Okay. Skal nevnes at jeg likte Sigma 2 bedre, litt fordi vanskelighetsgraden innbød mer til kosespilling, men også fordi de kutta vekk store biter av det som var skikkelig, skikkelig dritt (kroneksempelet er så klart gjørmetunnelen i jungelen). Men ja, historien og mye av designen i Ninja Gaiden er skrot. Var ikke kjempeimponert over scena hvor Elizebet sitter naken i en blodpytt, for eksempel. Monsterdesignen var ganske bra i eneren, men tok en real styrt i oppfølgeren av en eller annen grunn. De flyvende øglene er veldig kronglete og spesielt zombiene med kanoner er overdesignede og ser bare ikke bra ut. Ninjaene og varulvene, derimot, har jeg en del til overs for. Litt fordi de kommuniserer egenskapene sine bra, men også fordi de er tilfredsstillende å skjære opp.
Hvis du ikke har spilt Sigma 2 har du også gått glipp av oppdraget hvor du styrer Momiji, og det er lett det beste av de nye oppdragene (det hvor du styrer blondeberta - hvis navn unnviker meg - med medisinballpuppene snakker vi ikke om. Heldigvis er det ikke så langt). Bosskampen i Momiji-episoden er mot to Tengu-liknende demoner, og de ser fete ut samtidig som de har ålreite angrepsmønstre.