[Multi] (grøt)Risen 2: Dark Waters

Lodin

Der Waaaah
#1

Hva er bedre enn grumlete vestlige RPGer som sparker deg i ræva ved hvert hjørne? Grumlete RPGer som omhandler sjørøvere såklart. Risen 2 er som vi alle vet oppfølgeren til Risen som i alt annet enn navnet var Gothic 4. Piranha Bytes mista rettighetene til navnet så da ble det Risen og det solgte godt nok over tid til at det får oppfølger.
Man spiller samme kisen som i R1. På slutten av det bekjempet man en gal halvgud i en vulkan og etter det har helten tatt seg jobb hos inkvisisjonen og blitt alkis. Det er såklart den gode grunnen til at han ikke husker noen av skillsene man lærte i det forrige spillet. Siden sist har og havet blitt trygt å ferdes på så da har det naturlig nok dukket opp sjørøvere og relaterte temaer over alt.



For gameplayet betyr det at buer og armbrøster er bytta ut med kruttvåpen og man løper rundt med diverse huggerter og sabler. Magien er ikke lenger fantasy greier, men shizz man lærer av voodoonegere. Til sist har roguesene en papegøye og en apekatt som kan brukes til å stjele eller plage motstandere i kamp. Det er med andre ord Monkey Island the RPG.
En beta av spillet ble lekka for noen måneder siden og de som liker serien likte den. Det er akkurat like vanskelig som før, noe som betyr at man må holde seg til stiene i starten og høre på rådene folk gir. Hvis alle sier at man må holde seg unna kirkegården så er ikke det for å friste deg, men for å hinte om at det er skjeletter der og de killer deg på to hits. Litt av samme filosofi som Souls spilla altså. Det bærer desverre ikke anmeldelsene preg av, men de har alltid hata på disse spilla. IGN sin er best siden de i starten priser Risen 1 for å være awesome og så river oppfølgeren et nytt høl for akkurat de samme aspektene. Spillet får slakt fordi det ikke er for babby.



Noe annet det er blitt kritisert for er dialogen. Akkurat som man burde forvente av sjørøvere er det haugevis med homofobi, sexisme og rasisme på gang, selv fra helten sjøl. Sånt liker man, men det gjør såklart ikke butthurte folk og ingen er mer butthurt enn spillanmeldere.
Uansett slippes dette på fredag til PC og... når kuene kommer hjem i august for konsoll. De har lova at det skal kjøre bra på alle tre formater så det kan være derfor de utsatte det i siste liten. Risen 1 var som kjent en av de verste portene som har vært sluppet på 360, på høyde med Two Worlds.

 

demake

Seksuelt godteri
#2
Farg meg interessert.
 

Lodin

Der Waaaah
#3
Det går ann å preloade det hos Steam nå. Siden man og får med første DLC gratis om man preordrer er vel det grei skuring.
 
#4
Ser at anmeldelsene ligger sånn litt over midt på treet. Er dette et slikt spill hvor du enten elsker det eller er likegyldig til det?
 

Lodin

Der Waaaah
#5
Noe sånt ja. Ser de fleste anmelderne trekker i scoren fordi spillet ikke holder dem i hånda til enhver tid. Er lissom det jeg vil ha av dette så det passer perfekt.
 

Lodin

Der Waaaah
#6
Hva syns jeg om dette etter noen timer a? Vel det eier. Det er dumma ned i deler (for konsollbabbyene såklart), men det har fortsatt nok av Gothic og Risen i seg.
Ting jeg ikke liker er at man ikke kan hoppe unna i kamper, man kan ikke drepe NPCer med mindre det er i et mission og det er mye mindre dill i verden å plukke opp. Andre ting de har forenkla er at man har fast travel mellom viktige punkter, det er minigames og all mat dumpes i en kategori som provisions. De siste liker jeg, men det gnurres online.
Uansett liker jeg og at man har folk med seg denne gangen. De hjelper en å slåss og har visse bonuser i forskjellige skills. Mange å velge i er det og. Har ikke kommet så langt at jeg får mitt eget skip ennå, men dette er vistnok å eie også.
Uansett er det skikkelig bra sjørøverings det går i og det er bare litt lettere enn tidligere spill. Følelsen når man banker en fyr man tidligere fikk deng av fordi man har bygd opp litt skills i fighting er uovertruffen. Lommeboka man får når man har bygd opp skills i stjeling like så.
Og ja, spillet er drit rasistisk, sexistisk og homofobt. Visse folk butthurter såklart over sånt, men jeg syns det adder til stemninga.
Har akkurat signa opp på Captain Steelbeard sitt skip og kroppen min er klar.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#7
Så, ja, Eurogamer gir 6/10 fordi det er veldig smooth og mainstream, uten en egen karakter sett bort fra en pirat-setting som er så generisk at den får Pirates of the Caribbean til å se oppfinnsomt ut.

Fordi jeg ble nysgjerrig, sjekka jeg ut tyske Eurogamer. Tyskerne sier at Risen 2 er gammaldags og gjør null og niks som er nytt. Heldigvis for Risen 2 er gammaldagse og uoriginale spill midt i blinken for tyskerne, så det får 8/10. :v:
 

Lodin

Der Waaaah
#8
Å si at spillet ikke har personlighet er bare tull. Sjørøvergreia har kun vært gjort morsom i Monkey Island eller drittørr i simmer som Port Royale. Her går de for den mer autentiske opplevelsen hvor man får kalle dørvakter homo, rømte slaver spear chuckers og kan tvinge dama si til å jobbe på et kjøkken. All in a days work.
Også har det aper såklart. <3
 
#9
Er vel ikke veeeldig rart at tyskere gir oppfølgeren til Gothic en bedre karakter en det spillet fortjener. :rolleyes:
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#11
Oversettelsen av artikkelen? Det er en egen omtale på den tyske sida, hvis det var det du mente.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#13
 

Lodin

Der Waaaah
#14
Hvem er den bpste utvikleren? Piranha Bytes er den bpste utvikleren. For noen dager siden slapp de første patch og de har tydligvis hørt all gnålinga for nå kan man dodge. Nå er plutselig alle problemene jeg hadde med kampsystemet borte. :D