ganon på Spill-O-Rama 2015

ganon

The Boshy
#1
Jeg har nettopp kommet hjem etter fire lange og underholdende dager på Spill-O-Rama og under kan du følge ferden min fra start til slutt.

Først: Hva er Spill-O-Rama?

Spill-O-Rama er kort fortalt et arrangement for brettspillentusiaster med fokus på spilling og det sosiale. For å oppnå dette er det invite only, og hver person som har deltatt tidligere får muligheten til å invitere en ny til å delta.
Det er en flott arena til å bli kjent med nye spill, noe som hjalp på dette var at deltakerne hadde 10% rabatt på alle spillene til spillskrinet.no, i tillegg til noen enda større tilbud på utvalgte titler!

Torsdag: Ferden starter!

06:00

Junior våkner og ringer inn dagen med et morgenbrøl. De neste timene tilbringes med jevnlig koffein påfyll og Disney junior i påvente avreise. Jeg ble litt skremt når denne overskriften prydet avisen:



Heldigvis toget jeg med flytoget og de trakk på skuldrene og sa at alt var i orden hos dem. Til flyplassen!

11:00



Inntak av obligatorisk flyplass øl.


13:45



Jeg plukker opp bagasjen og Jone som inviterte meg venter på flyplassen klar til å kjøre til hotellet hvor Spill-O-Rama også avholdes. Kroppen er klar!

15:00

Ferdig innsjekket finner vi spillokalet som hendig er rett ved resepsjonen. Når jeg kommer inn blir jeg litt overrasket, jeg hadde forventet salgsboder av spill og annet shizzle jeg er vant med fra andre konvensjoner, mens Spill-O-Rama best kan beskrives som et LAN for brettspill. Med det sagt så kunne man bestille spill fra spillskrinet og få de levert uten ekstra kostnad på søndagen! Et supert tiltak når man fant spill som fenget i løpet av langhelgen.



I forgrunnen: spill på tilbud fra Spillskrinet. Premiebordet i bakgrunnen.

Det første du gjør er å finne navnekortet ditt som i tillegg til navn viser hvor du kommer ifra og hvor mange ganger du har deltatt på Spill-O-Rama.



Det var lett å se at jeg var førstegangsdeltaker på smokken :) Dette kortet ble også brukt til å lodde ut premier den siste dagen.

Andre punkt på agendaen for min del ble å gå rundt og titte på alle spillene. Jeg så mange som jeg hadde veldig lyst til å prøve, og det fikk jeg også!



Alle deltakere oppmuntres til å ta med egne brettspill og legge de på bordet langs veggen for at andre skal kunne prøve de.



Deretter gjaldt det å finne et spill og/eller noen å spille med! Med så mange spill i omløp var det stadig behov for spillere overalt og jeg spilte konstant dagen lang uten noe dødtid.

Vi startet dagen med en runde Splendor:





Et veldig stilrent, mekanisk enkelt og raskt spill som det også ble avholdt turnering i. Jeg likte det veldig godt og endte opp med et eksemplar.

Vi fulgte opp med en runde Finca:



Et pent lite gathering spill, men uten noen WOW faktor.

Så spilte vi Elasund:



Piratskipet skrur blå i pompen!



Dette var litt av en perle! Jeg prøvde det både med fire og to spillere og dette var veldig underholdende. En liten advarsel: Man kan være slemme mot hverandre ved å bygge nye bygninger over motstanderens eksisterende bygninger eller fjerne/stjele kort ved hjelp av piratskip eller bruke deres byggetillatelser ved å kjøpe en dyrere tillatelse selv og legge ved siden av. Mange muligheter for butthurt med andre ord. (Spillet er i Settlers serien, men er noe helt for seg selv)



Her er et sjeldent syn jeg hadde gledet meg til! Starfarers of Catan er nok den ultimate utgaven i serien. Jeg spilte det med fire spillere, men det finnes også en utvidelse for opptil seks spillere. Her er det mye som foregår, og jeg vil påstå at det nok passer bra til de som er kjent med ridder utgaven og som er klar for noe mer. Det må også nevnes at det er lekkert som fy!



Når klokken slo 22 tok vi en pause i Starfarers for å delta i en turnering i Pitch Car. Det er et knipse spill hvor det er første mann til å passere målstreken tre ganger. Lederen etter hver runde knipser først, så det er viktig å få en god start. Det er lov å knipse seg videre via andre spillere, men hvis man faller av går man tilbake der du var før du knipset. Hvis man knipser og faller på rygg må man reparere bilen ved å stå over en runde. Jeg hadde gledet meg stort til dette, men ble dessverre forbikjørt mens jeg fortsatt var på første runde og ble dermed slått ut :$
Det er dessverre et ganske kostbart spill. Man kan kjøpe mange utvidelser og lage en episk bane med blant annet loop! Hvis du finner det brukt til en billig penge anbefales det!
Så etter noen minutter med kipsing ble det tilbake til å utforske verdensrommet!



Vi avsluttet kvelden med en runde Super Motherload.



Det er et deckbuilder hvor man skal grave etter skatter stadig dypere under jorden. Man er hver sin karakter med sine styrker og svakheter. Det viste seg å være viktig å gå for styrken til karakteren, for jeg fikk ikke den detaljen med meg og ble overkjørt! Jeg var rød som hadde bomber som styrke, mens jeg som alltids satset på kort som lot meg trekke flere kort. En fatal feil.
Det er veldig pent, lett å skjønne og passe langt med tanke på innhold. Anbefales!

02:30

Ferdig med Super Mother Load og øynene går i kryss, på tide med søvn.

Fredag: Den lengste dagen!

10:15

Vi innser at vi har forsovet oss til frokost og ender opp med overprisede takeaway baguetter som inntas rakst før første spill for dagen.



Jeg startet med et lett og festlig veddeløpspill, nemlig Camel Up, eller Camel Cup som det heter i Norge. Det er veldig lettfattelig og underholdende, passer nok bra når man er ferdig med kveldens hovedspill og bare ønsker litt moro ved siden av en øl, eller noe å dra frem som barna kan ha glede av. Her er det mye flaks inne i bildet, noe som kan være deilig i blant hvis man har spilt mye som går på kalde beregninger.



Mye galskap som kan skje! Hvis en kamel lander på samme felt som en annen blir det som i ludo at den havner på topp og blir oppfattet som leder, så sant det ikke skjer som på bildet her hvor enda en havner på topp rett før målstreken og inntar lederposisjon! Gjennom spillets gang vedder man på hvem som vinner og jo tidligere man vedder jo mer penger kan man vinne. Jeg fant dette veldig underholdende og anbefaler det til alle som ønsker noe lett som alle kan være med på.

Neste ut var Discoveries:



Et helt kurant spill, noen sa at det minnet om en forenklet utgave av Lewis and Clark. Det har fått gode anmeldelser, men jeg tror jeg må spille det en gang til før jeg kan anbefale det med sikkerhet. Når jeg spilte fikk den ene spilleren en kortkombinasjon som gjorde omgangene hans mye lengre enn andres som førte til en del venting.

Så ble det Royal Goods:





Et gathering kortspill hvor alt skjer med en stokk, noe som førte til endel forklaring rundt kortene før man kunne sette i gang. Dessverre hadde vi reglene kun på tysk og grunnet språkproblemer gjorde vi noen store regelbrudd. Dette gjaldt heldigvis alle spillere så vi fikk haltet oss igjennom. Vi fikk oppklaring i hva vi gjorde galt (mye skulle det vise seg) i etterkant, og jeg sitter igjen med et inntrykk at det er mye spill i en liten boks!
Anbefaler alle som liker ressurssankere å sjekke det ut.

Så ble det plutselig min tur til å forklare regler når jeg dro opp en av mine favoritter, Libertalia:



Dette har jeg og andre skrevet om før, og det ble godt mottatt av alle som var med denne gangen også!

Hovedspillet for kvelden var også et spill jeg bare hadde hørt godt om, Shogun:





Dette er et episk spill hvor man skal prøve å ha det beste kongedømmet, og det gjør man ved å bygge templer, teatre og porter eller vente til en motstander har gjort det og mose de med hæren du bygget istedet for å bruke penger på tullball. Men! Hvis du utvider områdene dine må du også passe på at du har nok ris, ellers kan bøndene gjøre opprør når vinteren kommer og det er ikke mye støtte å hente når du har samlet inn skatt fra samme området flere ganger, din griske monark!
Det er endel å sette seg inn i, men dette spillet er virkelig verdt tiden det krever! Jeg tror vi brukte rundt tre timer på spillet og det var neglebitende jevnt siste runde når alle gikk på krigsstien og lot brikketårnet bestemme skjebnene våres.

Etter noe så storslått var det på tide å roe nervene med noe morsomt, og valget falt på Loopin lo.... Nei vent, Loopin Chewie!



Så enkel moro som det kan bli. Det var noen som satt i gang et åtte spillers Loopin Louie ene dagen!

03:30

Trekker meg tilbake til rommet for å oppdatere dere med en teaser videosnutt.


Lørdag: Moroa fortsetter!

Jeg rakk mirakuløst frokosten og satt meg ned med en kaffe og det nyinnkjøpte Colt express for littegrann monterings.



Erhmm.... Med littegrann mener jeg tre kvarter. Heldigvis satt jeg ikke alene lenge. En kar slo seg ned og hjalp meg å putte ting på plass mens vi snakket om gamle arkadespill. Brettspillere eier!

Jeg ble meget fornøyd med resultatet:





Spillet i seg selv var også hysterisk festlig til tider! Man styrer hver sin banditt med forskjellige egenskaper som skal prøve å røve med seg mest mulig. Man legger ut hver sin action (skyte, slå, gå til siden, gå opp/ned, plukke opp, flytte sheriffen) åpent i en bunke i rundgang, utenom når man kjører igjennom en tunnel, da legger man skjult, og når alle har lagt ut så mange actions som runden varer flipper man bunken og gjør alt i rekkefølge. Siden man gjør noen ting skjult går alt til helvete ganske raskt og resultatet blir noe helt annet enn forventet! Anbefales varmt som party spill!

Neste ut var også et jeg hadde hørt mye lovende om, The World of Smog: On her majesty`s service:



Et utrolig lekkert og gjennomført spill som anbefales varmt til alle som vil ha noe med liten flaksfaktor, velbalansert, avansert, uten å være for innviklet for sitt eget beste. Noe av det absolutt beste jeg har prøvd!

Neste ut var kings forge:



Et terningtungt spill, men med mange kastmodifiksjoner for å senke flaksfaktoren. Her gjelder det å være første mann til å smi fire artefakter, hvor de tilgjengelige blir stadig mer avanserte. Her må mann ha tunga rett i munnen og se hva du og andre har muligheten til å smi, du kan nemlig stjele den nye artefakten til en annen spiller om du smir den bedre enn han. Høy butthurt faktor!

jeg kjørte videre med Steampunk Rally:



Et spill for de kreative sjelene, som også kan spilles for opptil åtte spillere! Actions gjøres samtidig så det tar ikke nevneverdig lengre tid å legge til spillere. Dette var litt av hjernebryner Man drafter fire kort hver runde, et spesialkort og tre byggedelkort og modifiserer maskinen sin. Her må man tenke på fremdrift, skjold og kraft til å igangsette motorene.



Maskinene ble etterhvert ganske store, med mange muligheter!

Siste ordentlige spillet for kvelden var Takenoko:





Dette er et enkelt og sukkersøtt eurospill som jeg ikke hadde store forventninger til. Det var bedre enn forventet, men spilles nok best med den yngre garde. Det var noen regler som ikke ga helt mening, og noen strategier virket mye enklere enn andre. Må sikkert spilles ganger for å nytes. Tabletop har en god episode som er veldig positiv til spillet så kanskje jeg bare hadde en rar runde.

Vi avsluttet kvelden/natten med noen runder Dobble:



Et simpelt partyspill som går på reflekser og oppfatningsevne. Hvert av kortene har ca ti symboler og deler kun ett bildesymbol med de andre kortene. Det er flere måter å spille det på, og alle fører til kaos. Når man ser et felles symbol må du si hva du ser og gjøre en action basert på spillemåten.
Den første gangen vi spilte startet alle med en bunke de skulle bli kvitt. I midten av bordet ble et kort flippet og man måtte finne et fellessymbol. Men! Det gjør alle andre spillere også, og før du vet ordet av det så ligger et nytt kort i midten med nye symbolkombinasjoner, og forvirringen er total!

Søndag: På tide å pakke sammen :/

Dagen ble brukt for det meste til sosialt samvær samt gjensyn med Splendor og Elasund.

14:00



Tid for premieutdeling! Det gigantiske premiebordet skulle tømmes og det ble gjort på følgende måte: Alle vinnere av turneringer/quiser fikk første plukk i tilfeldig rekkefølge, deretter arrangører/medhjelpere og til slutt la alle som ikke hadde fått premie enda navnekortet i en boks og det ble trukket navn til bordet var ryddet. Jeg tror sånn ca alle fikk en premie. Jeg endte opp med Yak, som skal være en solid filler!

Inntrykkene jeg sitter igjen med er alle positive, det var alltid et spill å prøve, og for de mer konkurranserettede var det to turneringer daglig i tillegg til quiser og andre småkomkurranser. Jeg håper jeg får mulighet til å være med neste år, selv om jeg kanskje må innse at familieøkning kan føre til at jeg må stå over et år. Uansett så er dette noe jeg kommer til å prøve å prioritere!

Tid for loot! Jeg fikk med meg følgende spill hjem:

Splendor, Colt Express og Yak pluss noen til som holdes hemmelige siden julen nærmer seg.

Oppsummering av Spillene jeg fikk spilt:

Discoveries Lois and Clark
Splendor x2
Shogun
Colt Express
Kingsforge
World of Smog: On her majestys service
Loopin Chewie x2
Super Motherload
Pitch Car
Camel Up
Libertalia
Steampunk Rally
Dobble
Royal Goods
Elasund x2
Starfarers of Catan
Finca
Takenoko
 
Sist redigert:

demake

Seksuelt godteri
#2
Får ikke fista den posten nok.