Musikk i spill

CyberK

Finner ikke på noe.
#1
Kom over et interessant intervju med sjefen for EAs musikkavdeling. (Ja, de har altså en egen avdeling for å drive med det.)

Det er vel klart at musikk er en viktig del av spill, men hva slags musikk burde det være? Er det best å gå EA-ruten og prøve å finne nye artister man tror kan bli populære, Rockstar-ruten der man satser på gamle slagere, eller bare sette seg ned og lage alt selv?

Selv så ble ihvertfall jeg fan av Franz Ferdinand etter å ha blitt introdusert for dem i Burnout 3, der musikken passet veldig godt med spillet. Er det andre som har hatt lignende opplevelser?
 

Terje

mostly harmless
#3
Kommer an på spillet. Bruk det som passer best. Populær-musikk fungerer kanskje for de fleste av EAs spill, men kunne du spilt for eksempel God of War til gangstarap?
 

CyberK

Finner ikke på noe.
#4
Nå er det vel ingen som forventet det heller... Men når jeg tenker på det kunne det sikkert også blitt ganske tøft. Kjøre på med en Samurai Champloo-aktig mashup of mytologi og hip-hop, kunne blitt ganske heftig det også.
 

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
#5
Kommer helt ann på spillet. Det er klart i GTA så passer et lisens-soundtrack kjempebra, men jeg savner spill i dag som har like høy kvalitet på musikken som f.eks: Mega Man 2, Journey to Silius eller Chrono Trigger. Killer7, God Hand og Katamari Damashi er de eneste som slår meg av nyere dato. (Jet Set Radio til Dreamcast var også snasne greier, men det begynner jo å dra på årene. Rez likeså, men der er vel ikke musikken av typen man setter på utenfor selve spillet)
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#6
Øyh, jeg har hørt mye på Rez-soundtracket utenom spillet. Okay, så er jeg kanskje litt spesiell akkurat på det punktet. :$

Sånn ellers så har Guitar Hero introdusert meg til et par band jeg ikke visste å verdsette før, som for eksempel The Killers. Første gang jeg hørte Black Sabbath - samt var klar over at det var Black Sabbath jeg hørte - var forresten i Guitar Hero 1, så der ser dere hvor rocka min oppvekst var (Scorpions og Guns'n'Roses, fuck yeah).

Deus Ex har forresten kongemusikk, så jeg vil ikke si at den gode spillmusikkens tid er forbi helt ennå.
 

Agradula

Ridder Jonatann
Medlem av ledelsen
#8
Døh! du ække den eneste som hører på Rez soundtracket da!
:D

hører også mye på: Katamari damacy, Shadow of the colossus, Ico, Killer 7, gammel 8bits musikk.

jeg tror mye musikk kunne vært kult i spill som vanligvis tenker på musikken i en helt annen sjanger.

Jeg sitter på jobb med et videoredigeringsprosjekt for aschehoug og legger merke til at bare for gøy så tester jeg nesten alltid super-sukkersøt j-pop til snuttene, bare for å se om det fungerer da.

jeg tror musikk i video, kanskje spill også, er litt som hekling og slikt.
Det må være like fint på retta som på vranga!
 
#9
jeg tror mye musikk kunne vært kult i spill som vanligvis tenker på musikken i en helt annen sjanger.
Hæ...?

I likhet med Yetipants har jeg også oppdaget litt musikk fra Guitar Hero... Dessuten har jeg et par original spill-soundtracks. Ocraina of Time, pluss samtlige FF før har ufattelige mengder krem.
 

Agradula

Ridder Jonatann
Medlem av ledelsen
#10
haha.. litt dårlig formulert kanskje? eh..

Ta for Silent Hill. Musikken der er jo knall. Men det kunne jo også vært helt annerledes musikk der.
se for deg et silent hill hvor det er skikkelig hip-hop eller metal. Feelinga hadde blitt en helt annen. spillet hadde ikke vært noe skummelt. for det er faktisk lydene og musikken som gjør det så bra.

men i mange spill som for eksempel... (lete etter eksempler).

Si ett spill med knallhard metal eller overpompøs klassisk musikk. det kunne vært fett med litt sær hiphop eller kanskje noe helt rolig pianomusikk. Feelinga ville vært en helt annen og... VANSKELIG OG FORKLARE.

Lyden er halve opplevelsen ikke sant? så hvis man bytter ut den musikken man regnet med ville vært der med en annen. kanskje "motsatt" type musikk ville det blitt helt annerledes og spille der også.
hvis det hadde vært blackmetal i resident evil eller 80-talls synthpop i halflife ville jo de enkelte scenene der musikken er slik vært helt annerledes.

det blir som når du spiller heroes of might and magic 3 i multiplayer hotseat sammen en kompis og man er litt lei av musikken i selve spillet, så man skrur av den musikken og setter heller på prodigy i bakgrunnen. The jilted generation.

selv den dag i dag tenker jeg mer på heroes3 når jeg hører den musikken, enn musikken i spillet, fordi jeg hørte på det istedet for originalmusikken. Men spillet ble jo ikke noe dårligere uten originalmusikken?

skjønner?

bah. trøtt
 

Tutankoopa

Ole (オーレ)
#11
Jeg er egentlig ikke veldig musikkinteressert, men jeg legger alltid merke til hva slags musikk som spilles i spilla jeg spiller. Jeg liker best når musikken brukes som stemmningsskaper, og da fungerer det jo best om det er skreddersydd for spillet. Trenger ikke være noen fantastisk låt, så lenge den fungerer bra med spillet.

Beste eksempelet jeg kommer på er Phoenix Wright-musikken, som jeg bruker som ringetoner og lignende på mobilen :D Når jeg hører den Cornered-låta tenker jeg med en gang på rettsaler, Turnabouts og OBJECTION! Utrolig stemmning. Men de som ikke har spilt spilla skjønner ikke hvorfor jeg gidder ha det skvipet på mobilen, men så har jo ikke de noe å forbinde det med ;)
 

oma

Village Drunk
#12
for de av oss som testet eochrome demoen (ellerhvordandetnåennstaves) til psp som trenchrat linket til, så finner vi ut at der er det fantastisk musikk også, fiolin ftw!

btw, så syns jeg MGS serien har ganske så stemningsfull musikk selvom den er laget av hollywoods godgutt, silent hill er fantastisk (hører innimellom på soundtrackene derfra, sterk ambient musikk det altså)

F Zero X musikken, spesielt den til N64 er helt fantastisk også, godt daimn
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#13
Så, du mener at Deus Ex er et nytt spill?
I forhold til Mega Man 2, Journey to Silius og sånt er det nok et nytt spill, gitt. :p

Andre nye spill jeg har likt musikken i inkluderer The Witcher, Bioshock, Max Payne 1 og 2, Ninja Gaiden, Every Extend Extra Extreme (ikke så veldig mye annet som var fett her, dessverre)... Uansett, har ikke helt trua på at alt var så mye fetere før. :p

Edit: Klarte å glemme selve kroneksempelet på spillmusikk: Super Mario Galaxy. Det finnes ingen spill med bedre musikk enn det.
 

Tomas

Frå Oslo ellår någe.
#14
Jeg er veldig glad i musikk i spill egentlig. Eller, glad i bra musikk i spill, så klart.
Men jeg har da aldri brydd meg om artist, og skjønner ikke hvorfor folk gidder å henge seg opp i det.

Det at spill tar musikk fra radio og tv-scenen som dem tvinger inn blir så søppel, synes jeg. I mechassault 2 så synger dem jo faen i bosskampene. Rett før jeg ventet på Linkin Park neste.

Men uansett, så er jeg generelt glad i spillmusikk siden det bidrar til stemningen og alt det der. Det skal veldig mye til for at jeg skrur av musikken i et spill.
Noen av favorittene jeg kommer på sånn i farta er .
 

Tomas

Frå Oslo ellår någe.
#16
Jeg klarte ikke dy meg. Desverre fant jeg ikke den største synderen, men dette er da like greit eksempel.
med Korn til musikk.

Her går man fra nesten nostalgisk mechwarrior-stemningsmusikk til ettermiddags-mtv "hardcore" poprock på sekunder.
Det at tutorial-dama holder deg i hånda og at bossen ser ut som noe fra he-man bidrar fint til all osten. Nådeløst tragisk.
 
#20
Kom på et par som ikke er nevnt enda, som snurrer inn på spillelista mi innimellom:

Red Alert: Hell March... digger hele feelen i dette spillet. Etter StarCraft er dette mitt favoritt krigs-strategispill gjennom tidene. Musikken har mye av æren for det.

Gitaroo Man bør selvsagt også nevnes. Hadde aldri i mine villeste drømmer sett to ganger på dette spillet, om det ikke var for at animu-kameraten min insisterte på at vi testet det da demoen fulgte med ps2-en min. Ble helt hekta på denne sangen, spillte den i timevis før vi klarte den. Var ikke akkurat lett å spore det opp fullversjonen heller.

Når det gjelder Metroid Prime, digget jeg musikken på Tallon Overworld mest. Men, fantastisk musikk i hele spillet ja.

Edit: Godsakene begynner ca et min og ti sekunder uti på metroid-sangen.