Generasjonens beste konsoll-spill

#1
På mange måter kan man vil si at generasjonen med Dreamcast, PlayStation 2, GameCube og XBox nærmer seg slutten, eller har tatt slutt. I den anledning tenkte jeg vi kunne stemme frem denne generasjonens beste spill.

Regler
  • Spillene må ha vært utgitt på Dreamcast, PlayStation 2, GameCube eller XBox.
  • Både europeiske, australske, amerikanske og japanske spill kan nevnes, dvs. at du f.eks. kan nominere spill som kun er ute i Amerika eller Japan om du måtte ønske det.
  • Nevn 5 spill, og ranger dem. Førsteplassen får 5 poeng, andreplassen 4 poeng, tredjeplassen 3 poeng, fjerdeplassen 2 poeng, og sisteplassen 1 poeng.
  • Skriv hele spilltittelen (ikke forkortelser).
  • Så fremt emnet er oppe, kan du redigere emnet ditt. Jeg holder emnet oppe frem til midten av januar, og teller opp nominasjonene da (dato kommer etter hvert).
Kopier følgende mal:
Kode:
[b]Topp 5[/b]
[list=1]
[*][Sett inn spilltittel] (5 Poeng)
[*][Sett inn spilltittel] (4 Poeng)
[*][Sett inn spilltittel] (3 Poeng)
[*][Sett inn spilltittel] (2 Poeng)
[*][Sett inn spilltittel] (1 Poeng)
[/list]
REDIGERT! 5 spill i stede for 3 spill!
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
#2
Topp 5
  1. Metroid Prime (5 Poeng)
    Spillkubbens og generasjonens beste spill. En stemningsfylt reise gjennom Tallon IV som knuste alle forventninger.
  2. Resident Evil 4 (4 Poeng)
    Så godt som perfeksjon. Eneste minuset er at spillet er så skummelt at man nesten ikke tør spille videre, fordi du vet at bak neste sving er det noe enda skumlere! T_T
  3. Final Fantasy XII (3 Poeng)
    Det er så mye å gjøre, men spillet blir likevel aldri slitsomt. Innehar ca den flotteste grafikken på PS2, og spillet viser hva som kan gjøres med et gigantisk budsjett. Heh.
  4. Shadow of the Colossus (2 Poeng)
    Den mest emosjonelle spillreisen jeg noensinne har vært gjennom.
  5. Prince of Persia: The Sands of Time (1 Poeng)
    Som Half-Life før det, viser PoP at man kan fortelle en god historie uten å ty til lange cutscenes. Et av de mest revolusjonerende spillende forrige generasjon. Synd så få spilte det, og synd at oppfølgerne ikke klarte å fenge meg i samme grad.
Honorable mentions går til Legend of Zelda: The Wind Waker, Ratchet & Clank 2, Transformers, God of War, Soul Calibur II, Shadow Hearts: Covenant, Resident Evil Remake, Eternal Darkness, Beyond Good & Evil, Metroid Prime 2, og Silent Hill 2. Puh.
 
#4
Steike. Bare tre spill blant så mye kos? Den er ikke enkel... Dette kommer nesten garantert til å bli redigert, men de tre første som popper inn i hode mitt er:

Topp 5
  1. [Metal Gear Solid 3: Snake Eater] (5 Poeng)
  2. [Metal Gear Solid 2: The Sons of Liberty] (4 Poeng)
  3. [Final Fantasy X] (3 Poeng)
  4. [Resident Evil 4] (2 Poeng)
  5. [Suikoden V] (1 Poeng)
Seriøst, dette er vanskelig. Jeg forandrer mening hver gang jeg ser på lista mi.
 
#5
Topp 5
  1. Resident Evil 4 (5 Poeng)
  2. Pro Evolution Soccer 5 (4 Poeng)
  3. Metroid Prime (3 Poeng)
  4. Metal Gear Solid: The Twin Snakes (2 Poeng)
  5. Shenmue (1 Poeng)
Resident Evil 4
Hvorfor topper Resident Evil 4 listen? Ganske enkelt fordi det er et av de mest tilfredsstillende spillene jeg har vært borti. Jeg har aldri vært spesielt stor fan av serien, men jeg har ved flere anledninger prøvd å like den. Mangel på action, kombinert med en irriterende ukomfortabel styring gjorde at jeg mistet interessen - men dette var før Resident Evil 4. Resident Evil 4 satte ikke bare en ny standard for Resident Evil, det satte en ny standard for action-spill generelt. Fyllt med en helt fantastisk stemning, stor variasjon av fiender og oppgaver, og et stort utvalg av våpen som kan oppgraderes er dette en fryd å spille gjennom, og det er et spill man gjerne går gjennom mer enn én gang!

Pro Evolution Soccer 5
Har jeg spilt noe annet spill mer enn dette denne generasjonen? Det er nok svært tvilsomt, fordi dette er et spill jeg hele veien tar frem. Selv når Pro Evolution Soccer 6 kom, gikk jeg likevel tilbake til Pro Evolution Soccer 5. Spillet byr på en fantastisk realisme, og ingen kamper er like, og det kan til tider være utrolig tilfredsstillende når man vinner, eller rett og slett bare får til en fantastsik scoring, eller scorer et viktig mål på overtid.

Metroid Prime
Det er utrolig hva Retro Std. har klart her. Ikke bare har de klart forvandlingen fra 2D til 3D elegant, men de har klart å fylle spillet med en helt enorm atmosfære som det skal være vanskelig å finne i et annet spill. Selv om det tidvis kan være mye frem og tilbake, er det utrolig tilfredsstillende når man får tak i en ny oppgradering, eller klarer å fullføre nok en boss. Et mesterverk.

Metal Gear Solid: The Twin Snakes
Jeg fikk aldri spilt mer enn en demo av originalen på PlayStation, men etter at jeg spilte gjennom Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty, ble jeg utrolig glad da jeg hørte at Konami, Silicon Knights og Nintendo ville bringe en remake av Metal Gear Solid til GameCube. Det er mulig noe av musikken og et par andre detaljer er bedre i originalen, men grafikk og gameplay er helt overlegent i denne versjonen, og jeg rett og slett elsker de nye filmsekvensene. Ellers inneholder spillet en interessant historie, og et herlig gameplay, og om jeg ikke husker feil, så satt jeg vel i rundt 6-8 timer i strekk når jeg fikk det. Så lenge er det ikke ofte jeg sitter med spill.

Shenmue
Sist, men ikke minst har vi Shenmue, et spill jeg var litt skeptisk til i begynnelsen fordi det virket noe tregt og kjedelig. Det tok litt tid før det tok av, men man fikk hele veien lyst til å fortsette fordi man ville vite hva som skulle skje videre. Det hele endte opp med en av de beste spill-opplevelsene jeg har hatt, og det er nesten litt synd at ikke også dette ble gitt ut på XBox, eller en annen konsoll for den saks skyld, for dette her er virkelig verdt å få med seg.

Andre spill jeg vil nevne
Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty / Substance, Metal Gear Solid 3: Snake Eater / Subsistence, Grand Theft Auto: Vice City, Eternal Darkness: Sanity's Requiem, Metroid Prime 2: Echoes, Super Smash Bros. Melee, Halo: Combat Evolved, Halo 2, The Legend of Zelda: The Wind Waker, The Legend of Zelda: Twilight Princess, Under Defeat, Tekken Tag Tournament, Tekken 5, Devil May Cry, Ninja Gaiden, Viewtiful Joe og Ikaruga. Vet du hva? Jeg tror faktisk jeg kunne nevnt enda flere spill. Idét jeg nevner alle spillene, er det ufattelig vanskelig å liste opp en "Topp 5" i rangert rekkefølge, og jeg er usikker på hvordan jeg i realiteten ville rangert dem, men jeg føler jeg har fått frem en grei liste nå. Jeg var veldig usikker på om jeg skulle ha Metal Gear Solid 3: Snake Eater / Subsistence eller Shenmue på lista, men jeg føler at Shenmue har det lille ekstra.
 
#6
Topp 5
  1. Final Fantasy X (5 Poeng)
  2. ICO (4 Poeng)
  3. Dreamfall: The Longest Journey (3 Poeng)
  4. Shadow of the Colossus (2 Poeng)
  5. Kingdom Hearts (1 Poeng)

Det kan hende listen forandrer seg når jeg har spilt Twilight Princess, Final Fantasy XII, God of War 2 og Okami. I tillegg så har jeg enda ikke spilt Shenmue, men det regner jeg med ikke varer så veldig lenge, siden jeg nylig kjøpte det.
 
#7
Topp 5
  1. Tekken 5 (5 Poeng)
  2. Tekken Tag Tournament (4 Poeng)
  3. Street Fighter III: 3rd Stike(PS2 versjonen (3 Poeng)
  4. Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty (2 Poeng)
  5. Grand Theft Auto: Vice City (1 Poeng)
 

Halky

Veteran bruker ;)
#8
Topp 5
1. Metal Gear Solid 3: Snake Eater (5 Poeng)
2. Metal Gear Solid 2: Sons Of Liberty (4 Poeng)
3. Kingdom Hearts 1 (3 Poeeng
4. Kingdom Hearts 2 (2 Poeng)
5. Grand Theft Auto: San Andreas (1 Poeng)
 
#9
Siden vi ikke kunne nominere spill til pc, ble det litt vanskelig, siden jeg har kun GC blant konsollene...

Topp 5
  1. Resident Evil 4(5 poeng)
  2. Super Smash Bros Melee (4 poeng)
  3. Metroid Prime (3 poeng)
  4. The Legend of Zelda: The Wind Waker (2 poeng)
  5. Pikmin 2 (1 poeng)
Bare en ting; Er Dreamcast i samme generasjon som GC, PS2 og Xbox? Kom ikke DC tilogmed ut før N64 og PS1?
 

Kilik

Lokal moderator
#10
Nei, Dreamcast kom ut litt over ett år før PS2 og har nesten like god grafikk. Tipper du tenker på Saturn som kom i 1994. Bra tiltak av Psycho Mantis, forresten. Kommer med mine stemmer senere.
 
#11
Hoy, det skal bli spennende å se hvordan denne lista ender opp. Her er min foreløpige:

1. Metroid Prime (5 poeng)
2. Resident Evil 4 (4 poeng)
3. Super Smash Bros. Melee (3 poeng)
4. The legend of Zelda: The Wind Waker (2 poeng)
5. The legend of Zelda: Twilight Princess (1 poeng)

Det ble faktisk kun GameCube-tittler på meg. Det skal nevnes at jeg har fått testet storspill som Okami og FFXII minimalt, og etter all den gode omtalen de har fått, skal man ikke se bort ifra at de hadde lurt seg inn på lista her en plass. Men som sagt, lista kommer nok til å gjennomgå noen endringer frem til fristen løper ut. Det eneste spillet her som står trygt på sin plass er Metroid Prime.
 
#12
Topp 5
  1. God of War (5 Poeng)
  2. GTA III (4 Poeng)
  3. - (3 Poeng)
  4. - (2 Poeng)
  5. - (1 Poeng)
Får tenke litt mer på de tre siste...
 
#13
Topp 5
  1. Halo: Combat Evolved (5 Poeng)
  2. Metroid Prime (4 Poeng)
  3. Halo 2 (3 Poeng)
  4. Tony Hawk's Underground (2 Poeng)
  5. Pro Evolution Soccer 5 (1 Poeng)
 
#14
Vanskelig valg, men here we go:

Topp 5
  1. [Halo: Combat Evolved] (5 Poeng)
  2. [Halo 2] (4 Poeng)
  3. [Star Wars: Knights of the Old Republic] (3 Poeng)
  4. [Jet Set Radio Future] (2 Poeng)
  5. [Fahrenheit AKA Indigo Prophecy] (1 Poeng)
Førsteplassen går til Halo: Combat Evolved (Xbox)
 
#15
Topp 5
  1. [Star Wars: Knights of the Old Republic] (5 Poeng)
  2. [Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty] (4 Poeng)
  3. [Halo: Combat Evolved] (3 Poeng)
  4. [Star Wars: Knights of the Old Republic II: The Sith Lords] (2 Poeng)
  5. [God of War] (1 Poeng)
 
#17
Final Fantasy X (ps2) 5 poeng

Resident Evil 4 (GC) 4 poeng

Shadow of the Colossus (ps2) 3 poeng

ICO (ps2) 2 poeng

Final fantasy XII (ps2) 1 poeng
 
#19
Topp 5
  1. Metal Gear solid 2: Sons of liberty (5 Poeng)
  2. Halo: Combat evolved (4 Poeng)
  3. Oddworld: Stranger's wrath (3 Poeng)
  4. Jak & Daxter (2 Poeng)
  5. Shadow of the colossus (1 Poeng)
Metal Gear Solid 2 hørte jeg om for første gang i 2000-2001 og jeg ofret ikke spillet en tanke. Lite ante jeg at jeg var på vei til å bli en litt mer seriøs gamer enn det jeg hadde vært. Jeg startet pent med å kjøpe noen PS2 blader, deriblant det norske PS2 som nå ikke eksisterer lenger. Jeg leste en stor anmeldese av Metal Gear Solid 2 hvor det fikk poengsummen 91%. Jeg ble litt nygjerrig. En kamerat av meg hadde også kjøpt en blad, det offisielle PS2 magasinet hvor han hadde fått med en demo av Metal Gear Solid 2. Han inveterte meg over og partyet var i gang. Jeg hadde aldri sett så god grafikk før og detaljene var mange. Kameraten min var snar med å skaffe seg denne perlen i sin samling, men jeg var ikke like heldig. Jeg var ikke gammel nok, men kompisen min var grei å lånte meg hans versjon. Jeg satte opp til langt på kveld og spilte MGS2 og historien, grafikken og stemmningen var til å ta å føle på.

Jeg vet ikke med dere, men dette var min beste spillopplevelse og etter dette har jeg bare blitt mer og mer interessert i spill, hvilket jeg er glad for. Det var har konkurranse mellom MGS2 og Halo, men noen måtte velges som nummer 1 og det er for min del MGS2.

Det skal legges til at jeg ikke har spilt en gamecube tittel (kun spilt litt) og kan derfor ikke si så mye om de. Jeg skammer meg, men ikke fortvil, en Wii skal i hus så fort som mulig, Skulle jeg ha plukket ut noen der så måtte det ha vært Metroid Prime 1 & 2 som jeg faktisk har spilt litt mer enn de andre.

Ellers så er det vanskelige valg. Jeg nominerer spill etter hvordan inntrykkene var da jeg først spilte dem. Jeg likte Halo bedre enn Halo 2, men Halo 2 er bedre på grunn av den veldig gjennomtenkte flerspillerdelen over Live. Oddworld er kanskje overraskende for mange, men sannheten er at jeg storkoste meg skikkelig med denne tittelen. Leit at dette sannsynligvis er det siste spillet i serien, men jeg kan trøste meg med at serien rundet av med respekten i behold i motsetning til andre serier.

Jeg følte en trang for å nominere Shenmue II, men det stod mellom det eller Shadow of the colosuss. Shenmue II er et supert spill og det står respekt av utviklerne som har lagt så mye sjel i den nå ganske døde spillserien. Vi venter på nummer 3, men det ser ut til at det foreløpig er lagt på is. Det er så mye å si, men jeg kan dessverre ikke ramse opp alle. Det har vært noe strålende år for spillbransjen og bedre skal det bli. :elsk:

Ellers likte jeg veldig godt Fahrenheit, Drømmefall, Psychonauts, Republic commando, Crimson Skies: High road to revenge, Final Fantasy X, REZ, ICO og Knights of the old republic.

Vel, nok prat fra min side....
 
#20
Topp 5
  1. Zelda. Wind Waker (5 Poeng)
  2. Halo 2 (4 Poeng)
  3. Resident Evil 4 (3 Poeng)
  4. Metriod Prime (2 Poeng)
  5. Super Smash Bros. Melee (1 Poeng)