I spy with my little eye.... Banana bread! (SpyParty)

ganon

The Boshy
#1
header.jpg


Wow! Buggz foreslo dette til meg i går, og selv om jeg hadde lest mye om det i forkant opp igjennom årene så tok selve spillopplevelsen meg ganske på senga.
Konseptet er såre enkelt; Ene spilleren er en spion i en sosial sammenkomst og har en liten bunke med oppdrag han skal utføre. Dette kan være å bytte ut en statue med en falsk en, putte en mikrofon på en kar, kontakte en dobbelagent, flørte med noen etc. Spionen kan også gi seg selv mer tid, jupp dette går på tid, ved å sjekke klokka ved et vindu, men hvis snikskytteren følger med kan dette få fatale konsekvenser!

SpyParty-v0.1.3869.0-20150427-14-27-34-0.jpg

Ikke bry deg om meg, jeg skal bare fjerne et hår fra jakken din...

Den andre spilleren er en heller sinna (ble visstnok ikke invitert til festen) snikskytter som har i oppdrag å finne og utrydde spionen! Det han må se etter er alt utenom normalen, kanskje ser den ene statuen annerledes ut enn hva den gjorde for ett minutt siden?

sniper.jpg


Hvis tiden oppe i høyre hjørne øker nå så får du så jævlig en kule i panna!

Det er vanskelig å yte spillet rettferdighet med ord og bilder, og jeg var ikke helt overbevist før vi begynte første spill, hvor jeg ble utpekt til å være spion. Ca 20 sekunder senere var jeg overbevist. 20 sekunder fra å sitte henslengt i sofaen til foroverlent og tro at jeg var James Bond og livet var på spill.
Vi brukte Discord til å snakke med hverandre og det var festlig hvordan vi ble helt stumme sekundet spillet begynte og gapskrattet etterpå når vi så på replayen og påpekte alle blundere vi begge gjorde.
Spillet har en veldig fin replayfunksjon hvor man kan hoppe i tid til alle øyeblikk hvor man utførte oppdrag og mange kamera alternativer for å få med seg alt.
Det er meg, Buggz og Yetipants som har dette på Steam foreløpig og jeg anbefaler dette til andre som har lyst på en annerledes og intens spillopplevelse!

PS: Selv om spillet er i early access så har det en veldig bra tutorial som får deg til å om ikke bli, så iallefall til å late som du er en superspion iløpet av et kvarter.
 
Sist redigert:

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
#2
Det skal sies at tutorialen er veldig bra på å forklare deg alt det mekaniske, og legger inn litt humor, men den gir deg lite innblikk i hvordan det føles å spille dette spillet. Etter tutorialen var du ganske lunken, men da vi først begynte å spille mot hverandre kunne jeg nærmest merke gliset ditt over nettet.

Det å late som om du er en NPC i en ganske trang plass mens spionlaseren saumfarer rommet er en utrolig intens opplevelse! Hele opplevelsen står og faller på detaljene, og det er her Spyparty skinner. Selve konseptet er kjempeenkelt, men å beskrive hvorfor det fungerer så bra er vanskelig. Som spion på festen ser du hele tiden en rød laser farte rundt, så du ser alltid hvor sniperen har vendt blikket. Timeren tikker og går, så hvis ikke du har jevn fortgang i oppdraga må du risikere å beglane klokka der sniperen har lettest for å se deg. Du må planlegge hvor du skal bevege deg, men plutselig kommer det en NPC og plasserer seg der du hadde tenkt deg, så nå må du improvisere og det fort! Når spillet er over (1-5min) kan man trykke play again, og da bytter man roller. Spillet driter i hva du liker best, man bytter roller og sånn er det. Og det er helt greit, for man burde virkelig bytte på det jevnt for opplevelsens skyld.

Det er ikke mindre intenst som sniper, for ALLE er suspekte. Der var det noen som plutselig endret retning, var det bare AI-en eller måtte spionen improvisere? Dæven, nå står det noen veldig tett innpå ambassadøren, må følge ekstra med her nå. FAEN! Nå er en av statuene blitt byttet, skjedde det nå nettopp? "Banana bread" oh shit, hvem var i samtalgruppene med de to potensielle dobbeltagentene akkurat nå? Må lowlighte alle utenfor fort før de FAEN ALLE BRYTER OPP OG BEGYNNER Å BEVEGE SEG RUNDT

Det er et spill med et normt mestringspotensial og Spyparty gir deg en del verktøy for å skreddersy opplevelsen. Det er (foreløpig) fire brett i forskjellig størrelse og dermed forskjellige antall gjester på festen. Det er også store forskjeller i hvor godt overblikk sniperen får, men i alle tilfeller er det umulig å se hele festen på én gang. Det er åtte spion-missions og av disse velger man fire, og man kan også bestemme om disse fire skal være kjent for sniperen på forhånd eller ikke. Her levler spillet sammen med deg og lar deg avansere gradvis til proffmodus etter hvert som man blir bedre.

tl;dr umulig å beskrive hvor bra det føles å spille, må prøves
 
Sist redigert:

Tutankoopa

Ole (オーレ)
#3
Åh herregud! Dette må jeg prøve. Virker mer som et slags brettspill, litt som det derre Keep talking and nobody explodes. Husker jeg så konseptet for lenge siden, men hadde glemt det helt bort. Postene deres og det jeg leser på nettet har alt overbevist meg!
 
#4
Høres ut som en destillert utgave av Assassins Creed Brotherhood sin online-del (ble den med videre i senere utgaver, egentlig?). Husker jeg syntes den eide ganske mye.
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
#5
Jeg har bare prøvd ett Assassin's Creed-spill online (treern tror jeg), og det... var et helt annet spill. Jeg kjenner ikke til Brotherhood, men jeg kjenner heller ikke til noen andre spill som føltes som dette.

140 spenn på steam, det koster ikke mye å finne ut om det er noe tess. Det skal dog sies at det er kjekt å spille mot noen som har spilt ca like mange runder som deg, for man blir så mye bedre for hver gang man spiller.
 

Tutankoopa

Ole (オーレ)
#6
Det høres logisk ut. Da melder jeg meg for en første test med noen herfra, om det er noen som vil prøve. Ser for meg at det ikke er like morro uten å snakke sammen, men er det også mulig å spille mot randoms / random nybegynnere?

PS: https://kotaku.com/after-nearly-a-decade-of-development-spy-party-is-look-1824147658
Kom over dette intervjuet hvor utvikleren snakker litt om den Assasins Creed-sammenligninga.
 
Sist redigert:

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
#7
Jeg tror faktisk det er null problem uten discord, fordi mens spillet pågår er det så intenst at man holder kjeft uansett. Så kan man chatte etter gamet mens man ser replay.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#9
Er med.
 

Tutankoopa

Ole (オーレ)
#10
Hadde også litt småplaner om å kose meg med dette ikveld :) Er altså gjerne med, vi kan jo se hvem som er online når. Får vel bite i det sure eple og laste ned Discord antar jeg...
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
#11
Gjør det. Spillet har også spectator mode, så vi ordner dette fint. Du bør også gå gjennom tutorialen, så @Yetipants og jeg kan ta noen runder mens du gjør det (ca. 40min).
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#12
Jeg har jo spilt noen runder, men jeg tenker det kan være greit å ta den en gang til, merker jeg...
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
#13
Jeg hadde ikke spilt siden før den grafiske oppdateringen (mao fire-ish år siden), jeg syntes det var veldig greit å ta den tutorialen. Heldigvis er den kjekk og gjennomført, til tross for work-in-progress- og early access-advarslene.
 

Shinra85

Spillegals effort emo
#14
Hva krever spillet av kronasjer og specs?
E: Veit jeg kan sjekke lett, men hva ellers skal man bruke SG til?
 

Shinra85

Spillegals effort emo
#16
Hmm. Spørs på både specs og økonomi.

Nei,altså...potetspekk funker. Må gnage litt på kjøpssummen, selvom det frister
 

Shinra85

Spillegals effort emo
#17
@Buggz er 5.beste i mye rart, men i hjertet mitt er han nummer 1.

Fikk spellet i gave på Steam. Satser på å kunne være med 21ish om ikke ting går åt skogen på noe vis.
 

Agradula

Ridder Jonatann
Medlem av ledelsen
#18
Jeg var også en av de som kjøpte det for hundre år siden men nå har jeg somla meg til å installere det på steam. yay
 

Shinra85

Spillegals effort emo
#19
Jeg elsker denne delen på Steam-siden av en eller annen grunn;

  • Additional Notes: I develop the game on a really ancient laptop to keep myself honest and keep the game running fast on low end hardware, so it should work on quite old computers!