Janteloven
1. Du skal ikke tro du er noe.
2. Du skal ikke tro du er like meget som oss.
3. Du skal ikke tro du er klokere enn oss.
4. Du skal ikke innbille deg at du er bedre enn oss.
5. Du skal ikke tro du vet mer enn oss.
6. Du skal ikke tro du er mer enn oss.
7. Du skal ikke tro du duger til noe.
8. Du skal ikke le av oss.
9. Du skal ikke tro noen bryr seg om deg.
10. Du skal ikke tro du kan lære oss noe.
Axel Sandemose 1933
Jeg er så gruelig lei å få dritt slengt til meg hver eneste gang jeg tar noen, hver eneste gang jeg stiller spørsmål til hva spillerne gjør, og hver eneste gang jeg ligger øverst på poenglista i et spill.
Hvorfor rakker folk ned på andre i onlinespill? Får det dem til å føle seg bedre? Er det et menneskelig instinkt? Å påpeke at jeg hadde flaks, at jeg er "nabb" (som fjortissene i disse dager bruke i erstatning for "newbie/nybegynner) er noe av det verste jeg vet. Åssen kan de vite at jeg hadde flaks? Ser de skjermen, musa og tastaturet mitt kanskje?
Jeg kommer til å sette opp servere som forbyr slik oppførsel. På flertallet av norske spilleservere (uansett spill) så får ikke janteloven noen videre konsekvenser.
EDIT: Jeg har bare erfaring fra online PC-spill. Hvordan forholdene er på Xbox live og de øvrige spillekonsollene vet jeg ikke.
1. Du skal ikke tro du er noe.
2. Du skal ikke tro du er like meget som oss.
3. Du skal ikke tro du er klokere enn oss.
4. Du skal ikke innbille deg at du er bedre enn oss.
5. Du skal ikke tro du vet mer enn oss.
6. Du skal ikke tro du er mer enn oss.
7. Du skal ikke tro du duger til noe.
8. Du skal ikke le av oss.
9. Du skal ikke tro noen bryr seg om deg.
10. Du skal ikke tro du kan lære oss noe.
Axel Sandemose 1933
Jeg er så gruelig lei å få dritt slengt til meg hver eneste gang jeg tar noen, hver eneste gang jeg stiller spørsmål til hva spillerne gjør, og hver eneste gang jeg ligger øverst på poenglista i et spill.
Hvorfor rakker folk ned på andre i onlinespill? Får det dem til å føle seg bedre? Er det et menneskelig instinkt? Å påpeke at jeg hadde flaks, at jeg er "nabb" (som fjortissene i disse dager bruke i erstatning for "newbie/nybegynner) er noe av det verste jeg vet. Åssen kan de vite at jeg hadde flaks? Ser de skjermen, musa og tastaturet mitt kanskje?
Jeg kommer til å sette opp servere som forbyr slik oppførsel. På flertallet av norske spilleservere (uansett spill) så får ikke janteloven noen videre konsekvenser.
EDIT: Jeg har bare erfaring fra online PC-spill. Hvordan forholdene er på Xbox live og de øvrige spillekonsollene vet jeg ikke.