[Multi] Knytt Underground (PS3/PSVita/PC)

#1
Dette spelet fortjener egen tråd. Den som er uenig har aldri spelt Knytt eller = dust. Eg speler forresten dette på PS3 og PSVita.



Nifflas har utviklet plattformspel ein stund no. Dei fleste har vore gratis, det være seg Modarchive Story som var forløperen til Within A Deep Forest der du er ein ball som spretter rundt og samler inn diverse objekter eller Knytt + Knytt Stories der du er eit lite nurk (i spelet definert som "sprite")som løper, hopper og klatrer rundt og samler inn diverse objekter. Eit nøkkelord her er metroidvania.

Knytt Underground kombinerer desse to typene og skaper eit nydelig, ambisiøst metroidvania med varierte områder, ein historie som gradvis kommer til overflaten og eit interessant personlighetsgalleri. Det foregår over tre kapitler, og det er ingen spoiler når eg forteller at dei to første meir fremstår som tutorials i korleis dei to fremtoningene (ball/sprite) kontrolleres. I alle fall i lengde. Det er først i tredje kapittel heile kartet åpner seg for deg og historien virkelig begynner. Det heile er ganske mørkt, figurer som virker endimensjonale viser seg å ha meir dybde enn først antatt og historien er relativt dyster men nydelig fortalt.

Sa vi trailer? Her er trailer.


Kontrollen er relativt enkel. I tredje kapittel speler du som kombinasjonen ball og jenta Mi, og du skifter mellom disse to figurene ved å trykke på ein knapp. Ballen kan hoppe høgt, langt og raskt og magnetisk slingshotte seg via diverse ankerpunktet mens Mi kan klatre opp vegger, hoppe, bruke spesialbevegelser fra glødende "stjerner" du finner her og der. Mi kan også prate med NPC'er via to feer som følger etter deg overalt du går/klatrer/spretter/faller. Dei har tydelig forskjellig personlighet og du kan velge kven som skal snakke for deg. Ho eine sleiker ræven til alle ho snakker med og ho andre ber dei ta seg hardt bak til å begynne med, men du ser snart nok at dei ikkje er så enkle alltid. Heldigvis. Veit enda ikkje om du kan velge "feil" fe til å snakke for deg, men tiden får vise. Skal ikkje gå inn på historien her, det får de finne ut sjølv. Du beveger deg fra skjermbilde til skjermbilde, det er ofte komplisert plattforming for å komme dit du skal og der ligger heile gleden i denne typen spel. Føles stort sett veldig fredelig og utforskende, så kommer plutselig steder som er direkte vanskelige å navigere. Det føles aldri urettferdig når du "dør" siden kontrollen er så sinnsykt tight, og du respawner på samme skjermbildet du ble ute øyeblikket etter uansett. Veldig prøv+feil, veldig tilfredsstillende å få ting til. Alle som har spelt Trials kan kjenne seg igjen her, og det er sinnsykt vanskelig å legge fra seg kontrollen når du har navigert gjennom 15 skjermer uten å finne eit lagringsrom enda. Trur eg har gjennomført ca 50% av spelet så langt. Trur. Kan være enda meir siden det er ein slags "dark world" der også, men eg er ikkje sikker på om den dobler verdenen enda. Trur den mest fungerer som ein slags warp på sikt.

Einaste negative eg finner med spelet så langt er at den grafiske stilen på figurene er veldig flash-aktig. Garantert veldig skalerbar og sånt, men det ser rett og slett ikkje like bra ut som pixelgrafikken til Nifflas i dei andre spela. Hadde håpet på slik, persongalleriet ser rett og slett flatt ut på grunn av dette. Ja, og så er det ikkje mulig å ha fleire lagringsprofiler på samme spel. Plager ikkje meg i utgangspunktet, men det er jævlig irriterende om man har fleire som deler på samme PSVita for eksempel som kun kan ha ein profil per maskin aktiv. Du får berre valget mellom "continue" eller "start over". Jaja. Begge deler kan leves med. I tillegg kan lastetidene mellom skjermene føles pitelitt for lang så flyten brytes en smule, men det blir småplukk.

Eg speler primært på PSVita siden det var gratis for plussmedlemmer, men det er "cross save" på dette spelet som i praksis lar deg laste opp lagringen din i skyen, for så å laste den ned igjen på PS3 og omvendt. Dette er utrolig praktisk siden kontrollen på PS3 er hakket deiligere (lettere kontroll, av ein eller annen grunn skifter den mellom ball/Mi med touchskjermen i tillegg til R-knappen på Vita og det er irriterende) og så klart større skjerm og feitere lyd gir innlevelsen eit ekstra dytt. Men det er perfekt for Vita pga pausefunksjonen. Genialt å berre plukke opp, utforske eit par-tre rom og legge fra seg igjen. Kontrollen er så enkel at det ikkje faller ut av fingrene så fort.

Dette kan også kjøpes på PC for ein hundrings, anbefales på det varmeste!

Ja, og last for helsike ned Knytt og Knytt Stories når du først er i gang. Dei er gratis og nydelige, korte opplevelser som kjører på gamle maskiner om du vil.

Knytt/10.
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
#2
Jeg plukket dette opp på Vita siden det var gratis for PS+ og det er ganske kos. Kan ikke påstå at kontrollene er supertighte, jeg raeger ganske mye når man må presisjonsbounce som ballen på enkelte skjermer. Og jeg holdt på å klikke en stund fordi jeg spilte sikkert i to timer uten å finne noe annet enn veier og ingen items. Jeg tror et av selling pointene til spillet er "over 1800 rooms to explore", men det er jo ikke noe i 1750 av dem. Enkelte ganger kommer jeg til folk hvor jeg får beskjed om at "du mangler et item" eller "den ene feen hindrer deg i å få quest fra denne personen", så jeg må komme tilbake senere. Hvis jeg gidder å navigere hele veien tilbake da! Satser på at disse stedene blir merket når jeg får ringt med bjellene og det dukker opp en ny quest da. Har iallfall spilt kapittel tre bra lenge uten å finne en eneste bjelle selv om de er merket på kartet. -_-

Men det ser sykt pent ut (minus de få nærbildene av spritene som nevnt), og lyder også meget atmosfærisk. Det er koselig å spille, og det er lett å plukke opp når som helst.


Har ikke prøvd noe PS3-cross savings, men da må jeg vel kjøpe spillet?
 
#3
Ps3-versjonen følger med gratis, gå på kjøpshistorikken din og last ned riktig versjon. Står ikkje akkurat i klartekst, men det funker i alle fall. :)

Ballen er vanskelig, ja, men det er ein vanesak!
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
#4
Åh nice, fiksa det nå. Skal prøve det litt senere, har et forferdelig spill jeg må fullføre på PS3-en først, skal skrive om det litt senere i dag.

Subba også til PS+ da de hadde satt prisen ned til 296 kr for et år. Helt klart verdt det, spesielt hvis man har Vita og. Tror forresten ikke jeg har deg på vennelista Sagosen?
 

Trench_Rat

Sommerbildene våre
#5
Har komme til 3. kappitel jeg også (utforsket 600+ rom nå) mitt problem med denne spilen er at jeg prøver meg tre fire ganger på ett quest så bare utforsker jeg. Noen som har prøvd å gå inn i en av de dimensjonsportene (har funnet tre stykker)



edit: utforskningsgal :penga:


edit 2: har sikert fem eller seks aktive quest åpne
 
#6
Dimensjonsportene er eg skeptisk til å gå inn i siden eg har begrenset med muligheter, utforsker heller det eg kan og går inn i dei seinare. Fant meg ein port like ved eit lagringsrom og prøvde det uten å lagre etterpå, fant ein utgang men klarte ikkje bruke den. Som eine feen sa, finn ut meir om dimensjonsporter først, bruk dei etterpå.

Synes det er digg at eg kan utforske som ein idiot, kikke på kartet og se at der eller der har eg jaggu eit "point of interest" eller "item" eller "quest". Og så dra dit, evt berre utforske litt meir. Så plutselig, plattform puzzle. Gidder eg ikkje det utforsker eg, vil eg ha ein utfordring kjører eg på. Veldig gøy å finne igjen steder eg utforsket i kapittel 1 + 2 for så å kunne forsere dei uten problemene eg hadde i første kapitlene. Savner meir input fra Mi for å være ærlig. Vil vite meir kva ho tenker, føler ikkje feene representerer ho særlig bra. Mi er meg, ganske enkelt. Greit nok det, men eg liker bedre tanken på at ho har ein egen agenda. Antar den kjem frem på sikt.
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
#7
Dimensjonsportene hater jeg. Jeg fant noe(n) som forklarte meg sånn ca hvordan det virket, men da jeg var der inne fant jeg flere av de symbolene, men kunne ikke bruke dem til å komme meg ut. Håper man kan fullføre uten å bruke dem.
 

Trench_Rat

Sommerbildene våre
#8
Fått gjort unna en klokke hitill nå har jeg endelig fått dreisen på kombinasjon av de forsjellige midlertidige power up'ene (verital rakket, horisontal rakett) kjørte gjennom fire quest på ca. 12 minutter
 
#9
Thinaran skrev:
Dimensjonsportene hater jeg. Jeg fant noe(n) som forklarte meg sånn ca hvordan det virket, men da jeg var der inne fant jeg flere av de symbolene, men kunne ikke bruke dem til å komme meg ut. Håper man kan fullføre uten å bruke dem.
Har brukt dei to ganger sjølv. Kan virke som du skipper ti rom av gangen eller no sånt, veldig praktisk å ha på slutten av spelet vil eg tru. Har man utforsket alt på eine siden av kartet er det greit å smette raskt til neste siden.

Er enda ikkje mettet på spelet men eg føler eg nærmer meg slutten etter kvart, og eg vil spele meir men ikkje starte på nytt etterpå heller. Så eg lar det muligens ligge litt og spele ferdig eit par andre spel først. Uncharted er eg f.eks halvveis gjennom, hadde vore greit å få det unna med tanke på størrelsen det tar på disken.
 

Trench_Rat

Sommerbildene våre
#10
Har dere funent dubstep rommet enda =D
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
#12
Har 37/60 light beams. Føler jeg har fått et gjennombrudd, bare husk på at det alltid er en måte å komme seg inn et område, selv om det ikke ser sånn ut ved første blikk. Hvis det er et hull i kartet, se etter hemmelige innganger i rommene rundt!
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
#13
Ferdig! Måtte bruke en guide for å finne den hemmelige slutten (den er ikke verdt det med mindre du vil ha cheevoen).

Det er bare tre uutforskede rom på kartet, så mystisk at jeg ikke har mer enn 47 light beams av 60.

Koselig spill! Og historien er, om ikke veldig oppløftende saker, om ting som mange går gjennom som aldri blir nevnt i spill ellers. Dvs de blir ikke gjennomgått dyptgående akkurat, men jeg kjente meg igjen i en del som ble sagt.


Og jeg fant dubstep-rommet. Rart det artistnavnet ikke er tatt allerede.