Som en sikkerhetsforanstaltning og for å beskytte sine kunder, informerer Microsoft i dag om at de tilbyr seg å bytte strømledninger på 14,1 millioner Xbox-konsoller over hele verden.
Den nye strømledningen skal beskytte kundene og deres Xbox-konsoller mot sjeldent forekommende elektriske komponentfeil som kan innebære risiko for forbrenning. Slike komponentfeil har forekommet i færre enn én av 10.000 konsoller. I nesten alle tilfeller har skaden som feilen kan ha medført, oppstått enten inne i selve konsollen eller begrenset seg til enden av strømledningen på baksiden av konsollen.
Det er imidlertid rapportert om 30 tilfeller verden over hvor slike feil skal ha forårsaket mindre skade på person eller ting. I syv tilfeller har kunder rapportert om en mindre forbrenning på hånden. I 23 tilfeller har kunder rapportert om røykskade eller mindre skade på teppe eller tv-møbel.
I alle regioner, bortsett fra det europeiske kontinent, byttes strømledningen på Xbox-konsoller som er produsert før 23.oktober 2003. På det europeiske kontinent er det Xbox-konsoller som er produsert før 13.januar 2004 som trenger ny strømledning.
"Vi har valgt dette som et preventivt tiltak, til tross for at det har vært få skadetilfeller", sier senior vice president Robbie Bach i Microsoft Home & Entertainment Division. "Vi beklager uleiligheten, men finner det riktig å tilby kundene ny strømledning."
For å bestille ny strømledning må kundene gå inn på www.xbox.com og klikke på linken til "Power Cord Replacement for Xbox". Ny strømledning kommer mellom to og fire uker etter at den er bestilt. I mellomtiden bør kundene slå av Xbox-konsollen når den ikke er i bruk.
Kunder som ikke har tilgang til Internett kan kontakte Microsoft gratis på følgende telefonnummer: 800 40 975 eller 80014174
Ikke alle erstatningsledninger som Microsoft sender til de som deltar i programmet, vil se like ut. Erstatningsledningen kan variere etter hvilken dato konsollen ble produsert, og i hvilket land konsollen er i bruk.
Den nye strømledningen skal beskytte kundene og deres Xbox-konsoller mot sjeldent forekommende elektriske komponentfeil som kan innebære risiko for forbrenning. Slike komponentfeil har forekommet i færre enn én av 10.000 konsoller. I nesten alle tilfeller har skaden som feilen kan ha medført, oppstått enten inne i selve konsollen eller begrenset seg til enden av strømledningen på baksiden av konsollen.
Det er imidlertid rapportert om 30 tilfeller verden over hvor slike feil skal ha forårsaket mindre skade på person eller ting. I syv tilfeller har kunder rapportert om en mindre forbrenning på hånden. I 23 tilfeller har kunder rapportert om røykskade eller mindre skade på teppe eller tv-møbel.
I alle regioner, bortsett fra det europeiske kontinent, byttes strømledningen på Xbox-konsoller som er produsert før 23.oktober 2003. På det europeiske kontinent er det Xbox-konsoller som er produsert før 13.januar 2004 som trenger ny strømledning.
"Vi har valgt dette som et preventivt tiltak, til tross for at det har vært få skadetilfeller", sier senior vice president Robbie Bach i Microsoft Home & Entertainment Division. "Vi beklager uleiligheten, men finner det riktig å tilby kundene ny strømledning."
For å bestille ny strømledning må kundene gå inn på www.xbox.com og klikke på linken til "Power Cord Replacement for Xbox". Ny strømledning kommer mellom to og fire uker etter at den er bestilt. I mellomtiden bør kundene slå av Xbox-konsollen når den ikke er i bruk.
Kunder som ikke har tilgang til Internett kan kontakte Microsoft gratis på følgende telefonnummer: 800 40 975 eller 80014174
Ikke alle erstatningsledninger som Microsoft sender til de som deltar i programmet, vil se like ut. Erstatningsledningen kan variere etter hvilken dato konsollen ble produsert, og i hvilket land konsollen er i bruk.
Personlig syntes jeg dette virket komisk. men har allikevel bestilt en ledning. Det vil sikkert bli morsomt å få en pakke fra Micrsoft, det er jo ikke daglidags liksom...