Natural Selection 2 [Mesterrase Only]

#1



Natural Selection 2 is an immersive, multiplayer shooter that pits aliens against humans in a strategic and action-packed struggle for survival. It seamlessly combines a shooter/FPS gameplay with a strategy (RTS) game.
The game is in active beta with 40,000 players – we’re releasing updates nearly every week with new units, abilities, maps, improvements, etc. NS2 v1.0 will launch on Steam this fall.
Hei og hopp, Eivind med effort-tråd? Dovre skjelver i knærne.
Natural Selection 2 er, som kort nevnt over, et taktikkpreget FPS med RTS-elementer som baserer seg i større grad på taktikk og lagspill enn typiske FPS-spill. Det er ikke dermed sagt at kunsten å være flink til å treffe ting i hodet ikke er viktig, men det er mindre viktig, og skill-capen her er lavere enn andre spill i samme sjanger.

Så hva går NS2 ut på? NS2 er et mulitplayer FPS, hvor man har to sider som kjemper om å utrydde hverandre. På den ene siden har man Marines, med avansert teknologi, hagler, granatkastere jetpacks, exo-skeleton suits og mye annent snacks. Den andre siden består av Aliens, eller "Khaara" som de har valgt å kalle dem. Disse utenomjordiske skapningene har imotsetning til Marines, ikke teknologi å falle tilbake på, men kan utvikle seg til forskjellige skapninger. Av disse har man startformen Skulk, en utrolig mobil og rask faen som kan klatre på vegger og tak, hovedsakelig melee-angrep. Gorge, som er sammenlignbar med Medic fra TF2, som i tillegg til å heale i tillegg kan bygge både forsvars- og angrepsrettede bygninger. Lerk, en flyvende jævel som fungerer hovedsakelig som support for større aliens, kan gi positive buffs til medspillere og selvfølgelig negative til motspillere, Så har vi Fade, en rouge-aktig faen som flyr rundt og er helt motbydelig jævlig å deale med om man er kompetent med han, til gjengjeld ser man ut som en klovn om man ikke vet hva man driver med. Fades har en slags blink/teleport-egenskap, som gjør at de kan tilnærmet fly over brettet utrolig fort, slår veldig hardt men har en svakhet i at de tåler relativt lite. Dette er en typisk hit-and-run alien og har en spillestil jeg egentlig ikke kan sammenligne med noe jeg har opplevd i andre spill. Til slutt har vi Onos. Onosen er rett og slett en svær og feit okse, som tramper ned, stanger og spiser opp Marines. Tåler dritmye, koster en del ressurser å utvikle seg til og er et jævla beist uten like.


Dette er et kjapt overblikk av de to sidene. Spillet er fortsatt utrolig dypt, og som med veldig mange andre spill som faktisk har en grad av holdbarhet, er det dessverre relativt tungt å sette seg inn i.

Men Eivind, du nevnte noe om RTS??

Det stemmer. Hvert lag har en Commander. Commanderen sitter i en COM-Console for Marines og i et Hive for aliens. Commanderens rolle er å velge ut en slagplan for laget sitt og gjennomføre denne på best måte, gi ordre til sine undersåtte og bruke lagets ressurser på en lur måte. Dette innebærer å velge hva slags oppgradering man skal gå for først (dette er oppgraderinger i typisk RTS-ånd; bedre armor, mer skade fra våpen, nye type våpen, etc), bygge et hav av forskjellige strukturer og bygninger. Det blir for mye å gå gjennom hver enkelt bygning her, men jeg kan fort nevne at både Marines og Aliens har tilgang på de samme tingene her, men at de fungerer på en annen måte. Noen ting man kan bygge er: Turrets, Teleporters, Radar, Distress Beacon (teleporterer alle spillere til Beacon, ofte brukt dersom en base holder på å bli overkjørt etc), armory (gir tilgang til div. opprgadering) osv.¨
Commanderen ser naturligvis spillet fra en top-down-vinkel i typisk RTS-stil.
Marines spawner på samme sted på hvert kart, mens Aliens starter med et Hive på et av tre mulige steder til å begynne med (dette er tilfeldig). Aliens kan bygge opp til tre hives per kart. Jeg kunne gått dypere inn i Hives, men kort fortalt unlocker Hives div. typer traits som aliens kan velge, disse kan gi aliens ting som Cloaking (usynlighet), Carapace (mer armor), Celerity (mer energy, som er Aliens' ammo) og andre ting.

Spillet baserer seg hovedsakelig rundt en viktig ting; ressurser. Det er to måter å samle RES på, ved å bygge såkalte Resource Towers (RT) på gitte plasser (det er omtrent 10-14 RTs per kart, dette varierer), og ved å drepe en motstander. Det er også to typer ressurser, personlig- og lagressurser. Personlig ressurser blir brukt til å kjøpe våpen og utstyr for marines (etter at Commanderen har unlocket dem) for Marines, mens det samme gjelder for Aliens (for å utvikle seg til andre skapninger).
Dør man, ja da mister man alt man hadde. Våpen og utrystning er altså ikke permanent (tenk deg at du spawner som en ny rekrutt og blir sendt inn i helvete).

Kartene, la meg fortelle deg om dem
Maps i NS og NS2 er store, det er ofte plass til opp til 38 spillere (tror faktisk ikke det er en player-limit verdt å nevne i spillet, men det skal sies at det blir betraktelig mindre morsomt med mer enn 20 spillere per lag. I esportslol spiller de 5vs5) uten at det blir trangt om plassen. Brettene er utformet slik at det alltid er plass til 3 Hives. Kartene er typiske FPS-kart, med korridorer (flaskehalser) som løper ut i større rom (ofte baser/Hives, eller rom med Resource Towers eller rett og slett knutepunkt det er vitkig for begge lag å kontrollere). Kartene er gjennomsyret med ventilasjonsganger som mange aliens selvfølgelig kan farte gjennom og gir dem en fordel. Dette betyr at du kan snike deg rundt i ventsa og plutselig hoppe ned fra taket og rett i nakken på unsuspecting marines og voldta dem herfra til helvete.

Oi, dette var mye, men er det gøy?

Ja! Det var for nøyaktig ti år siden et av de mest spennende FPS-konseptene, og utrolig nok er det fortsatt en tilnærmet uberørt sjanger og fortsatt et av de få FPS-ene som får lov til å kalle seg selv anderledes i min bok. Utviklerne bak spillet er Uknownworlds, et lite indie-selskap med både sjarm og kunnskap. Spillet har klart å skape en unik Alien horror-atmosfære, uten å være utrolig påtatt og er utrolig godt balansert mens de samtidig har såpass store variasjoner mellom de to sidene.

Som nevnt tidligere, er det her et dypt spill, men forskjellen her (imotsetning til MMOer og spill som Dota, HoN etc) er at du ikke kjeder deg i perioden hvor du kan relativt lite, og at du fortsatt hjelper laget ditt selvom alt er nytt og du egentlig ikke forstår en dritt. Du får konstante ordre fra Commanderen din, og det er mye som må gjøres som ikke krever dyp taktisk kunnskap eller innsikt. Det hjelper selvfølgelig å kunne så mye som mulig, men det er absolutt ikke et krav til å begynne med.

Så, da avslutter vi med litt bilder og videoer! Spillet slippes "en gang i oktober", safe bet er 31. oktober.

Alle videoene er fra Beta, og det er mye mulig ting forandres (det er også mange placeholders ute og går i disse klippene), annbefaler første video dersom du vil vite mer, gir deg en grei overview. Spillet kjøpes selvfølgelig på steam.

Marines:




Marine Exosuit:




Alien lifeforms:

Skulk:



Gorge:




Lerk:




Fade:






Onos:



 
#2
For veldig typisk (og morsomt) NS-gameplay kan dere se herfra og i et par minutter, alt man trenger for å se at det her eier så jævlig;

Edit: dumme pokemontags klarer ikke å embedde med tid. Se fra 26:35 til ca. 27:50 eller hele dritten.

 

Drauden

SGs kollektive lillebror
#3
har holdt et halvt øye på denne spillen i mange år nå, ettersom NS1 var en ting jeg digget. Fint å se at folka nærmer seg færi.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#4
Hei Eivind, har jeg deg på Steam eller? Har liksom NS2 men har ikke orka å sette meg ordentlig inn i det, siden jeg har eid betaen i snart tredve år og ingen andre har vært i samme situasjon. Vi tar en runde en kveld ok?
 
#5
Jeg var jo selvfølgelig dum nok til å ikke kjøpe det før de trakk tilbake beta-access siden jeg egentlig ikke hadde tro på at de fikk det til da de ditcha source. Så du rider solo frem til release dessverre. Og ja du har meg på steam, men jeg heter no tull som jeg ikke husker i skrivende stund.

Edit: Glemte å nevne; Unknownworlds har ikke hatt det som fokus under utvikling, men jobber med tiden for å gjøre spillet tilgjengelig på både Linux og Jobs'machine
 
#7


There you have it, fags. Som forventet var det 31. Oktober.

Kan ikke huske sist spill jeg så mer frem til enn dette, blir utrolig kos å sitte på skype med et par fags igjen og løpe gjennom vents og lage faen. Tenker jeg kan gjøre om tråden til en slags "hvem spiller ns"-greie, siden vi (vel, de fleste) har hverandre på steam burde dette går greit.
 
#8
Da er det ikke mange dager igjen. Det blir ikke "mye" gaming på meg før etter eksamen, men får nok presset inn en del i helger og slikt. Uansett så er onsdag ettermiddag og kveld satt av til NS2-nerding. Det blir meg og en kompis i det minste (dere husker ham kanskje som trøls????), og det er garrantert rom for flere, eneste kravet er godt humør og muligens skype om du vil ha det ekstra gøy.

Jeg har vel de fleste her på steam/skype, men om ikke finner dere meg på eivind1ATgmail.com på begge to!

Her er en Giantbomb-quick look for dere som muligens ikke har bestemt dere: http://www.giantbomb.com/quick-look-ex-natural-selection-ii/17-6744/ - Det er et spill/en sjanger som er vanskelig å forklare på en oversiktlig og god måte, så om du fortsatt er på gjerdet kommer det helt sikkert F2P-weekends og sånt etterhvert. De som har pre-orderea for en stund siden (Aka. ikke meg) får også en kopi å gi bort, så dere får mase på f.eks FETTHEST.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#9
Hadderu fulgt med på spillforumet, ville du sett at det ekstraeksemplaret gikk for noen uker siden.
 
#10
Uansett så er onsdag ettermiddag og kveld satt av til NS2-nerding. Det blir meg og en kompis i det minste (dere husker ham kanskje som trøls????), og det er garrantert rom for flere, eneste kravet er godt humør og muligens skype om du vil ha det ekstra gøy.
Jeg er blir gjerne med. Håper bare lærekurven ikke er så jævlig bratt, så ikke hele kvelden går til at jeg må lære meg spillet.
 
#11
Herlig! Neida, den er ikke så bratt. Det er fortsatt mye å lære seg, men det er sånt man plukker med seg etterhvert, det er ikke verre enn å følge med laget ditt, drepe ting og mindfucke marines med cheesy builds som stealth fade til å begynne med. Det blir nok en kjempestor noobfest uansett. Det eneste man på død og liv ikke må gjøre er å sette seg i commander-chair uten å vite hva man driver med, sånt blir det dårig stemning av.
 
#12
Hepp, da er spillet ute og ting er som forventet; jævlig fett.

Har ikke tid til å skrive alt for mye akkurat nuh, men jeg kan si så mye som:

Hold dere unna Rookie-only/friendly servers. Det er bare et jævla clown show fylt til randen med stumme idioter (du kommer ikke særlig langt i NS2 uten å tørre å kommunisere med laget ditt med voice). Man får mye mer ut av å tåle at ting går litt fortere og at du muligens blir eid et par ganger på en skikkelig server - Det er minimalt med twitch-skills i NS selvom det virker som det skulle være det, det er mye mer taktisk løping og følgelig hvordan man countrer dette som marine. Du lærer fint lite av å skyte smalhansen som løper rett mot deg i en 50 meter lang korridor. Leaper de derimot ut av vents og biter deg i trynet før du rekker å reagere skal du se at du plutselig er klar for alien invasion/zombie apocalypse raskere enn du aner.

Det er også noe funk med server browseren og måten den snakker med steam, om du ikke ser noen servere i det heletatt hjelper det som oftest å starte spillet på nytt.

Spør om hjelp. NS2-communitiet er ikke som i andre spill, her hjelper folk deg og gir deg tips om du skulle trenge det.
Lær de karta. Seriøst. Lær de jævla karta. Tar lang tid og jeg har vel kontroll på kun ett av de nye hittil.

Og til slutt; blir gayming ikveld, er nok hjemme rundt 9-tiden tenker jeg om noen vil slenge seg på!