Hvilket er det mest revlosjonerenede spillet?

D

Deleted member 91

Gjest
Av nyere spill så syns jeg å mene at Grand Theft Auto 3 var ganske revolusjonerende. Spillet hadde et veldig åpent gameplay, med interessante oppdrag, fengende historie, og masse ripping av diverse mafia-filmer. GTA1 og GTA2 hadde like åpent (om ikke åpnere, hvis du tenker på at du selv kunne bestemme hvem du ville jobbe for) gameplay, men GTA3 var det første spillet som gjorde det i 3D.

Erketor

My life is a void waiting to be filled with burgs
Metal Gear Solid. Jeg mener, hvor mange spill hadde ikke et eller annet stealth-moment der man snek seg langs vegger og kikket rundt hjørner i seg etter at det kom på markedet?

Det er mange. Jeg kan ta de jeg tenkte meg: Mario 64, Zelda: OoT og GTA III

Man kan nesten se en før og etter greie med disse to. :p

GTA3 var det første spillet som gjorde det i 3D.
Hvis du tenker GTA serien så ja, men bla Driver 2 hadde et sånt stjel en bil og stikk av i en 3d verden.

D

Deleted member 91

Gjest
Bah, jeg visste om Driver 2, men gadd ikke regne med det, siden gå-delen bare ble brukt til å gå inn i neste bil. Man hadde ikke våpen, og gjorde ingenting "ordentlig" til fots.

Jæveltango

Pepperoni Playboy
Super Mario 64, som er 3d plattforrmspillenes far. Metal Gear Solid klarte å skape en stemning som var veldig likt en film, og var også når det gjelder gameplay ganske revolusjonerende.
Det er to spill jeg ser på som revolusjonerende. Det fins sikkert mer banebrytende spill til Commodore og Atari osv. men jeg har veldig dårlig greie på så gamle spill.

RESIDENT EVIL

Det første skrekk spillet til iallefall konsoll som faktisk er ganske skummelt + at det hadde mange sånne puzzels å såt! Ja ett revlosjonerenede spill!

Erketor

My life is a void waiting to be filled with burgs
Kanskje The Legend Of Zelda burde nevnes her? Det var jo det første spillet som benyttet seg av en nyoppfunnet teknologi, nemlig batteriminne. Dette gjorde at spillerne kunne lagre sin fremgang i eventyret og fortsette ved et annet tidspunkt, noe som før dette ikke var mulig.

Kilik

Lokal moderator
Pong (Arcade), 1972
Elektroniske spills gjennombrudd.

Pacman (Arcade), 1980
Første spillkarakter med enorm suksess. Fortsatt i dag velkjent for de fleste.

Super Mario Bros. (NES), 1985
Bestefaren til alle sidescrollers. Har hatt enormt innflytelse på alle konsollspill senere.

Tetris (Multi), 1986
Ekstremt vanedannende puzzlespill. Har kommet ekstremt mange kloner, men ingenting slår det real thing. Også hovedgrunnen til GameBoys suksess.

Legend of Zelda (NES), 1986
En ny type adventure. Også innebygd batteriminne var revolusjonerende.

Street Fighter II (Arcade), 1992
Skapte kort og godt en ny sjanger...

Wolfenstein 3D (PC), 1992
Doom, Quake, Half-Life, Halo... Ikke bare ga Wolfenstein oss en ekstra dimensjon å leke med. Det skapte det som for tiden er verdens mest populære spillsjanger.

Sim City (PC), 1993
Ga spilleren kontroll på en helt ny måte. Et spill det var umulig å bli "Game Over" i. Forløper til denenormt poulære Sims-serien...

Metal Gear Solid (PSX), 1998
Satte som kjent sniking i fokus, men også en ny standard med tanke på presentasjon av historie og karakterer.

Grand Theft Auto III (PS2), 2001
Ga oss frihet i full 3D denne gangen. Har de siste årene sett enormt mange kopier og spill som har tatt i bruk den mission-baserte åpne gameplay-arkitekturen.

Ikke nødvendigvis de mest revolusjonerende, men de viktigste og mest trendsettende utgivelsene. Vanskelig å si hvor spillindustrien hadde vært uten disse...

Lurtz

Dr. Van Nostrand
Metroid prime (NGC)

Må være tidenes beste når det gjelder konvertering av gameplay. Metroid prime tør jeg si gjorde alt riktig når de konverterte metroidserien fra 2d til 1.person 3d.

Street fighter II (SNES)

Et av de første store kommersielle slåssespillene, dette spillet har betydd enormt for senere utvikling av slåssespill til konsoll. En sann klassiker.

Virtua fighter 4

Street fighter II sin arvtager vil jeg definitivt påstå. Dette spillet bragte slåssespill til et helt nytt nivå av kompleksitet. Sega AM2 gjorde få feil med dette spillet, og så å si alle de gjorde ble rettet opp i evolutionversjonen.

Wolfenstein 3d

Kommer ikke utenom dette, dette er faren til 3d shooters. Man skal ikke se lett på dette spillets betydning for spillverdenen.

Er en del fler, men kommer aldri på ting når jeg skriver slike lister :p

Lurtz

Dr. Van Nostrand
Opprinnelig skrevet av Bad Mongo@12.07.2004, 22.58
Final Fantasy VII
74002​
Foreslår at du forklarer hvorfor. Det gjelder dere andre som bare setter opp lister også. Hva i huleste er poenget ? Svaret er jo helt meningsløst hvis det ikke har noen begrunnelse.

Opprinnelig skrevet av Bad Mongo@12.07.2004, 22.58
Final Fantasy VII
Final Fantasy VII er absolutt et bra spill, men jeg kan ikke helt se hva som er revolusjonerende med det.

Jeg mener Super Mario 64 var veldig revolusjonerende i sin tid. SM64 var (så vidt jeg vet) det første 3D plattform-spillet og det gjorde også en fantastisk jobb med å bringe sjarmen fra 2D Super Mario-spillene til 3D. Jeg husker veldig godt første gengen jeg så SM64, og jeg husker at jeg ble helt målløs.

Jeg synes kanskje også at Goldeneye 007 til Nintendo 64 burde nevnes. Dette spillet beviste hvertfall at FPS også funker på konsoll.

hva med final fantasy 1 da ?

selv har jeg ikke spilt det , men der jo det første.

Opprinnelig skrevet av Shigsyfreak+12.07.2004, 23.27-->
<!--QuoteBegin-Bad Mongo
@12.07.2004, 22.58
Final Fantasy VII
Final Fantasy VII er absolutt et bra spill, men jeg kan ikke helt se hva som er revolusjonerende med det.

74029​
[/b]
Det var vel FF`s eller kansje rollespills gjennombrudd! Det var et ganske stort spill å sånt, men så veldi revolusjonerende var det vel kansje ikke selvmom det er verdens beste spill (synes jeg) å det er jo litt revolusjonerende!!!!!111!!!!!111!!!!!!11

Kilik

Lokal moderator
Opprinnelig skrevet av Talibanan@13.07.2004, 00.38
hva med final fantasy 1 da ?

selv har jeg ikke spilt det , men der jo det første.
74037​
Da bør man heller trekke fram første Dragon Warrior (aka Dragon Quest) som ble lansert i Japan i 1987. Det regnes som det spillet som startet hele suksessen med japanske rollespill. Serien er faktisk mer populær enn FF-serien i Japan (DQVII er det mest solgte PSX-spillet i Japan med 4-5 mill. ex)...