Giske vurderer avgift på dataspill

#1
Kulturminister Trond Giskes engasjement for norsk film har lenge vært synlig, og nå vil Giske også ta grep for å styrke norsk spillbransje.

I dag la han fram en stortingsmelding om dataspill i Norge. Et av tiltakene som diskuteres her er å legge en sektoravgift på dataspill, for å skaffe friske millioner som kan føres tilbake til norske spillprodusenter.

- Dette kan potensielt gi noen titalls millioner, som kan kanaliseres tilbake til norske spill, sa Giske på pressekonferansen.
- Vi vet avgiften har gitt mange, mange millioner til det norske produsentmiljøet. Selv om distributørleddet kan sukke litt, så tror jeg de til syvende og sist tjener på det. Når norske filmer gjør det bra stimulerer det til økt interesse for film generelt, sa Giske.
Utdrag fra Dagbladet.no

Hele artikkelen finner dere her: http://www.dagbladet.no/kultur/2008/03/07/529080.html


Jeg synes det er bra at Giske anerkjenner spill som kultur og at han ønsker norsk vekst i spill bransjen.
Men er avgifter veien å gå ? Jeg er lite interessert i å betale ekstra for at vi skal få flere Kaptein Sabeltann spill på markedet, dvs norske spill med råtten kvalitet. De pengene skulle isåfall gått til større prosjekter av internasjonal kvaliteter. Noe som foreløpig kun Funcom har fått til. Ihvertfall så jeg kommer på.

Vi trenger ikke dyrere spill i Norge, tvert om.
Hva synes dere ?
 

SirkusMartin

σῶμα σῆμα
#2
Syntes han prata urimelig mye piss på gullstikka igår, ja. Dette beviser bare hvor altfor altfor AP fyren er.
 

Lodin

Der Waaaah
#3
Ærlig talt, det er kanskje ti firmaer totalt her til lands som produserer spill seriøst. Bare trekk litt fra diverse kulturfond for brunostysting og gammaldans så vil de fleste av dem være godt dekka.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#4
Det der ble det rimelig mye rabalder omkring for ett års tid siden, og jeg tror ikke det blir noe mindre nå. Trodde ærlig talt det var noe som ble nedsabla på det tidspunktet, men her kommer altså Giske igjen. Han får drive på.
 
#5
Skal det bli slik, så gir jeg egentlig F.. Det kanaliseres bare til pirat-kopiering og handling fra utlandet. Så da tjener satan Norge enda mindre. Skal Norge ha vekst i økonomi så må man satse på export, og ikke tvinge det norske markedet til å handle i utlandet med så mange avgifter.
Uansett, norske spillprodusenter som lager kvalitet står godt på egne ben og mange millioner i overskudd hvert år. Og er det da rett at de pengene i avgift går til de som lager rævva kvalitet og egentlig ikke skulle vært på markedet i det hele tatt?
Staten gir da vel F i kultur, fyll, miljø, skole og veier. Det eneste de tenker på er HVORDAN skal vi få mer lønn selv og hvordan få inn mer penger i statskassa..
 

CyberK

Finner ikke på noe.
#6
Jeg må innrømme at selv om jeg uansett aldri kunne tenkt meg å stemme på partiet til Giske, så har jeg vansker med å forstå hvordan noen i det hele tatt gidder å stemme på han. Det er et eller annet ved karen som jeg ganske enkelt ikke liker, rent bortsett fra at han favoriserer Trøndelag litt mer enn han burde.

Men ja, ryggmargsrefleksen med å finne på nye avgifter for å løse problemer har jeg lite til overs for. Er det noen som vet noe om eventuelle støtteordninger i Sverige? De har jo vist seg i stand til å produsere spill som selger stort internasjonalt. (E.g. Battlefield og World in Conflict.)
 
#7
Dere fikk åpenbart ikke med dere den andre delen av argumentet her:

Poenget var ikke at dette skulle sponse dagens selskaper, primært. Poenget var at han ønsker en spillindustri i norge på linje med de vi ser i Sverige og Danmark. Med andre ord ønsker han å bruke pengene på å gjøre det lettere å ha mange selskaper i Norge av internasjonal kaliber.

Ikke sikker på om jeg er enig i at avgifter er en god idé, men at regjeringen ønsker å satse på spill synes jeg er en spennende greie uansett.
 

Lodin

Der Waaaah
#8
Så måten å skape en velfungerende spillindustri her til lands er å gi kunstig åndedrett fra dag en? Da ender det som med norsk film, den gjør det jo dritbra internasjonalt.
Gi oss Varg Veum i GTA stil og en dyptgående analyse av kvinnens vesen i form av en tetrisklone.
 

Novastrum

Feminist-elitist
#9
Staten gir da vel F i kultur, fyll, miljø, skole og veier. Det eneste de tenker på er HVORDAN skal vi få mer lønn selv og hvordan få inn mer penger i statskassa..
__________________

Dummeste jeg har lest på forumet. Sånne kommentarerer ser man omtrent bare på DB-debatt.

For det første; folk ville ikke jobbet i staten/kommunen hvis lønnsnivået ikke gjenspeiler jobbmarkedet ellers. Det ville bare vært de mest elendige som jobbet med statsadministrasjon, og hele landet hadde gått av hengslene. Lønnsnivået styres på denne måten omtrent ene og alene av fagforeninger og det private jobbmarkedet.
For det andre; "Statskassa" er ikke penger fra skatteytelser, så jeg skjønner ikke hva du tror du vet. Det er vel litt vanskelig å tenke at ting er såpass komplekse.


They took our jeeeeeeeeerwwwbs *rant rant rant*

Edit: jeg er ikke enig med Giske forresten. Det er kjipt at det er vanskelig å tjene på å lage spill her til lands, men da får man nesten bli flinke, og lage bra spill i stedenfor å subsidiere spill som ingen vil kjøpe. Det er ikke slik at dårlige spillselskaper plutselig lager SUPERSPILLET bare de får mer ressurser til å leie inn fler folk, og jobbe lenger.
 

Houseman

Filmnerden
Medlem av ledelsen
#11
Uten støtteordninger gir det lite mening å snakke om spill som kultur. Tilskudd til bransjen skal jo ikke bare stimulere produksjonen, det skal også få fram bredden og hjelpe fram spillprosjekter som ellers ikke hadde blitt laget. Spill som selger og går i overskudd klarer jo seg selv.
 
#12
Så Novastrum, du mener at det er skikkelig bra tilbud på kultur her i Norge? Du bor vel 50meter ifra det operahuset som ble byggd for litt siden da? Og fyll ja, når de snakker om å stenge utested kl.12 på en lørdagskveld for å få mindre bråk i gatene, hvor blir da bråket når de stenger utestedene? Også skal de stenge vinmonopolet kl.14. på dagtid, for å hindre impuls-drikking: ergo, man må ta seg fri fra jobb for å kjøpe seg en flaske med vin? Hva skjer da, jo man kjøper seg en kasse med det samme man er der, og er det noe som skaper impuls-drikking så er det å ha alkohol stående hjemme og ikke på butikken. I tillegg så skaper store kvanta alkohol hjemme mange gode nachtspiel og enda mer bråk på nattestid. Og er skolene bra nok? Her skal de legge ned skolen (igjen) for at de på 7 år skal ta buss i over en halvtime for å komme seg på skolen, frem til de er 16-18 og flyttet hjemmefra selv. Generelt så er de fleste skolene i landet halvråtne og falleferdig. Veier her i landet er jo et sorgens kapittel i seg selv, at det ikke skjer flere dødsulykker pga. utrygge veier som minner mer om krøttersti og traktor/skogsvei enn noe man skal kjøre med en vanlig bil på er faktisk merkelig. Og alt dette betaler vi i skatter og avgifter fra før av, og blir det noe bedre av at vi jobber og sliter rævva av oss av den grunn? Med de avgiftene vi har her i landet skulle vi ha hatt verdens beste veier, beste måteholdenhet på alkohol og lite bråk med fyll, beste skoler og beste kulturtilbud.. Det vi har er noe av de verste veiene og verdens verste folkefyll med tilhørende kultur.
Dere har det sikkert fint der nede i opera-huset regner jeg med, sikkert lagt opp ny infrastruktur der med det samme også med veier slik at flere skal komme seg dit fra umiddelbar nærhet, samt barnehage og skole like ved som passer på ungene imens man er innom også hører på et eller annet oppsett..
 

Houseman

Filmnerden
Medlem av ledelsen
#13
Det e førrjæævlig.
 

Lodin

Der Waaaah
#14
Jeg hadde spilt Du skal høre mye tycoon. Skaff så mange lokale raringer som mulig, men pass på at de drar hjem etter å ha fortalt den enes vitsen de kan. Pass på at han ene fyren som finner opp ting ikke viser fram noe for grovt. Vann ut øllen til pianisten så han ikke spyr ned lokalet og legger ann på Lynni Treekrem. Du vinner spillet når du greier å hyre Oluf.