Game Developers Conference 2010

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
GDC 10 åpnet igår, og Spillegal var selvfølgelig på plass!

Første dagen har rimelig lite interressant å melde, selve messegulvet hvor utviklere og utgivere viser frem fremtidens spill og gir bort goodie-bags åpner ikke før idag (onsdag). Men det er nok å følge med på, og vi tilbringte hele dagen på forskjelige konferanser og forelesninge om forskjellige aspekter ved spillbransjen. Shadar og Libresse er naturlig nok mest interessert delen som kalles Independent Games Summit, som tar for seg hvordan lage, få sponset og distribuere indie-spillet ditt. De tok for seg mye interessant mot de av dere som drømmer om å sette seg ned med et par-tre kompiser og lage et dødsfett flash/XBL/PSN-spill, Shadar har gjort en masse notater og kanskje han vil dele om noen vil.

Personlig er jeg interessert i hvordan bransjen fungerer og i hvilken retning den beveger seg, og tilbringte da en del tid på Social & Online Games Summit, og er det ett hovedbudskap GDC gir i år er det at store produksjoner, AAA-titler og konsollsatsing er på vei ut. Det er nesten skremmende hvor gjennomgående dette er, og kom spesielt frem under panelet Why Do Gaming Veterans Flock To Social Gaming (elno), som tok for seg 5 spillskapere fra de siste 20 årene som nå driter i alt og satser på Facebookspill og lignende.
Fikk med meg et timelangt foredrag om hvordan den tekniske delen til Farmville er bygget (totalt bortkastet), og hadde en god samtale med Brian Reynolds (Zynga, som laget Farmville) da han svarte på mitt spørsmål rundt objektiv spillkvalitet vs. salg. Det jeg egentlig spurte om er om utviklere bør ansatte meg for å hjelpe bygge et så godt spill som mulig, eller ansatte meg for å gjøre markedsundersøkelser -og analyser. Han ga morsomt nok et helt annet svar enn indie-utvikler Sean Murray (Hello Games) og spillutviklerinvestor John Welch, men det er mulig å se en rød tråd.
Mest spennende er jo og utifra den kunnskapen som formidles denne uken, finne segmenter som ikke er utnyttet enda. Jeg har et par idéer.

Har fått testet noe spillgreier og, kjørte litt Dirt 2 i 3D som var en merkelig opplevelse. Spilet er jo ikke bygget for det i utgangspunktet, men vi fikk ihvertfall en følelse av hvordan det vil bli. Det var forsåvidt helt greit, men det som imponerte mest var et par sko som hang i bakspeilet og dinglet. Så ja.
Alienware og noen andre leverandører av PC-hardware viste hvor kult spill kan se ut på sine maskiner, og Microsoft viste frem et merkelig motion-controller prosjekt til PC.

Idag starter selve expoen, så forhåpentligvis får vi de svette hendene våre rundt noe mer spennede saker idag. UPDATE: De åpner ikke messegulvet før imorgen =/

Andre sider oppdaterer sikkert med interessante nyheter som sikkert kan slenges her, noen.

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
Dag to kom og gikk uten de helt fantastiske hendelsene, selve messegulvet og Transformerstestings blir som nevnt ikke før imorgen, så idag har vi sett og lært mer.
Mot slutten av dagen dukket det likevel opp noe litt utenom det vanlige, nemlig pressekonferansen til Sony. Siden planen om GDC+Justin Case= sant gikk helt iorden for ikke l´mange dagene siden var ikke navnet mitt på listene, men jeg kjørte hustela style og fikk leke med de store gutta. På denne pressekonferansen var "alle", og jeg fikk mulighet til å henge ut med et par kule folk men mer om det senere.
For først skal jeg fortelle litt om konferansen. Ikke overraskende ble vi servert med en masse gratisdrikke og shizz for å myke oss opp, og hvordan Sony bruker godt med spenn på eventene sine kom godt frem. Enda mindre overraskende ble vi de første minuttene servert en recap av PS3ens siste tid, og hvordan den eier noe jævlig. DEN GJØR ALT, husk det.
Men så da, kom som alle har fått med seg allerede, PlayStations motionsatsing på banen. Den skal hete PlayStation Move! ja, og selve kontrollene er desverre nærmest den samme greia som Wii-kontrollerne. Move!-konseptet består i utgangspunktet av en kontroll (wii-mote), mens noen spill krever f.eks. en joystick hvor du da trenger nunchu nei jeg mener Move! del 2. Samtidig er det spill som krever to Move!-kontrollere, siden del 2 ikke har den samme motionstyringen.
Dette betyr vi får samme ubrukelig skitne helvete som Wii ga oss, gjennom en rekke kontroller med forskjellige funksjoner til forskjellige priser osv. Riktignok krevde bare ett av spillene som ble vist frem "del 2" og ett to av hovedkontrolleren, men å gjøre det så intrikat for casual-forbrukeren er totalt unødvendig. Tror jeg da, vettafaen egentlig, men det er uansett tungtvint! Det blir nevnt at dette også blir for "Wii-eiere med HDtv", og de lover at nye Gran Turismo kommer ut før jul! Det kan også nevnes at denne nye Move!-herligheten vil komme i tre forskjellige pakker: En for oss med kamera som bare trenger et spill og pinner, en pakke med kamera, spill og pinne(r?) til $99 elno, og selvfølgelig en full PS3-pakke med konsoll og alt det ovennevnte.

Etter pressekonferansen (hvor de takket oss anmeldere for å gi PS3-spillene så gode karakterer...) fikk vi mulighet til å teste ut ting selv, og jeg kommer heldigvis aldri til å bli så gammel og bitter at ikke slikt er dritspennende. La merke til de mer erfarne blaserte journalistgutta som egentlig var /care, men det ga meg mulighet til å spille ALLE spillene på display uten altfor mye kø.
La meg ramse dem opp:
Bordtennis! Dette er det samme vi er servert på Wii tidligere, bare bedre. Du har mulighet til å legge alle mulige typer skru på den, og jeg prøvde å topp-skru og lobbe ballen bare for å se om det gikk. Og det gjorde det. Om spillet har noe ordentlig attraktivt ved seg gjenstår å se, hittil er det for lite, men konseptet funker ihvertfall bra.

Gladiator Champions! Nå snakker vi saker, dette overrasket ved å faktisk fungere helt greit. Du bruker to pinner, en til skjold og en til håndvåpen, og som du kanskje kan tenke deg må du blokke og denge motstanderen. Her er det viktig at man står i en god "battle-stance" for å ha (overkropps)bevegeligheten spillet krever. Det første jeg gjorde var å prøve forskjellige typer slag; slash, stab, uppercut, overarmsslag osv, og avataren min fulgte. Skjoldet er desverre ikke like godt, da en glitch eller lignende sørget for at spillet ofte trodde jeg holdt venstrehånden min bak ryggen. Kampsystemet er veldig grunnt, men om det utvikles kan dette bli litt spennende. Det var en viss kvalitetsforskjell mellom de som prøvde det, bl.a. skjønte noen at om de gjorde motstanderen dizzy, for så å uppercutte/launche og holde de der lengst mulig. I tillegg kan du riste armene for å "våkne opp" eller løfte de samtidig for jump-attack. Ser greit ut, og tilbakemeldingene er rimelig åpenbare og motiverende.

Move Party: For noe kjedelig drit, dette er det samme vi fikk servert på PlaySation 2 for mange år siden. Har potensiale til å bli moro i riktig kontekst, men ikke for oss. Male bilde og shizz, noen av aktivitene var litt gøyale (som å sveve kyllinger med en vifte, og misser du kan du få "and the chick hits the fan", noe jeg lollet bitelitt av.

Little Big Planet får et motiontilskudd til LBP-universet.Det er ingen hemelighet at en skt fet ting i et sykt fett spill er hvordan dama/lillesøsken eller lignende kan sitte å peke og interakte i Super Mario Galaxy, og et lignende fenomen kan jeg se for meg her. I LBP er medspilleren dog mye mer aktiv, og trengs enten for progresjon på brettet eller for å nå hemmelige steder. Som eksempel kan medspilleren med Move kontrollen ta tak i en del strategiske punkter i spillet for å snu og vri på plattformer, eller trekke ned en "katapult" for å slippe den når din Sackboy har kommet seg trygt ut :) Jeg er rimelig glad i LBP, og med dette bygger de ut et allerede gjennomført konsept, vil ihvertfall gi en del brett (og dere som lager de) en ny dimensjon.

Eye Pet: Denne krabaten er jo ute allerede, men med de nye pinnedingsene (PlaySation Move) åpner man for en masse ekstra muligheter, spesielt i forhold til å bruke den som stelleverktøy. Eye Pet er ganske sjarmerende greier, men igjen ikke noe for dette formet, så:

Motion Fighters: Et rått grtty streetbrawler slosspill. Er ment som en moden utgivelsen, og det ser ihvertfall ut som det. Desverre fungerte det på dette tidsounktet rimelig slagt, avataren reagerte veldig sent og klønete på mine sweete streetfighter-moves. Kan alltids bli interessant om de bygger et ordentlig kampsystem og fikser spillbarheten, selv om det nok ikke blir noen Tekken-killer.

Shoot something elno: Et rimelig standard arcade lightgunspill, men kameraet og kontrollen vet sammen hvor du er, og det brukes til å dodge unna raketter ved å vri seg til siden. Pretty cool, faktisk. Her var det mye snakk om elementer som vil legges til etterhvert, men dette kunne like gjerne vært slengt sammen for å bare vise hvordan det funker, ser ikke helt den (kommersielle) verdien. Du peker og klikker så mye du klarer. Men igjen, de har tid og ressurser til å høre på det vi hadde å si, vi får se!

SOCOM 4: Kommer i vår/sommer som vi alle vet, MEN allerede dette spillet vil ha støtte for en full gjennomspilling ved bruk av Move!-kontrollerne. Er (med motionkontroller) et Red Steel/Conduit lignende førstepersonskyter (i tredjeperson ha), bare at det ikke er ræva. Det jeg fikk spilt virket helt okay, men jeg så en del andre bli veldig engasjerte i det de dukket og styret gjennom en krigssone. Her støter vi desverre på et lite annet tema, nemlig at det er litt slitsomt å spille.

For det er noe jeg er redd skal gå igjen, at lista for hvor mye du må involvere deg fysisk for maksimalt utbytte er lagt for høyt. Dette fikst riktinok Wii veldig fint etterhvert, så ingen grunn til at Sony ikke skal klare å finne den samme gyldne middelvei (se Resi 4, SMG, NMH og Zelda).
Det var også veldig lite snakk om den delen som hos Nintendo heter nunchuck, ikke noe om pris eller om den følger med hvilke pakker. Det kan bety den ikke er så viktig, eller at den vil koste unødvendig med penger.

Men jeg er ikke så aller verst lunkent positiv, spesielt om de tar godt ibruk noen muligheter kontrollen gir de. For eksempel kan ballen på toppen av kontrollen bruke en masse forskjellige lys og farger, jeg ser for meg en mass evisuell tilbakemelding gjennom denne. Vekk med healthbar! De hadde også en imponerende liste med 3rd party developers som står bak Move! og vil lage spill til den. Ellers er den minst like 1:1 som motion plus, men med muligheten for å bruke rommet i mye større grad, ettersom PlaySationkameraet er et par generasjoner foran wii sensorgreia. Ikke bare bruker du kroppen som du vil i Natal eller vifte pinne osm på Wii, men utviklerne har mulighet til å utnytte alt. Så får vi se!

Mesteparten av spillene som ble vist frem var i et tidlig stadie, gjerne rundt 20% ferdig og og pre-alpha kode. Og sist plukket jeg med meg at Sony visstnok vil tilby 3D-gaming på maskinen din iløpet av sommeren 2010.

Klokka er en blanding av åtte på morran og tolv om natta, denne jetlagen har virkelig fucket meg opp, så nå tar jeg en runde Gee for sweet dreams, drikker opp ølen og venter på at Shadar og Libresse skal rulle hjem fra byen.

Fakeedit: Og jo, møtte kule folk ja. Som Shadar har nevnt i sin twitter møtte han Tim Rogers, noe jeg naturlig nok ble misunnelig over. Da jeg da så han stå for seg selv idag, gikk jeg bort og kommenterte hva-er-galt-med-japan artikkelen (uten å ha lest hele), og han kjedet seg åpenbart for han satte igang med å prate om alt mulig. Ble stående en stund, hvor jeg jattet mye med og nikket, men etterhvert kom vi over på hvor gira han er på å dra med bandet sitt til europa og spille. Jeg nevner mine contacts i musikkmiljøet, og at om han vil spille konserter i Oslo får jeg satt opp slikt mot det meste aktuelle segmentet. Dette gjorde han spurte etter mailen min, og han virket faktisk ganske ålreit.
Så møtte vi Bob fra berømte Bob´s Game, og han er faenmeg en eksentrisk motherfucker. Skjønner han vil skille deg ut men han hadde tatt oppmerksomheten fra Jesus skjærtorsdag. jeg fikk også sagt hei til mine helter jeffgerstmann og bradshoemaker som bl.a. kjører podcasten, Giantbomb, jeg fortvilt prøver å hype. Lurte meg med på Gamespot sendinga og snakket løst med en haug andre jeg ikke husker navnet på.

Hang ut litt med de andre norske, både gamer.no, Gamereactor og NRK er her med hyggelige folk, og er vi heldige joiner godeste oerhört oss imorgen!

Nå åpner messegulvet, og etter all julingen jeg har fått av randoms asianz i Street Fighter 4 på PC de siste dagene skal jeg dele ut en masse imorgen. Om ikke stikker jeg til Namcoboothen. Men først og fremst er det Transformers, kun for deg Lodin, jeg skal tenke på deg og din blanke skalle mens jeg spiller det!

(Brisen for lenge siden, nå tar jeg kvelden på ordentlig. Dette er ca en pils ifra fyllapoasting).

Shinra85

Spillegals effort emo
nydelig å lese et innlegg om en spillemesse som det virker som en dopa Bret Easton Ellis har skrevet... Less Than Zero for the gaming age!

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
OH MY GOD!

Det er dag tre, og jeg er ikke beruset når jeg poster. Kan ha noe å gjøre med at klokka er tre på ettermiddagen, men hvorfor skriver jeg istedenfor å nyte San Francisco, konferansen og alle de attraktive kvinnene i spillbransjen?

Fordi jeg angrep messegulvet med min sedvanlige grundige analyserende mine, og da jeg var halvveis hadde jeg nok til å fortjene lunsj.

Game Developers Conference handler i stor grad om utvikling av spill (ja du liksom), så en stor del av messen er satt av til ny teknologi. En masse selskaper som viser frem sine banebrytende teknikker og software, interessant å nevne er kanskje Cry Engine 3, som overraskende nok så krem ut, men det samme kan sier for de ti andre grafikkmotorene på display. Her er jeg redd å meddele jeg rett og slett ikke har kompetanse til å skille det tekniske snakket fra hverandre, men jeg kan avsløre for alle at GRAFIKKEN VIL BLI BEDRE.
Noe annet jeg ble presentert for en rekke ganger var forskjellige utgaver av motiontrackers. Egne sportsoppsett med nettbur rundt skjermen, en egen tracker som følger øynene dine/hvor du ser, flere typer motioncapturing og en rekke annen teknologi i lignende bane vi enten aldri vil se i europa eller på noe annet enn fettdyre PCer.

Nintendo viste frem en del stæsj jeg fikk testet halvparten av (i første omgang). Monster Hunter Tri er en storsatning, selv om det teknisk sett "bare" er Monster Hunter på konsoll. Serien er begrenset med populær i europa, men for de av dere som har likt de forrige vil nok dette være saker. Ser helt greit ut, et møkkete kamera og et litt lite intuitivt kontrollsystem, men kom fort nok inn i det og jaktet monstre. Var ganske dårlig i spillet, men for dere som ikke kjenner det så godt får man et mission og beskjed om at det er et spesielt dyr du skal drepe/fange, og blir sendt ut i en verden som delt opp i en kanskje 7-10 områder. Kartet forteller deg hvor monsteret du jakter er, og oppgaven din er å gå til det og angripe. Det er pretty much it, jeg prøvde å banke en del random monster for å levle opp (spillet har en veldig rollespill-feel), men da mistet bare våpenet mitt kraft. Når du angriper monsteret ditt spawnes adds, og det prøver å flykte når du har delt ut nok juling. Jeg feilet helt, brukte opp ale potions og lot monsteret rømme flere ganger, men fikk med meg en rimelig omfattende demo så jeg kan skjerpe skillsa om til en eventuell europa release.
Et Wii-spill jeg fant mye mer spennende var Sin & Punishment: Undertittel. Spilte ikke forgjengeren, men det jeg fikk prøvd her var rimelig underholdende. Er i hovedsak en on-rail shooter som gir deg mulighet til å styre figuren rundt på skjermen i 2D. Joysticken på d-pad til å skyte, Z til å dodge, sikte med wiimote og B for å skyte, herlig enkelt og underholdende. Spillet vil inneholde to spillbare avatarer, og selv om det skjedde mye på skjermen til nesten enhver tid var det jeg fikk tilgang til godt nok pacet til at det ikek ble slitsomt. Farg meg interessert, et shmup med nøyaktig aim kan bli gøy.
Pelte ganske mye og lenge på den nye feite DSen, og ble naturlig nok stående og krangle med Nintendo folka. Hyggelig at de var enig i kritikken min, men synd det er for sent å gjøre noe med. I hovedsak er det ubrukelig hvordan hele dingsen er blåst opp til en unaturlig størrelse uten å gjøre knappene og d-paden større, men å blåse opp pennen så mye den ikke får plass i spilleren lenger virket som en god idé (det er ikke det). RIktignok ser jeg for meg at denne maskinen siktes mot et litt spesielt segment som kanskje ikke reagerer på dette, og til den samme prisen som en DSi med større skjerm skal jeg ikke klage for mye.
Til sist lekte jeg med Wario Ware: DIY, som er et DS-spill som gir deg en del enkle verktøy å lage små WarioWare-spill av. Interessant nok, Wario Ware er jo gøy nok, og om man får gode muligheter for å dele det man lager kan det bli morsomt å pelle på engang iblant.

Ellers må det nevnes jeg var på en forelesning med Yoshio Sakamoto, mannen bak Metroid og Wario Ware serien. Fantastisk fyr med en veldig inspirerende session om innfalsvinkler og synspunkter som er forskjellige fra seriøse til humoristiske spill. Fikk se en del fra TOMODACHI COLLECTION, som er et sprøtt sosialt DS spill Sakamoto har produsert, men som vi desverre nok aldri vil se i europa. Viste også en del video av Metroid Other M, som antagelig vil bli en høydare. Vekk med nunchucken, her spilles det kun med wiimoten sidelengs i hånda, hopp og skyt old school style!

Hang rundt PlayStation-boothen en stund, men her var det først og fremst mer av det jeg så igår. Fikk riktignok prøvd ut PS3 sin 3D, som funket helt greit, og ikke minst Joe Danger! Se for deg Trials HD møter en masse maling møter Little Big Planet, he skal det races på motorsykkel, sanke poeng ved å fange stjerner og bokstavene d-a-n-g-e og r, og ikke minst følger det med en enkel men omfattende levelbuilder. En forlengelse av Play. Create. Share fra LBP, og som nedlastbart spill kan dette by på noen fine timer med kosing.

Sist må jeg fortelle om no sprø greier som antagelig aldri vil bli relevant for oss, men det er likevel litt spennende.
Alle med respekt for seg selv ser House MD hver uke, og for ikke lenge siden gikk en episode kalt Epic Fail hvor de viste en type virtual reality-spill. Vel, på her har de denne jævelen her, en svær metallball man går inn i med VR-briller på og en lightgun i nevene. Og etter en liten innsats hvor jeg forklarte jeg var ute etter å skrive en artikkel om blablabla og hustling, fikk jeg etterhvert prøve selv! Jeg ble plassert midt på en stor parkeringsplass med en masse aliens rundt meg, jeg siktet og skjøt. Det er så enkelt og så involverende det høres ut som, snu hodet ditt og du vil se en annen retning i spillet, og du kan bevege deg rundt som du vil. Jeg kjørte maskinen litt hardt ved å bruke geværet i andre retninger enn jeg så, crouche og gå bakover mens jeg skjøt, og det fungerte helt greit.
Teknologien og konseptet er dritkult, ingen tvil om det, men selve spillet var helt forferdelig. Er visst russiskprodusert, og da jeg spurte hvor mange prosent spillet var ferdig (dette MÅ være alpha tenkte jeg) så de dumt på meg, dette var sluttproduktet. Vel, det skulle visst komme en rekke andre spill, og maskinen vil i første omgang bli å finne i fornøyelsesparker, kjøpesentere og lignende. Og jo han Fatality FPS-kjendisen spilte rett før meg, og fikk åpenbart betalt for å snakke pent om det.

I skrivende stund vet jeg ikke om jeg er trøtt fordi jeg vil legge meg igjen etter å ha stått opp eller fordi det er på tide å legge seg etter en lang dag, å gå grundig og engasjert til verks koster litt. MEN jeg har fått en dogtag med gamertagen min på, awwyeah.
Har som nevnt en del messegulv igjen å gå igjennom, men om det skjer idag, i morgen eller lørdag får vi se på.

Ellers bestile Shadar og Libresse passende nok hotell i en gate med 183 strippeklubber, så om noen vil spandere en lapdance på meg, PM for kontonummer.

Dette er den beste GDC-nyheten.

Ja, jeg får spillnyhetene mine fra VG.

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
La oss bare anta alt. Som vanlig er jeg helt enig med giantbomb.

Lodin

Der Waaaah
Deadliest Warrior er et av de teiteste programma på TV (så teit at det eier) og det skal bli spill på Live Arcade. Da er det overaskende at det ser ut til at det blir et ålreit spill. Noe ala. Bushido Blade med mye strategi, lemlesting og one hit kills. I praksis stiller det spørsmålet hvem hadde vunnet mellom to historiske krigere som samurai og ridder? Joystiq har preview.
Jeg kommer ihvertfall til å rocke shit med ninjaen.

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
Edit: Deadliest Warrior awyeah.

Damer og herrer, på tide med en ny oppdatering skrevet på nachspiel!

Det er begrenset med spennende å melde for oss gamere fra GDC, som nevnt er konferansen for "bransjen". Mens jeg trasker rundt på messegulvet får jeg blikk fra de forskjellige boothene, men så fort de ser "Media" på all-access passet mitt blir jeg fort rimelig uinteressant. De gjennomgående temaene er rekruttering og ny teknologi de vil utviklere skal bruke, mens spennende spill og spillnyheter kommer i andre, om ikke tredje rekke.
Det har ført til at jeg personlig har brukt konferansen til å lære meg så mye som mulig om spillindustrien. Det har vært en masse keynotes og summits som har tatt for seg forskjellige aspekter av spillindustrien fra forskjellige perspektiver, og har heldigvis lært mye. Bare vent! I tillegg har jeg spilt en spennende rolle som undersøkende journalist, med parolen at jeg leter etter den ene nye store tingen å lage en svær feature på kune for å få folk til å snakke med meg. Til en viss grad har det til og med funket, og den revolusjonerende artikkelen jeg lovte er denne.
Det mest spennende jeg så idag var Sid Meiers foredrag om psykologi i spill og Motomu Toriyama fra SquareEnix som snakket om Final Fantasy XIII. Førstnevnte var bra, Sid har åpenabrt rimelig peiling på å lage spill, og har prøvd-og-feilet så mange ganger han oppdaget mange interessante observasjoner, spesielt var "Yetipantssyndromet" et tema, altså hvorfor en spiller vil ødelegge en spillopplevelse for seg selv ved å "exploite" minst motstands vei om gameplayet tillater det (se: L1+firkant i GoW eller save før hver kamp i Civilization og loade om du taper), mens stakkars Toriyama hadde litt oversettelsesproblemer og brukte de første 20 minuttene på å snakke om FF-historie, ikke like spennende.
Deretter skulle det av messegulvet jeg ikke fikk scannet igår gjennomgå, for heldigvis er det noen spill her og. En versjon av Blur var på display, men hører demoen er ute på XBL så ikke særlig spennende likevel (pluss at det ikke engasjerte meg noe særlig). Sex & The City-spillet kommer til å bli helt sinnsykt fett, og utenom det er det bare good ol' Nintendo som leverer. Utenom det jeg så igår fikk jeg pelle på WiiWare-titlene Cave Story (lite nyskapende 2D plattformer), og BitTrip (som var sprøtt, virket som en on-rails 2D-plattformer med en litt crazy presentasjon). DSen hadde også no spillings, som Photo Dojo hvor du tar bilder av deg selv og vennene dine før de sloss mot hverandre, nøayktig like spennende som det høres ut. Forsåvidt morsomt å se avatarer basert på deg og dine denge hverandre, men kampsystemet virker for grunnt for en pro som meg.

Nintendo fortjener også mest kred for å kjøre ; en 9-11 asiatiske søte jenter som lurer på om pennen din vil leke med hennes touchpad.

Jeg har sett enda mer 3D teknologi, både Crytek og Nvidia har sine versjoner, med en overraskende stor forskjell mellom de. Ellers ser CryEngine 3 selvfølgelig helvetes crazy bra ut. Mattel, av alle, har en prototype kalt Neuro Sky på teknologi du setter på hodet, som lar deg styre spillet med tankene (!), og for de av oss med mad cash får du kjøpt deg en AR Drone. Dette er en blanding av en robot, hovercraft og et radiostyrt helikopter, og idéen er at nå du flyr rundt med denne (på en slette eller lignende) kombineres bilder fra maskinen med spill-software, så du kan fly rundt i en virtuell verden.
Den nye smartphonen Palm har ganske godt spillutvikler støtte bak seg, og hadde en masse telefoner på display. Som denne artikkelen synes jeg telefonen er dødsfet, selv en machomo som meg vil ta denne over iPhonen hvilkensomhelst dag i uka.
Var også flere som leverer typer Virtual Reality, kontroll i hånda og high-tec briller på. Desverre har jeg fortsatt til gode å prøve noe som faktisk funker, selv om de som jobbet i boothen hardnakket påstod at det gjorde det. "Nei", sa jeg.
Konferansens beste viral marketing oppdaget jeg ved et bord som frontet forskjellige måter å drepe zombier på. Da jeg nærmet meg så jeg at "produktet" var en gratis shot med anti-zombie medisin, en type drug som forhindrer deg fra å bli en zombie når utbruddet kommer (som vi alle vet det vil). Morsomt hvordan de riktig påpekte at det er nerdene vi må stole på når zombiene kommer og det var derfor de var her, det tok meg til og med noen minutter før jeg skjønte at kampanjen var for et farmasøytisk firma.

Sparte de to morsomste spillkonseptene til slutt, ikke minst konkurransen One Button/Gamma 4, som går ut på å lage best mulig spill man bare styrer med en knapp. Prøvde vel fem av finalistene, og med så my herlig innovasjon og kreativitet blir man positiv til fremtiden. Skytere, plattformer og sci-fi spill var representert, alle gjennomført på spennende måter, og alle var basert på XBLA, forhåpentligvis dukker de opp der billig om ikke lenge.
Så den antagelig meste spennende enkelt-tittelen av de alle (edit: Loooooodin!): Deadliest Warrior - The Game! Naturlig nok hadde denne serien sin following på SG for en stund siden, og nå kommer spillet. Nedlastbart på 360, blir forhåpentligvis kjempebillig, og vil være en fighter basert på de feteste krigerne fra voldshistorien. Det meste du kan tenke deg vil være med, pratet en stund med produsentet og skal bli tilsendt screens på mail, og da fortjener det nok egen tråd når den tid kommer.

Sist men defintivt ikke minst har jeg møtt et par "kjendiser", og Fatal1ty (pro fps-gamer) var ikke spesielt spennende. Det som derimot var virkelig spennende, var å traske rundt, høre noen velkjente blibb-blobb lyder... Og hvem sitter ikke der, og spiller Donkey Kong?

Steve Wiebe. For dere som ikke vet er han stjerna i en av de beste filmene noensinne, King of Kong, som alle bør løpe å se enten på nytt eller for første gang. Jeg hilste fra norwegian gaming-community Spillegal.no, og han hilste tilbake! Han rundet 60k på sitt første liv mens jeg fulgte med, men ble ikke lenge nok til å se om dt ble noen ny rekord.
Av andre norske har jeg sett gamereactorgutta et par ganger, fortvilt prøvd å strekke ut en hånd ved å invitere gamer.no til pils, mes NRK-utsendingene er to skikkelig koselig fyrer. Litt for opptatt av å faktisk jobbe og levere et bra produkt, men jeg vedkjenner meg ikke alle kan wheele og deale seg gjennom alt. Hadde en god oløseanse med Oerhört (fra forumet, Kent William på gamer.no) for et par dager siden, hvor vi bl.a. havnet på nachspiel hos Massive Black, som viste seg å stille seg i rekken av folk fra internett som er skikkelig ålreite i virkeligheten.

Det var det av tekstvegger fra meg. Nå er det Oscar Mike Delta Delta Stay Frosty ut lørdagen, og en av de kjipere hjemreisene noensinne. Et døgn med reising, fire forskjellige fly og en kropp som allerede gjør vondt er en kombinasjon som kan tære godt på mitt fantastiske humør. Men jeg har storkost meg, lært masse og bullshittet mye. Nå skal jeg helt til slutt ta over DJ Hero og sette noen rekorder under spillegal.no-parolen som forhåpentligvis står der til GDC11. Hvor jeg håper å være på plass for å forsvare den.

Bonusbilde, de to kuleste gutta i gaming:

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
Nei, men det var en fra Brasil som var skråsikker på at jeg var fra Colombia.

Og som en (inntil videre) siste bonus traff vi noen av de største stjernene på internett,

OMG. :eek:mg:

Shadar vant Internett. Tim Rogers er skrudd i pompen. Vil du værra faren min?

Lodin

Der Waaaah

Dassen som ressigerte FFXIII holdt foredrag om forskjellen mellom VÆRPERGERE og JØRPERGERE. Av en eller annen grunn hadde han tydligvis bare mulighet til å nevne spill fra Eidos (som Squeenix eier) som eksempler på førstnevnte og da var jo valgene naturlige.

Lodin

Der Waaaah
Twisted Pixel viste fram Comic Jumper i spillbar form for første gang. Det er de beste som skjedde på GDC.
[yt]dDnfVncP9Nc[/yt]

E: videoen er fra Pax, men demoen ble vist fram på GDC først.

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
Bare det ikke blir like fittevanskelig som Comix Zone, selv om det eide, så kan det bli episke saker.