Fire Emblem [GC]

#1
Hvem i helvete vet, kanskje det er en aprilsnarr. Jeg fant det først på Gamespot forumet.

Men så så jeg på IGN Gamecube, og der fant jeg de samme bildene.

Gamecube skyter på med RPG's nå: Homeland, Tales of Symphonia, Giftpia, Baten Kaitos, og nå dette.

Her er de bildene (scans):







Ihvertfall noen glimt av spillet. Ser bra ut synes nå jeg da..
 
#2
Det ser stilig ut ja, ser ikke noe særlig ut som en aprilsspøk heller. Da er det i hvertfall godt jobba. Flott at det kommer flere rpgs på GameCube, men, sto det noe info om spillet?
 
#3
Opprinnelig skrevet av Eyreon@02.04.2004, 09.58
Det ser stilig ut ja, ser ikke noe særlig ut som en aprilsspøk heller. Da er det i hvertfall godt jobba. Flott at det kommer flere rpgs på GameCube, men, sto det noe info om spillet?
Ja, ser du ikke det? Det står jo masse tekst i bildene! ;)
 
#6
Hadde det vært Aprilspøk så tror jeg at de hadde avslørt den til nå, men det er bra med flere RPGs til GC.
Spesielt for oss som bare eier GC og ingen andre konsoller, for eksempel PS2 som har altfor mange RPGs, jeg bare lurer på når det kommer og om det kommer til Europa.
 
#10
Hokay, jeg vil gjerne vite hva som skjer med dette spillet. Ifølge alle sider jeg har sjekket skal den europeiske lanseringsdatoen være 4. november, men jeg har ikke sett spillet i én eneste butikk enda. Og ikke nok med det, men jeg kan heller ikke finne noen norske anmeldelser av spillet på internett. Så hva skjer egentlig? Har det blitt utsatt i siste liten?
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
#11
Vi har fått inn spillet der jeg jobber. Skulle testet det hvis jeg ikke hadde vært så uinteressert (og elendig) i strat-RPG-er.

edit: Fant noen anmeldelser på 1UP-nettverket.

EGM gir spillet 8,5/8/8, mens 1UP gir det en solid 8.
 
#13
Jepp, nu har jeg endelig fått tak i Fire Emblem: Path of Radiance and let me tell you: Det er absolutt noe av det beste til GC. Historien er så som så med. Ett passende bra forsøk på å trekke inn konsekvenser av krig og konflikter, men kanskje ikke mer enn halvhjertet forsøk. Jeg er ihverfall ganske fornøyd med å følge hovedkarakterens utvikling fra å være enn pissredd "but, why me?"-karakter til å gå over til å bli en konsekvent og bestemt ung mann. Det er mye å glede seg over spillet. Å rekruttere "others" og motstanderne til sitt eget team med like mange forskjellige og nyanserte personligheter som det er land i verden og få finne frem til hvilke karakterer passer best til å sette ved siden av hverandre for å få supporter-bonuser er noe av det beste i spillet og veldig engasjerende. Å slite seg frem til at alle i laget skal greie seg og utvikle seg er veldig givende. Ett kjempebra bonus. Spesielt herlig er det å se karakteren slite seg frem med bare ett HP-poeng for så å unngå å få skade angrepet fra motstanderen med påfølgende motangrep som fører til utvikling. Fantastic, fili-bombastic, sjakka-la, jii-haa.

Noe som spillet lykkes med i forhold til lillebrødrene sine på GBA er lysten til å fortsette kapittelen på nytt igjen når en av karakterene dauer. Prossesen er mye enklere og rask. Etter ti sekunder og ett par tastetrykk er man på an igjen (the infamous "X+B+start-knappen", start, A, A, start og A igjen, hvis man har lagret på preparetion-menyen), denne gangen med større kunnskap om hva man lykkes best med. "Enkelt" og "smertefritt". Favoritt-taktikken er selvfølgelig å gamble stort. Når man lykkes, så føles det ekstra herlig. Lykkes man ikke første gang kan man alltings prøve samme taktikk på nytt igjen for å se om man lykkes den andre gangen med flere kritiske treff, færre kritiske motangrep og ganske høy radus av avoidance (unngåing høres litt teit ut) eller prøve noe nytt. Også her syns jeg det er flere alternativer enn lilleputt-"Ildmerkene". Og, det aller beste av alt. Det er FMV'er her, damn it. Definitivt ikke så lange som FF og "bra" (tror jeg, da, tihi) og mange eller med like gode stemmer, men det som er der er fint å se. En fantastisk herlig karakter-design.

Spillet kan minne mye om Advance Wars-spillene, men med ganske mange og viktige forskjeller. Den aller viktigste er at taper man en kamp-enhet så er det over for de(n) karakteren(e) for resten i spillet. Skikkelige hjerte-smertelige. Er nesten vondt å se dem gå bort. I tillegg kan langdistanse-kampenhetene angripe etter man velger å ta den fra rute A til rute B i ett og samme trekk. Kamp-enhetene går også opp i level etter å ha fått 100 exp. Det samme gjelder våpen og kraften i støtte-bonusen. Fra C til A. Enkelte våpen kan faktisk også smi. Fordelen er at med litt ekstra valuta så har man muligheten til å øke stats'ene på våpnene og gi våpenet ett navn. Hvem har vel ikke lyst å slåss med ett sagnomsust "Musashi"-sverd, eller Excalibur. Haha.

Nå som dere vet hva jeg syns om spillet, så vil gjerne vite hva dere syns. Best thing ever eller helt rævva? Og, begrunnelse for det hadde også vært fint å høre.

P.S. Ser at jeg har skrevet preparetion feil, men vet ikke på sittende rumpe på hvordan man skriver den ordrett.
 
#15
Eksakt det samme med visse nyanser. Nå er det lenge siden jeg har spilt Fire Emblem (Advance), så jeg husker ikke alle de små forskjellene. Men av det jeg husker er ikke så er det ikke så stor forskjell på det. Så og si det samme. Trur evnen til å smi sitt eget våpen er noe av forskjellen og den påvirker gameplayet ganske positivt. FE: SS har jeg bare spilt til fjerde-femte kapittel. Det virker for meg som om det er flere alternative måter å angripe på/ komme i bedre defensiv posisjon på i FE:poR enn på GBA-spillene. Ellers er det ikke rare forskjellen. Liker du FE og FE:SS vil du komme til å forgude FE: PoR.

Egentlig skulle jeg ønske Nintendo/Intelligent Systems hadde guts nok til å ha ekstra-tittelen Path of Radiative Nation, hehe. ;)
 
#16
Jeg liker kampsystemet, problemet er at det ikke er noe særlig mye mer enn det. Man leser hva folk sier og sloss ...

Men jeg tror nok jeg kommer til å anskaffe det mens jeg venter på Kirby og Zelda. Det er jo et tøft spill, jeg skulle bare ønske det var noe mer med det.
 
#17
Glemte å nevne at det går ant å sette skills på de forskjellige karakterer. Skills er noe som gir bonus-angrep eller lignende. Noe som jeg kjenner fra Advance Wars DS. Skills kan være at man er garantert to angrep, noen ganger tre angrep på en gang eller at man får like mye HP som man gir skade til motstanderen. Det er også inkludert biorytme til de forskjellige karakterene. Er man på en formtopp lykkes man oftere med kritiske angrep og øker sjansen for å unngå angrep. Alle har forskjellige formkurver fra hverandre.

*Spekulasjon* Biorytmen blir antakeligvis påvirket av den indre klokka til GC. F.eks. at man kl. 12.30-12.40 har maks formtopp på Titania. *Spekulasjon*

Edit: I enkelte kapitler må man bære rundt med en karakter på ryggen. Da bør man helst ikke angripe med den som bærer. Hvis ikke det er sånn at motstanderen bare har en-fem HP. Selv da er sjansen til stede for at man bommer. Ikke til å anbefale. Den som går rundt bærer ekstra karakteren mister nemlig halvparten av statsene.

Edit2: Gjør man også enkelte kapitler på så få trekk som mulig (med noen av ekstra karakterene inkludert) vil man åpne opp for ekstra kapitler og dermed også åpne opp for flere dialoger, flere detaljer rundt historien og en eller annen FMV.

Edit3: Noe som er fint om man er glemsk og distre som meg er at en blå pil vil sprette/peke oppover for å vise at våpenet er effektiv mot akkurat den type våpenet motstanderen er equipped med og en oransje pil sprette/peke nedover, hvis den er ineffektiv. Det samme gjelder for de forskjellige magiske elementene. Magi/våpen-triangelen er jo nemlig ni ting å huske på samtidig. Hvis du i tillegg har en spesiell våpen som er ultra-effektiv mot visse typer enheter, så vil selve våpen-symbolet blinke.