Hvordan ikke suge tiss i RTS?

#1
Har lenge hatt lyst til å være god i RTS spill, men hver gang jeg prøver meg blir jeg grisebanka av computer'n på easy. Nå kom Halo Wars ut i dag, og da måtte jeg selvsagt prøve meg igjen. Computeren gikk det relativt greit å slå denne gangen, men ble voldtatt online. :trollmann:

Etter flere år med feiling er jeg en smule lei. Hjelp?
 

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
#2
Lær deg hvilke enheter som må prioriteres, og hvilke egenskaper de har. Lær deg hvilken rekkefølge ting skal bygges i. Lær deg å skaffe nok ressurser.
 
#3
Noen basic strategier som er greie å ha i bakhodet? Hørt om dummytaktikken (går sikkert under andre navn hos forskjellige folk), hvor man sender en enhet for å lure til seg større styrker fra motstanderen som man griser i et ambush.

Du har ikke noen små fikse strategier på lur og?
 

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
#4
Spesifikke strategier avhenger jo av hvilket spill det er snakk om. Nå har ikke jeg spilt mye RTS i senere tid, men det finnes helt sikkert info på gamefaqs
 
#5
Micro, micro, micro.

Har fint lite å si hvor fort man bygger eller hvor mange units man har, om du ikke har snøring på hvor unitsa dine er og hvem som blir focusa. En god regel man bør prøve å følge er å aldri la noe stå stille. Det er alltid noe å gjøre, units / heroes som står stille er bortkastet tid.
Mer enn det så må man bare se på replays, og øve.

RTS er uten tvil noe av det mest stressende og krevende av konkuransespill, i min mening verre enn quake/UT. Det krever en del øving før man kommer seg opp på et respektabelt nivå.

edit: fin video av det jeg prater om, i wc3, men prinsippet er det samme
 
#6
Halo Wars krever mye mer mikro en andre RTSer, da det er veldig lite bygging involvert, og mer special ability etc.. Prøv noobs only grupper og ta det derifra, evt prøv medium mot comp.

Evt prøv RA3, et spill som er mye bedre en halo wars.
 

CyberK

Finner ikke på noe.
#7
Men i RA3 som i mange andre spill: Du må ta kampen til fienden, ikke vente på at de skal komme til deg. Selv om det er mye mer gøy å samle opp til en storslegge av et angrep, er det mye mer effektivt med nålestikk fra første stund for så å stadig øke mengden nåler du stikker med. Det er viktig med manøvrering, for ellers blir du... utmanøvrert.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#8
Steg 1: Ser du en tiss?
Steg 2: Ikke sug den!
Steg 3: Profitt!

Sånn seriøst så må mitt tips bli å legge en strategi for seier og følge den, istedenfor bare å tenke "tja jeg får vel bygge litt sånn her da og se hvordan det går". Skal du køle på med digre og tunge superunits kan det være greit å kontrollere mange ressurser i tillegg til å smekke sammen en supportbataljon, slik at ikke gutta dine går aleine i striden, for eksempel. Jeg får tilstå at jeg ikke er så all verdens på RTS selv siden jeg ofte går for skilpaddestrategien, det vil si å bygge forsvarsverker og flikke på basen min istedenfor å gå i angrep. Noe som ofte fører til kamper på flere timer og at jeg blir most fordi kisen jeg spiller mot har utnytta tida bedre enn meg. :p

Uansett så har dette ført til at den russiske strategiserien Perimeter har en spesiell plass i mitt hjerte, siden du der kan bruke basebygging som angrepsstrategi ettersom det går an å overta fiendens baser ved å tilslutte den ditt eget basenettverk. Herlig. ^^
 

CyberK

Finner ikke på noe.
#9
Det var vel du som anmeldte den for gamer.no en gang i tiden også? :p Perimeter 2 fikk en mindre positiv anmeldelse, så jeg.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#10
Jepp, anmeldte Emperor's Testament (sånn der frittstående oppfølger til Perimeter) for dem, og det hersker. Kjøpte Perimeter 2 på impuls fra Steam her forleden ooog det virker som om det er litt mindre spas, ja. Uansett.
 
#11
Hakara: Les srategy-guides til spillet det gjelder. Lær deg de viktigste punktene og øv på dem mot en lett computer. Når du føler de sitter og du har fått inn en rutine, kan du begyne å gå inn i de mindre detaljene. Lær deg også alt som trengs for å spare tid. Hotkeys til alle enheter osv.

EDIT: Og forresten, lær deg først en enkel men god strategi som du bruker hver gang du spiller. Denne vil sikkert ikke funke i alle matcher, ut i fra hvordan motstanderen spiller, men nettopp derfor vil du lære hvor bra strategien funker i forskjellige situasjoner. Det funka bra for meg. Start lett.
 

Tomas

Frå Oslo ellår någe.
#12
Se på dine egne replays, og finn ut hvorfor du tapte.
Aksepter at du tapte på grunn av dine egne feiltak istedenfor å sope det under teppet som uflaks eller urettferdig taktikk fra motparten (nå sier jeg ikke at det er det du gjør, men det er en vanlig fallgruve hos mange).

En ting jeg fant ut som var stor grunn til at jeg sugde var at jeg aldri scoutet. Jeg bare antok at motstanderen min liksom bygde litt av alt, og ofte så var det masse facepalm når jeg så på replayet og fant ut at han hadde absolutt ikkeno forsvar når jeg antok at han hadde en hel armé hjemme.
Når du kjemper mot en offensiv spiller, så er det lett å tro at han har masse enheter du ikke kan se. Ofte så er det du ser det eneste han har.
 
#13
Scouting gjorde jeg faktisk. Når jeg ble voldtatt i sist match så sendte jeg en liten gruppe med folk på tur for å lokalisere basen hans, fant den, og de ble fort drept. Litt senere sendte jeg et fly for å sjekke han igjen, da hadde han 3 baser... Visste ikke at man kunne bygge base på flere steder engang =I

Siden det er halo wars jeg har planer om å spille mest for tiden er det ikke all verdens hotkeys å skulle lære seg, heldigvis.
 

Drauden

SGs kollektive lillebror
#14
Halo Wars? Meh.

Spiller ennå Starcraft. Har prøvd andre RTS , men ingen gjør noe for meg. WC3 holdt på å fungere, men så er det så uvant med å holde på med heroes når du er vant til store massive kamper. Dessuten svir grafikken i øynene.
Suger forresten i begge.
 
#15
Det som ofte fungerte for meg de dager jeg spilte mye rts, var å på forhånd bestemme meg for hva jeg skulle satse på. Ta starcraft som eksempel da jeg (muligens ikke berettiget) går ut i fra at det er en av de spillene som folk kjenner best til.

velg deg en taktikk og fokuser mot den for å si det rett ut. Veldig ofte vil du møte spillere som angriper raskt (rush) og for å kunne møte disse må du enten ha forsvar nok til å leve lenge nok til å iverksette din egen plan eller å kunne møte fienden head on med din egen rush styrke.

Et tips som jeg kan gi deg er å begynne å harsellere med fienden med en gang. Start å speide så tidlig som mulig, og få en oversikt over hvor motstanderen din er. Så fort du vet det, send noen små billige enheter til å angripe ressursene til motstanderen. Ingenting øker sjansene dine for seier så mye som å hindre motstanderen din i å få økonomien sin opp, uansett om det dreier seg om tiberium, crystals, gold eller hva det måtte være.

Hele tiden bygg ut nye units, selv når du er i angrep. selv om det er en maks cap på hvor mange units du kan ha, så vil du ha nye units klare til å ta plassen til de som døde.

Og hele tiden gå etter fiendens ressurser om du kan. En fiende ikke kjøpt er en fiende som ikke dreper dine units.

Og ja, rts er stressende, derfor de er så gøy. ;)
 
#16
Som mange allerede nevner er scounting og micro alfa omega. Blir nevnt Starcraft her, jeg spilte det altfor altfor mye i min ungdom og lærte endel nyttinge tips som blir autoimplementert i de fleste andre strategispill jeg kommer over, og Starcraft holder seg godt enda :D

Scouting er spesielt viktig, ikke bare for å vite hvor motstanderen din er, men spesielt for å vite HVA han fokuserer på//bygger. I de fleste gode strategispillene(aner ikke om HW faller inn under dette) så har alle units en favorittfiende, og det er spesielt viktig når du scouter, finn svakheten hans.

Hvis motstanderen din bygger seg inne, kjøp siegeunits, rusher han, bygg forsvar kombinert med sterke units som du kan counterattacke med.

Som det har blitt nevnt flere ganger allerede handler det om å gjøre noe HELE tiden, RTS er stress som fy og utfordrer virkelig den analytiske delen av hjernen samtidig som du må planlegge 5 skritt frem og vite hva du gjør.

World In Conflict er et utrolig kjekt spill man kan trene micro i, en utrolig bra singleplayeropplevelse, og det virker rimelig kult online også, er endel norske WIC-servere oppe faktisk. Siden du ikke "bygger" i WIC så er unitsene dine alt du har(pluss tacc-weapons..) og dermed må du lære å bevege dem smart og unytte terreng o.l. til din fordel.
 

Drauden

SGs kollektive lillebror
#17
Blir Empire: Total War regnet som et RTS? Eller bare feiler jeg her?
 
#18
Vel... det har elementer fra både RTS og turbaserte spill.

Kampene er RTS, mens resten er turbaseret.

BTW finnes det noen kul forkortelse for turbaserte spill eller?
 

Houseman

Filmnerden
Medlem av ledelsen
#19
TBS (turn based strategy).