[Multi] Kva spel anbefales til min 5-åring?

#1
Har ein gutt som er svært så aktiv, eg elsker TV-spel men vil ikkje bygge opp rastløsheten hans med for mykje action. Er det nokon her som kan anbefale litt rolige spel eg kan spele sammen med han? Han elsker Wipeout HD og kræsjespel generelt, men der går det mot sin hensikt siden han blir temmelig hyper etterpå. Har forsøkt Viva Piñata med han siden det er norsk tale men kontrollen ble litt for komplisert. Skal forsøke igjen på den ved eit seinare tidspunkt. Electroplankton på DS er ganske bra, og Josefine skal sjekkes ut.

Eg har følgende platformer: Wii U, 3DS, Vita, GBA, Ps1-4, Xbox360, PC, iOS.
 
#3
Trur faktisk eg har den, ja! PS3 står hos storebror (20 min unna med bil, så null stress å hente). Har også trua på at LocoRoco Cocoreccho kan duge i samme sjanger. Hum, Proteus kan være ein fin avslappende kvardagsflukt også. Minecraft veit eg ikkje om han er heilt klar for enda...
 

Lodin

Der Waaaah
#4
Bomberman er også kjempebra med unger som er litt for unge til spill. Jeg introduserte nevøen min til spillenes verden med et til N64 og selvom han ikke hadde peiling på hva som foregikk grisekosa han seg.
 

Agradula

Ridder Jonatann
Medlem av ledelsen
#5
Kids blir relativt hypre av spill nesten uansett sjanger, selv om det skal sies at Julian fikk Pokémon ruby eller hva den heter til jul og den trasker han rundt med å spiller kanskje i en halvtime av gangen også stopper han og da er han faktisk ganske rolig.
Også er jeg eventyrspill litt ekstra gøy for da må jo du som forelder fortelle historie i spillet når ting skjer osv osv. Julian elsker for eksempel link to the past og vi har løst det sånn at når han synes ting er skummelt eller veldig vanskelig så spiller jeg eller Sofie og eller spiller han. Eier
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#6
Da får jeg bare anbefale OutRun 2006: Coast 2 Coast jeg da. Lykke til med å få tak i det, forresten.
 
#7
Hvis han liker plattformspill har jo Nintendo en del å velge mellom. F.eks Yoshi's Woolly World hvor dere kan spille 2 player og du kan plukke han opp hvis dere kommer til vanskelige partier. Evt spille mellow mode hvor yoshi kan flyte i lufta så lenge han vil.
 

Lodin

Der Waaaah
#8
Si hva du vil om Nintendo, men de lager spill ikke bare vi, men og små unger og besteforeldre kan spille.
 

Tomas

Frå Oslo ellår någe.
#9
Fist pga Wipeout.


Blir minecraft/terraria/starbound litt for avansert kanskje? Har hørt en par positive erfaringer derfra i forhold til med hensyn til unger.

Ellers: No random fra toppen av huet: Plants vs Zombies, Pixeljunk Monsters, Samorost?
 
#10
Takk for Samorost-tipset! Koster 9 kr på Damp!

Yoshi's Wooly World er definitivt på lista, alt av coop der han kan få gradvis opp vanskelighetsgraden og samarbeide med meg er positivt. Eventyrspel skal eg sjekke ut meir av, kanskje Bonanicula og Machinarium kan passe fint også. Fine paddespel!
 

Lodin

Der Waaaah
#11
Kirby's Epic Yarn er også et fint garnspill gitt ut igjen på WiiU. Sjøp den for det er Kirby. Og han er lagd av garn! Helt klart ment for unger for det er griseenkelt, men har og ufattelig mye sjarm. Også er Kirby lagd av garn.
 
Sist redigert:

Shinra85

Spillegals effort emo
#12
Little Big Planet?
 
#15
Super Mario Maker traff blink, gitt! Førstemann ut var jentungen på snart 3, ho ville berre tegne. Lukas ville også tegne, men ble nyskjerrig då eg spelte på brettet hans med litt endringer. Så hoppet han litt, klarte ikkje eit hopp, og med spørsmålet "Nei, det greide du ikkje. Kan du kanskje legge en blokk der over så du klarer hoppet neste gang?" var det i gang! :D

Kun holdt på litt idag, men dette kan bli bra!
 
#16
Super Mario Maker traff blink, gitt! Førstemann ut var jentungen på snart 3, ho ville berre tegne. Lukas ville også tegne, men ble nyskjerrig då eg spelte på brettet hans med litt endringer. Så hoppet han litt, klarte ikkje eit hopp, og med spørsmålet "Nei, det greide du ikkje. Kan du kanskje legge en blokk der over så du klarer hoppet neste gang?" var det i gang! :D

Kun holdt på litt idag, men dette kan bli bra!
Har ikke kikket på noen av de selv men her er det mario maker brett laget for små barn: https://www.reddit.com/r/MarioMaker/search?q=flair:"Junior"+&restrict_sr=on&sort=top&t=all
Er screenshots eller video av de fleste så man kan se an vanskelighetsgraden litt før man søker de opp.