Elemental - War of Magic

Lodin

Der Waaaah
Tid for nok en gang å strigle skjegget og ta på sin kappe og tryllehatt for årets muligens beste turbaserte strategispill er ute. Stardock er som noen sikkert har fått med seg på'an igjen.
Elemental er satt i en typisk fantasy setting hvor verden har gått under for lengst og nå skal de få gjenværende mennsekene prøve å gjenoppbygge saker og ting. I form er det veldig likt Civilization og Heroes of Might & Magic. For de av oss som husker Master of Magic (sansynligvis ingen) så er dette omtrent det samme spillen.
Man starter med å designe lorden sin, finne en passende plass til en by og så utvider man i typisk 4x stil derfra. Det lønner seg å bygge ved plasser med resurser som dyrkbar mark siden man da raskere får innbyggere som kan bli soldater mens fjell med jern i gir mer ressurser per runde. Når man så har bygd seg en liten styrke skal man farte rundt å drepe random mobs med edderkopper og rotter, ta quester fra det lokale vertshuset og prøve å skarpe sammen det lille som er igjen av magi i verdenen. Når man så har bygd seg opp litt kan man søke ut de andre sivelisasjonene der ute og enten fighte dem eller slå seg sammen. Spillet har såklart flere forskjellige måter å vinne på som seg hør og bør.

Det denne spillen har som er nytt er at det har stært litt fra Spore også. Når man designer duden sin får man velge åssen klær og utstyr han skal ha samt hår og ansiktsform. Selv motto og posering kan man dille med. Dette gjelder og for styrkene ens. Til å starte med har man vanlige bønder, men man kan når som helst gå inn i editoren og mekke sine helt egne units og avgjøre styrkene deres etter pris. Selv fant jeg ut at en kombo av tanker som gjør lite skade mens de holder fiendene unna svake bueskyttere var veldig effektivt. Selve kampsystemet fungerer omtrent som Heroes oM&M eller man kan automatisere det om man er lat eller veldig overlegen.

Spore dukker forøvrig og opp i editor-dillet som følger med. Her kan man ikke bare mekke helt nye raser (alle er dog rimlig standard humanoider), men og slenge sammen egne bygninger eller spell effects. Egne kart kan man og sette seg ned å tegne. Spillet er åpent for mye hardere modding, men for oss som bare liker å endre på småting er dette koselig å ha lett tilgjengelig.

Når de slapp det i forrige uke var det rimlig uferdig. Dette gikk og fram i en egen artikkel PC Gamer la ut, men etter versjon 1.06 har ting blitt mye bedre. De har og lagt ut en ny artikkel om dette. Fetthester har med andre ord ikke no de skulle sagt. :p
Jeg må riktignok starte kampanjen på nytt siden gamle saves nå er ødelagt, men c'est la vie.

RPS publiserte forøvrig litt impressions i dag.

Selv har jeg ikke fått testa det så mye som jeg vil siden det er pain å sitte ved PCen forløpig og det kjører ikke optimalt på laptopen. Når det er sagt har det veldig lave systemkrav så de fleste maskiner som er noen år gamle tar dette som varmt smør. Ihvertfall virker det jævla solid og sånn bortsett fra at ikke alle regler er helt opplagte (det er in game oppslagsverk) så er det mektig gøy. 311 spenn hos Impulse er ihvertfall ingen skam.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Det som var hovedankepunktet til RPS nå om da'n var vel at det fortsatt var ganske ødelagt, noe som vanligvis ville vært greit men som ikke var det i dette tilfellet siden spillet virka så jævlig grunt. Mye av sim-opplegget ga Kieron blanke faen i og han vant likevel, for eksempel. Uansett: Gleda meg til dette, skal følge med om det kommer noe mer stæsj etter hvert.

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
Imperiet vokser! Jeg er på turn 76 (starten er ganske treig i typisk civ/MoM fashion) og tror jeg med mine 7 byer foreløbig er størst av de jeg har møtt ("normal" vanskelighetsgrad). Jeg valgte "fallen" som faction, som er dine gjengse slemminger som tilber de mer "selvstendige" gudene.. Det har faktisk gjort at jeg ikke får benytta meg av refugee campen i nærheten, men jeg har derimot grodd min egen darkling-camp så idet jeg får samlet 200 gildar blir det no rekrutterings. Jeg har for det meste fokusert på utvidelse av imperiet og magiforskning heller enn arméen, så det var på et lettere ugunstig tidspunkt at en kar på østfronten min erklærte krig mot meg (antageligvis fordi jeg sendte en caravan rett inn i byen hans i håp om no tradings. Det gikk dårlig gitt.), men jeg pimper selvsagt infrastruktur mellom byene så jeg flytter units med letthet. Med barracks og redusert rekrutteringstid skal jeg snart bli diskens overmakt (et lite hint i bynavnene).

Kort fortalt er dette spillet for meg. Jeg spilte Master of Magic ihjel og dette ble fort ganske deilig å spille etter hvert som jeg fikk klikket litt rundt og ble kjent med GUI-et og hvordan spillet fungerer. Jeg tok rennafart og dreit i kampanjen (som visstnok er en lang tutorial) og heiv meg rett inn i custom game etter å ha skummet gjennom pdf-manualen for å få med meg det viktigste. Jeg endte med å oppgradere download only-versjonen min til collectors edition, så snart skal det stå en slik en på en hylle/vinduskarm/høyttaler:

:smugdog:

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Har det dukka opp flere patcher som har fiksa stabiliteten, eller? Og: Noen uttalelse om når det blir no multiplayerings up ins?

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
Det eneste stabilitetsissuet jeg har opplevd (v.1.06 som er nyeste) er at spillet en sjelden gang kræsjer ("bad DX call", tolker det som no directx-greier) hvis man alt-tabber litt frem og tilbake. Multiplayer aner jeg lite om, men det spørs om jeg kommer til å klikke så veldig på det med tanke på hvor lang tid et singleplayer-game har tatt til nå.

Protip: mange timer.