Jasså, du vil lage spill?

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Og da er det jaggu duket for noe nytt: Amazon lanserer sin egen spillmotor, og den heter Lumberyard. Vi er nok mange som har gått og irritert oss over at det er for få spillmotorer med gnagerbaserte logoer (Lumberyard har en bever i logoen), så bare det er jo positivt. Ellers? Å ta i bruk Lumberyard er free gratis, ittno' royalties å betale eller noe som helst. Hvor kommer så spenna inn? Jo, det er Amazon som lager dette, og de er en av de største cloud computing/storage-leverandørene på markedet. Lumberyard er nært sammenknyttet med AWS (Amazon Web Services, grunnlaget for skylagringstjenestene og dataløsningene deres) og Twitch, og hvis/når du tar i bruk AWS må du så klart betale for det.
Amazon Lumberyard is integrated with Twitch so that you can build games that engage with the more than 1.7 million monthly broadcasters, and more than 100 million monthly viewers on Twitch. With Amazon Lumberyard's Twitch ChatPlay, you can use a drag-and-drop visual scripting interface to create gameplay features in as little as minutes that let Twitch viewers use chat to directly impact the game they are watching in real-time. And, the Twitch JoinIn feature within Amazon Lumberyard helps you build games that let Twitch broadcasters to instantly invite their live audiences to join them side-by-side in the game, with a single click, while others continue to watch.
Hvis man leser litt på sida så finner man ut at motoren er skrevet i C++, at du får med kildekoden når du laster ned, og at all denne herligheten ikke bare har blitt plukket ned fra løse lufta; den er basert på Crytek sin CryEngine, som Amazon har kjøpt seg betydelig inn i, hvis ryktene er til å stole på.

Jeg kan vel si sånn umiddelbart at dette sikkert høres fint ut for en del folk, men jeg veit iallfall at jeg for det første blir helt koko rastløs hvis jeg sitter og ser noe som helst på Twitch og for det andre ville fått powernoia hvis noen skulle sett meg over skulderen mens jeg satt og programmerte. Aner ikke hvor stort markedet er for dette, men det må da være noen som er interesserte siden Amazon tydeligvis satser så tungt på det. Uansett er dette ganske åpenbart et tiltak for å øke utbredelsen av AWS, så da er det logisk at mye av API-et gjør bruk av det. Hmm, sier jeg til det.

Men men, det ser bra ut da. Hva tror dere?
 
Jeg bruker sikkert twitch 2-5 timer hver dag og elsker det og finner jækla god underholdning i det. Jeg ser også for meg flinke kodere som sitter å koder småspill foran et par hundre folk som spammer "kappa" i chatten mens donasjoner og subs hamrer inn. Ikke minst også en god arena for folk som ønsker å lære eller lære bort såklart.
 
Jeg har sett på indieutviklere som streamer mens de programmerer/tester spill, og jeg finner det veldig underholdende/lærerikt å kunne ha en slik kontakt med utviklere. Blir å sjekke ut!
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Wise fwom youw gwave osv.

Neida ass jeg prøver å få sittet litt mer med Unity nå, omtrent hver kveld; fikk litt mersmak av GGJ. Driver og mekker noe greier, det er veldig lite å se på enn så lenge men her er et bilde:



Uansett, noe av moroa med Unity er når du skjønner hvordan ting henger sammen og at du kan få til fete ting uten at ALT må være i kode. Nå er det sånn at det bare var et par hundre til stede på den forelesninga jeg var på sist helg, men for dere andre finnes f.eks. denne kanalen som forklarer hvordan man får ting til å se bra ut i Unity. Hvis du vil animere ting i kode (eller scripte ting til å skje over tid, eller gradvis justere verdier, eller, eller...) så trenger du tweens og uten at jeg har testa veldig mange vil jeg påstå at DOTween klarer brasene. Tusenvis av innebygde extensions og hvis det ikke er nok følger det med generiske, statiske metoder for å tweene floats, med (eller uten) easing og gode greier.

Ok, jeg skal holde kjeft nå.
 
Føler jeg begynner å få taket på Unity nå og bruker det selvfølgelig bare til å lage cutscenes. Spørsmålet er, hvor kriseforferdelig er dette????


Skal blant annet legge inn lyd, litt musikk, få feen til å bevege seg mer dynamisk. Og så glemte jeg sånn title card som skal komme etter dialogen som sier navnet på stedet, hvilken side i borgerkrigen som har det akkurat nå, temperatur, m. m. Kommer aldri til å bli ferdig.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Imponerende arbeid, for all del. Litt mer effort på græffiksa så har du noe som ville tatt indie-miljøet anno 2001 med storm. Liker forsåvidt at dialogen er så smertefullt meta, men jeg tror jeg hadde blitt litt sliten av et helt spill i den stilen der. Men igjen så regner jeg med at det er for lulz mens du finner ut av hvordan ting skal henge sammen.