[PC] Jeg har Kickstarter-feber og den eneste kuren er å finansiere fler indiespill

Lodin

Der Waaaah
#1
Bare noen uker er gått siden Double Fine sin satsing ble en knakende suksess og også Wasteland 2 er en ting som kommer til å bli mekka. Det kan bare bety en ting, nemlig at masse folk kommer til å slenge seg på lasset? Jeg har ingen illusjoner om at Kickstarter kommer til å betyr en renesanse for PC-spiller og flere av prosjektene kommer til å bombe hardt. Tør ikke tenke på hvor mye ræging det vil skape første gang noen "tar alle spenna og stikker."
Alikevel er det ikke tvil om at vi kommer til å få en del gode spill i framtiden utelukkende takket være folks villighet til å finansiere drømmer. Ihvertfall handler denne tråden om alle de lovende sparkstøttingene som popper opp for tiden.

The Banner Saga er da et strategisk RPG hvor man skal styre en vikingklan av den gamle skolen. Dette mekkes av folk som fikk nok av dritten til Bioware og starta for seg selv. Grafikken er vel det første som slår en siden den er dritlekker. Dette er en spill jeg virkelig håper det blir noe av og siden de allerede er langt på vei med prototyping ser det lovende ut. Målet på 100.000 dollars er og nådd.

Dead State har vært i produskjon i en del år nå, men siden folk alikevel er villige til å forfinansiere spill kan vel en sparkstart underveis være greit. Det er da en zombiespill som i likhet med Zomboid handler mer om å overleve på sikt og samarbeide med andre overlevende enn å løpe rundt med motorsag. Har venta lenge på denne og kan vente litt til.

Så har vi disse folka her og de vil lage et nytt Tex Murphy. Ved første øyekast lyder no sånt sinnsykt, men i 2012 er sikkert et FMV-spill noe av det billigste man kan mekke mens da orginalene kom ut var blant de dyreste. Hadde blitt å eie.

Jo også kan det vel nevnes at folka som mekker HD-porter av Baldur's Gate 1 og 2 går å drømmer om å gi oss 3. Om de skulle gå for å Kickstarte det blir det vel første gang en orntlig utgiver (Atari?) er innvolvert denne typen prosjekt.
 

Terje

mostly harmless
#2
FTL (Faster Than Light) er en slags rogue-like spacesim av noe slag. Du spiller mannskapet i et romskip som farter rundt i et tilfeldig generert verdensrom. Mye greier å oppdage rundt omkring, skipet kan oppgraderes og slikt, men en stor del av spillet skal være kamp mot andre skip. Gameplayet er da sånn sett-ovenfra-taktikk hvor du ser mannskapet ditt springe rundt i skipet ditt og styre med alt... som kan styres med. Greia er at det er en hel del ting som skjer underveis i kampene som endrer situasjonen radikalt; etterhvert som skipet ditt tar skade kan seksjoner miste atmosfære og folk som er fanga der uten romdrakt er føkka, deler av skipet ditt kan ende med å stå i brann, alt mulig rart av motorer, våpen, sensorer og slikt kan bli knust og situasjonen ender fort med at du febrilsk forsøker å få satt folk til å holde skipet på et operativt nivå samtidig som du prøver å få sørga for at motpartens skip ikke er det. Spillet er etter sigende dritvanskelig og kan vist ikke lagres underveis, her er det permadeath som gjelder. En runde skal vist vare sånn type alt fra et kvarter til halvannen time.

Hvis jeg har forstått det riktig. Det finnes visst en beta tilgjengelig men jeg har ikke prøvd den. Venter til det er ferdig. Jeg hørte om det i paddekastet til PC Gamer for en liten stund siden hvor de hadde prøvd betaen og elska det vilt. Kickstarten ber om $10.000 og har passert $120.000 med ti dager igjen. Virker interessant.

Edit: Over til noe annet, i siste oppdateringen Brian Fargo posta på Wasteland 2 kickstarteren så sier han bl.a. dette:

And speaking of goodwill it occurs to me that we can harness the power of Kickstarter in a more meaningful way. Fan funding is bigger than me or Wasteland 2 as I have remarked before. The development community has come together to support us in ways that I didn't think possible and our power as developers will ultimately come from us sticking together. Both gamers and developers have so much more strength than they realize. But in order to help facilitate the power of crowd funding I am going to suggest that all of us that do utilize this form of financing agree to kickback 5% of our profits made from such projects to other Kickstarter developers. I am not suggesting taking a backers money and moving it to another project.. I mean once a game has shipped and created profit that we funnel that back into the community of developers to fund their dreams. I am tentatively calling this "Kick It Forward" and I will be the first to agree to it. In fact, I will have our artists create a badge that goes on all Kickstarter projects that agree to support this initiative. Imagine the potential if another Minecraft comes along via Kickstarter and produces millions of dollars of investment into other developers. This economic payback will continue to grow the movement way beyond the current system. I hope others will join me with this idea and make this a true shakeup.

Let's get the power shifted around a bit!
Om han virkelig får til det, om nok utviklere samles om å bli med på et sånt opplegg og det virkelig tar av. Vel, det skal bli artig og se.
 
Sist redigert:

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
#4
Det der er noe av det beste jeg har lest siden Double Fine sin kickstarter klikka i vinkel. Jeg blir å følge nærmere med på det. Også skal jeg sjekke ut FTL når jeg har litt tid til å sjekke ut enda et spill, dvs en regntung dag på sensommeren en gang..
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
#6
Victor Ireland er tilbake, og nå vil han at folk skal bla opp $500 000 for å bevise at de liker JRPG-er! Men en middelmådig oppfølger til et uinteressant spill er ikke akkurat måten å gjøre det på, hva med å gi ut faens 7th Dragon 1 og 2, som folk faktisk har lyst på?

(beklager Kotaku-link)
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
#8
Verden trenger tydeligvis flere pek og klikk-eventyr, så hvorfor ikke bringe tilbake Leisure Suit Larry? Al Lowe og gjengen ønsker seg $500 000 for å lage en remake av Larry 1; Leisure Suit Larry in the Land of the Lounge Lizards: Reloaded.

Make Leisure Suit Larry Come Again!

(Se videoen iallfall)
 
#10
Er særdeles stor fan av Larry spella (ihvertfall 1-7, hvorav 3 kanskje er et av favorittspillene mine noensinne, om så bare for fantastiske musikken), men jeg er skeptisk til at de ønsker seg hele 500.000 for å gjenskape noe som allerede er skapt, mens Tim Schafer og co bare krevde 400.000 for noe som kanskje ikke engang hadde et konsept enda. I tillegg var spillet allerede annonsert for en stund tilbake, og det virker når som de har havnet i økonomisk krise. Noe de godt kunne ha nevnt i denne kickstarter saken.

På en anne side så er Al Lowe tilsynelatende en fantastisk hyggelig fyr, og mest sannsynligvis like troverdig som de andre større navna som har kastet seg på Kickstarter bølgen. Riktignok blir det andre gang Larry 1 får en remake (første gangen var allerede på Amiga/PC), og jeg er mest spent på de resterende i serien. Men målet er visstnok hele smølinga, så da er det vel bare å smøre seg med tålmodighet. Uansett venter jeg og ser det litt an før jeg donerer minstebeløpet.
 

Lodin

Der Waaaah
#11
Jeg skal ihvertfall sparke litt på den der siden jeg uansett bestemte meg for å coppe det når de annonserte remaken første gang.
 
#12
Kall meg gjerne en tøffel, men etter en lang natt med lite søvn fant jeg til slutt ut at jeg nødig ville være den ene personen som lot være å legge inn de siste 15 dollarne.
 

Terje

mostly harmless
#13
Nei.

Altså, jeg også digga Larry en gang i tiden og satt som kvisete tolv-trettenåring og wø-hø-høa av voksenvitser på datan, men ærlig talt. Er det noe man har vokst fra så er det Larry. Ihvertfall Larry 1.
 

Terje

mostly harmless
#15
Joa. Jeg er enig i at de senere spilla har mer for seg, men det første? Lenge siden jeg likte're nå.

Hadde det derimot vært Space Quest serien de ville dra igang igjen hadde jeg spadd penger deres vei uten å somle nevneverdig.
 

Lodin

Der Waaaah
#16
Håper de oppdaterer referansene og interfacet. De bør dog beholde tekst-interfacet også siden det åpner for mer kreativitet. Men ja, Larry eier fremdeles hver dag alle dager.
 
#17
Tviler sterkt på tekst-interface, ettersom de kvittet seg med det allerede i '91, da første remake av LSL1 kom ut.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#18
Det jeg får mest lyst til av den kickeren der, er å bli kompis med Al Lowe. Jeg får derimot ikke spesielt lyst til å gi spenn til et prosjekt som ble annonsert for en god stund siden, grunnstøtte og som folka bak nå regner med at fansen skal dra ut i rom sjø for å få en oppdatert utgave av et spill som ikke var så jævlig fett i utgangspunktet.

Wasteland 2, derimot, kommer til å få spenna mine så fort jeg har noen å gi bort.
 
#19
Jammen det var jævlig fett, og jeg ønsker at det ser dagens lys. At jeg også indirekte hjelper til å finansiere en mulig remake av LSL2 og 3 for å få fullført den originale trilogien, samt en ultimat utgave av LSL6 som jeg aldri har spillt gjennom, og en høyoppløslig LSL7 som allerede er pent, er vel hovedgrunnen til at jeg kaster inn håndkleet. Men ellers er jeg enig med at det er litt "shady" business med dette. Men pytt, det er bare 15 dollars, jeg taper mer på lotto i uka.