Fremtidens spill?

Spill begynner bare å bli mere å mere avanserte og jeg synes spill begynner sakte og sikkert å bli skikkelig voksent av seg.

En ser flere og flere spill som har avansert grafikk/lyd men ikke minst en handlig og en regi i spillet som en kan sammenligne med filmer.

Kommer spill i fremtiden til å bli like "stort" som film bransjen en dag? Når spill blir som å som å se en bra film?

Steven Spielberg har hatt fingrene sine i det gammle Lucasarts spillet The Dig og det har sine klare spor etter det synes nå jeg.

Kommer dette til å bli noe som det blir mere av i fremtiden mon tro? Vi hadde jo en periode hvor eventyr spill som hadde filmsnutter i mye deler i spilla. Spill som Wing Commander,Phantasmogoria,7th Guest osv osv osv....

Jeg tror ikke at film snutter kommer tilbake for nå er grafikken så heftig at det ikke er "nødvendig". Men at spill har så bra regi at det blir som en film.....

Hva tror dere?

Edit: Jeg retta den ekle skrivefeilen i emnetittelen. Værsågod. :) -Your friendly neighborhood Yetipants

Kilik

Lokal moderator
Det kommer vi nok til å se mer av tenker jeg. Suksessen til spill som Metal Gear Solid og Max Payne tyder vel på det. FMV-spillene med statiske videoklipp som du nevner er det heldigvis slutt på. Jeg ser heller for meg fotorealistiske real-time scener med interaktive elementer. Det er et stort forbedringspotensiale både når det gjelder selve storyen og presentasjonen av den i spill i forhold til film. Men jo mer Hollywood for øyene opp for spillmediet, desto bedre blir kvaliteten på både manuskript, "filming" og voice acting. Hvem vet, kanskje om 50 år så er film og spillmediet så sammensmeltet at vi ser på det som et medium?

Noe jeg ikke vil er at spill skal føles som en bra film. Et spill er noe annerledes, der tar du del i handlingen, mens i film kan du ikke gjøre noe med handlingen. Det må være hovedforskjellen mellom film og spill.

Opprinnelig skrevet av PureChaos@01.08.2005, 14.06
Noe jeg ikke vil er at spill skal føles som en bra film. Et spill er noe annerledes, der tar du del i handlingen, mens i film kan du ikke gjøre noe med handlingen. Det må være hovedforskjellen mellom film og spill.
247115​
Hvorfor det? Vet ikke om du skjønte helt hva jeg mente... Altså spill begynner historie messig og måten spillet er begynner å bli så bra og proft at en kan dra likhets tegn til film.

Foreksempel om du har testet demoen til Fahrenheit der er et eksempel i starten av demoen når han karen forklarer litt info til deg. Og om du har sett teaser klipp fra Alan Wake så er det veldig "film" aktig over det hele.

Metal Gear Solid og Max Payne som Kilik sier er også noen bra eksempler.

Opprinnelig skrevet av _LarZen_+01.08.2005, 14.11-->
<!--QuoteBegin-PureChaos
@01.08.2005, 14.06
247115​
Hvorfor det? Vet ikke om du skjønte helt hva jeg mente... Altså spill begynner historie messig og måten spillet er begynner å bli så bra og proft at en kan dra likhets tegn til film.

Foreksempel om du har testet demoen til Fahrenheit der er et eksempel i starten av demoen når han karen forklarer litt info til deg. Og om du har sett teaser klipp fra Alan Wake så er det veldig "film" aktig over det hele.

Metal Gear Solid og Max Payne som Kilik sier er også noen bra eksempler.
247117​
[/b]
Ja, historie messig er det positivt at det nærmer seg film, men du skrev: "Når spill blir som å som å se en bra film?"
Jeg vil ikke at det skal føles som det samme, jeg vil at det skal føles annerledes, at spill føles enda bedre, for der kan man delta i det som skjer. F.eks i Fahrenheit demoen så er det forksjellige ting man kan gjøre, og man kan gjøre ting på forskjellige måter, det finnes også alternative slutter. Det er sånne ting som gjør spill til noe mer enn en film, for i en film bare sitter du stille og følger med på det som skjer, i et spill er det du som gjør det som skjer.

Kilik

Lokal moderator
Forresten, kom på denne artikkelen i Wired som viser klare tendenser til denne trenden: Straight to videogame

Teknologien har nå blitt så bra både på grafikk- og lydsiden at spill ikke trenger stå noe tilbake for film når det gjelder uttrykksmåte og formidling av gode historier. Dermed vil filmbransjen komme strømmende med sine ressurser, både i form av kunnskap og økonomi.

Men dette film-spill-samarbeidet vil også fungere andre veien. Noe vi ser ved at Machinima-filmer får innpass på seriøse filmfestivaler. På samme måte som filmbransjen kan være med på å revolusjonere storybaserte spill, kan spillbransjen revolusjonere animert film...

Det er liten tvil om at spill med filmatiske kuttscener og dype, gjennomførte historier har kommet for å bli, og i min øyne har det både sine positive og negative sider.

Til tider synes jeg det blir for mye. Som PureChaos nevner, så er det evnen til å kontrollere det som skjer som gjør spill forskjellig fra film, og det er viktig at den forskjellen fortsetter å være der. Etter min mening er ikke alle spill tjent med å bli mer filmatiske. Ta Viewtiful Joe som eksempel. Dette er et spill hvor kuttscener etter min mening bare er i veien, og gjør ikke annet enn å rive deg bort fra det fantastiske gameplayet, det til tross for at kuttscenene til tider kan være veldig morsomme. Spill som GTA viser derimot at god historie og god voice acting virkelig kan hjelpe til å gjøre spillopplevelsen mye bedre. En ting jeg ønsker er derimot at kuttscener blir mer interaktive. Jeg likte veldig godt måten kuttscener ble gjort på i RE4. Jeg håper flere spill gjør noe lignende.

Syne Fable er et stjerne-eksempel på hvordan man skal lage spill, greit nok at det er endel cut-scener. Men disse kan man heldigvis slippe ved å trykke seg fort igjennom. :) Bare det å ha valget at man slipper å se så veldig mange slitsomme cutscener syns jeg er bra, for å se alle cutscenene uten å kunne klikke seg bort fra dem syns jeg bare er irriterende. Da smører jeg meg heller litt mat og kommer tilbake senere, det blir mer som en reklame-pause. Kanskje heller sette på en film istedet da. :) Filmatiske spill blir som regel flauser, kjedlig å følge "ferdig-laget manus" i et spill. Da ser man heller en film (ihvertfall gjør jeg det). Men film-effekter, eller skal man si data-effekter i film(?) ligger ikke så langt unna i realtime rendering. Om noen år så har man samme hastighet på realtime rendering i spill som man kan se i film. Og det at spill blir mer og mer realistiske kan jo være en bra ting? Eller at spill beholder sin sjarm, gjerne med 2D og gode kontroller kan nesten være mer morro for å koble litt av fra hverdagen. :)

Er det bare meg som sitter forran skjermen selv om en kjip filmsekvens som varer en halv evighet?
Jeg er av typen som må få med meg alt av story, for så å kunne si meg ferdig med ett spill. Selvfølgelig fullføre det på en nevneverdig vannsklighetsgrad også, men det er en annen sak.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Jeg tror aldri spill kommer til å bli like stort som film. Du trenger ikke gjøre en dritt for å se en film; bare stapp inn plata og trykk Play. Et spill, derimot, krever konstant konsentrasjon og innsats fra deg for å komme videre. Dessuten varer spill mye lenger enn en film, og jeg merker selv at det er vanskelig å få tid til spill innimellom andre ting jeg driver med. "Vanlige folk" har enda lavere toleranse for den investeringen man må legge i et spill for at det skal bli en meningsfylt opplevelse.
Så har vi dette med at det er en ganske høy terskel for å lære seg hvordan spill fungerer - det er mange som rett og slett ikke fatter hvordan systemet med å bruke én stikke til å styre figuren med og én stikke til å styre kameraet med virker. Så for at Hvermannsen skal bli interessert i spill trenger vi nye og langt mer intuitive måter å styre spill på. Nintendo DS' penn er et skritt i riktig retning, men den har også knapper og styrekors, og da er det allerede lagt en barriere mellom spillet og spilleren. Vi som har drevet med dette siden barndommen tar det enkelt, men folk som aldri har spilt før skjønner bare ikke greia.
Men så var det dette med om hvorvidt spill i det hele tatt bør prøve å etterligne film, da... selv kan jeg tenke meg jævlig få ting som er døllere enn uendelige cutscenes som du MÅ se for å henge med i historien (ja, jeg ser på dere, jævla Metal Gear Solid- og Final Fantasy-negre). Filmatisk interaktivitet á la Fahrenheit kan nok være en måte å nærme seg filmen på, men jeg tror selve spillmediet vil tape på det om dette blir normen fremover. Grunnere spillopplevelse er prisen vi betaler for følelsen av å spille en film.
Men bevares, det er mange som liker det, og for all del - det er så absolutt plass til sånne spill også.

Spill begynner jo nesten å bli like populært som film. Her er Halo 2 et godt eksempel. Den dagen dette ble lansert, slo det alle tidligere rekorder, også blant film. På en dag cashet Halo 2 inn mer penger enn noen annen film*. De tidligere rekordene tilhørte Spiderman 2, Harry Potter PoA og Matrix Reloaded.

Har kanskje ikke så mye med dette emnet å gjøre sånn direkte, men det beviser i hvert fall att spill blir mer og mer populært, og slår stadig nye rekorder. Dette har jo også noe å gjøre med at spilling har blitt mer "stuerent", og ikke er like nerdete lengre.

*Den dato spillet kom ut, 09.11.04