Kjøp, salg og bytte for dummies

Endre

Ødela forumet
#1
Har du ikke handlet/byttet over SG før? I dette emnet prøver vi å besvare de mest spurte spørsmålene, slik at hver enkelt bruker slipper å starte sitt eget emne eller spørre andre brukere over PM. Hvis du lurer på noe som ikke er besvart i dette emnet, kan du sende en PM til Houseman. Spørsmålet (og svaret) vil så bli redigert inn i dette emnet.

Er Spillegal.no ansvarlig for handler og bytter mellom brukerne på SG?
Nei. Dette gjøres privat mellom hver enkelt bruker, og Spillegal.no kan ikke stilles ansvarlig hvis noe skulle gå galt underveis.

Hvordan melder jeg min interesse?
Det kan du gjøre enten ved å svare i det aktuelle emnet, eller ved å sende en PM til den som har annonsert et spill e.l. for salg eller bytte. Den som skal selge/kjøpe/bytte gjenstanden tar så kontakt med deg, enten ved å poste i emnet eller ved å sende PM.

Hvordan utveksler vi penger og spill (e.l.)?
Dette avtaler dere dere imellom, men det vanligste er enten at man møtes og foretar handelen/byttet der og da, eller at man utveksler adresser og sender penger/gjenstander.

Hvordan kan jeg være sikker på at varen kommer uskadet fram?
Det kan du ikke, med mindre du forsikrer varen, men det vanligste er å sende spillet/DVD'en e.l. i en boblekonvolutt eller på annen måte pakke inn varen slik at den ikke tar skade av støt o.l.

Hvordan betaler jeg/får pengene?
Dette avtales mellom brukerne, men det vanligste er at man får et kontonummer som man setter inn pengene på eller at man møtes og overleverer pengene personlig. Penger skal ikke sendes i posten, siden det ikke er lov i Norge.

Hvordan sender jeg varen?
Igjen, dette er noe som avtales mellom brukerne, men det vanligste er at man får en adresse som man sender varen til (sier seg selv, ja?). Bare husk på å pakke inn varen ordentlig, i en boblekonvolutt (fåes kjøpt på Posten) hvis det er et spillcover e.l. eller på annen forsvarlig måte hvis det er større ting.

Hva gjør jeg hvis noe går galt?
I 99 av 100 tilfeller gjør det ikke det. Vi har imidlertid hatt noen brukere som har lurt til seg penger og spill gjennom disse annonsene på SG, og det er sterkt beklagelig. En viktig forhåndsregel er å sjekke dette emnet for å se om den brukeren du skal handle med har fått negativ tilbakemelding på tidligere handler (nicket hans/hennes står da oppført med en eller flere minuser). Neste trinn er å be om fullt navn og adresse, og gjerne også telefonnummer. Da har man mulighet til å kontakte personen i ettertid. Likevel: Man tar en viss sjanse ved å handle med fremmede over Internett, og vi oppfordrer derfor til å ta alle forholdsregler. Men, som sagt, i de aller fleste tilfeller går det bra.

Hva gjør jeg når jeg er ferdig med handelen?
Da går du til dette emnet for å gi en tilbakemelding på brukeren du har handlet med.

Hva er tollgrensen på varer man kjøper fra andre land?
200 kr. Hvis varen koster mer enn det, må man betale 25% moms samt en tollavgift. Tollavgiften kan du la Posten betale for deg, men du kan også fortolle selv for å få det litt billigere - men det er mer jobb. Unntaket fra regelen om tollgrense er hvis varen er sendt som "gift", da slipper man å betale moms og tollavgift på verdier under 1000 kroner.

Hvordan kan jeg kjøpe varer fra Play.com og lignende nettbutikker?
Da må du ha et Visa-kort e.l., eller låne Visa-kortet til foreldrene dine eller noen andre. Husk bare på at du må betale moms og tollavgift på alle varer over 200,-. DVD-filmer og CD'er går som regel greit (unntak: DVD-bokser), mens spill som regel havner over 200 kroner.

Tilbakemeldinger? Send en PM til Houseman.