Pong (Arcade), 1972
Elektroniske spills gjennombrudd.
Pacman (Arcade), 1980
Første spillkarakter med enorm suksess. Fortsatt i dag velkjent for de fleste.
Super Mario Bros. (NES), 1985
Bestefaren til alle sidescrollers. Har hatt enormt innflytelse på alle konsollspill senere.
Tetris (Multi), 1986
Ekstremt vanedannende puzzlespill. Har kommet ekstremt mange kloner, men ingenting slår det real thing. Også hovedgrunnen til GameBoys suksess.
Legend of Zelda (NES), 1986
En ny type adventure. Også innebygd batteriminne var revolusjonerende.
Street Fighter II (Arcade), 1992
Skapte kort og godt en ny sjanger...
Wolfenstein 3D (PC), 1992
Doom, Quake, Half-Life, Halo... Ikke bare ga Wolfenstein oss en ekstra dimensjon å leke med. Det skapte det som for tiden er verdens mest populære spillsjanger.
Sim City (PC), 1993
Ga spilleren kontroll på en helt ny måte. Et spill det var umulig å bli "Game Over" i. Forløper til denenormt poulære Sims-serien...
Metal Gear Solid (PSX), 1998
Satte som kjent sniking i fokus, men også en ny standard med tanke på presentasjon av historie og karakterer.
Grand Theft Auto III (PS2), 2001
Ga oss frihet i full 3D denne gangen. Har de siste årene sett enormt mange kopier og spill som har tatt i bruk den mission-baserte åpne gameplay-arkitekturen.
Ikke nødvendigvis de mest revolusjonerende, men de viktigste og mest trendsettende utgivelsene. Vanskelig å si hvor spillindustrien hadde vært uten disse...