GDC 10 åpnet igår, og Spillegal var selvfølgelig på plass!
Første dagen har rimelig lite interressant å melde, selve messegulvet hvor utviklere og utgivere viser frem fremtidens spill og gir bort goodie-bags åpner ikke før idag (onsdag). Men det er nok å følge med på, og vi tilbringte hele dagen på forskjelige konferanser og forelesninge om forskjellige aspekter ved spillbransjen. Shadar og Libresse er naturlig nok mest interessert delen som kalles Independent Games Summit, som tar for seg hvordan lage, få sponset og distribuere indie-spillet ditt. De tok for seg mye interessant mot de av dere som drømmer om å sette seg ned med et par-tre kompiser og lage et dødsfett flash/XBL/PSN-spill, Shadar har gjort en masse notater og kanskje han vil dele om noen vil.
Personlig er jeg interessert i hvordan bransjen fungerer og i hvilken retning den beveger seg, og tilbringte da en del tid på Social & Online Games Summit, og er det ett hovedbudskap GDC gir i år er det at store produksjoner, AAA-titler og konsollsatsing er på vei ut. Det er nesten skremmende hvor gjennomgående dette er, og kom spesielt frem under panelet Why Do Gaming Veterans Flock To Social Gaming (elno), som tok for seg 5 spillskapere fra de siste 20 årene som nå driter i alt og satser på Facebookspill og lignende.
Fikk med meg et timelangt foredrag om hvordan den tekniske delen til Farmville er bygget (totalt bortkastet), og hadde en god samtale med Brian Reynolds (Zynga, som laget Farmville) da han svarte på mitt spørsmål rundt objektiv spillkvalitet vs. salg. Det jeg egentlig spurte om er om utviklere bør ansatte meg for å hjelpe bygge et så godt spill som mulig, eller ansatte meg for å gjøre markedsundersøkelser -og analyser. Han ga morsomt nok et helt annet svar enn indie-utvikler Sean Murray (Hello Games) og spillutviklerinvestor John Welch, men det er mulig å se en rød tråd.
Mest spennende er jo og utifra den kunnskapen som formidles denne uken, finne segmenter som ikke er utnyttet enda. Jeg har et par idéer.
Har fått testet noe spillgreier og, kjørte litt Dirt 2 i 3D som var en merkelig opplevelse. Spilet er jo ikke bygget for det i utgangspunktet, men vi fikk ihvertfall en følelse av hvordan det vil bli. Det var forsåvidt helt greit, men det som imponerte mest var et par sko som hang i bakspeilet og dinglet. Så ja.
Alienware og noen andre leverandører av PC-hardware viste hvor kult spill kan se ut på sine maskiner, og Microsoft viste frem et merkelig motion-controller prosjekt til PC.
Idag starter selve expoen, så forhåpentligvis får vi de svette hendene våre rundt noe mer spennede saker idag. UPDATE: De åpner ikke messegulvet før imorgen =/
Andre sider oppdaterer sikkert med interessante nyheter som sikkert kan slenges her, noen.
Første dagen har rimelig lite interressant å melde, selve messegulvet hvor utviklere og utgivere viser frem fremtidens spill og gir bort goodie-bags åpner ikke før idag (onsdag). Men det er nok å følge med på, og vi tilbringte hele dagen på forskjelige konferanser og forelesninge om forskjellige aspekter ved spillbransjen. Shadar og Libresse er naturlig nok mest interessert delen som kalles Independent Games Summit, som tar for seg hvordan lage, få sponset og distribuere indie-spillet ditt. De tok for seg mye interessant mot de av dere som drømmer om å sette seg ned med et par-tre kompiser og lage et dødsfett flash/XBL/PSN-spill, Shadar har gjort en masse notater og kanskje han vil dele om noen vil.
Personlig er jeg interessert i hvordan bransjen fungerer og i hvilken retning den beveger seg, og tilbringte da en del tid på Social & Online Games Summit, og er det ett hovedbudskap GDC gir i år er det at store produksjoner, AAA-titler og konsollsatsing er på vei ut. Det er nesten skremmende hvor gjennomgående dette er, og kom spesielt frem under panelet Why Do Gaming Veterans Flock To Social Gaming (elno), som tok for seg 5 spillskapere fra de siste 20 årene som nå driter i alt og satser på Facebookspill og lignende.
Fikk med meg et timelangt foredrag om hvordan den tekniske delen til Farmville er bygget (totalt bortkastet), og hadde en god samtale med Brian Reynolds (Zynga, som laget Farmville) da han svarte på mitt spørsmål rundt objektiv spillkvalitet vs. salg. Det jeg egentlig spurte om er om utviklere bør ansatte meg for å hjelpe bygge et så godt spill som mulig, eller ansatte meg for å gjøre markedsundersøkelser -og analyser. Han ga morsomt nok et helt annet svar enn indie-utvikler Sean Murray (Hello Games) og spillutviklerinvestor John Welch, men det er mulig å se en rød tråd.
Mest spennende er jo og utifra den kunnskapen som formidles denne uken, finne segmenter som ikke er utnyttet enda. Jeg har et par idéer.
Har fått testet noe spillgreier og, kjørte litt Dirt 2 i 3D som var en merkelig opplevelse. Spilet er jo ikke bygget for det i utgangspunktet, men vi fikk ihvertfall en følelse av hvordan det vil bli. Det var forsåvidt helt greit, men det som imponerte mest var et par sko som hang i bakspeilet og dinglet. Så ja.
Alienware og noen andre leverandører av PC-hardware viste hvor kult spill kan se ut på sine maskiner, og Microsoft viste frem et merkelig motion-controller prosjekt til PC.
Idag starter selve expoen, så forhåpentligvis får vi de svette hendene våre rundt noe mer spennede saker idag. UPDATE: De åpner ikke messegulvet før imorgen =/
Andre sider oppdaterer sikkert med interessante nyheter som sikkert kan slenges her, noen.