ganon og Buggz på Spill-O-Rama 2018!

ganon

The Boshy
#1
Whew!

For en helg!

Flere må bli med!

Spill-O-Rama har blitt en av årets høydare for meg selv og Buggz, og i år var intet unntak. I fjor toget, og busset takket være våre fantastiske togskinner, vi til Stavanger, men i år prøvde vi oss på fly. Dessverre var dette også første år hvor jeg kunne ta med Kingdom Death Monster og alt jeg pakket, ble pakket med det i bakhodet. Jeg støttet heldigvis A-Case+ sin Kickstarter og hadde håndbagasjen klar:

DSC_0731.JPG


En veldig allsidig miniatyreske med mye rom for optimaliserings for hva enn du skal frakte. Jeg bestilte magnet bunner i samme sleng og vips så hadde jeg løst transport problemet. Jeg tok kun med Core spillet for å spare noen kg på vekten og pakket selve spillesken møysommelig inn i håndklær og andre spill i en koffert. Ting ble selvfølgelig ristet litt rundt, men ikke noe mer enn en rask sortering kunne fikse.

Reisen gikk ganske smertefritt. Vi ankom Gardermoen i god tid og fikk i oss både en baguett og den obligatoriske flyplasspilsen. Jeg sperret opp øynene når størrelsene bestod av enten 0,6 eller 0,75. Hva skjedde med 0,33 når man er på reise?
Vel fremme i Stavanger fant jeg og Buggz en sofaseng med et sjakkbrett hvor vi tok et slag mens vi ventet en tredje som hadde valgt et fly som landet like etter.
Ved ankomst fant vi straks et ledig bord og kjentfolk og satte i gang med helgens første spill, et jeg kjøpte for en slikk og ingenting i Essen i fjor; Mauna Kea!

DSC_0716.JPG


Det er kort forklart en morsommere versjon av Survive: Escape from Atlantis. Man starter med meeples rundt vulkanen i midten og trekker hver runde landskapsbrikker med verdi mellom 1-3. Man trekker til man har en verdi på minst 5 og kan fritt velge om man vil bruke poengene til å bevege meeples eller legge de ut for å lage en sti videre, eller blokkere for andre om du er en dritt.
MEN! Blant landskapsbrikkene finnes det også lavabrikker som må spilles med en gang, og hvis noe eller noen blir truffet av lava så er de døde, finito.
Formålet med spillet er å få flest mulig meeples til en ledig båt med så mange skatter som mulig. Spillet avsluttes i det en spiller er tom for meeples på spillbrettet.
Det følger med avanserte regler med skjulte kort som gjør om ganske mye på taktikken, men det fungerte helt fint uten. Jeg lager flere innlegg som tar for seg resten av helgen etterhvert, har vært litt opptatt i det siste. Buggz kommer også med tripreport.
 

ganon

The Boshy
#3
Det er typ kjøleskap magneter man kan klistre på bunnen av basen til figurene. Kjøpte i 30mm og 50mm.

Tilbake til Spill-O-Rama så rigget jeg opp Kingdom Death Monster for en "kjapp" demo. Det som er festlig er at selv om spillet er så massivt som det er så tar det bare minutter å forklare reglene i starten slik at man kan sette i gang med moroa, i motsetning til de fleste nye tyngre eurospillene hvor det gjerne var minst en time med regelforklaring.

DSC_0717.JPG


Vi starten en ny kampanje, og etter å ha beseiret tutorial løven, ble Camp of Doom opprettet. Vi lagde en rustning og litt våpen og satte umiddelbart ut på den første jakten etter en voksen løve. Vi fant en løveunge tidlig som vi drepte, men faren så oss og stormet imot oss og kampen var i gang. Det ble en temmelig intens kamp med en minneverdig avslutning. En av spillerne som tidlig hadde kastet startvåpenet på løven løp bak den og beit til i bjellene det han kunne, og klarte å rive de av! Nå har løven en tendens til å få slått av testiklene hver gang jeg kjemper mot den, men det skal egentlig høre til sjeldenhetene :p
Vi jaktet deretter på en antelope, og rullet veldig bra hele veien så den gikk ned uten videre dramatikk. Det var god stemning rundt bordet når vi avsluttet, og en av spillerne hadde faktisk kjøpt seg KDM via kickstarteren, men ikke begynt på det enda, og satte pris på en innføring.

Jeg husker ikke om jeg fikk spilt noe mer på fredagen, Buggz kan fylle inn det manglende før jeg går over på lørdagen.
 
Sist redigert: