Jeg og noen venner samlet oss for litt sosialiserings i går og på tapeten var Keep talking and nobody explodes som kveldens underholdning. Dette er en bombedesarmeringsimulator hvor en spiller sitter og ser på en bombe som han kan manipulere, og de resterende må sitte ute av syne til bomben, men innen hørselrekkevidde. Det er selvfølgelig de resterende som sitter på manualen til bomben (kan leses og lastes ned her på det bpste domenet: www.bombmanual.com) og det er opp til stakkaren med bomben å forklare hva han ser.
Spillet har en veldig fin læringskurve og introduserer nye elementer støtt og stadig etterhvert som man føler seg komfortabel. Man skulle tro at det ville bli plankekjøring etterhvert som man har sett de forskjellige puzzlene, men det er lagt inn såpass mange faktorer som forandrer seg basert på hva bomben inneholder at han som desarmerer er avhengig av manualen. Ta eksempelet under:
Her er en blant annet en blå knapp hvor det står "hold". Ville du instinktivt trykket og holdt på den blå knappen? Da ville du dødd! Fordi, i manualen står det at man skal sjekke serienummeret på bomben hvis det er en blå knapp og hvis det ender med oddetall så skal man trykke og slippe med en gang!
Etterhvert blir ting avanserte og spillet introduserer ting som morsekode og labyrinter hvor det er viktig å ikke prate i munnen på hverandre (protip: man prater konstant i munnen på hverandre) og stemningen blir intens. Legg til en timer som tikker ubønnhørlig mot undergangen, alarmer som plutselig går av og lys som svikter og du har det komplette vanvidd!
La oss desarmere bomber!
Buggz er klar!
Kort fortalt så eier dette spillet hardt og det er såpass lett å sette seg inn i at selv ikke spillinteresserte burde klare å gjøre nytte for seg. Spillet støtter også Occulus Rift som vi hadde planlagt å bruke, men vi manglet dessverre en ledning som ligger i en eller annen eske i flyttelasset til Buggz.
Spillet har en veldig fin læringskurve og introduserer nye elementer støtt og stadig etterhvert som man føler seg komfortabel. Man skulle tro at det ville bli plankekjøring etterhvert som man har sett de forskjellige puzzlene, men det er lagt inn såpass mange faktorer som forandrer seg basert på hva bomben inneholder at han som desarmerer er avhengig av manualen. Ta eksempelet under:

Her er en blant annet en blå knapp hvor det står "hold". Ville du instinktivt trykket og holdt på den blå knappen? Da ville du dødd! Fordi, i manualen står det at man skal sjekke serienummeret på bomben hvis det er en blå knapp og hvis det ender med oddetall så skal man trykke og slippe med en gang!
Etterhvert blir ting avanserte og spillet introduserer ting som morsekode og labyrinter hvor det er viktig å ikke prate i munnen på hverandre (protip: man prater konstant i munnen på hverandre) og stemningen blir intens. Legg til en timer som tikker ubønnhørlig mot undergangen, alarmer som plutselig går av og lys som svikter og du har det komplette vanvidd!
La oss desarmere bomber!
Buggz er klar!
Kort fortalt så eier dette spillet hardt og det er såpass lett å sette seg inn i at selv ikke spillinteresserte burde klare å gjøre nytte for seg. Spillet støtter også Occulus Rift som vi hadde planlagt å bruke, men vi manglet dessverre en ledning som ligger i en eller annen eske i flyttelasset til Buggz.