Elitetorrents lagt ned av FBI

#1
Tatt fra itavisen.no :

En av de største BitTorrent-nettstedene i verden ble i går lagt ned etter en storaksjon fra amerikanske myndigheter. FBI var med på å gjennomsøke 10 boliger i USA for å få stoppet det «teknologisk sofistikerte PSP-nettverket» EliteTorrents.

Ubegrenset kopiering
FBI hevder innholdet på nettstedet var bortimot ubegrenset og at det ofte inneholdt piratkopier av beskyttet materiale før det var sluppet. Som eksempel på dette nevner de at Star Wars: Episode III lå tilgjengelig på EliteTorrents mer enn seks timer før verdenspremieren.

I pressemeldingen fra FBI står det også at filmbransjen ved Motion Picture Association of America (MPAA) bidro med verdifull bistand i denne aksjonen.

Kanskje mest skremmende for EliteTorrents-brukerne er det nok at hovedserveren er beslaglagt. Man kan nok gå ut fra at FBI vil bruke både noen timer og kroner på å gjennomsøke denne for spor mot andre pirater.

Kilde: FBI
Kilde: EliteTorrents
Da var nok en av de større torrents sidene tatt ned av FBI. De skal visstnok gå etter admins, uploaders og andre med en sentral rolle i Elitetorrents nettverket. Tror ikke at de har noen mulighet til å jakte på folk på andre siden av dammen. Men hva tror dere? Fra et realistisk ståsted, ikke paranoia.

Glad jeg aldri ble en uploader :svette:
 

Lodin

Der Waaaah
#2
Har aldri hørt om dem engang, men det er sikkert fordi jeg omtrent bare bruker private trackere og da bare laster ned ting som er obskure eller umulige å få tak i.
Meh. <_<
 
#3
Opprinnelig skrevet av Lodin@26.05.2005, 08.17
Har aldri hørt om dem engang, men det er sikkert fordi jeg omtrent bare bruker private trackere og da bare laster ned ting som er obskure eller umulige å få tak i.
Meh.  <_<
225985​
Elitetorrents var en av de største privat trackerene du kunne finne. Merkelig at du ikke visste om denne siden. Var meget bra. Men pga at de var en av de første til å gi ut Star Wars III workprint og gjøre den tilgjengelig så ble FBI informert og tatt på saken.

Lucas er redd for å ikke tjene nok penger tydeligvis :ler:
 

Lodin

Der Waaaah
#4
De jeg henger på har uansett bare noen tusen brukere hver så jeg tviler på at FBI bryr seg om dem med det første. Det til tross for at Episode 3 dukka opp også der noen timer før premiæren. :ler:
Men nå skal ikke jeg snakke mer om sånt. :ehm...:
 
#5
Har du fått teip fra Spillegal på kjeften eller ? :) Lov å diskutere slikt uten å slenge opp linker trodde nå jeg. Korriger meg hvis jeg tar feil.

Ja, ET hadde 133 000 brukere så det blir jo litt forskjellig fra et par tusen brukere.
 

Lodin

Der Waaaah
#6
Nei, ikke no teip her. Jeg syns bare ikke det sømmer seg for en mod å prate om sånt når det ligger så i gråsonen. Prøver å holde mit på det tørre sånn at jeg kan holde på slik uten å virke altfor dobbeltmoralsk.
 
#7
Joa, forstår den. Men litt forskjell på å hjelpe en knall med nocd-crack og diskutere torrent sider som går i dass ;)

Hvis folk skal bruke cracks/piratstæsj så bør de i det minste klare seg selv og ikke regne med å få assistanse fra Spillegal. Og man trenger ikke være den skarpeste kniven i skuffa for å finne en nocd crack. Men nuff said om den saken :)
 
#8
Av en eller anne grunn har jeg aldri hørt om den torrent-siden. :blunk:

var rimelig sikker på at jeg hadde hørt om de fleste store torrent sidene som finnes der ut

jaja.. har sikkert ikke gått glipp av noe :p
 
#9
Nyheten angående Elitetorrents ble vist på FOX News nå nettopp. FBI, MPAA og RIAA prøver å flexe muskler.

For folk med PSP så var det spesielt en dårlig nyhet. Ingen andre hadde større utvalg i dvdrip av filmer spesielt rippa for maksimal kvalitet til PSP.
 

Kleevah

Livsfarlig amatør
#10
Omtrent samtidig som Elite gikk til helvete lanserte Bram Cohen torrentsøkefunksjon på Bittorrent.com... =D
 
#11
Opprinnelig skrevet av Frenzy@26.05.2005, 09.39
Av en eller anne grunn har jeg aldri hørt om den torrent-siden. :blunk:

var rimelig sikker på at jeg hadde hørt om de fleste store torrent sidene som finnes der ut

jaja.. har sikkert ikke gått glipp av noe :p
225999​
Samme her. :blunk:
 
#13
Jeg skal også holde meg for god for å diskutere disse ting, men det er nok en trist nyhet. Det er ikke så lenge siden jeg ble fortalt om Elite av en kamerat, sikkert ikke mer enn en måned siden. Utvalget generelt er akkurat det samme som på andre steder, så det er ikke så farlig, men de hadde masse nyttige saker til PSP, noe jeg sårt trenger. :(
 
#14
dere vet at så lenge dere ikke lager linkene klikk bare. Men at de istedet må kopieres og pastes inn i adresselinjen så kan ikke øvre myndigheter gjøre noe ettersom det da er umulig og spore opp forumet deres og i tillegg er det ikke dere som begår lovbruddet men den som kopierer linken og paster den, eller noe i den duren.
 

Sancti

Terrorkatt
#15
Nå handler det uansett ikke kun om hva som ikke er lov og hvordan man kan omgå det slik at det blir lov, men også om å vise en smule respekt for de menneskene som faktisk klarer å lage noe her i verden. Greit nok at mange av dem er blodsugere, men det gjelder ikke alle.
Selv hadde jeg blitt rimelig forbanna om noen hadde kopiert noe jeg hadde laget og spredt det utover til tusenvis av mennesker uten at jeg hadde tjent en krone på det.
 
#17
Opprinnelig skrevet av Anders89@26.05.2005, 23.01
dere vet at så lenge dere ikke lager linkene klikk bare. Men at de istedet må kopieres og pastes inn i adresselinjen så kan ikke øvre myndigheter gjøre noe ettersom det da er umulig og spore opp forumet deres og i tillegg er det ikke dere som begår lovbruddet men den som kopierer linken og paster den, eller noe i den duren.
226346​
... Men det er alikevel ulovlig her på forumet.
 
#18
Opprinnelig skrevet av Sancti@26.05.2005, 23.10
Nå handler det uansett ikke kun om hva som ikke er lov og hvordan man kan omgå det slik at det blir lov, men også om å vise en smule respekt for de menneskene som faktisk klarer å lage noe her i verden. Greit nok at mange av dem er blodsugere, men det gjelder ikke alle.
Selv hadde jeg blitt rimelig forbanna om noen hadde kopiert noe jeg hadde laget og spredt det utover til tusenvis av mennesker uten at jeg hadde tjent en krone på det.
226351​

:tommelopp:

Det er så riktig.
Kan si det er folk som ikke har penger, når de laster ned ting osv.
E syns dem som tar opp dette, skal være mye strengere... Altså de skal få straff.
Folk som laster ned, laster ned for mange millioner kroner. Og da taper de som har laget det. (Penger)
 
#19
Opprinnelig skrevet av The sorte ice+27.05.2005, 09.30-->
<!--QuoteBegin-Sancti
@26.05.2005, 23.10
Nå handler det uansett ikke kun om hva som ikke er lov og hvordan man kan omgå det slik at det blir lov, men også om å vise en smule respekt for de menneskene som faktisk klarer å lage noe her i verden. Greit nok at mange av dem er blodsugere, men det gjelder ikke alle.
Selv hadde jeg blitt rimelig forbanna om noen hadde kopiert noe jeg hadde laget og spredt det utover til tusenvis av mennesker uten at jeg hadde tjent en krone på det.
226351​

:tommelopp:

Det er så riktig.
Kan si det er folk som ikke har penger, når de laster ned ting osv.
E syns dem som tar opp dette, skal være mye strengere... Altså de skal få straff.
Folk som laster ned, laster ned for mange millioner kroner. Og da taper de som har laget det. (Penger)
226461​
[/b]
Mye riktig her. Men igjen så blir tapet av penger en spekulert sum. For alle vet at folk laster ned mye de ALDRI ville brukt et blankt øre på ellers..
Det blir grabbet av den grunn at det er tilgjengelig. Har tatt ned mange filmer som virkelig jeg aldri ville kjøpt om det så smalt. Ikke minst spill. Spill man prøver 2-3 ganger og aldri tar opp igjen fordi det var søppel.

Er 10 ganger mer forsiktig når man kjøper noe som koster 200-600kr. Så å si at de taper på alt som er lastet ned er egentlig feil. For man må ta i betraktning at folk stort sett hadde ikke rørt denne varen ellers. Og hvis man ser reklamen mot piratkopiering så bruker de biltyveri som eksempel. Noe som er helt på ræva egentlig. For stjeler du en bil så mister du et eksemplar. Det er ikke en digital vare som dupliseres heller. If you get my point.
 
#20
Om eg ikkje tek heilt feil, så er det inga lov i Noreg som seier at det ikkje er lov å få tak i ei piratkopiering _gratis_, men derimot om du _betalar_ for piratkopieringa så er det ulovleg? :confused: