Grammatikk 101

Status
Stengt for ytterligere svar.
#1
Å skrive rett er noe svært mange av oss ser på som ikke en frivillighet, det er en ren nødvendighet.
De fleste her husker dermed sikkert Raptorus sin Grammatkk 101-tråd fra det gamle forumet, hvor han febrilsk prøvde å lære de stakkars små at det er en stor fordel i livet å kunne ordlegge seg skikkelig.

Jeg fant ut her om dagen at jeg i min lurhet hadde kopiert og lagret det Raptorus skrev i et fint lite tekstdokument. Hvorfor? Det husker jeg ikke i farten, men nå som vi har et nytt forum opp er jeg ganske glad jeg gjorde det.

Og med Raptorus sin velsignelse har jeg har dermed gleden av å presentere den nye Grammatikk 101-tråden!

Dette er som sagt alt skrevet av Raptorus, så all cred og oralsex skal rettmessig gå til han. ^_^
Hvis det derimot er noen som har noe fornuftig de gjerne vil ha lagt til her, så gjerne send en PM til meg, så skal jeg se om jeg kan få lagt det til.


Forskjellen på "Og" og "Å"

Det er fort gjort å blande "og" og "å". "Å" setter vi foran ting vi gjør: "å spille", "å antaste". "Og" bruker vi når det er to ting, f.eks. "En hest og en dverg". Det som kan være litt vrient her er når vi setter to verb sammen. F.eks. "Jeg skal dra og trene". Da bruker vi "og", selv om det kommer foran et verb, fordi det er to verb sammen.

"Jeg liker å lese, men jeg klarer ikke å ta trikken og sjonglere samtidig."

Orddeling

En annen ting som ofte forekommer er feil orddeling. Folk deler opp alle ord i hytt og pine. Kamel rytter, spill konsoll, elskovs kammer. Fysj, ikke vær redde for å sette de sammen. Stort sett alle sånne ord skal settes sammen. Pysjamasfest, eplekake, osv.
Bindestrek brukes sjelden i det norske språket. Ikke bil-messe, men bilmesse.
Bindestreker brukes når man binder sammen et navn og et annet ord. F.eks. Zelda-spillet. Man bruker det også til forkortelser. F.eks. PC-en. (Takk til Agahnim)

Apostrofer

En annen ting som nesten aldri skal brukes, er apostrofer. I Norge heter det ikke "Petter's fine truser". Bare "Petters". Hadde navnet sluttet på s derimot, da kunne vi brukt apostrof. "Chris' nye badeball". Men det er mer vanlig å skrive "Chris sin nye badeball" i Norge. Så stort sett: Unngå apostrofer.

Komma

Komma er en fin ting. Om setninger blir for lange er det vanskelig å lese dem. Jeg har sett setninger av typen: "Jeg har kjøpt nye xbox360 og den er kjempetøff også kjøpte jeg et spill som heter kameo der du spiller en dame som kan bli andre ting og bra grafikk også gleder jeg meg til Halo."
Prøv å skrive setninger som ikke er for lange, heller litt for korte, men helst en mellomting. Bruk punktum og lag en ny setning, istedenfor å lage enda et komma og lenger setning. I tillegg er det greit å lese over det du har skrevet og tenke litt over om det er en bra setning.
Som regel har vi komma foran "og", "eller", "men" og "for", men det kan droppes om det bare er ett av disse ordene i en setning.

"Jeg har kjøpt xbox360 nå, og den er kjempetøff. Jeg plukket også opp Kameo, som var ganske moro. Du kan gjøre deg om til masse forskjellige vesener, og grafikken er veldig fin. Men jeg gleder meg mer til Halo kommer ut da."

Der har jeg delt opp setningene med komma og punktum, og skrevet om litt. Da er det greiere for de som skal lese det, og det er lettere for å bli tatt seriøst når du har gode setninger.

Forskjellen på "Får" og "For"

Får og for er to vidt forskjellige ting. "Jeg kan godt kjøpe spillet for deg, men bare om jeg får penger på forhånd". "Får" brukes kun når det dreier seg om å få noe. Eller om sauer.
 
Status
Stengt for ytterligere svar.