Let's talk "let's play"

Mopey

チーズ
#1


«Let's play».

Hva er dette? Hva betyr det? Liker vi det? Er det passé nå som alle og deres bestemor driver på med det?

Hvor kom det fra? Kjempebombas Quick Looks? Spillegals maratonstrømminger?

Jeg...kjenner vel en slags aversjon mot hele opplegget. Det virker å være fjortiskvisefisenes variant av rosablogging, som atpåtil – for noen – betaler mer enn en vanlig jobb (hva faen er en Total Biscuit, forresten?).

Så. Synspunkter? Tar jeg helt feil i mine motforestillinger? Er dette bare en fad (av MMO-størrelse), eller er det egentlig fremtiden for gaming? Det er i alle falle mange tegn på at det stemmer.
 

ganon

The Boshy
#2
Jeg er en stor tilhenger av noen som lager let`s play videoer. Ultrajman sin lets play av "I wanna be the guy" er hva som fikk meg til å spille det, samme med gunslinger1? (husker ikke nicket helt) sine videoer av "I wanna be the boshy". Ellers så vil jeg anbefale James fra gamefront sin strugglethrough av Dark souls som er noe av det mest hysteriske jeg har sett. Mens jeg er inne på Dark souls så er "Derp souls" av Squiddish på youtube også verdt å sjekke ut.
 

Lodin

Der Waaaah
#4
Hvor kom det fra? Kjempebombas Quick Looks? Spillegals maratonstrømminger?
Jeg kan faktisk fortelle hvor LPer kommer fra.
SA sitt underforum for spill hadde i en periode flere tråder hvor folk viste fram spill mens de spilte dem. En av dem var Slowbeef mens han drev med The Immortal til Genesis. Det er et helt forferdelig spill alt i alt, men på slutten drakk han seg full og snakka mens han gjennomførte de to siste bretta. Det har hendt at folk har snakka over spill på tilsvarende måte før, men selve konseptet med LP ble født på SA og også pratinga.
Slowbeef driver forøvrig nå en egen side hvor han disser alle andre LPere som Pewdipie og folka fra Yogscast fordi han er bitter over at han ikke fikk no av de spenna.

Selv liker jeg å se Stim Jerling spille brae spiller.
 

Jante

privileged CIS shitlord
#5
Tror dette er et fenomen like gammelt som YouTube, selv om talkovers er litt nyere. Min første brush med det og min desiderte favoritt er ihvertfall å se folk spille Kaizo Mario (en mod med dritvanskelige brett laget i Super Mario World). Der personen bare dør og dør og dør, men aldri gir opp før han kommer seg igjennom det til slutt. Jeg vet ikke helt om det bare er fordi jeg liker å se andres lidelse, men man får også en viss respekt for viljestyrken og medfølelse for vedkommende som spiller.


Og hvem har vel ikke sittet og sett på andre spille spill, over skulderen på promperommet eller ved siden av søskenbarnet ditt i sofaen i kjellerstua? LP-er er bare den digitale ekvivalenten av det, og jeg merker at jeg synes det er litt fett at folk faktisk kan bli kjent for sånt i dag.

En jeg kjenner bruker faktisk LP-er som en måte å holde seg oppdatert på hva som skjer i spillverdenen, da han ikke har verken en ny PC eller nåværende konsollgenerasjon selv. Men merker at jeg ikke har tid selv til å gjøre det samme, da prioriterer jeg heller å bruke den begrensa tiden min på andre ting eller til å spille selv.
 

Lodin

Der Waaaah
#6
En av mine favoritt-LPer er Kung Fu Jesus og andre sin gjenomspilling av God Hand. Det spillet er så ballevanskelig at jeg aldri ville klart det sjæl om jeg ikke spilte på easy. Jeg hadde aldri fått med meg den skikkelige slutten på det uten å se den.
Og Sonic dukker opp som gjest etterhvert.
 

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
#7
Din pleb. Jeg runda det seff på normal, men har enda ikke turt å prøve hard.
 

Lodin

Der Waaaah
#8
Da er du en bedre mann enn meg.

En av de virkelig første LPene på SA var Darkseed. Det var der det starta. Punktet i moderne tid hvor vi kan fastsette att noen starta å legge ut logger og la ut video om at de spilte no og ville at andre skulle følge dem var november 2006.
 

Kleevah

Livsfarlig amatør
#9
Det Lodin nevnte over her er fasiten, men hvis man er mer interessert i historien til LP er det også verdt å kjøre på med podcasten til retsupurae, retsutalk. Mye mimring fra starten og interessante gjester fra miljøet på SA.

Selv synes jeg ResearchIndicates sin LP av trespasser fortsatt er det beste man finner i sjangern. Bare se den hvis du ikke har gjort det. Gjør det.
 

Erketor

My life is a void waiting to be filled with burgs
#10
Andre höjdare som må nevnes er Spoonys gjennomspilling av SWAT 4 med påfølgende riffing(det er her mye av greia med LP ligger for min del) samt kanalen til Lowtax og Shmorky på youtube, Video Game Abomination Broadcasting der de spiller hjemmesnekra spill laget av autister. Sjekk ut Rotten Prison, Jedi's Revenge, Dontrel the Dolphin 2 samt den playlista deres med GTA-kloner. Veldig sær humor kanskje, omtrent som Flash Tub på SA pleide å være, men det liker jeg.
 

Shinra85

Spillegals effort emo
#13
Andre höjdare som må nevnes er Spoonys gjennomspilling av SWAT 4 med påfølgende riffing(det er her mye av greia med LP ligger for min del) samt kanalen til Lowtax og Shmorky på youtube, Video Game Abomination Broadcasting der de spiller hjemmesnekra spill laget av autister. Sjekk ut Rotten Prison, Jedi's Revenge, Dontrel the Dolphin 2 samt den playlista deres med GTA-kloner. Veldig sær humor kanskje, omtrent som Flash Tub på SA pleide å være, men det liker jeg.
Får ikke linken til å funke, finner heller ei noe når jeg søker på youtube. Kan ha noe med at jeg er på telefonen, men faen heller; Det der hørtes såpass glitrende ut at jeg vil se!
 

demake

Seksuelt godteri
#14
Det Kleevah sier. Jeg ler meg fortsatt fillete av den Trespasser LP'en.
 

Tutankoopa

Ole (オーレ)
#15
Jeg har sett en god del Lets player til Dota, og jeg tror det hjalp meg godt inn i spillet. Ellers liker jeg å kunne "spille" ett spill uten å spille det, som Jante sier. Det er grei underholdning mens man gomler i seg spaghetti.

For de som setter pris på tysk bannskap er dette min favoritt-LP-video:
Kanskje en noe planlagt raeg, men det er morsomt fordi han virkelig blir sintere og sintere iløpet av serien og tilslutt kommer altså denne videoen hvor han ender opp med å brekke CD-en.
 

Sjutten

Piraten fra Sjuttavika
#17
Jeg har tilgode å se en skikkelig god Let's Play. Pewdiepie er ihvertfall kreften som dreper hele greia.
 
#18
Så dette utvikla seg fort til å bli en LP-hyllest-tråd. Greit. Da veit jeg at jeg er i mindretall.
 
#19
For min del syns jeg LPer er helt grusomt kjedelig, og har aldri klart å se en. Det eneste som er kjekt er hvis man vil se hvordan et spill er, ellers er det langt fra min greie.

Bortsett fra når SG kjører spillstreams (når blir neste??) selvfølgelig.
 

Javi

elsker dette landet
#20
Det er ikke ofte jeg har sett en "Let's play" som er morsom. Jeg er av typen som ikke synes det er så morsomt å se på at andre spiller, så det skal godt gjøres om jeg gidder. Spilleren MÅ ha et talent for snakke godt om spillet osv, gjerne være genuint interessant og/eller morsom. Jeg vil heller ikke se ting fra spill jeg ikke har spilt gjennom, misliker den aller minste spoiler. For min egen del er den eneste nyttige typen Let's Play de jeg kan lære noe av. Feks da jeg spilte mye Starcraft så jeg på flere slike videoer med kommentarer som forklarte taktikk, hvorfor ting feilet/fungerte osv.