Halo Universet (Halo 1 og 2) [Spoilers]

Kleevah

Livsfarlig amatør
#1
Etter å ha brukt to hele dager på å kjøre igjennom Halo 2 sitter jeg igjen med litt blandede følelser. Og selv om spillet var greit føler jeg at jeg må ha falt av lasset når det gjelder storien i spillene ganske tidlig. Jeg må også tydeligvis ha missa en hel del fra enern også, så jeg tenkte å lage dette emnet for litt oppklaring.
Jeg har en del enkle spørsmål jeg gjerne vil ha svar på, men om noen skriver en kort story avhandling utover dette haddde det vært fint.

Halo1:
  • Marines på patrol kommer over Halo, blir skutt ned av covenants. Men hva gjør covenants der in the first place? Jeg mener det nevnes at de vil bruke ringen som våpen elns, men hva har det da å gjøre med 'The Great Journey' som det snakkes så mye om i 2ern?
  • Flood, jeg fikk aldri en god forklaring på hva det var, noen som vil utdype? Jeg mener å huske at det ringen som aktiverer det, men er det en rase eller en parasitt (ala RE's T/G-Virus). Hvis det er en parasitt; er det da muterte covenants du battler? Og hvis ikke: hvor kommer de fra?
Halo2:
  • Brutes: var de med i enern? Er de covenants eller en egen rase?
  • På slutten: Går ringen av? Dør Arbiter og hele covenant-fleeten?
  • Hva var greia med det monsteret som drar deg ned under vannet før library-levelen? Og hva var den siste sekvensen med Cortana for noe?
Som dere ser, mye jeg trenger svar på... :blunk:
Og hvis det er noe dere lurer på er det bare å bruke denne threaden.
 
#2
Isåfall sånn jeg trodde det var så er vell ikke Halo laget av covenants? Så flood greiene er vell kanskje et slags beskyttelse system eller noe tøv. Men det er jo også muterte mennesker man sloss mot.
 

Erketor

My life is a void waiting to be filled with burgs
#3
Opprinnelig skrevet av Kleevah@14.11.2004, 23.01
Etter å ha brukt to hele dager på å kjøre igjennom Halo 2 sitter jeg igjen med litt blandede følelser. Og selv om spillet var greit føler jeg at jeg må ha falt av lasset når det gjelder storien i spillene ganske tidlig. Jeg må også tydeligvis ha missa en hel del fra enern også, så jeg tenkte å lage dette emnet for litt oppklaring.
Jeg har en del enkle spørsmål jeg gjerne vil ha svar på, men om noen skriver en kort story avhandling utover dette haddde det vært fint.

Halo1:
Marines på patrol kommer over Halo, blir skutt ned av covenants. Men hva gjør covenants der in the first place? Jeg mener det nevnes at de vil bruke ringen som våpen elns, men hva har det da å gjøre med 'The Great Journey' som det snakkes så mye om i 2ern?
Covenant er en religiøs rase som jobber med å samle inn objekter spredd rundt i galaksen(slik som den første haloen), som er skapt av en mystisk rase som bare går under pseudonymet "the forerunners". Covenantene har skaffet mye av teknologien sin fra dem, men i motsetning til det som vanligvis tros, tilber de ikke forerunnerne, men ser opp til dem og prøver å bli som dem.

Flood, jeg fikk aldri en god forklaring på hva det var, noen som vil utdype? Jeg mener å huske at det ringen som aktiverer det, men er det en rase eller en parasitt (ala RE's T/G-Virus). Hvis det er en parasitt; er det da muterte covenants du battler? Og hvis ikke: hvor kommer de fra?
Da Master Chief og resten av UNSC har inntatt Halo, finner de ut at covenantene leter etter et gjemt våpenlager. Det de ikke vet(som Cortana finner ut etter en tur inn i Halos databaser) er at det ikke er et våpen gjemt der, men heller en slags parasittrase kjent som "the flood". Covenantene, i all sin entusiasme over sitt store funn, har oversett dette og klarer å komme over flooden. De jobber på spreng med å sperre den inne, helt til Captain Keyes og mannskapet hans klarer å komme seg inn dit. The Flood er i seg selv en parasittrase, og de små "blekksprutene" kalles for "infection forms". Flooden tar over kroppene til mennesker og covenants, noen for å bruke som "hosts", andre for mat. De kroppene som er i middels god stand blir til store, oppblåste "carrier forms" som brukes til å klekke nye infeksjonsparasitter(tenk facehuggers i Alien-filmene). De kroppene som er sterke, brukes i første omgang til å lage jegerutgaver som kan samle inn mat. Floodparasittene er også, til tross for sitt noe klumsete og instinktive ytre, kapable til å lese av informasjon som verten sitter inne på, og utnytte den. På slutten av Halo drev de på med å restaurere skipet som Master Chief kom dit i, for å gi seg ut i universet. Det er trodd at "the forerunners" skapte flooden, men av ukjente årsaker. Det er imidlertid meget mulig at The Flood ikke var meningen at skulle eksistere, siden Halo i seg selv er et våpen mot den. Halo har en slags mekanisme som gjør at den(og de andre ringene) utsletter det meste av liv i galaksen, siden den eneste måten å drepe The Flood på, er å sulte den ihjel.

Halo2:
Brutes: var de med i enern? Er de covenants eller en egen rase?
Ordet "covenant" betyr som kjent "pakt", altså er The Covenants en samling av forskjellige raser, og med et eget hierarki. Brutes og Drones er to av de nyeste rasene som har slått seg sammen med dette imperiumet, og deltar aktivt i kampen mot menneskeheten.

-På slutten: Går ringen av? Dør Arbiter og hele covenant-fleeten?
-Hva var greia med det monsteret som drar deg ned under vannet før library-levelen? Og hva var den siste sekvensen med Cortana for noe?
Nå har jeg enda tilgode å runde Halo 2(selv om jeg vet hva som skjer gjennom hele spillet), og jeg vil tro at dette er en såkalt cliffhanger som skal gjøre det mulig å skape enda et Halo-spill(dog Bungie har sagt at det ikke blir deres neste prosjekt). Vi må vel tross alt vente og se.

Håper dette hjalp. :)
 

Erketor

My life is a void waiting to be filled with burgs
#5
Tja, det er jo det en ikke får vite. Hva skjedde med Master Chief? Gikk Halo nr. 2 virkelig av? To be continued...
 
#6
Jeg forsto det slik at Halo-ring nr. 2 ble aktivert, men den gikk ikke av. Det var totalt 7 Halo-ringer i universet, etterlatt av the Forerunners. Disse, har vi fått beskjed om, ble aktivert en gang for lenge siden, og ødela altså alt liv i universet, bortsett fra ett sted - Arken (vel, det er underforstått at dette stedet ikke ble utsatt for Halo'enes ødeleggelse, siden det fortsatt er liv her).

Altså, det var 7, nå vet vi at den ene er ødelagt (i Halo 1). Men det orakelet sa, eller Guilty Spark-noe, var at resten av Halo-ringene måtte aktiveres for å sette igang hele prosedyren. Hvor? Vel, arken, selvsagt.

Hvor er arken? Jeg setter en tier på jorden...
 
#7
En forklaring på slutten av Halo 2

Ringen i som vi ser på Halo 2 som også blir kalt Delta Halo blir aktivert men det rekker du jo å stoppe så å si fordi hun dama tar ut indexen. Da sier Guilty spark 343s røde tviling at siden du "stoppa" prosessen så sender ringen ut bare et signal. Det er det skuddet som vi ser. Det signalet da aktiverer alle de andre ringene og nå kan de kunn fyres av fra Arken. Min teori er at arken er det skipet som Master Chief og Profetene kjører på. Hvorfor tror jeg det? Jo fordi like etter dama spør den røde orakelet hvor arken er så bom! ser vi det romskipet hoppe ut av protalen og lande i rommet utenfor jorden, og i tillegg hvis man hørte etter så sier Cortana at det skipet er et Forunner skip.

Mange teorier sier at mennesker var tideligere Forunners fordi når guilty 343 kommer i skipet til menneskene i halo 1 på siste bane og leser gjennom datatbasen så sier han blant annet "ah all our lost history" og han omtaler alle mennesker som gjennkommerne Returners ellel Retailers elns. Du ser jo at han Bruten tvinger dama til å aktivere halo med indexen og gjør det ikke selv.... Det var noe jeg stussa litt på. Det er også det faktum at Covenant har aldri bedt elller spurt menneskene vil bli med i Pakten (the Covenant) mange tror at dette er fordi Covenant liker ikke Mennesker og har erklært hellig krig mot menneskene fordi de tror at mennesker prøver å bli forunners. Da jeg først hørte om Flood så tenkte jeg jo på flomm og i H2 så heter jo tilfeldigvis Forunner skipet Arken.... Hallo? Ser noen likheten her mellom Flood Ark og Noah? For flommen i Noahs fortellling dreper jo så å si alt liv og det hadde flood gjort hvis det ikke hadde vært for Frorunnerne som har en gang for lenge siden aktivert Halo ringene og drepte seg selv. Han rare duden som kunne så mye og fikk Profeten Arbiten og MC til å møtes kalte jo seg selv som Monumentet til alle syndene som de hadde gjort. Jeg tippper han er en flood. I H3 som forhåpentligvis kommer vil scare på mange spørsmål som svever rundt omkring.