Er MMORPG sjangeren farlig for bransjen?

Med slike gigant sukseser som World Of Warcraft så har jeg selv og mange av mine venner lagt merke til at vi omtrent bare spiller WOW. Noen spiller ikke noe annet i det hele tatt lenger faktisk....

Hva kan dette bety for spill bransjen fremmover? Altså ikke alle spiller WOW eller spill i den sjangeren men vi begynner å bli ganske så mange mennesker nå.

Er dette bra for spill bransjen eller er det skadelig mon tro?

Jeg personlig spiller omtrent bare WOW og det må være et veldig bra spill om jeg skal legge vekk WOW i fordel for et anna. Farenheit spillet som kommer ut i disse dager er et slik eksempel.

Vel hva mener dere og åssn er situasjonen for dere etter WOW kom inn i livet deres?

Hvis du sammenligner med CS-suksessen, så tviler jeg sterkt. Mange WoW-spillere er jo bare tidligere mainstreame CS-spillere. Så det virker ikke som de fleste ikke-WoW og ikke-CS-spillere spiller det, og dermed appellerer det ikke til oss som spiller andre spill enn WoW.. Så med andre ord har jeg liten tro på at MMORPG-sjangeren stagnerer spillbransjen. Omsider går folk lei det, enkelt og greit.

Og at et så godt spillselskap som Blizzard håver inn med penger, synes jeg bare er bra for spillbransjen. Det vitner rett og slett om at kvalitet selger. Det er heller ingenting i dag som tyder på at WoW-suksessen går utover oss som ikke spiller WoW.

Andre MMORPG'er får jo mindre oppmerksomhet, og de aller fleste WoW-gamere sier bare "pfff, WoWz0r ftw!" uansett hvilket nytt MMORPG det er snakk om.

Det tror jeg skyldes hovedsaklig at WoW har satt standarden for et mainstream MMORPG.
WoW er uten tvil det MMOet som har bemerket seg mest i senere tid, med tanke på hvilken mediadekning det har fått siden det kom.
Derfor tror jeg at andre utviklere må utvikle noe spesielt og ekstraordinært for at de hardbarka WoW spillerene skal bli frista til å spille noe annet.
Jeg har faktisk prata med folk som tror at WoW er det første spillet i sin sjanger. Vedkommende trodde seriøst at WoW var det første MMORPGet noensinne.

Kjenner en del folk også som tror at wow faktisk er det eneste spillet der du har slik stor frihet, og det eneste mmorpg. Nesten tragisk spør du meg, men men.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Personlig føler jeg vel at de som utelukkende spiller WoW er et omtrent like stort tap for spillmiljøet som de som utelukkende spiller CS. La dem holde på med sitt, og la dem som faktisk vet å verdsette spillmediet fortsette med akkurat det.

Opprinnelig skrevet av Yetipants@16.09.2005, 23.56
Personlig føler jeg vel at de som utelukkende spiller WoW er et omtrent like stort tap for spillmiljøet som de som utelukkende spiller CS. La dem holde på med sitt, og la dem som faktisk vet å verdsette spillmediet fortsette med akkurat det.
261984​
Vel jeg spillte ikke CS før og kommer aldri til å spille det heller. Men jeg legger merke til at jeg spiller omtrent bare WOW. Jeg har noen kanon bra spill liggans men det er lissom ikke det samme som før...

Jeg fyrer opp foreksempel Farenheit og digger det men sammtidig svirrer WOW som en liten sykdom i tankene mine.

:ehm...:

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Ja, men da er jo ikke du en som BARE spiller WoW, er du vel? :)

Opprinnelig skrevet av Yetipants@17.09.2005, 12.42
Ja, men da er jo ikke du en som BARE spiller WoW, er du vel? :)
262052​
Neida er jo ikke det heldigvis. Men jeg legger merke til at jeg spiller andre spill veldig sjeldnere en før. En kan lure på om det blir solgt mindre spill nå som WOW er kommet...?

Et eksempel er min far...han spilte adventure og fps spill hele tiden før. Han har gjort ferdig mere spill en jeg er i nærheten av. Men etter han begynte med WOW så går det kun i WOW for han.

Hva om dette gjelder for mange mange mennesker? Det er noen millioner WOW spiller nå..

Det at world of warcraft selger såpass mye som det gjør er vel i hovedsak fordi det er et bra spill? Dersom andre produsenter også begynner å lage like bra spill tror jeg det har like bra potensiale som world of warcraft. Jeg tror rett og slett MMORPG er sunt for bransjen fordi det presser alle til å lage bedre spill som gir folk mer underholdning.

Merk at jeg med "bra" mener det den gjengse bruker vil ha. I bunn og grunn er det tross alt penger som gjelder, og det er ikke lite lett å tjene penger på sære spill som appelerer til en promille av en promille av gamerne. ;)

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Når det gjelder MMORPG-industrien så tror jeg nok WoW er skikkelig, skikkelig dårlig for alle selskaper som ikke heter Blizzard. Man kan egentlig glemme å launche et nytt MMORPG nå som ikke heter "Free Blowjob With Game".

WoW er kjedlig i lengden. Krever for lite ferdighet og tar for mye tid etter min smak.

Dessuten er det begrenset på hvor lenge folk kan holde på med WoW selv om det kommer en ny Battleground eller noe nytt utstyr. Eller?

Du har opplagt ikke spilt nok wow.. jeg tror noe av hovedgrunnen til at spillet holder på så mange spillere, er at i tillegg til at det er et sykt stort game content, adder blizzard hele tida nye elementer som får folk til å spille mer med lvl60 charene sine. jeg har snakket med opp til flere på burning legion som har over 60 dager played bare på en char. jeg tør nesten ikke tenke på hva som skjer når ekstrapakken kommer ut. jeg frykter stort for mine skolekarakterer, men det får gå som det går.

for å svare på hva emnet egentlig går ut på, må jeg si meg enig med noen andre her som sa at det er sunt for spillbransjen å få så gode spill som dette her. det tvinger andre utviklere til å heve kvaliteten på kommende spill.

Tror ikke noen av dere her ser helt problemet slik jeg tenker. Altså ja WOW er veldig bra og det har jo satt en ny standard for MMORPG spill. Men pga det er så bra så går det dårlig med andre MMORPG spill ute og andre "vanlige" spill...

Eller jeg tror det da...har ikke noen tall på at det er blitt mindre salg pga WOW. Men om 4 millioner mennesker spiller det så er det garantert endel av dem som har mistet lysten eller interessen til å plukke opp andre spill.

Greia med WoW er at det har tatt en ganske vanedannende sjanger (MMORPG) og gjort veldig, veldig, veldig enkelt å sette seg inn i. Dermed appelerer det mer til massene. Alle andre MMORPG jeg har spilt har vært temmelig vanskelige å sette seg inn i.

Ja. For meg virker det som om WoW faktisk ikke er kremen blandt MMORPG. Jeg har ikke noen erfaring med slike spill selv, men har noen kammerater som spiller mye slike spill. De kjøpte WoW når det kom, men ble bare ca en måned med spilling før de gikk tilbake til Anarchy Online, og slik var det visst veldig mange andre som gjorde og, i følge dem. Mesteparten er visst tilbake AO-communityen er tilbake i AO, selv om mange stat til WoW først.