bygninger eller spell effects. Egne kart kan man og sette seg ned å tegne. Spillet er åpent for mye hardere modding, men for oss som bare liker å endre på småting er dette koselig å ha lett tilgjengelig.
Når de slapp det i forrige uke var det rimlig uferdig. Dette gikk og fram i en egen artikkel PC Gamer la ut, men etter versjon 1.06 har ting blitt mye bedre. De har og lagt ut en ny artikkel om dette. Fetthester har med andre ord ikke no de skulle sagt.
Jeg må riktignok starte kampanjen på nytt siden gamle saves nå er ødelagt, men c'est la vie.
RPS publiserte forøvrig litt impressions i dag.
Selv har jeg ikke fått testa det så mye som jeg vil siden det er pain å sitte ved PCen forløpig og det kjører ikke optimalt på laptopen. Når det er sagt har det veldig lave systemkrav så de fleste maskiner som er noen år gamle tar dette som varmt smør. Ihvertfall virker det jævla solid og sånn bortsett fra at ikke alle regler er helt opplagte (det er in game oppslagsverk) så er det mektig gøy. 311 spenn hos Impulse er ihvertfall ingen skam.
Elemental er satt i en typisk fantasy setting hvor verden har gått under for lengst og nå skal de få gjenværende mennsekene prøve å gjenoppbygge saker og ting. I form er det veldig likt Civilization og Heroes of Might & Magic. For de av oss som husker Master of Magic (sansynligvis ingen) så er dette omtrent det samme spillen.
Man starter med å designe lorden sin, finne en passende plass til en by og så utvider man i typisk 4x stil derfra. Det lønner seg å bygge ved plasser med resurser som dyrkbar mark siden man da raskere får innbyggere som kan bli soldater mens fjell med jern i gir mer ressurser per runde. Når man så har bygd seg en liten styrke skal man farte rundt å drepe random mobs med edderkopper og rotter, ta quester fra det lokale vertshuset og prøve å skarpe sammen det lille som er igjen av magi i verdenen. Når man så har bygd seg opp litt kan man søke ut de andre sivelisasjonene der ute og enten fighte dem eller slå seg sammen. Spillet har såklart flere forskjellige måter å vinne på som seg hør og bør.

Det denne spillen har som er nytt er at det har stært litt fra Spore også. Når man designer duden sin får man velge åssen klær og utstyr han skal ha samt hår og ansiktsform. Selv motto og posering kan man dille med. Dette gjelder og for styrkene ens. Til å starte med har man vanlige bønder, men man kan når som helst gå inn i editoren og mekke sine helt egne units og avgjøre styrkene deres etter pris. Selv fant jeg ut at en kombo av tanker som gjør lite skade mens de holder fiendene unna svake bueskyttere var veldig effektivt. Selve kampsystemet fungerer omtrent som Heroes oM&M eller man kan automatisere det om man er lat eller veldig overlegen.

Spore dukker forøvrig og opp i editor-dillet som følger med. Her kan man ikke bare mekke helt nye raser (alle er dog rimlig standard humanoider), men og slenge sammen egne bygninger eller spell effects. Egne kart kan man og sette seg ned å tegne. Spillet er åpent for mye hardere modding, men for oss som bare liker å endre på småting er dette koselig å ha lett tilgjengelig.

Når de slapp det i forrige uke var det rimlig uferdig. Dette gikk og fram i en egen artikkel PC Gamer la ut, men etter versjon 1.06 har ting blitt mye bedre. De har og lagt ut en ny artikkel om dette. Fetthester har med andre ord ikke no de skulle sagt.

Jeg må riktignok starte kampanjen på nytt siden gamle saves nå er ødelagt, men c'est la vie.
RPS publiserte forøvrig litt impressions i dag.
Selv har jeg ikke fått testa det så mye som jeg vil siden det er pain å sitte ved PCen forløpig og det kjører ikke optimalt på laptopen. Når det er sagt har det veldig lave systemkrav så de fleste maskiner som er noen år gamle tar dette som varmt smør. Ihvertfall virker det jævla solid og sånn bortsett fra at ikke alle regler er helt opplagte (det er in game oppslagsverk) så er det mektig gøy. 311 spenn hos Impulse er ihvertfall ingen skam.