La oss fikse D-paden på 360 kontrollerne våre

Lodin

Der Waaaah
:eng: I dag skal vi lære litt unger.
360 gampaden er et lite vidunder, det er det få som bestrider. Stikkene er akkurat myke nok og har rikelig med presissjon, triggerne føles solide og den syncher omtrent aldri ut. Det eneste virkelige negativet med kontrollen er D-paden. Selve konstruksjonen hvor hele sirkelen er tilgjengelig er ikke idiell, men det største problemet er "ramma" rundt den. Den må det kunne gå ann å gjøre noe med var det en eller annen luring som tenkte og jammen hadde han rett. Hva om man bare sliper vekk skiten så knappdingsen er helt fri?
Etter å ha titta litt rundt i går fant jeg ut at dette var noe også jeg ville prøve etter å ha irritert meg lenge nok med Bionic Commando. Derfor dro jeg fram skrutrekkersettet og dremelen og satte igang.
Det første man finner ut når man skal skru opp en 360 kontroll er at den trådløse har noen merkelige sikkerhetsskruer selv Nintendo hadde blitt grønne av misunnelse over. Jeg aner ikke hva de heter, men fyren i videoen jeg poster senere nevner dem.
Siden jeg ikke gidder stresse med å finne sånne bits hos Claes Ohlson gikk jeg heller for å åpne kontrollen min med ledning. Den modellen bruker nemlig vanlige Philips skruer.
Så var det bare å røske ut innmaten forsiktig og legge den til side. Viktig å merke seg at ledningene til rumble motorene er ømfintlige. D-paden er forøvrig to sepparate deler så her trenger man et ekstra lite skrujern for å komme til.
Nå satt jeg der med overdelen av kontrollen i all sin nakne fryd og det var fram med dremelen. Her kan man fint klare seg med vanlig sandpapir eller en fil også, men siden jeg ikke er en nubb bruker jeg verktøyet anbefalt av proffer som Tim "The Toolman" Taylor og han gærningen fra Sommeråpent.
Jeg var ikke sikker på hvor mye jeg skulle slipe så jeg lot det stå til. Endte opp med å kanskje ta litt vel mye, men nå kommer ihvertfall ikke den kanten til å noensinne plage meg igjen.
Så var det bare å sette sammen skiten igjen og her feila jeg første gangen. Det er prekært at man fester skruene i D-paden skikkelig ellers blir denne slarkete. Det andre er å sette inn motorene så åpningene i gummishizzelet rundt enten peker rett opp eller ned og ikke til en av sidene siden de da blir skranglete.
Etter at jeg hadde skrudd opp og justert de to tinga var det tid for generalprøven: Kunne jeg spille BCR komfortabelt med digital kontroll. Svaret er til dels ja. Den er fortsatt ikke så nøyaktig som man kunne ønske, men det er det lite man kan gjøre med. Det viktigste er at man lett kan trykke paden helt inn uten å oppleve at det ikke registreres fordi den stanger mot kanten. Oprasjonen tok meg bare en halvtime og det er klart verdt det.

Dette er den trådløse kontrollen min. legg merke til hvor høye Jerikos murer er.

Et blås med trompeten senere og kontrollen med ledning ser sånn ut.

Forøvrig kan man fint gjøre dette også uten å skru opp kontrollen, men da må en være ekstremt stødig på hånda og ha no veldig presist å slipe med. Vurderer selv å finne en av de vidunderbitene som den trådløse trenger og gjenta eksperimentet.
Jeg er forøvrig ikke helt ferdig ennå. Må skaffe no fint sandpapir så jeg kan gi det en penere finish, men enn så lenge er det helt greit å bruke selvom det ser litt røft ut.

For mer info har vi denne filmen . Irriterende lite menneske som drar det hele ut altfor langt, men hva kan man gjøre?

Vil man merke stor forskjell eller er det bare en liten oppgradering?

Ser ut som litt vel masse arbeid hvis man ikke spiller arcade spill så masse og "vanlige" spill bruker ikke d-pad så mye. Det er jo for det meste for å bytte våpen og det går jo for det meste greit

Lodin

Der Waaaah
Jeh, som fyren i videoen nevner er dette kun vits å gjøre hvis man bruker D-paden mye. På den annen side er eksempelet hans med åssen spells og sånn er mappa til den i Oblivion bevis på at det kan være greit å gjøre også for de som driter i retro titlene. Hovedsaklig er det lettere å få kontrollen til å registrere diagonale trykk, men det teller ikke så mye når de fleste spill bare bruker den til fire snarveier.

oma

Village Drunk
Hva med å smelte/skjære vekk mellomrommet mellom opp/ned/høyre/venstre i tillegg til å slipe ned kanten? Hva er det største problemet man støter på da?

D

Doctor Downs

Gjest
Bare at du er tilbake der du starta og ikke kan trykke diagonalt uten å faktisk holde to retninger.

Novastrum

Feminist-elitist
Haha tilbake til det bra mener du din bæsjeunge.

Lodin

Der Waaaah
Problemet er vel egentlig at hele greia er for diger? Selve krysset er nesten dobbelt så stort som det på DSen og Classic Controlleren som ihvertfall jeg regner som den idielle D-pad. Står alt for langt ut av kontrolleren og. :hmm:

Sånn ellers vil forslaget til oma om å fjerne ringen rundt delvis funke når jeg tenker meg om. Hvis man bare tar i ytterkantene går det bra, men jeg tror ikke kontrollen blir noe bedre av det.

Næhmen, jeg sutra nettopp over den grusomme D-PADen og her mekker Lodin en løsning. Ikke verst :)
Tror jeg tar med med kontrollen på jobb for den operasjonen. Der kan jeg faktisk slipe den ned med presisjon og det uten å fjerne skruer og skit.

edit: Skaff deg Multikonsoll Verktøysett v2. Da har du verktøy til Microsoft, Nintendo, Sony og de fleste tredjeparts konsollprodukter.

oma

Village Drunk
DS og Classic controlleren som standard for dpadder? Hva med sony sin dpadd da? liker du den?

Lodin

Der Waaaah
Den er ok, men det hadde vært bedre med et helt kryss. Både de og MS hadde nok gått for det og, men Nintendo sitter altså på patenten til det.

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
Her er det på sin plass å skyte inn at Saturn har best D-pad ever:

Generelt fortrekker jeg kryss Nintendostyle, men den topper min liste, og kontrollen i seg selv er så populær at SEGA har gitt ut en Sony-variant.

Ellers har jeg bestandig hatt sansen for NES D-paden, men det tror jeg det ligger mer følelser og nostalgi bak.

Lodin

Der Waaaah
"The new limited-edition green wireless controller offers enhancements to d-Pad functionality, which will add to the experience of playing games where the d-Pad is the primary control mechanism," stated an MS rep. "We're always looking to improve products and we made these changes based on feedback from gamers."

Kan tydlig se at "brønnen" er grunnere med bedre plass til paden sånn som på modden. :p

Limited Edition i Europa og Asia i første rekke, men jeg tør spå de bare tester vannet. Blir nok standard.

Stygg farge, men bra at det endelig blir gjort noe med denne ekle dpad'en.
Den kommer garantert i andre farger etterhvert.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Den der skal jeg få meg så sant det ikke blir altfor kronglete. Lekker sak. :)

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Sikkert en eller annen som vil ha PES 2009 til en rimelig slant uansett, så de går nok greit.