Nintendo DS Lite: Er den nødvendig

Endre

Ødela forumet
#1
Jeg og Joni hadde en diskusjon på MSN, så jeg tenkte vi kunne la den gå videre i forumet. Vi diskuterte om Nintendo DS Lite er en kynisk pengemaskin fra Nintendo, eller om det faktisk er nødvendig å gi den ut? Dette utviklet seg videre til Nintendos generelle strategi for det håndholdte markedet.

Joni mener:
  • Nintendo holder bevisst tilbake det best mulige produktet, og venter med å gi ut små oppgraderinger fra tid til annen, for å melke forbrukerne.
  • Dette er dårlig service fra Nintendo, som lurer kjøperne til å tro at de får et produkt som holder mål, men som egentlig ikke er godt nok.
  • Hadde Nintendo lansert det beste produktet med en gang (Lite), hadde de tjent mer penger på de potensielle forbrukerne som ikke likte den orginale DS-en.
Endre mener:
  • Nintendo lager det mest fornuftige produktet de kan, til den mest fornuftige prisen, etter hva som er tilgjengelig på markedet der og da.
  • Nintendo gir så ut oppgraderinger når de ser at dette ønskes/når det vil bli vesentlig billigere å redesigne hardwaren/når det blir vesentlig billigere å skaffe komponenter/produsere maskinen, noe som kan resultere i et mer attraktivt produkt for nye kunder.
  • Hadde Nintendo lansert det absolutt beste produktet de kunne lage, hadde de nok tapt penger på både forskning, produktutvikling, og salg av maskinen.
Hva er deres meninger? Hva tror og synes dere om Nintendos strategi? Diskutér!
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#2
Det er en grunn til at den første utgaven av Windows ikke ser ut som Vista gjør.
Det er en grunn til at den første utgaven av både GBA og DS ikke ser ut som henholdsvis Micro og Lite.
Tro det eller ei folkens, men den teknologiske utviklingen har enda ikke stoppet. Designet til den første DS-en kan man si akkurat hva man vil om, men jeg tror ikke de kunne laget en like nett og kompakt modell som Lite da DS-en først kom ut.
Og hvis du synes det er svindel at Nintendo gir ut en fetere utgave av en maskin du allerede eier, da er det ikke verre enn å la være å kjøpe den. ;)
 
D

Deleted member 91

Gjest
#3
Kall meg naiv, men jeg tror faktisk Nintendo gjorde det beste ut av teknologien de hadde tilgjengelig da. Den var jo ikke perfekt, og som Lite viser, så lærte de jo litt småting her og der. Ellers gjelder vel alle bullshit-argumentene som "ingen tvinger deg til å kjøpe nyutgivelsene", eller "smak og behag", etc.

Redigert: Yeti, få brystkreft.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#4
Hey, noen måtte komme med alle skrotargumentene, det kunne like gjerne være meg. :D
 
#5
Hovedpoenget mitt er at Nintendo gjør dette for å tjene penger som alle andre bedrifter. Jeg vil tro de hadde mulighet til å lage en bedre skjerm enn hva som er i den orginale DS-en når det er såpass liten forskjell på lysstyrken mellom SP og DS.

Så ja, jeg velger å tro at dette er markedsstrategi fra Nintendo; å gi ut et produkt, for så å vente litt med noe de har på lager, for så å tjene mer på det igjen selv om det kunne vært gjort tidligere. For det er vel ikke de veldig store forskjellene på DS og DS Lite?

Og nei, ingen tvinger meg til å kjøpe den, og jeg har heller ikke tenkt til det.
 
#6
Selv gleder jeg meg noe helt kriminelt mye til DS kommer. Men det til tross klarer jeg ikke å lå vær å føle en bitteliten smule bitterhet. Bitterheten som kommer etter å allerede ha brukt 2800 på denne maskinen (ja, jeg kjøpte den to ganger).
Jeg vet ikke om jeg vil gå så langt til å si at jeg tror Nintendo INTENSJONELT produserte et svakt produkt for så å melke forbrukerne med et klart overlegent et. Men det slår meg som mystisk at skjermen til den originale DSen er såpass mye mørkere enn skjermen til SP, som er en del eldre.

Om Lite er nødvendig? Det kan dere banne på at den er. Min første DS byttet jeg tilbake til Elkjøp (lenge leve 30 dagers returrett! ) fordi den var tung, stygg, svær, uergonomisk samt at den hadde svært få spill på den tiden. Min andre DS kjøpte jeg så snart Bomberman kom ut. Yoshi Touch & Go var også en god grunn. Begge spillene viste seg å være skuffelser, og maskinen hadde ikke mistet noe vekt siden sist, så jeg solgte den. Nå begynner det stadig å komme nye spill jeg gjerne vil eie (jeg trenger egentlig ikke å nevne dem...) så det er rett før jeg blir lurt til å kjøpe meg en ny DS. Men heldigvis har brodern enda sin DS. Hver gang jeg vurderer å kjøpe meg en egen, spiller jeg et par strakser på den og ombestemmer meg. Men nå er altså redningen her. En maskin som ser bra ut, er lettere, mindre, mer ergonomisk og har mye bedre skjermer. Spørsmålet er vel snarere om den første DSen var nødvendig.

Djis. Joni tok SP-poenget mitt før meg. :p


Edit:
Jeg vil gjerne trekke en paralell til FIFA-spillene. Hver utgave er alltid kun "bittelitt" bedre enn forgjengeren. Dette sansynligvis fordi at folka fremdeles skal kjøpe oppfølgeren. Lukter jeg en likhet?
 
D

Deleted member 91

Gjest
#7
Og da sitter vi vel egentlig litt fast inntil noen kommer med håndfaste bevis på at Nintendo snylter oss med meninga, eller omvendt. Inntil da, velger jeg å tro det blir *litt* for konspirasjonsteori-homo å tro at Nintendo vil lure kundene sine.
 
#8
Agh, konspirasjonsteori? Jeg vil velge å tro at det er ganske vanlig å gjøre det slik med flere produkter. De fleste bedrifter vil vel helst få mest penger ut av kunden, og ved å lansere et produkt som tilfredsstiller kundene, tjener de på det, før de litt etter lanserer den lille oppgraderingen som også er verdt å eie.
 
#9
Jeg syns idéen er rimelig grei. Jeg har tross alt fått spille ett år allerede med en inferior verjon av NDS og jeg har ikke så veldig store problemer med å måtte spille en ferdig utviklet prototype. Jeg føler meg litt som en beta tester av NDS'en. Tror også at Nintendo undervurderte betydningen av det ytre.

10-15 år med monopol på det håndholdte markedet gjorde at Nintendo mistet litt begrep på hvor viktig style er for folk flest. PSP'ens suksess gjorde nok Nintendo mer oppmerksom på dette. Og, det håndholdte markedet er det som i bunn og grunn er livsnæringen til Ninty og når Sony truer det monopolet så er Nintendo for første gang nødt til å kapitulere i holdningen sin at det er substance over style. Med NDS Lite har de bevist at det faktisk går an å ha style with substance (stil med innhold).

Dessuten er jo de viktigste stæsjene fortsatt der. Mic, GBA-port og to skjermer. Dessuten er det jo en slags premie for "rike" Ninty-fans og de som har bestemt seg for å vente. Og, for Ninty-loyalister også. ;)
 

Kilik

Lokal moderator
#10
Anklagene kunne vært gyldige hvis Nintendo fortsatt var i en monopolsituasjon, men DS ble pushet ut i tide til PSP-lanseringen, Nintendos største trussel. Hadde Ninty hatt mer tid på seg, hadde de kanskje endt opp med DS Lite-designet fra første stund. Jeg skulle gjerne hatt DS Lite, men siden det ikke er noe direkte galt med originalen er jeg fortsatt fornøyd med den.

Selv er jeg mer irritert over nyutgaver av spill med ekstra features. Typisk Ninja Gaiden/Ninja Gaiden Black, MGS3/MGS3:Subsistance.
 
#11
SITAT(Amon @ 08.05.2006, 00.28) 1014
Jeg syns idéen er rimelig grei. Jeg har tross alt fått spille ett år allerede med en inferior verjon av NDS og jeg har ikke så veldig store problemer med å måtte spille en ferdig utviklet prototype. Jeg føler meg litt som en beta tester av NDS'en. Tror også at Nintendo undervurderte betydningen av det ytre.
[/b]
Men ville det ikke vært bedre å fått det komplette produktet med en gang, uten å måtte kjøpe en dårligere versjon før man atter en gang kjøper den litt bedre?

SITAT
Anklagene kunne vært gyldige hvis Nintendo fortsatt var i en monopolsituasjon, men DS ble pushet ut i tide til PSP-lanseringen, Nintendos største trussel. Hadde Ninty hatt mer tid på seg, hadde de nok endt opp med DS Lite-designet fra første stund. Jeg skulle gjerne hatt DS Lite, men siden det ikke er noe direkte galt med originalen er jeg fortsatt fornøyd med den.[/b]
Godt poeng, men tenker vi litt tilbake til før PSP kom var det nesten samme regla.
GBA lanseres uten noe lys i likhet med tidligere Gameboyer.
GBA:SP lanseres med innebygd lys.
GBA: Micro lanseres med skarpere skjerm og bedre lys.
 
D

Deleted member 91

Gjest
#12
Nå er jeg av den skolen som importerer spill og gjerne betaler 200-300 kroner mer for å maskiner/spill en måned eller to før, så min mening er kanskje litt homo, men: Nei. Da hadde den kommet senere, og det var som sagt ingenting direkte galt med maskinen. Den var bare ikke Lite.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#13
SITAT(Amon @ 08.05.2006, 00.28) 1014
[...] PSP'ens suksess gjorde nok Nintendo mer oppmerksom på dette.[/b]
Siden når var PSP-en en suksess? :p
 
D

Deleted member 91

Gjest
#14
Ifølge Eurogamer selger den visstnok bedre enn DS i England, så selv om vi som har peil (høhøhøhø) vet sannheten, virker det ikke som om Arne Allmannsen er klar over det. :/
 

Endre

Ødela forumet
#15
SITAT(Joni @ 08.05.2006, 00.25) 1013
Agh, konspirasjonsteori? Jeg vil velge å tro at det er ganske vanlig å gjøre det slik med flere produkter. De fleste bedrifter vil vel helst få mest penger ut av kunden, og ved å lansere et produkt som tilfredsstiller kundene, tjener de på det, før de litt etter lanserer den lille oppgraderingen som også er verdt å eie.
[/b]
Ja, sånn er det med alle ting, det vil alltid komme et bedre produkt etter hvert.
Måten du fremstiller det på, derimot, er det som om Nintendo holder tilbake ting for å gjøre neste versjon mer ettertraktet.

Hvis det var så lett som du får det til å virke, at det ikke krevde mer R&D og penger for å forbedre maskinen, tror du ikke Nintendo bare hadde gjort så den første DSen sammenlagt var like tynn som en PSP, med to skjermer som begge hadde høyere oppløsning enn PSP, og andre ting som var bedre enn den? Nei, jeg tror det har mest med penger å gjøre, at Nintendo ikke hadde råd til å bruke så mye som for eksempel Sony hadde på PSP, og også ville tjene mer på maskinene de solgte. Så, over et år senere, når innholdet i DSen hadde blitt billigere å produsere, mer lyssterke skjermer var tilgjengelige på markedet til en billigere penge, brukerne hadde påpekt at de ønsket seg et finere design osv., bestemte de seg for å lansere Lite, og videre styrke posisjonen sin, og virke mer attraktive for nye kjøpere. Det tror jeg.
 
#16
Ja, det vil alltid komme et bedre produkt, men dette er ikke de største forandringene. Det ligner mer på et markedsstrategi hvor de lanserer et produkt som folk vil kjøpe uansett fordi de vil trenge den til spillene(som Alex godt forklarte ovenfor), for så å lansere det gode produktet som tilfredsstiller alle og holder ut perioden til neste produkt med store forandringer kommer.
 
#17
I forhold til SEGAs Game Gear, Lynx, Gizmondo, N-Gage, GP32, etc så er PSP en braksuksess. I Nintendos hjemland har PSP faktisk solgt mer enn NDS (Lite) ett par ganger allerede. Never underestimate the power of style over substance. I tillegg til dette så har utviklerne gått mann av huset for å få tak i dev kits. Capcom lager så og si bare spill til PSP, etter at NDS-spillene solgte dårlig. I morgen slår jeg til med håndfaste bevis (Edgeworth-smil). Come on, come on! Give me your best shot (of PW: AA-gif)! ;)
 
#18
Nettopp fordi de er Nintendo så kan de komme unna med det. Dersom Nintendo gjør det, da er det greit, men dersom Sony gjør det så er det fy fy. Jeg håper virkelig de følger Nintendos fotspor og slipper en skikkelig redesign av PSP'en, kanskje den til og med kan være god å spille på?
 
D

Deleted member 91

Gjest
#19
Off-topic: Syns du ikke PSP-en er god å spille med? Selv syns jeg den er knusedeilig å holde. Lovehandles = win.
 

Kilik

Lokal moderator
#20
En annen ting, DS Lite er designet til å ligne veldig på Wii og Wii-kontrollen. Trolig har Nintendo funnet ut at en samsvarende design mellom håndholdt og konsoll vil skape en synergieffekt.

PSP har gjort det rimelig bra den, og ligger ikke langt etter DS på verdenbasis. DS/DS Lite knuser PSP i Japan, men i USA og Europa er det PSP som har overtaket. Over 17,3 millioner PSP-er er sendt ut til butikkene så langt.