Har butikker lov til å selge spill man ikke kan spille?

Tomas

Frå Oslo ellår någe.
Det skjer jo i ny og ne at mmo's stenger ned, at betalingsformatet forandres hvor klienten kan lastes ned gratis, eller rett og slett at spill generelt blir gratis.

Jeg lurer fælt på om butikken i det hele tatt har lov til å selge spillet når slikt skjer. Kanskje i de to siste tilfellene kan man argumentere at de tilbyr spillet på dvd slik at du ikke trenger å laste det ned, pluss evt. manualer og slikt. Men hva med spill som ikke en gang kan spilles, siden de kun er spillbare på servere som ikke lenger eksisterer? Teknisk sett så er det jo et produkt som ikke fungerer.

Jeg ser stadig vekk auto assault og tribes 1/2 til salgs, ofte i slike lagersalg-kampanjer. RFO ser jeg til tider til fullpris. Man lurer jo litt på om butikken er uvitende om situasjonen, eller om de prøver å selge disse fullt klar over at de ikke er værdt fem øre.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Ville ikke tro det er noen lov som forbyr dem å selge det, men om du kjøper Auto Assault nå blir nok ikke Forbrukerombudet vanskelige å få med på laget om det kniper. Mitt tips til din siste kommentar blir at butikkpersonalet enten ikke veit at spillene ikke lenger er mulige å spille, eller bare gir faen.

Lodin

Der Waaaah
Vil tippe det er fordi de ikke har fått noen memo om at spillet ikke fins lenger. Hvis det virkelig er så viktig for deg kan du jo nevne det for diskapene.
Forøvrig ser jeg stadig vekk kopier av Uru: Ages of Myst når jeg er innom Spiderman\Game så selv de beste sliter. :v:

Hvis du kjøper spillet, og diskapen ikke informerer om at det ikke er mulig å spille det (noe han selvsagt ikke gjør, hvis han vet om det står det ikke i hylla), har du krav til å kunne bytte spillet. Det vil da bli sett på som en mangel på varen og blablablablabla.

Tja Tribes kan man vel spille på et lokalt nettverk? :p

Tror ikke de som setter ut disse spillene vet at de ikke kan spilles, sikkert ikke noe problem å få tilbake pengene om man kommer tilbake.

CyberK

Finner ikke på noe.
Mnæh, det er ikke fullt så lett som Agahnim sier, husk at det fortsatt er en viss grad av caveat emptor selv i Norge. Det pleier å stå i brukeravtalen til alle slike spill at tjenestetilbyderen når som helst kan velge å stenge ned sine tjenester uten at de skylder deg noe som helst. Slikt sett er du i trøbbel dersom du faktisk har installert spillet (dvs. godtatt brukeravtalen) før du finner ut at det ikke lenger er noen servere. Hvis du stanser før det og returnerer spillet fordi du ikke godtar den avtalen (altså at du ikke godtar frafall av tjenesten), så skal det være greit. Dette er selvsagt ren jussrunkeri, og i virkeligheten kan jeg se for meg at de butikkansatte er mer smidige. (Men om de spør om du har installert den, er det tryggest å si nei. :p)

Jeg trodde nå den norske kjøpsloven gikk over brukeravtalen til de forskjellige spillene da. Hvis det ikke er mulig å spille spillet, og den ansatte ikke har informert om det, vil det bli sett på som en mangel på varen, og da har man, i henhold til kjøpsloven, krav på å få byttet det. Samme er det hvis du kjøper en ostehøvel, og sier til diskapen at du skal bruke den til å slå inn spiker. Hvis han da ikke informerer om at dette er en ostehøvel, og ikke en hammer, blir det også sett på som mangel på varen.