Half-Life 2 utgis til sommeren på Xbox

#1
Summer Xbox release for Half-Life 2

Plus: First details of PC Half-Life 2 expansion, Aftermath


The much-anticipated release of Valve's PC masterpiece FPS Half-Life 2 for Xbox has finally been pinned down to this summer and, according to reports, could even improve on the PC original in some areas.

Save for a multiplayer mode, the Xbox version of Half-Life 2 will feature all the content from the original and will also include a menu option for downloadable content of some description - such as expansion packs and perhaps even the absent multiplayer mode.

According to reports, the graphics of the Xbox version - specifically the lighting - could potentially look better than the PC incarnation, as Valve apparently has better access and control over Xbox's graphics processor than it did when developing for PC.

Back to PC and first details of Half-Life 2 expansion pack Aftermath have been released in the latest issue of PC Gamer magazine.

Details are still sketchy but initial indications suggest Gordon's Half-Life 2 sidekick Alyx will play a more prominent role in the gameplay, perhaps even taking full control as the main character for the entire adventure leaving Mr Freeman to sit at home drinking supermarket cider while contemplating the direction of his life.

Also, it's highly likely the expansion will not be placed on retailer shelves in the traditional box form, but will in fact be exclusive to Valve's own Steam download distribution service.

Talking to PC Gamer, Valve's Robin Walker explained the logic behind this decision, commenting, "The reason we're able to do this, and why it's so exciting, is because of Steam... If we were doing this without Steam we'd have to put it in a box and start figuring out shelf space over a year beforehand. You'd see it six years from now."

Six years? A slight exaggeration - many expansions to hit shops do so in less than six years - however it's easy to see why Valve would choose to do this.

The Steam service has thousands of members, and launching the expansion this way not only nullifies the need to calculate shelf space but also saves on the cost of pressing discs, and, of course, spares the lives of all those trees that would have to die for the packaging.


Kilde: Gamesradar


Ser selv frem til den nye expansion packen til Half-Life 2. Lurer på hvordan den blir.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#3
Siden PC-en min er god nok for HL2, kommer jeg nok ikke til å plukke opp Xbox-versjonen.
 

SHDR

Gullmedlem
#4
Uuuuh ... improving over the PC original in terms of lighting? Ja, det skulle jeg likt å se. Doom 3 ser uendelig mye mer fagger ut på Xbox enn på PC, og Half-Life 2 har ikke akkurat LAVE systemkrav det heller. Bump-mapping, hi-res-teksturer, ekstremt høy polycount, normal mapping, pixelshading på de fleste overflater og ... vel, temmelig elendig AI, er ikke ting man dytter på en Xbox i TILLEGG til HDR-lighting, som jeg tenker Valve prøver å skyve inn i boksen. Sannsynligvis forbedrer de bare lyssettingen for å "skjule" at resten av spillet ser ut som gjørme i forhold til PC-versjonen. Gleder meg til kranglene ...

"Half-Life 2 er penest på PC. Basta."
"Jah, men Xboxen har finest LIGHT BLOOMS! Det er bedre!"
 
#5
Opprinnelig skrevet av Shadar@12.04.2005, 21.02
Uuuuh ... improving over the PC original in terms of lighting? Ja, det skulle jeg likt å se. Doom 3 ser uendelig mye mer fagger ut på Xbox enn på PC, og Half-Life 2 har ikke akkurat LAVE systemkrav det heller. Bump-mapping, hi-res-teksturer, ekstremt høy polycount, normal mapping, pixelshading på de fleste overflater og ... vel, temmelig elendig AI, er ikke ting man dytter på en Xbox i TILLEGG til HDR-lighting, som jeg tenker Valve prøver å skyve inn i boksen. Sannsynligvis forbedrer de bare lyssettingen for å "skjule" at resten av spillet ser ut som gjørme i forhold til PC-versjonen. Gleder meg til kranglene ...

"Half-Life 2 er penest på PC. Basta."
"Jah, men Xboxen har finest LIGHT BLOOMS! Det er bedre!"
206018​
Hmm.......det er ikke noe å diskutere Shadar så hold deg unna. Både Doom 3 og Half Life 2 ser helt utrolig ut på PC. Doom 3 på xbox er en god del dårligere med tanke på grafikk, men det er fremdeles bra grafikk. Det samme vil nok skje med Half Life 2 på boxen. Grafikken vil selvfølgelig ikke være like god som på en PC til 15000 + som du må ut med for å kjøre disse to spillene flytende med alt av detaljer. det spørs egentlig hvor mye du er villig til å betale. Vil du betale 13000 mer for å få med eksta bumpmapping, klarer du deg med en 3 år gammel xbox til 1300,-?

Nå skal det sies at jeg har en PC som kjører Doom 3 flytende, men jeg ser ikke på xbox versjonens grafikk som dårlig.

For meg virker det som du har i mot alt som blir konvertert til fra PC til Xbox. Jeg synes bare det er bra at flere får oppleve Half Life 2.

OFF TOPIC: PC konvertering av Far Cry ser rimelig bra på xbox.
 

Lodin

Der Waaaah
#7
Opprinnelig skrevet av SulkyIce Dude@12.04.2005, 21.27
OFF TOPIC: PC konvertering av Far Cry ser rimelig bra på xbox.
206040​
Du er klar over at det er et helt annet spill enn PC versjonen? :p
 
#8
Husker da Half-Life 1 ble konvertert til playstation 2 flere år etter originalen(og den kansellerte ferdige versjonen til Dc'en). Høyere poly-counts hjalp på noe, men klarte ikke å skjule den noe kornete og langt mer uklare look'en.
I denne sammenhengen snakker vi om fjorårets beste og (imo) peneste pc spill på en aldrende konsoll. Er vel egentlig ingen diskusjon om hva som ser best ut. Hyggelig er det allikevel at flere får oppleve denne perlen.
 
#9
Opprinnelig skrevet av Lodin+12.04.2005, 21.58-->
<!--QuoteBegin-SulkyIce Dude
@12.04.2005, 21.27
OFF TOPIC: PC konvertering av Far Cry ser rimelig bra på xbox.
206040​
Du er klar over at det er et helt annet spill enn PC versjonen? :p
206070​
[/b]

Ja jeg fult klar over det, men miljøene og mye av historien vil være den samme.

Morbo: Har ingen planer om å gjøre det.

Freeman: Jepp, du har skjønt pointet. Selv har jeg både PS2 versjonen og Pc versjonen av Half Life. Det er ikke mye som er forskjellig på grafikken.
 
#11
En flott idé å gi ut Halflife 2 til Xbox. Mange som har latt dette spillet passere pga strenge systemkrav til pc kombinert med en meget tynn lommebok.

Men jeg må si at jeg ble ganske overrasket allikevel, trodde helst at de kom til å gi spillet ut til nextgen konsollene som kommer fremover. Halve opplegget med Halflife 2 var jo grafikken. Og håper for all del at Xbox eierene ikke får en tynnslitt versjon som sliter sinnsykt og lider av dårlig fps, i tillegg med en virkelig crappy skjermoppdatering. Men men, vi får se. Forventer ikke mye av denne utgivelsen, så alt som kan skje er at jeg blir positivt overraska. Skuffa blir jeg ikke uansett når forventningene er så lave.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#12
Opprinnelig skrevet av SulkyIce Dude@12.04.2005, 22.27
Grafikken vil selvfølgelig ikke være like god som på en PC til 15000 + som du må ut med for å kjøre disse to spillene flytende med alt av detaljer. det spørs egentlig hvor mye du er villig til å betale. Vil du betale 13000 mer for å få med eksta bumpmapping, klarer du deg med en 3 år gammel xbox til 1300,-?
206040​
UBRUKELIG ARGUMENT ALERT! En PC kan du bruke til rundt regnet tre millioner ting mer enn du kan bruke en Xbox til. Og 15000...? Jeg oppgraderte min fire år gamle PC til en ganske så rå P4-basert boks, totalpris 4800 kroner.
Og jeg har skrevet det før, men det ble slukt av Dieselmannen, så: HDR-lyssetting på Xbox-HL2 går jeg bare ikke med på. Ikke faen om den haugen klarer å dra noe sånt. I beste fall blir det en dårlig etterligning som går på bekostning av polycount, drawdistance og FPS. Så ikke hurra for det.
 
#13
Ikke for å motargumentere mot deg på pur faen, for du har et godt poeng Yetipants... MEN, ikke alle trenger noe til en langt høyere pris som kan brukes til tre millioner mer ting som du sier.

Enkelte vil bare ha en problemfri boks uten dyre oppgraderinger, virus problemer etc. De vil bare ha en spillemaskin.

Men igjen, er enig i det du mener. Jeg frykter HL2 til Xbox blir en fattigmannsversjon til de grader. Mer som en tredje verden versjon. De skulle gitt det ut til Xbox2/PS3 etter min mening. Xboxen har bare ikke nok juice.
 

Lodin

Der Waaaah
#14
Opprinnelig skrevet av SulkyIce Dude@12.04.2005, 22.58
Ja jeg fult klar over det, men miljøene og mye av historien vil være den samme.
206093​
Jeg trodde hele poenget med FC var at man kan løpe omkring på digre øyer og løse problemer hvordan man selv vil. Ser ikke helt appelen med spillet når man bare skal løpe omkring i trange jungelkorridorer.

Forøvrig tror jeg ikke det er noe problem å porte HL2 til boksen. Klart at grafikken blir sugen, men spillet gjør jo ikke noe veldig revulosjunerende ellers. Blir mer spennende å se om de klarer å porte selve fysikkmotoren. Nærmeste jeg har sett på en konsoll var vel Psi-Ops (begge bruker en versjon av Havok) og det var ikke akkurat imponerende.
 
#15
Opprinnelig skrevet av Yetipants+13.04.2005, 07.52-->
<!--QuoteBegin-SulkyIce Dude
@12.04.2005, 22.27
Grafikken vil selvfølgelig ikke være like god som på en PC til 15000 + som du må ut med for å kjøre disse to spillene flytende med alt av detaljer. det spørs egentlig hvor mye du er villig til å betale. Vil du betale 13000 mer for å få med eksta bumpmapping, eller klarer du deg med en 3 år gammel xbox til 1300,-?
206040​
UBRUKELIG ARGUMENT ALERT! En PC kan du bruke til rundt regnet tre millioner ting mer enn du kan bruke en Xbox til. Og 15000...? Jeg oppgraderte min fire år gamle PC til en ganske så rå P4-basert boks, totalpris 4800 kroner.
Og jeg har skrevet det før, men det ble slukt av Dieselmannen, så: HDR-lyssetting på Xbox-HL2 går jeg bare ikke med på. Ikke faen om den haugen klarer å dra noe sånt. I beste fall blir det en dårlig etterligning som går på bekostning av polycount, drawdistance og FPS. Så ikke hurra for det.
206158​
[/b]
Det er jo det jeg sier. Grafikken vil ikke bli like god på xbox. Det kommer bare ann på hva du gidder å betale. Du skrev at du hadde oppgradert pcen din for 4800,-. Hvor mye har du brukt til sammen siden du kjøpte pcen for fire år siden?
Det er riktig at du kan bruke pcen til mye mer enn hva du kab bruke en xbox til.

For å være helt ærlig så aner jeg ikke hva du krangler om. 4800,- er fremdels en god del mer enn hva du må ut for en xbox. Skal du ha et skikkelig heftig grafikkort som du skal bruke til å kjøre Doom 3 og Half Life 2 så må du ut med hvertfall 2000,-.

Nå høres jeg sikkert ut som den fanboyen, hvilket jeg ikke er. Jeg vil bare få frem at xbox er veldig billig i forhold til hva du får og at den fremdeles kan kjøre Doom 3 med grafikk som er lavere enn PC versjonen, men likevel bra i akseptabel FPS.
 

SHDR

Gullmedlem
#16
Dealen er at Half-Life 2 egentlig har vel så stygge systemkrav som Doom 3, og kjører en haug med effekter som ikke engang Doom 3 gjør. Det er enda større teksturer i Half-Life 2 (de i Doom 3 er ikke så store, det er bare at ... hver tekstur består av fire bump-map-lag over selve teksturen, og skyggevolumene krever jo ikke akkurat lite RAM), så VRAM-en til Xboxen kommer til å slite mektig. Når den i tillegg skal anti-aliase, og de forsøker å påstå at lyssettingen kommer til å bli bedre enn den i PC-versjonen, lurer jeg på hva de driver med. Lyset i PC-versjonen var forsåvidt lightmapping ... kanskje de bare har funnet en bedre rendringsteknikk for lightmapping til Xbox-versjonen, fordi de slipper å tenke på masse ulike detaljenivåer og oppløsninger, og bare går med en konsistent løsning? Possibility alert, possibility alert! Spillet kommer neppe til å se noe mer eksepsjonelt ut enn TOPPEN medium i PC-versjonen, i TOPPEN 640x480.

Tror vi can counte ut HDR. Derimot ser jeg ingen grunn til å tvile på at vi får plenty med light blooms. :D Xboxen har jo skapt seg en reputation som bloomiest console i det siste, med blant annet Fable, det hviteste spillet noensinne.
 
#17
Det er bra at konsoll folket også får spille dette konge spillet. Men jeg tør nesen å vedde en femer på at det kommer til å komme på di nye konsollene også.

Tror også at Doom3 og Halo2 kommer til å komme på di nye konsollene.
 
#20
Jeg skjønner hva du sier Shadar og jeg er helt enig. Xbox kan ikke måle seg med PC brødrene, men det blir spennende å se hva de får til. Har skaffet meg Doom 3 til xbox og jeg må si at konverteringen gikk bra, men som det er blitt sagt så er grafikken bedre på PC.

Da er jeg ferdig i dette emne. ^_^